پیام خوزستان

آخرين مطالب

تدبیر دستگاه قضا در آزادی و افزایش سرمایه اجتماعی اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - کارشناسان با اشاره به دستور رئیس جدید دستگاه قضا مبنی بر آزادی معترضین خوزستانی می‌گویند با این‌گونه اقدامات می‌توان انتظار داشت نه تنها رویکرد تحولی رئیس قبلی قوه ادامه یابد بلکه دوران جدیدی در دستگاه عدلیه آغاز شود که با انجام اصلاحات اساسی و بنیادین زمینه برای ایجاد قوه‌ای در تراز انقلاب اسلامی فراهم شود.
خبرگزاری میزان _ جامعه خبری تحلیلی الف نوشت: روز سه‌شنبه پنجم مردادماه دادگستری استان خوزستان اعلام کرد در پی دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر فراهم شدن هرچه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در جریان اتفاقات روز‌های اخیر صرفاً به خاطر اعتراض تحت نظر قرار گرفته‌اند، دستورات لازم برای آزادی این دست از معترضین صادرشده است.
مطابق دستور صادرشده در دو روز گذشته بخش قابل‌توجهی از افرادی که فقط به دلیل اعتراض در ناآرامی‌های اخیر حضور داشتند آزادشده‌اند و تعدادی دیگر نیز در روز‌های آینده و پس از طی کردن مراحل اداری قانونی، آزاد می‌شوند.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا روز یکشنبه سوم مردادماه در حاشیه دیدار‌های مردمی در تماس تلفنی با رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان دستور داده بود هر چه سریع‌تر زمینه آزادی کسانی که در جریان اتفاقات این استان، صرفاً به خاطر اعتراض تحت نظر قرارگرفته‌اند فراهم شود.
در چند روز اخیر و در پی بحران کم‌آبی در خوزستان، تجمعات و ناآرامی‌هایی در برخی شهر‌های این استان صورت گرفت. اگرچه در برخی نقاط گروهک‌های تجزیه‌طلب فرصت را مساعد دیدند و اقدامات تروریستی و شعار‌های ساختارشکنانه و ضد ایرانی سر دادند، اما در کل خواسته اکثریت مردم به‌حق و منطقی بود و ناشی از مشکلاتی بود که نه از دیروز و پریروز بلکه از چند سال قبل با آن دست‌به‌گریبان می‌باشند که این اواخر شدت یافته است.
به همین دلیل بود که رهبر انقلاب اسلامی روز جمعه اول مردادماه و در حاشیه تزریق نوبت دوم واکسن کرونا به اعتراض مردم خوزستان به مسئله بی‌آبی و پیامد‌های آن اشاره کردند و با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز گفتند: «مردم ناراحتی خود را بروز دادند، اما هیچ گله‌ای از آن‌ها نمی‌توان داشت چراکه مسئله آب آن‌هم در آن آب‌وهوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیست».
وقتی رهبر انقلاب عنوان می‌کنند «هیچ گله‌ای از آن‌ها نمی‌توان داشت» به معنای این است که مشکلات و مصائب مردم تا بدان جا رسیده که اعتراضات آن‌ها را قابل‌قبول می‌نماید و به عبارتی می‌توان گفت حق به مردمی داده‌شده که به‌صورت مسالمت‌آمیز در تجمعات شرکت داشته‌اند؛ لذا اقدام اخیر رئیس قوه قضائیه که با اجرای دادگستری خوزستان همراه شد اقدامی بسیار مثبت در شرایط کنونی است.
در واقع دستور حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای منطبق با عقلانیت، رأفت اسلامی و سخنان رهبر انقلاب است که حتماً می‌تواند در مدیریت شرایط استان خوزستان کمک‌کننده باشد و همچنین موجب می‌شود که افرادی که صرفاً از سر نارضایتی در تجمعات شرکت داشته‌اند و اقدام خرابکارانه‌ای انجام نداده‌اند آزاد شوند. برای این افراد هیچ نوع پرونده‌ای نیز نباید باز شود تا در آینده نیز مشکلی برایشان پدید نیاید.
البته قبل‌تر و در روز‌های ابتدایی بروز تنش آبی در خوزستان نیز به دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای یک هیئت ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل عازم خوزستان شده بود. بدون شک اگر نتایج و دستاورد‌های این سفر رسانه‌ای شود و برای عموم مردم بیان شود و در ادامه تحقق آن‌ها پیگیری شود حتماً در نزد افکار عمومی تأثیرگذار خواهد بود و به جایگاه و اعتبار قوه قضائیه در دوران جدید حتماً خواهد افزود و به سرمایه‌ای اجتماعی برای آن تبدیل خواهد شد.
اتفاق مهم دیگری که در پایان دیدار مردمی رئیس قوه قضائیه در روز یکشنبه سوم مردادماه رخ داد و حتماً می‌باید به آن اشاره کرد مأموریت ایشان به غلامحسین اسماعیلی، رئیس حوزه ریاست و القاصی مهر دادستان تهران بود که پرونده افرادی را که در جریان ناآرامی‌های آبان 98 دستگیرشده‌اند، موردبررسی مجدد قرار دهند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی یا آزادی شوند.
این اتفاق موجب شد که برخی سیاسیون نیز از آن تقدیر کنند. چنانکه علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دستور جناب آقای اژه‌ای در خصوص برخورد رأفت‌آمیز با افرادی که در تجمعات خوزستان یا آبان 98 صرفاً اعتراض داشته و شعار داده‌اند و آسیبی به اموال عمومی نزده‌اند قابل‌تقدیر است و به معنی به رسمیت شناختن اعتراض است. نوع برخورد نیروی انتظامی با این‌گونه تجمعات نیز سیر تکاملی داشته است».
با این‌گونه اقدامات که حتماً ادامه خواهد یافت می‌توان انتظار داشت نه‌تن‌ها رویکرد تحولی رئیس قبلی قوه ادامه یابد بلکه دوران جدیدی در دستگاه عدلیه آغاز شود که با انجام اصلاحات اساسی و بنیادین زمینه برای ایجاد قوه‌ای در تراز انقلاب اسلامی فراهم شود. به‌ویژه آن‌که حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سال‌ها در مناصب مهمی در قوه قضائیه و در دولت مشغول بکار بوده و ازاین‌رو با چالش‌ها و مشکلات این حوزه به‌خوبی آشنایی دارد.
بیشتر بخوانید: فرماندار دشت آزادگان: اکثر بازداشتی‌های حوادث اخیر آزاد شدند انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
برچسب ها: قوه قضاییه عفو و بخشودگی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/308603/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

بهره‌برداری از 6 طرح ورزشی و آموزشی در اندیمشک

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

سرنگونی 100 جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست