پیام خوزستان

آخرين مطالب

کمبود 280 محیط بان در خوزستان سياسي

کمبود 280 محیط بان در خوزستان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود 280 محیط بان در استان گفت: اجرای طرح همیار محیط زیست می‌تواند در حفاظت از عرصه‌های طبیعی تاثیر زیادی داشته باشد.

سید عادل مولا روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا به مناسبت روز ولادت امام رضا (ع) و روز ملی محیط بان، اظهار داشت: شعار امسال این روز «80 میلیون محیط بان برای توسعه پایدار ایران» انتخاب شده که بر آموزش جامعه برای همکاری در حفاظت محیط زیست تاکید دارد.
وی افزود: در خوزستان 170 محیط بان فعالیت می‌کنند در حالی که در چارت سازمانی 450 محیط بان پیش بینی شده است.
مولا اضافه کرد: بر اساس استانداردهای جهانی برای هر یک هزار هکتار از عرصه‌ها باید یک محیط بان مستقر باشد، این در حالیست که در خوزستان در هر 10 هزار هکتار هم یک محیط بان نداریم.
وی ادامه داد: این کمبودها عملکرد محیط بان‌ها را در حفاظت و عشق به طبیعت و ضرورت همراهی مردم برای حفظ محیط زیست نشان می‌دهد، مثلا در یک پاسگاه که یک یا دو محیط بان داریم، با همراهی مردم می‌تواند توان آنها چند برابر شود.
مولا با اشاره به لزوم اجرای دوباره طرح همیار محیط زیست گفت: این طرح در سال‌های گذشته اجرا می‌شد و اکنون سه چهار سالی است که به دلیل خلاءهای قانونی، پیگیری نمی‌شود در حالیکه استفاده از ظرفیت همیاران محیط زیست که برخی از آنها از محیط بان‌ها هم دلسوزتر هستند و از امکانات شخصی خود برای حفظ طبیعت مایه می‌گذارند، می‌تواند کمک بزرگی باشد، زیرا واقعا تعداد محیط بان‌ها کم و زیستگاه‌ها باارزش هستند.
وی افزود: نمونه‌های فراوانی از همیاران طبیعت و همکاری‌های آنها وجود دارد، یکی از دوستداران محیط زیست در پارک ملی کرخه خودروی شخصی خود را در اختیار ما می‌گذارد و یا در شوشتر و مسجدسلیمان و اندیکا افرادی هستند که در تامین امکانات به ما کمک می‌کند، بسیاری از تشکل‌های مردمی در آتش سوزی‌ها کمک‌های مالی و تجهیزاتی زیادی کردند که این حرکت‌ها باید تشویق شود.
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به لزوم تغییر نگاه‌ها نسبت به شغل محیط بانی، اظهار داشت: نقش محیط بانان صرفا یک نقش بازدارنده نیست بلکه محیط بان به معنای واقعی یک الگو برای حفاظت از انفال و یک محقق طبیعی است بنابراین محیط بان‌ها باید با این رویکرد آموزش داده شوند.
وی اضافه کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، من مخالف این هستم که محیط بان فقط در نقش بازدارنده فعالیت کند، بلکه محیط بان باید یک معلم باشد و بتواند آنقدر در دل مردم رخنه کند که مردم عاشق او و عاشق طبیعت شوند و از طریق او با محیط زیست آشنا شوند، در شرایط فعلی منتظر هستیم که تخلفی رخ دهد و بعد متخلف را جریمه کنیم، در حالیکه وقتی یک گونه جانوری از طبیعت خارج شود دیگر جریمه فایده‌ای ندارد.
مولا ادامه داد: آموزش مردم و حتی محیط بان‌ها بسیار اهمیت دارد، همچنین نحوه تعامل محیط بان‌ها با جوامع محلی و شکارچیان مهم است که در این زمینه باید آموزش داده شوند.
وی تصریح کرد: اکنون در کشور متاسفانه محیط بان‌ها به عنوان بازدارنده و بیشتر برای جلوگیری از شکار و صید آموزش می‌بینند و قوانین به آنها آموخته می‌شود در حالیکه محیط بان یک کارشناس تجربی تمام عیار است که هم در طبیعت و هم در محیط آزمایشگاه می‌تواند فعالیت کند، محیط بان‌ها تنها افرادی هستند که در محل زندگی حیات وحش و زیستمندان حضور دارند که همین حضور دائمی تجارب زیادی برای آنها به ارمغان می‌آورد به طوری که بسیاری از محیط بان‌ها اکنون اساتید برجسته‌ای هستند و یا به رده‌های بالای مدیریتی رسیدند.
راه پردست انداز محیط بانی
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه، با اشاره به دشواری‌های کار محیط بانی، اظهار داشت: محیط بانی به زمان و مکان خاصی محدود نمی‌شود، و اینگونه نیست که فقط در برهه‌ای از زمان با چالش‌های انسانی، طبیعی و یا صنعتی مواجه باشند.
وی افزود: هیچ محیط بانی نیست که بر اساس دستمزد دریافتی خود کار کند، که اگر اینگونه بود باید روزی چهار پنج ساعت کار می‌کردند اما عشق و علاقه به طبیعت و این شغل است که باعث می‌شود محیط بان‌ها به راه خود که همانا حفاظت از سرزمین است، ادامه دهند.
مولا به سختی‌های اطفای حریق در دوره آتش سوزی جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: به طور نمونه محیط بان‌ها در زمان آتش سوزی با دشواری‌های بسیاری کار می‌کنند، در پارک ملی کرخه با هفت نفر محیط بان، 30 مورد آتش سوزی رخ داده، به این معنی که یک روز درمیان شاهد آتش سوزی در این منطقه بودیم که میزان سختی کار محیط بانی را با این تعداد نیرو و امکانات و هوای گرم نشان می‌دهد.
وی همچنین خواستار تسریع در اجرای قانون حمایت از محیط بانان شد و افزود: این قانون تصویب و به شورای نگهبان رفته اما فرآیند تصویب، مشمول زمان زیادی شده، در حالیکه محیط بان‌ها به صورت روزانه جانشان در خطر است و هر سال تعداد زیادی از بهترین نیروهای ما آسیب می‌بینند به طوری که پارسال یکی از محیط بانان گتوند و یک محیط بان پارک ملی دز دچار نقص عضو شدند.
مولا اضافه کرد: حقوق محیط بان‌ها افزایش خوبی داشته اما پرداخت «حق الکشف» بسیار با تاخیر انجام می‌شود در حالیکه با توجه به زحمات بسیار محیط بان‌ها انتظار این است که این پول به موقع پرداخت شود، پرداخت حقوقی همچون اضافه کاری، حق ماموریت و جیره غذایی نیز در موعد مقرر می‌تواند مشوقی برای فعالیت بیشتر آنها باشد.
وی مشکلات امکانات محیط بان‌ها را نیز یادآور شد و اظهار داشت: محیط بان‌ها باید به بهترین امکانات کنترلی مجهز باشند، اما در حال حاضر وسایل نقلیه و ترابری محیط بانان بسیار ضعیف است و به ناچار از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کنیم که به مشکلات اقتصادی دولت و عدم نوسازی آنها بازمی‌گردد.
بر اساس این گزارش، روز ولادت علی بن موسی الرضا (ع) که به ضامن آهو مشهور است از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان روز ملی محیط‌ بان کشور نامگذاری شده اما این روز در تقویم رسمی کشور ثبت نشده‌است.
سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست دیروز در یک نشست خبری گفته است: رییس سازمان محیط زیست در نامه‌ای به رییس جمهوری خواستار ثبت روز ملی محیط بان در تقویم رسمی کشور شد که دستور مناسبی نیز در این زمینه صادر شد و امیدواریم این پروسه هر چه سریعتر طی شود و تا ثبت آن در تقویم رسمی کشور کار با جدیت دنبال می‌کنیم.
هر سال در این روز محیط بانان نمونه در مراسمی معرفی می‌شوند که امسال قرار است، سه محیط بان نمونه، دو خانواده شهید به نمایندگی از 145 محیط بان، یک جانباز، یک فرمانده و یک مدیر استانی معرفی شوند.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست محیط بان روز جهانی محیط بان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/297923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

آغاز رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

دستگیری سارقان حرفه ای در اهواز

حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است

دستگیری عامل قدرت نمایی در درمانگاه قدیم دارخوین

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان برگزار شد

فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال

مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

مقاومت ترموود در برابر آتش

افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان

6 عمل پیوند اعضا در خوزستان انجام شد

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

برداشت کلزا در بهبهان

خبر خروج السنوار از تونل‌های غزه صحت دارد

اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان

استقرار جوی پایدار در هوای خوزستان

امیرعبداللهیان: آمریکا در سرکوب حامیان فلسطین در این کشور رفتار متناقض به آزادی بیان دارد

کشف سوخت قاچاق در آبراه اروند

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی