پیام خوزستان

آخرين مطالب

رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی:

دولت برای جلب رضایت مردم دست در جیب بانک مرکزی کرد/ ده‌ها کشتی حامل کالاهای اساسی منتظر ارز هستند/ رکورد رشد نرخ تورم شکسته می‌شود اقتصادي

دولت برای جلب رضایت مردم دست در جیب بانک مرکزی کرد/ ده‌ها کشتی حامل کالاهای اساسی منتظر ارز هستند/ رکورد رشد نرخ تورم شکسته می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - احمد مجتهد، رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی درباره هشدار برخی از کارشناس و فعالان اقتصادی درباره افزایش نرخ تورم اظهار داشت: نگرانی اقتصاددان‌ها از افزایش نرخ تورم کاملا صحیح و بجا است و منشا تورم در ایران کسری بودجه دولت محسوب می‌شود. کسری بودجه در چند ماه اخیر به دلیل اینکه پرداخت‌های دولت با توجه به شرایط خاص اقتصادی بیشتر از دریافتی‌ها بوده، افزایش یافت.
وی با تاکید بر اینکه بسیار مهم است که کسری بودجه از چه محلی تامین می‌شود، گفت: یک بخشی از این کسری بودجه از محل فروش اوراق جبران شده و بخشی از آن هم از محل دریافتی دولت از بانک مرکزی بوده است بنابراین با توجه به این که فروش اوراق کفاف کسری بودجه را نمی‌داد در نتیجه دولت دست در جیب بانک مرکزی کرده و همین عامل منشا تورم در کشور است.
وی افزود: متاسفانه رقم برداشت از بانک مرکزی برای اینکه دولت در ماه پایانی عمر خود بتواند رضایت مردم را جلب کند، در این دو ماه گذشته افزایش یافته و مصداق همان است که چک کشیده شده اما موجودی در حساب نیست.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در سال 1400 پرداخت‌های دولت افزایش یافت. پیش از آن دولت تا حدی اوراق به فروش می‌رساند متاسفانه عملکرد دولت در این زمینه منطقی نبوده چراکه این اوراق باید عمدتا از سوی بانک‌ها خریداری شود اما وزارت اقتصاد نرخ‌های پایینی اعلام کرده بنابراین هیچ بانکی حاضر نیست که با این نرخ‌ها، اوراق خریداری کند، حتی بانک‌های دولتی که مکلف به خرید این اوراق هستند با اکراه نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند.
مجتهد گفت: تکلیف شده است که 30 درصد از سپرده‌ها باید به خرید اوراق اختصاص پیدا کند و بیشتر از این، نیاز به انگیزه دارد و باید برای بانک‌ها خرید اوراق صرفه اقتصادی داشته باشد. از این رو از آنجایی که نرخ‌هایی که برای اوراق در نظر گرفته شده پایین است، مقداری از این اوراق به فروش نرفت که می‌توان از گزارش‌های بانک مرکزی درباره عرضه و فروش اوراق به این موضوع پی برد.
رییس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی اظهار داشت: در این شرایط دولت به بانک مرکزی فشار وارد می‌آورد که پرداخت‌های متعددی از جمله تکمیل پروژه‌های عمرانی، صندوق‌های بازنشستگی و ... را انجام دهد.
وی با اشاره به روند افزایشی نرخ تورم ادامه داد: همین پرداخت‌ها با یک فاصله زمانی و گردش مالی منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود و به همین دلیل به یکباره شاهد آثار تورمی آن نیستیم و این دوره مالی مالی 30 تا 60 روز به طول می‌انجامد و با توجه به این شرایط، اقتصاددان‌ها درباره روند افزایشی نرخ تورم هشدار می‌دهند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت فعلی می‌گوید که نفت فروخته و باید بانک مرکزی در ازای آن ریال فروش نفت را بپردازد و در حال حاضر پول این نفت در یک بانک خارجی موجود است اما در حال حاضر حق انتقال و استفاده از آن پول را نداریم؛ در نتیجه شاهد هستیم که بانک مرکزی برای پرداخت ارز مورد نیاز چند ده کشتی‌های حامل کالاهای اساسی که بر روی آب مانده‌اند و منتظر پهلوگیری هستند، موجودی و منابعی ندارد و این کالاها از بنادر ترخیص نمی‌شوند.
مجتهد افزود: دولت پول فروش نفت را نمی‌تواند به حساب بانک مرکزی واریز کند چراکه حساب بانک مرکزی هم مسدود است و بانک مرکزی هم نمی‌تواند منابع مورد نیاز را پرداخت کند و پرداخت‌های بانک مرکزی محدود است. در نتیجه مشکل اینجاست که هر چند دولت ریال، پول فروش نفت را گرفته اما این ارز قابل انتقال به کشور نیست. اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید دولت به بانک مرکزی بدهکار نیست، درست است اما این پول هم قابل انتقال به کشور و بانک مرکزی هم نیست.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما سقف تورم چقدر خواهد بود، اظهار داشت: به جز دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی که نرخ تورم نقطه به نقطه به بالای 40 درصد رسید، تا کنون تورم سالانه بالای 40 درصد را تجربه نکرده‌ایم و پیش بینی‌ها حاکی از این است که احتمالا نرخ تورم به بالای 40 تا 50 درصد می‌رسد که تاکنون این نرخ از تورم را تجربه نکرده بودیم و این مشکل به خود دولت بر می‌گردد و نه بانک مرکزی. چراکه بانک مرکزی هم دستورات دولت را به اجرا می‌رساند و نقشی در این افزایش نرخ تورم ندارد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برجام می‌تواند این اثرگذاری را داشته باشد که پول‌های بلوکه شده ایران به کشور برگردد و دولت می‌تواند برای پرداختی‌ها و واردات کالا از این پول استفاده کند، گفت: نکته بسیار مهم این انتظارات تورمی مردم است که در این شرایط مردم احساس می‌کنند که شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و انتظار تورمی مردم فروکش می‌کند، همین باعث افزایش کالا و اجناس در بازار می‌شود چراکه دیگر کسی انگیزه‌ای برای احتکار ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/306176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار

حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

ثبت صادرات 6 میلیارد دلاری در خوزستان

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

95 درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند

رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود

جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین

پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن 2 مربی در المپیک است

اجرای طرح کشت چوب در 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان

بیش از 370 هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت