پیام خوزستان

آخرين مطالب

شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در سد دز/ اولویت تأمین آب شرب است گفتگو

شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در سد دز/ اولویت تأمین آب شرب است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


بنا به اعلام مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه، این سد از بروز فاجعه در سیلاب خوزستان جلوگیری کرده و در حال حاضر نیز اولویت اصلی آن تأمین آب شرب است. به گزارش جنوب نیوز؛ جمعی از اصحاب رسانه (خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مکتوب و الکترونیک) برای بازدید از آخرین وضعیت موجود در سدهای کرخه و دز عازم این سدها شدند.
میزان آورد سد کرخه کاهش محسوسی داشته که در دریچه سرریز سد با جزیره‌های خشکی که از میان آب سربرآورده است، قابل مشاهده بود؛ همچنین در بازدید از دریچه‌های سد تعدادی از فعالان محیط زیست با تابلوهای «هورالعظیم را دریابیم» نسبت به لزوم تأمین حق آبه این تالاب تأکید داشته و اعتراض خود را نسبت به بی‌توجهی به تالاب اعلام کردند.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه پس از بازدید میدانی خبرنگاران از مخازن و دریچه سرریز سد در نشست خبری اظهار کرد: توجه به توسعه فضای سبز در این سد یکی از طرح‌های اساسی است و نهال‌کاری برای 90 هکتار را در برنامه‌ریزی داریم؛ همچنین تاکنون 40 هکتار نهال‌کاری به وسیله حدود 50 هزار اصله درخت انجام شده است.

پیام خوزستان

محمدرضا یزدانی پور با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی قرار گرفته‌ایم که نه دنبال مقصر گشتن بلکه مدیریت آن مهم است، ادامه داد: زمان بروز سیلاب در استان خوزستان نیز کنترل پایداری سد در دستور کار قرار گرفت و امروزه مردم گرفتار بی‌برقی، بی‌آبی، خشک‌سالی و کرونا شده‌اند و نمی‌شود با یک عینک صرف به این موضوع نگاه کرد؛ پس استراتژیک بودن سد کرخه بر کسی پوشیده نیست و اکنون نه تنها برای این سد بلکه برای همه سدها و حوضه‌های آبی مختلف، اولویت اول تأمین آب شرب مردم است.
اولویت تأمین آب و برق
وی با اشاره به در اولویت بودن تأمین آب شرب پایین‌دست سد کرخه تصریح کرد: بخشی از آب مورد نیاز طرح غدیر که 26 شهر از جمله 50 درصد آب شرب شهر اهواز را شامل می‌شود از طریق سد کرخه تأمین می‌شود؛ بنابراین آب موجود در مخازن این سد برای تأمین آب شرب مردم مدیریت می‌شود و با توجه به وضعیت بی‌برقی نباید تولید برق فراموش شود.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با اشاره به اینکه در این سد با این دو اولویت مهم تأمین برق و آب شرب فعالیت می‌شود، اضافه کرد: اگر اکنون در مخازن این سد آبی وجود ندارد به دلیل بارش‌های کم در ماه‌های گذشته به چنین وضعیت نامناسبی رسیدیم؛ ورودی متوسط سد کرخه 18 مترمکعب در ثانیه است در حالی که در سال گذشته این میزان 108 مترمکعب در ثانیه بود.
یزدانی پور با اشاره به اینکه متوسط خروجی نیروگاه 66 مترمکعب بر ثانیه است که سال گذشته 248 مترمکعب بر ثانیه بود، خبر داد: تولید انرژی در این نیروگاه یک هزار و 166 مگاوات ساعت است که سال گذشته پنج هزار و 336 مگاوات بود؛ همچنین متوسط خروجی تونل دشت عباس صفر مترمکعب بر ثانیه است در حالی که سال گذشته 20 مترمکعب بر ثانیه بود.

پیام خوزستان

وی با اعلام این آمار که ورودی سال آبی دو هزار و 466 میلیون مترمکعب از سال 99 تاکنون بوده ولی از سال 98 تا 99 این رقم 6 هزار و 93 مترمکعب بوده است، تأکید کرد: در زمان بروز سیلاب خوزستان قطعاً اگر سد کرخه نبود، نیمه غربی و مرکزی خوزستان در هم کوبیده می‌شد، این مناطق شبیه به پلدختر کوهستانی نبودند تا مردم امکان فرار داشته باشند.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با اعلام این خبر که دو میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب ذخیره وجود دارد که 300 آن حجم مرده است، گفت: روزانه 11 مترمکعب در ثانیه تبخیر وجود دارد؛ همچنین حداقل تراز بهره‌برداری از مخزن 16 میلی‌متر و حداقل تراز بهره‌برداری نیروگاه نیز 186 میلی‌متر است.
یزدانی پور بیان کرد: حداقل تراز بهره‌برداری از سرریز سد 209 میلی‌متر، تراز نرمال مخزن نیز 220 میلی‌متر است؛ همچنین حداکثر تراز آبگیری ممکن نیز 226 میلی‌متر است.

پیام خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، پس از پایان صحبت‌های مدیرعامل زمانی که نوبت به پرسش سوالات خبرنگاران رسید، مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه بدون سعه‌صدر مدیریتی برای پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران اقدام کرد که این موضوع با اعتراض فعالان زیست‌محیطی خوزستان به تنش تبدیل و خبرنگاران ناگزیر به ترک محل جلسه شده و از آنجا عازم سد دز شدند.
آمار و ارقام توجیه‌گر نبودند
در سد دز نیز رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه بازدید قبلی هیچ توضیحی توجیه‌گر برخورد مدیرعامل با مجموعه رسانه‌ای استان نیست چون آنها به عنوان رابط بین مردم و مسئولان حق پرسشگری دارند؛ رفتار غلط مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه چهره خوبی از تعامل مسئولان و رسانه را به نمایش نگذاشت.

پیام خوزستان

غلامرضا فروغی نیا ادامه داد: مسئله آب برای خوزستان از ابتدای دهه 80 به وسیله جامعه رسانه‌ای استان و به ویژه خانه مطبوعات مطرح و نسبت به موضوع پروژه‌های انتقال آب کارون حساسیت ویژه‌ای اعلام شد؛ اصحاب رسانه خوزستان حتی نسبت به نوشتن طومار با امضای جمعیت گسترده‌ای از آحاد مردم خوزستان به امید تغییر ذهنیت اجرای برخی پروژه‌های بدون توجیه زیست‌محیطی و اجتماعی اقدام کرد.
پارادوکس خشک‌سالی و ترسالی در خوزستان
وی عنوان کرد: در استان خوزستان از یک سو با سیلاب‌های گسترده‌ای در دو سال گذشته و اکنون نیز خشک‌سالی مواجه شدیم که این پارادوکس برای جامعه قابل‌پذیرش نیست و انتظار می‌رفت تا با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی این مشکلات کم‌آبی و یا بی‌برقی رخ نمی‌داد.
رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خوزستان یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیریتی این است که با بهره‌مندی از دانش و تخصص در حوزه آب و هوا بتواند پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد؛ امروز خوزستان به عنوان استانی با منابع آبی گسترده نباید در پایین‌دست آن مشکلات و نگرانی‌های مختلف برای مردم ایجاد شود.
فروغی نیا گفت: جامعه رسانه‌ای خوزستان به دنبال این نگرانی‌ها امروز بازدیدی داشته تا بتواند طرح سوال کرده و شفاف‌سازی لازم را در قالب پاسخگویی مدیران عامل سدها داشته باشد.
بدترین خشک‌سالی در نیم‌قرن اخیر
مدیرعامل سد و نیروگاه دز نیز در نشست خبری عنوان کرد: ابتدا باید در مورد مشکل موجود به یک فهم مشترک رسید چون بدترین خشک‌سالی حداقل نیم‌قرن اخیر را امسال شاهد هستیم و البته قرار نیست پشت این ماجرا پنهان و دچار سوءمدیریت‌های مختلفی شویم.

پیام خوزستان

رئوفی افزود: سد دز برای هفت تا هشت میلیارد مترمکعب در یک سال آبی (مهرماه یک سال تا سال بعد) طراحی‌شده که در سال 98 این رقم به عدد بی‌سابقه 16 میلیارد مترمکعب یعنی دو برابر حد حداکثر رسید؛ تمام تابستان را سرریز و 300 مترمکعب بر ثانیه خروجی داشتیم.
وی اظهار کرد: برخی‌ها اعتقاد دارند که ساخت سد خود باعث بروز سیل می‌شود ولی من مخالف این تفکر هستم چون اهمیت سدهای خوزستان بر همه روشن شده و مستندات آن در مورد پیشگیری از بروز سیل موجود است.
مدیرعامل سد و نیروگاه دز بیان کرد: پیک سیلاب ورودی استان خوزستان در سال 98 به اندازه 21 هزار مترمکعب بر ثانیه بوده یعنی از طریق کرخه، دز، کارون و دیگر رودهای منتهی به خوزستان این میزان ورودی را شاهد بودیم؛ در بدترین شرایط که دیگر مستأصل شده و چاره‌ای به غیر از رهاسازی نداشتیم و در آن مقطع حدود هشت هزار مترمکعب رهاسازی داشتیم.
رئوفی با اشاره به اینکه اگر سدهای خوزستان آسیب می‌دیدند، فقط دارخوین زیرآب نمی‌رود بلکه همه استان زیرآب می‌رفت و اگر سدها کمک نمی‌کردند یک فاجعه در خوزستان رخ می‌داد، گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بین سه و نیم تا چهار میلیارد مترمکعب در ثانیه آورد داشته باشیم که این میزان کمتر از نصف میانگین برای سد دز است.
وی با اشاره به اینکه همیشه در سال‌های خشک‌سالی کمبود باران معمولاً در فروردین‌ماه جبران می شده ولی امسال فروردین تا خرداد جبران نشده است، تصریح کرد: امسال حداکثر به تراز 332 متر رسیدیم در حالی که میانگین تراز سد 352 متر است؛ در دستورالعمل سازمان آب و برق همه مسائل دیده شده ولی گاهی از آن سرپیچی کردیم چون تحت‌فشار دیسپاچینگ آب و یا برق بودیم.
خشک‌سالی مطلق در خوزستان
مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به اینکه از ترسالی مطلق به خشک‌سالی مطلق رسیدیم، خبر داد: در حال حاضر ارتفاع زیر 330 است در حالی که بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی اگر نگاه صرف نیروگاهی داشته باشیم نباید به تراز کمتر 330 متر برویم چون رانرها و توربین‌ها آسیب می‌بینند و اگر از حد 312 متر پایین‌تر برویم، روی دیواره‌های سد تَرَک بر می‌دارد.

پیام خوزستان

رئوفی تشریح کرد: شخصاً به مدیرعامل آب و برق خوزستان تضمین دادم که تا به تراز 305 متر هم برویم تا مردم آسیب کمتری ببیند با اینکه هیچ مدیرعاملی نسبت به افزایش هزینه‌های تعمیرات (جوشکاری و به‌روزرسانی) علاقه‌ای ندارد.
وی افزود: پذیرفتیم که امسال تحت شرایط خاصی به خاطر مردم تا تراز 302 متر هم برویم؛ فرض کنیم اگر پاییز باران نبارید باید یک حداقل آبی را برای ذخیره داشته باشیم ولی پذیرفتیم بدون زاپاس یک جاده سنگلاخی را برویم تا خدمات‌رسانی بهتری را به مردم ارائه دهیم.
مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به اینکه در هر صورتی باید پیش‌بینی بروز سیلاب احتمالی را هم داشته باشیم، گفت: یک اعتماد عمومی بین مردم و مسئولان باید باشد، بنابراین قول می‌دهم آنچه از دستم بربیاید تا حد توان رهاسازی آب را انجام می‌دهم.
رئوفی با اشاره به وجود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب حجم خالی سد بیان کرد: 80 مترمکعب در ثانیه ورودی است که نوسان هم دارد؛ دستورالعمل 120 مترمکعب در ثانیه متوسط 24 ساعت است.
وی با اشاره به اینکه سد دز 130 هزار هکتار از اراضی پایین‌دست سد را آبیاری می‌کند، گفت: تا آخر مهرماه حدود 600 میلیون مترمکعب ذخیره آب موجود داریم که آن هم با احتساب آورد احتمالی 250 میلیون مترمکعبی است.
بروز تنش آبی همزمان با سراسر کشور در خوزستان این نارضایتی را میان مردم استان ایجاد کرده که چرا زمان وفور نعمت بارش‌های الهی سهم خوزستان سیلاب است و همزمان با تنش آبی نیز شدیدترین محدودیت‌ها برای کشاورزان اعمال و حق آبه تالاب‌ها نیز محقق نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/303370/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ

پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

نبرد بزرگی که پس از مرگ انسان آغاز می‌شود

سقوط جرثقیل در اسکله پتروشیمی رازی و جان باختن 2 کارگر

حضور مردم اهواز در راهپیمایی جمعه‌های خشم

ماجرای شادی پس از گل جنجالی اسماعیلی‌فر؛ حرکت منشوری یا نشان دادن لایک؟

عملیات وعده صادق پاسخی به شرارت های رژیم اشغالگر قدس بود

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

واکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه تاسیس فلسطین

دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟

حمایت خوزستانی‌ها از مردم غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق

عمر فتنه های اسرائیل رو به زوال

برهم زدن معادلات نظامی و سیاسی جهان تنبیه کوبنده رژیم نامشروع

آموزش‌ مهارتی به بیش از 13 هزار سرباز نیرو‌های مسلح خوزستان

خطیب نماز جمعه تهران: «وعده صادق» طوفان الاقصی ایرانی بود | این عملیات از نظر  مقیاس در حد فتح خرمشهر بود

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

تداوم پایداری جو در خوزستان

یادواره شهدای کنسولگری دمشق و شهید حجازی در شهرستان لنده

نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان در مسابقات بانوان کشور

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان