پیام خوزستان

آخرين مطالب

بحران آبی در شهرستان حمیدیه / احشام به مصرف فاضلاب روی آوردند! شهرستان ها

بحران آبی در شهرستان حمیدیه / احشام به مصرف فاضلاب روی آوردند!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


برخی روستا‌های شهرستان حمیدیه با مشکل کم آبی مواجه شدند و این مسئله، علاوه بر اینکه نارضایتی مردم در تامین آب شرب را به دنبال داشته، سلامت احشام و گاومیش‌ها را هم به خطر انداخته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، طی ماه‌های اخیر بار‌ها شاهد رسانه‌ای شدن مسئله بی آبی و خشکسالی که در کمین ایران است، بودیم و این موضوع به حدی جدی شده که هشدار‌های پی در پی به منظور صرفه جویی در مصرف آب به مردم داده شده است.
مسلما، بروز پدیده بی آبی مختص منطقه‌ای خاص نیست، اما برخی شهر‌ها و روستا‌های کشور به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی که دارند و موقعیتی که در آن واقع شده اند، بیش از سایر مناطق در معرض بی آبی هستند و از این بابت متحمل خساراتی می‌شوند؛ استان خوزستان هم به واسطه شرایط اقلیمی و منطقه جغرافیایی جزو این مناطق محسوب می شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، با اینکه بیش از 30 درصد از آب‌های جاری کشور در خوزستان روان است، 700 روستای این استان با مشکل تنش آبی مواجه هستند که بخش عظیمی از این مسئله به سوءمدیریت در آبرسانی به این مناطق بازمی گردد.
احشام برای رفع تشنگی، فاضلاب مصرف می‌کنند شهرستان حمیدیه یکی از مناطق خوزستان است که مدتی است با مشکل تنش آبی مواجه شده و حل این مسئله نیازمند رسیدگی جدی و فوری مسئولان است. این شهرستان روستا‌های بسیاری را در خود جای داده که از بی آبی رنج می‌برند و با اینکه حمیدیه در نزدیکی سد کرخه واقع شده، اما اهالی این منطقه از کمبود آب شرب رنج می‌برند و احشام هم برای رفع تشنگی به مصرف فاضلاب روی آورده اند.

پیام خوزستان

ناگفته نماند که شغل اصلی ساکنان روستا‌های حمیدیه، دامداری و پرورش گاومیش است و هر ساله با شروع فصل گرما و کاهش ذخایر آبی، نگرانی دامداران و گاومیش‌داران برای تامین آب مصرفی دام‌ها و به خصوص گاومیش‌ها که وابستگی بسیاری به آب دارند، بیشتر می‌شود، اما امسال به جهت کاهش شدید بارندگی‌ها و دبی رودخانه‌ها در خوزستان، این مسئله حادتر شده و مشکلاتی برای گاومیش‌ها ایجاد کرده است.
گاومیش‌ها در خطرند پیرو همین جریان، مدتی است که شاهد رسانه‌ای شدن تصاویر و مطالبی مرتبط با تشنگی گاومیش‌های خوزستان در فضای مجازی و شبکه‌های خبری هستیم که این امر نشان از اهمیت این موضوع و ضرورت پیگیری برای رفع آن از سوی مسئولان مربوطه دارد و اخیرا هم شاهد بودیم که اخباری مبنی بر مصرف فاضلاب توسط احشام بودیم. لازم به ذکر است که طبق گفته‌های اهالی یکی از روستا‌های حمیدیه، چند هزار گاومیش در این منطقه وجود دارند که به دلیل پایین آمدن سطح آب و تخلیه فاضلاب‌های شهری و روستایی در رودخانه کرخه، بیشتر آن‌ها به دلیل کمبود آب برای شنا، دچار بیماری‌های عفونی و افتادگی و سوختگی پوست و حتی سقط جنین شده اند که این خطری جدی برای ادامه حیات آنان محسوب می‌شود.

پیام خوزستان

در این راستا، شاهین هاشمی فرماندار حمیدیه اواخر اردیبهشت ماه ضمن اشاره به کاهش آب رودخانه کرخه در مسیر این شهرستان در پی خشکسالی و مشکلات ناشی از آن برای گاومیش‌داران اظهار می‌کند: با توجه به کم شدن آب رودخانه کرخه، این نگرانی ایجاد شده که مشکلاتی برای گاومیش‌داران به وجود بیاید.
فرماندار حمیدیه مدعی می‌شود: در این خصوص مکاتباتی با سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی انجام شده است. حدود 4 هزار گاومیش در این منطقه وجود دارد و خواهشی که از سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی داریم این است که برای دامداران و گاومیش‌داران این منطقه برنامه‌ریزی شود. امیدواریم با تأمین آب از رودخانه فرعی کرخه نور، مشکلات این گاومیش‌داران برطرف شود.
آب شرب در دسترس مردم نیست از سوی دیگر، شواهد حاکی از این است که بحران آبی حمیدیه مربوط به روستا‌های بخش گمبوعه از توابع این شهرستان است که در پایین دست رودخانه کرخه قرار دارند و مردم این مناطق از بی آبی برای مصارف شرب و کشاورزی و آب مصرفی احشام رنج می‌برند و بار‌ها پیگیر حل آن از سوی مسئولان مربوطه شدند.

پیام خوزستان

به گفته اهالی حمیدیه، این شهرستان دارای 62 روستای بزرگ و کوچک شامل 17 روستا در بخش مرکزی، 11 روستا در بخش طراح و 34 روستا در بخش گمبوعه است که از این تعداد، آب شرب 45 روستا از رودخانه کرخه تامین می‌شود و علاوه بر روستا‌های بخش گمبوعه، 11 روستای بخش طراح مشکل آبی دارند. این در حالی است که مسئولان شهرستان حمیدیه معتقدند که تنها سه روستا دچار تنش آبی هستند و با تانکر به آن‌ها آبرسانی می‌شود.
حجت الاسلام سعید لفته‌پور، امام جمعه شهرستان حمیدیه هم اخیرا به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید: برخی از روستا‌ها در بحث آب شرب انسان و دام و آب مورد نیاز برای کشت تابستانه با مشکل مواجه هستند، روزی نیست که اهالی روستا‌های حمیدیه از بی‌آبی با ما تماس نگیرند. قبلاً آب شرب مورد نیاز دام‌ها از رودخانه کرخه و کانال سلمان تامین می‌شد اگر چه اکنون مقداری آب در کانال سلمان رها سازی شده، اما آب را در رودخانه کرخه کاملاً قطع کرده‌اند.
امام جمعه شهرستان حمیدیه اظهار می‌کند: زمانی که آب رودخانه قطع شود آب رودخانه گل آلود و پُر از لَجن شده و احشام از آن استفاده نمی‌کنند. از طرف سازمان جهاد کشاورزی و آبفا دو تانکر آب برای مصرف دام‌ها به ما داده اند. فاجعه بزرگی در بخش گمبوعه در حال رخ دادن است چرا که تلفات دام و بیماری آن‌ها به تدریج در حال افزایش است. چنانچه دام به آب دسترسی پیدا نکنه مجبور است از آب کثیف تغذیه کند که مضرات این آب پس از دو ماه خودش را به صورت بیماری در دام نشان می‌دهد که یا دام را تلف می‌کند و یا کیفیت گوشت دام از دست می‌رود.
نِمود تنش آبی در خوزستان سیدکریم حسینی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز درباره مشکلات آبی خوزستان می‌گوید: کاهش دبی رودخانه‌های استان موجب تنش آبی در بیشتر نقاط خوزستان شده و تامین آب شرب، کشاورزی و دامداری و تالاب‌ها را با مشکل مواجه کرده لذا این امر را در سطح ملی از طریق وزارت نیرو و در سطح استان از طریق سازمان آب و برق، با جدیت پیگیری می‌کنم.

پیام خوزستان

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در خصوص پیگیری تنش‌های آبی موجود در استان در سطح ملی و استانی، اظهار می‌کند: اینکه این روز‌ها اثرات و تبعات خشکسالی در خوزستان بیش از سایر استان‌ها نمود پیدا کرده، قابل توجیه نیست، زیرا این موضوع باید طوری مدیریت می‌شد که مردم برای آب شرب و حداقل‌های مصرف با مشکل مواجه نمی‌شدند. وزارت نیرو و سازمان آب و برق استان باید ضمن اطلاع رسانی درست و به موقع، در خصوص وضع موجود پاسخگو باشند. مدیریت آب کشور و استان باید حداقل آب مورد نیاز برای دامداران و همچنین کشاورزان را بر اساس مجوز‌های کشت‌های جایگزین که از سوی متولیان امر صادر شده، تامین کنند، زیرا برای امر معیشتی آن‌ها ضروری است.
بر این اساس، مسئله تنش آبی شهرستان حمیدیه جدی است و نیاز به رسیدگی سریع دارد و لازم است که مسئولان زودتر برای رفع این بحران در روستا‌های بی آب حمیدیه بپردازند چرا که کم آبی در این منطقه علاوه بر اینکه شرایط را برای مردم سخت کرده، احشام و بخصوص گاومیش‌ها را در معرض نابودی قرار داده که خطر ابتلا به بیماری‌ها و مرگ را برای آن‌ها به دنبال دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/303726/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فعالیت 880 اتاق بهداشت در مدارس خوزستان

آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات از 13 اردیبهشت

مصاحبه کم‌سابقه بنیان‌گذار تلگرام: به‌دنبال آزادی هستم، نه ثروت

ساخت 2600 واحد مسکونی برای معلمان خوزستانی

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

توزیع آب شرب با کیفیت از اولویت‌های آبفای خوزستان

انعقادتفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی و تربیت نیروی متخصص و ماهر در خوزستان

انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان

تمدید ثبت نام آزمون استخدام نیروی خدمتگزار

حمله حزب الله به 2 مرکز تجمع نظامیان صهیونیست

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

تحقق جهش تولید صنایع دستی با حمایت از بخش خصوصی

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدید نظر خوزستان

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

واکنش ایران معادلات منطقه را تغییر داد

سالن‌های جدید سینما آزادی همچنان خارج از مدار؛ افتتاح صوری یا ظرفیت واقعی؟

مقاومت لبنان 2 پایگاه‌ اسرائیل را هدف قرار داد

درخشش فرنگی کاران خوزستان در مسابقات بین المللی

لحظه حمله مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات + فیلم

برگزیدگان مسابقه عکاسی «کودکان شجاع مقاومت» معرفی‌ شدند

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

ایجاد بیش از 8 هزار فرصت شغلی در خوزستان

شناسایی بیش از 8600 تن اضافه تناژ در محورهای خوزستان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به 2 نفر جان دوباره بخشید

او را شاعر آزادی می‌نامند! + فیلم