پیام خوزستان

آخرين مطالب

عملکرد 16 ماهه شهرداری تهران در مقابله با ویروس کرونا/7

فروش آنلاین؛ پاشنه آشیل عملکرد شهروند و سازمان میادین میوه و تره بار در کرونا شهرداری تهران

فروش آنلاین؛ پاشنه آشیل عملکرد شهروند و سازمان میادین میوه و تره بار در کرونا
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اولین کسانی که زنگ خطر کرونا را شنیدند و به کمک شهر شتافتند، نیروهای شهرداری تهران بودند؛ همان ها که در تعطیلات نوروز ، 24 ساعته کوشیدند موج کرونا را کنترل کنند. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، نقش راهبری و هدایت سازمان های شهری را بر عهده داشت و علاوه بر این نقش پشتیبان را برای مدافعان سلامت ایفا کردند

به گزارش شهر، اولین روزهای اسفند 98 بود که مهمترین خبر در شهر پیچید و اتفاقی که همه نگرانش بودند و نسبت به آن هشدار داده بودند، به وقوع پیوست.
کووید 19 یا کرونا یک بیماری ناشناخته و عجیب و غریب بود که شیوع آن در چین و اطلاعات و فیلم هایی که از بیماران مبتلا به آن در شبکه های مجازی منتشر می شد، نشان از یک بیماری واگیر و پرخطر بود. کسی که مبتلا به این بیماری می شد اگر فوت می‌کرد به مفهوم آن بود که این بیماری حداقل دو هفته قبل به او سرایت کرده است.
اعلام فوت دو نفر در قم به دلیل ابتلا به کرونا به معنای آن بود که کرونا حداقل دو هفته قبل به ایران آمده بود و با توجه به نزدیکی این شهر به تهران، معلوم بود کرونا بی سر و صدا در تهران جولان می دهد و به زودی سیل بیماران تب آلود کرونا که نفس تنگی امانشان را بریده به بیمارستان ها سرآزیر خواهد شد.
شهرداری تهران به عنوان متولی اداره شهر، فردای روزی که رسما اعلام شد کرونا به ایران آمده است، با فراخوان مدیران خود، در سازمان مدیریت بحران شهر تهران، به برنامه‌ریزی برای مقابله با این بحران پرداخت.
با انتخاب رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان دبیر جلسات مقابله با کرونا، جلسات منظم کرونا در اولین روزها در سالن همایش‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران آغاز شد و در همان روزهای ابتدایی تجهیزاتی مانند مواد ضدعفونی با کمبود شدید مواجه بود.
سازمان مدیریت بحران با رایزنی‌هایی که با شرکت‌های تولید کننده مواد پتروشیمی داشت، مقادیر زیادی مواد ضدعفونی تهیه کرد و عملیات ضدعفونی سازی معابر شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت مداوم انجام می شد. این در حالی بود که در اولین روزهای مقابله با کرونا، شاهد موج اول آن بودیم، شهرداری با تمام توان تلاش می‌کرد سلامت شهروندان حفظ شود و نوروز 99 در حالی مردم به قرنطینه نسبی رفتند و کسب و کارها تعطیل شد که نیروهای عملیاتی شهرداری با تمام توان و بعضا سه شیفت مشغول مقابله با کرونا بودند.
یکی از این بخش‌ها سازمان پیشگیری و مدیریت بحران بود که جلسات زیادی را برای راهبری و هدایت سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط برای مقابله با کرونا، برگزار کرد.
این سازمان در اولین ماه های بروز ویروس ضمن تامین تجهیزات لازم مقابله با کرونا، وظیفه نظارت بر عملکرد سازمان‌ها را هم بر عهده داشت و این که تدارکات و امکانات لازم برای این کار فراهم آورد.
در موج اول کرونا، یکی از نگرانی‌های مسئولان کمبود تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی بود و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، تعدادی از سوله های مدیریت بحران را تخلیه کرد و در اختیار وزارت بهداشت قرار داد تا آن را تجهیز و تبدیل به بیمارستان مخصوص کرونایی‌ها کنند. اما موج های اول و دوم کرونا آنقدر به سرعت همه گیر شد که به این بیمارستان ها نیاز نشد. به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بحران از سه سوله ای که تحویل وزارت بهداشت شد عملا استفاده چندانی نکردند.
رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره فعالیت‌های این سازمان در بحران کرونا گفت: فردای روزی که اولین نشانه بیماری کرونا در ایران به صورت رسمی شناسایی شد، شهردار تهران از همه مدیران زیرمجموعه دعوت کرد تا شرح وظایف بخش های مختلف و فعالیت هایی که باید انجام می شد را مشخص کنند.
بعد از آن پس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران مسئول و دبیری ستاد مقابله با بحران کرونا در تهران را به عهده گرفت. همه مدیران هم همدلی و هماهنگی داشتند و اوایلی که هیچ تجهیزاتی هم نبود و حتی مواد ضدعفونی هم پیدا نمی شد ما با آشنایی و رفاقتی که با برخی مدیران پتروشیمی داشتیم، حجم بالایی مواد ضدعفونی تهیه کردیم.
او در ادامه درباره توزیع مواد ضدعفونی کننده به ارگانهای مختلف شهرداری افزود: مواد ضدعفونی کننده سریعا به بخش‌های مختلف توزیع شد، مثلا آتش نشانی و اتوبوسرانی این مواد را برای اجرای عملیات ضدعفونی استفاده می‌کردند. در آن مقطع کارهای بزرگی شد، سازمان ‌هایی مانند شهروند، سازمان میادین، بهشت زهرا و مترو فعالیت‌های خوبی کردند. مترو که جمعیت زیادی در آن تردد می‌کردند و تمامی اتوبوس ها و قطارها صبح و شب ضدعفونی می شد.
او افزود: سازمان مدیریت بحران در چند ماه اول تقریبا به تنهایی همه کارها را انجام می داد و از آن به بعد که روال عادی پیدا کرد و وظایف بین سازمان های مختلف تقسیم شد بعد از آن سازمان تنها پیگیری می کرد تا کارها درست انجام شود.
از زمانی که بحث واکسیناسیون پیش آمد این سازمان 16 پایگاه را در اختیار واکسیناسیون قرار داد. از سوی دیگر تست سوم کوبرکت در تهران هم به صورت کامل انجام شده و در شهرستان‌ها در حال انجام است و همه آماده انجام واکسیناسیون می شویم و پایگاه سازمان هم در اختیار دوستان وزارت بهداشت قراردارد مشکل کمبود نیروی انسانی است.
کرمی درباره عملکرد سازمان مدیریت بحران در هنگام وقوع کرونا، گفت: نسبت به ظرفیت هایی که شهرداری دارد، 80 درصد کارهای مورد نظر انجام شد اما روند برخی اقدامات را که باید بقیه سازمان ها انجام می‌دادند کند بود، مثل ارائه خدمات فروش آنلاین که خود من روی آن حساسیت داشتم و آن را چک می کردم.
فروش آنلاین از آن جهت مهم است که در شرایط قرنطینه و توصیه مردم به ماندن در خانه، مکانیزم هایی برای خرید آنلاین شهروندان ایجاد شده باشد تا شهروندان بدون حضور در فروشگاه ها مایحتاج خود را به صورت آنلاین خرید کنند و حضور و تردد کمتری در فروشگاه ها برای رعایت فاصله اجتماعی داشته باشند. ولی عملکرد دو سازمان اصلی فروشگاهی شهرداری یعنی شرکت فروشگاه های خدماتی کالای شهروند و سازمان میادین میوه و تره بار علی رغم تمام تلاش هایی که شد، نسبت به رقبا خیلی خوب نبود و اینجا آن طور که انتظار می رفت پیشرفت خوبی نداشتیم.
او درباره این که به نظر شما مردم چه قضاوتی از عملکرد شهرداری دارند گفت: قضاوت مردم بیشتر از هر چیزی وابسته به عملکرد کل مجموعه و دولت است ، از دید مردم تفاوت چندانی بین دولت و شهرداری نیست و قضاوت کلی می شود.
کرمی درباره سوله های مدیریت بحران که درا ختیار وزارت بهداشت گرفت گفت: این سوله ها برای قرنطینه استفاده نشد. تنها یکی از سالن ها برای درمان تجهیز شد که آن هم بعد از مدتی جمع آوری و تجهیزات در یک اتاق انبار شده اند. با توجه به درخواستی که وزارت بهداشت داشت هشت سالن در اختیارشان قرار گرفت اما آنها سه سالن را تحویل گرفتند. یکی از آنها به صورت موقت تجهیز شد و کلا در همان سالن هم بیشتر از بیست معتاد را مدتی نگه داشتند و دیگر استفاده چندانی از آن نشد. این سوله ها هنوز هم در اختیار وزارت بهداشت است.
او گفت: هم اکنون بخش های مختلف شهرداری همچنان برای مقابله با کرونا تلاش می کنند و سازو کار مقابله با بحران کرونا هم اکنون در تمامی سازمان ها و موسسات شهرداری در حال اجرا است. سازمان ما صرفا دستوراتی را ارائه می دهد یکی از این دستورات، این بود که تمامی ساختمان های شهرداری ملزم به دریافت شماره ملی مراجعان شوند تا وضعیت آنها از نظر کرونا چک شود.
خبرنگار: اکبر بیاتی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/297311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حمله موشکی سنگین حزب الله به مرگلیوت

66 کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد

طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد

برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

موشک‌های مقاومت کریات شمونه را در تاریکی فرو برد

دام شیادان سایبری تحت عنوان فروش سوالات کنکور

قطعی برق در مناطقی از فلسطین اشغالی بر اثر حملات مقاومت لبنان

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو

کشته شدن نظامی صهیونیست در شمال غزه

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

اراده مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان برای پیروزی فلسطین و جایگزینی نظامی عادلانه در جهان قطعاً محقق خواهد شد

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

لبیک اردنی‌ها به دعوت سخنگوی گردان‌های قسام

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

تظاهرات مردم اردن در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی+ فیلم

بهره برداری از مرحله نخست طرح آبرسانی آتیشگاه تا پایان امسال

دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم

8 مصدوم در پی 3 حادثه آتش‌سوزی در اهواز

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

مهروموم یک رستوران در شادگان