پیام خوزستان

آخرين مطالب

شمارش معکوس برای انتخابات؛ نوبت مردم/ شکاف در جبهه اصلاحات/ مقاومت در برابر کناره‌گیری مقالات

شمارش معکوس برای انتخابات؛ نوبت مردم/ شکاف در جبهه اصلاحات/ مقاومت در برابر کناره‌گیری
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:
«اعتماد» تیتر یک امروز خود را به «حمایت ائتلاف جمهور از همتی» اختصاص داده است. منظور از ائتلاف جمهور نیز ائتلاف برخی احزاب اصلاح‌‌طلب است یعنی حزب اعتماد ملی- حزب توسعه ملی- حزب کارگزاران سازندگی ایران- حزب ندای ایرانیان- مجمع نیروهای خط امام حزب اسلامی کار- حزب مردم‌سالاری- خانه کارگر- حزب جوانان ایران اسلامی- مجمع اسلامی فرهنگیان جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان- مجمع زنان اصلاح‌طلب – حزب آزادی- جمعیت زنان نواندیش- حزب وحدت و همکاری.
در بیانیه‌ای که اعتماد منتشر کرده آمده است: « ما اصلاح‌طلبان به پشتوانه شخصیت‌های ملی اصلاح‌طلب مانند حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی و بسیاری از روشنفکران و اصلاح‌طلبان مستقل و معتدل اعلام می‌کنیم نه برای تایید عملکرد شورای نگهبان که در اعتراض به این «صحنه‌آرایی خطرناک» در انتخابات می‌مانیم تا: 
1- یک جناح و یک حزب و یک محفل سیاسی حاکمیت را قبضه نکند و دولت تک‌حزبی برپا نشود.
2- یک جناح و یک حزب و یک محفل سیاسی گمان نکند که می‌تواند جمهوریت نظام را محدود کند و با تحدید حق انتخاب ملت انتخابات را به رقابت درون‌حزبی اصولگرایان بدل سازد.
3- به همتی رای می‌دهیم تا با افزایش سطح مشارکت در انتخابات مانع از انتخاب رییس‌جمهوری با رای ضعیف شویم و نگذاریم «دولتِ اقلیت» بر ملت حکومت کند.
4- به همتی رای می‌دهیم تا با تقویت مشارکت ملت به افزایش مشروعیت دولت کمک کنیم تا در مذاکرات خارجی بتوانیم از حقوق ملت ایران پاسداری و تحریم‌ها را لغو کنیم. 
5- به همتی رای می‌دهیم تا نهاد ریاست‌جمهوری که مظهر «جمهوریت» نظام جمهوری اسلامی است تضعیف نشود و از نمایندگی مستقیم کل ملت ایران در احقاق حقوق اساسی‌شان به ریاست قوه مجریه تنزل نکند.»

پیام خوزستان

«شرق» نیز همتی را عکس یک کرده اما نه برای اینکه از ائتلاف جمهور خبر بدهد. اشاره‌اش به رای ندادن جبهه اصلاحات ایران به حمایت از او است و با تیتر «اصلاح‌طلبان در برابر یک تصمیم سخت» می‌نویسد: « اصلاح‌طلبان در این دوره با رویکرد مشارکت غیرفعال وارد انتخابات می‌شوند؛ به این معنا که در عین حال که به‌هیچ‌وجه مردم را تشویق به تحریم انتخابات نمی‌کنند و حتی خودشان نیز به صفت فردی در انتخابات شرکت کنند، اما از نظر تشکیلاتی و جبهه‌ای از نامزدی حمایت نمی‌کنند و دلیل آن نیز صرفا نداشتن نامزد مد‌نظر عنوان شده است. حالا و در شرایط اخیر باید دید احزابی که تا اینجای کار پشت یکی از نامزدهای موجود ایستاده‌اند، چه می‌کنند؟ » گزارش شرق انگار پیش از خبر حمایت ائتلاف جمهور از همتی نوشته شده است زیرا حالا دیگر تکلیف احزاب اصلاح‌طلب مشخص شده و ابهامی در این باره نیست.
شرق در صفحه یک امروز خود اظهارات تکمیلی حیدر مصلحی که عقب‌نشینی از سخنان قبلی به نفع شورای نگهبان بود را نیز پوشش داده است.

پیام خوزستان

«آرمان ملی» سیدحسن خمینی را با تیتر «بدانید بدون مردم نتیجه نمی‌گیرید» عکس یک کرده و نوشته است: « آنطور که مرکز افکارسنجی ایران (ایسپا) در آخرین نظرسنجی خود منتشر کرده میزان مشارکت در انتخابات 42 درصد محاسبه شده است. یعنی چیزی در حد مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم، که این میزان بیشتر مطلوب‌نظر اصولگرایان است که با رایی حداقلی نامزد خود را به پاستور می‌فرستند. اما مردم باید بدانند سرنوشت این انتخابات نیز مثل انتخابات‌های گذشته در دستان خودشان است و این آنها هستند که می‌توانند تغییر را رقم بزنند. آیت‌ا... سید‌حسن خمینی نیز در این خصوص بیان می‌کند: «‌مردم تصمیم‌گیر هستند و وقتی همراهی مردم نباشد هیچ نتیجه‌ای نمی‌‌توان گرفت.» حال باید دید انتخابات پیش‌رو چه میزان با اقبال عمومی روبه‌رو خواهد شد و در نهایت چه کسی سیزدهمین رئیس‌جمهور خواهد بود.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به وضعیت نامزدها اصولگرا اشاره کرده و می‌پرسد «آیا برای کناره گیری سهم می‌خواهند؟» در این گزارش آمده است: «ظاهرا برخی پوششی‌های اصولگرا به این راحتی حاضر به کناره‌گیری نیستند؛ چنانچه متکی گفته، یکی از این نامزدها، شرط کنار رفتن را «گرفتن مسئولیت» در دولت آینده مطرح کرده است. به این ترتیب «سهم‌خواهی و مشهوریت» دو فاکتور پنهان حضور نامزدهای پوششی است که به ظاهر در انتخابات پیش‌رو آشکار شده؛ به نظر می‌رسد در کنار ایده‌هایی همچون «احساس تکلیف»، «حضور در صحنه»، «کمک به نامزد اصلی» و ادعاهایی از این دست، فردی که حاضر می‌شود در نقش ضربه‌گیر نامزد اصلی از خود و اعتبارش هزینه کند، خود را محق می‌داند که چه در دولت آینده و چه دیگر عرصه‌ها، منصبی درخور تلاش‌اش مطالبه کند.»

پیام خوزستان

«آفتاب یزد» «نه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به همتی» را تیتر یک کرده و نوشته است: «بعد طرح ادعاهایی از سوی «حیدرمصلحی» وزیر وقت وزارت اطلاعات از چرایی و چگونگی‌عدم احراز صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی، کور سوی امیدی که ایجاد شده بود با بی‌درایتی کامل از بین رفت زیرا باز هم همان «حمایت نمی‌کنیم» تکرار شد اما این بار تخریبی و ویران کننده! این که گفته شده«جبهه اصلاحات از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند!» حرف تازه‌ای نیست اما وقتی قرار نیست حمایت کنند و جلسه برگزار می‌کنند و دست آخر به این نتیجه می‌رسند که بر سر همان مواضع قبلی بایستند یعنی حمایت نمی‌کنند»
این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اختصاص داده که در واکنش به انتقادها از صدور مجوز واکسن ایرانی برکت می‌گوید: « از نظر علمی این نوع از ادعاها غلط است و تمام اطلاعات موجود و قابل ارائه در مناظره تلویزیونی است . افراد و رسانه هایی که این ادعا ها را مطرح می کنند جرات داشته باشند که این مناظرات را برای مردم پوشش دهند ما برای مناظره علمی حاضر هستیم . بعد از اتمام مرحله سوم مطالعات واکسن در مهرماه مجوز کامل این واکسن صادر می شود .الان مرحله سوم شروع شده است و تا مهر نتیجه نوبت سوم منتشر می شود اما مجوز مصرف اضطراری زمانی صادر می شود که پروژه در شروع فاز سوم باشد ولی فاز دو که اثرگذاری و فاز یک که ایمنی واکسن است مشخص شده باشد . بعضی ها چون خیلی اطلاعات موثقی ندارد تنها برای خراب کردن ذهن مردم نظریات بی اساسی را مطرح میکنند . از نظر علمی من می گویم برای این واکسن زمان صدور مجوز رسیده بود و کاملا هم در وزارت بهداشت بررسی شد و بعد مجوز برای آن صادر شد . ما موافق هستیم که این واکسن الان در شرایط اضطراری باید مورد بررسی قرار می گرفت تا مجوز بگیرد دیگر بقیه همه حرف ها غیر علمی و غیر منطقی است . ممکن است یک روتین واحد برای خیلی از واکسن ها وجود داشته باشد اما برای کووید فرق می کند. شرایط اضطراری است و در همه جای دنیا هم این مسئله اتفاق افتاده است .»

پیام خوزستان

«وطن امروز» عکسی تقریبا تمام صفحه از سردار قاسم سلیمانی دارد با تیتر «مردم میدان». دلیلش نیز دعوت خانواده سلیمانی از مردم برای مشارکت گسترده در انتخابات است. 
این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود از پیشتازی رئیسی در رقابت‌‌های انتخاباتی خبر داده و نوشته است: «نگاهی گذرا به نتایج مهم‌ترین نظرسنجی‌های منتشر شده نشان از شکاف عظیم میان اقبال عمومی به سیدابراهیم رئیسی در مقایسه با دیگر کاندیداهای حاضر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری دارد؛ مساله‌ای که حداقل در 20 سال گذشته در هیچ کدام از ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد آن نبوده‌ایم. بر همین مبنا یقینا غفلت از چرایی این مساله باعث شناخت ناقصی از وضعیت عمومی و سیاسی کشور می‌شود. از میان نظرسنجی‌های معتبر منتشر شده در روزهای اخیر حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در صدر آرای عمومی قرار دارد. در نظرسنجی منتشر شده از سوی مرکز افکارسنجی دانشگاه تهران در تاریخ 24 خرداد از میان افرادی که گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند 66 درصد به رئیسی رای خواهند داد، در نتایج مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا) نیز رئیسی 61 درصد آرای عمومی را تا تاریخ مذکور از آن خود کرده است. در هر دو نظرسنجی فارغ از جمعیت حدودا 15 درصدی مرددها، نفر دوم تنها قریب به 8 درصد آرا را از آن خود کرده و کاندیدای همسو با دولت بین 3 تا 5 درصد آرا را کسب کرده است. با این اوصاف شاید چند مساله را بتوان به عنوان علل چرایی این مقبولیت به حساب آورد.»

پیام خوزستان

«کیهان» نیز از همان عکس وطن امروز استفاده کرده و با تیتر «در مکتب شهید سلیمانی، چرا و چگونه باید رأی داد» نوشته است: «بر این اساس، اعتقاد حقیقی و عملی به ولایت فقیه، اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و مبنای آن، پاکدستی و خدمتگزار ملت بودن، مقابله با فساد و دوری از فساد و تجمّلات و توسعه گر ارزش‌ها بودن اصولی است که سردار شهید سلیمانی یادآوری و تصریح می‌کند و به‌عنوان معیار و شاخص در انتخاب اصلح باید مدنظر باشد. ملت ایران با حضور پرقدرت، حماسه‌آمیز، همگانی و حداکثری در انتخابات در امتداد «مکتب مترقی و راهگشای حاج قاسم» که وفاداری خود را به آن اثبات کردند، حجم سنگین جنگ‌ روانی دشمن برای بی‌رونق ساختن انتخابات را به حبابی پوچ مبدل و بار دیگر بر مکر دشمنان غلبه می‌کنند، انقلاب و نظام اسلامی را یک گام دیگر به اهداف والایش نزدیک‌تر و موجبات گشوده شدن گره‌ها را فراهم خواهند ساخت، ان‌شاءالله.»
این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز با تیتر «دولت گزارش یا گوش» نوشته است: «نتیجه برخی مطالعات و پیمایش‌های اجتماعی که طی چند سال اخیر انجام شده، مؤید این ادعاست که مردم پیش و بیش از هر چیز دیگری خواهان یک گوش در دسترس و شنوا از سوی مسئولان هستند. گوش بودن و شنیدن صادقانه درد مردم از سوی مسئولان دو نتیجه منطقی و قطعی دربر دارد؛ نخست آنکه همین شنیدن خود اولین راه‌حل و مرهم است. چنانچه مردم بتوانند بی‌واسطه و به وقت، حرف و درددل خود را به مدیران برسانند، بخش قابل توجهی از فشار ناشی از مشکل برطرف می‌شود. این یک قاعده تجربه شده و بدیهی است که حتی در روابط شخصی نیز دیده می‌شود. به این نحو که صرف آنکه کسی درد خود را به یک گوش محرم بگوید، سبک می‌شود. حتی اگر صاحب آن گوش هیچ کاری نکرده و صرفاً شنونده باشد.»

پیام خوزستان

«جوان» پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در برابر عراق و رفتن به مرحله بعد را عکس یک و تیتر «شادکامی ایرانیان در شام صعود» پوشش داده است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود اما به موج دعوت به مشارکت در انتخابات که از دیروز افتاده، پرداخته است. جوان می‌نویسد: «دیروز روز دعوت به شرکت در انتخابات بود. از نامزدهای رد صلاحیت‌شده تا برخی اشخاص مردد و بعضی احزاب رادیکال، همه به یک چیز دعوت کردند:«رأی دادن در هر حالتی بهتر از رأی ندادن است». از آن طرف تکلیف رأی‌دهندگان سنتی که رأی دادن را وظیفه و فریضه و واجب عینی برای خود می‌دانند نیز روشن است. هرچند برخی تحلیلگران معتقدند این دوره از انتخابات بر خلاف دوره‌های قبلی ریسمان میان نخبگان و فعالان سیاسی به عنوان دعوت‌کننده با مردم به عنوان دعوت‌شونده پاره شده یا نازک شده است و مردم دیگر راه خود را می‌روند،‌ اما واقعیت آن است که در هیچ دوره‌ای مردم یکسره به انتظار دعوت نخبگان ننشسته بودند و با دعوت یا دستور آنان خودشان را تنظیم نمی‌کردند. این یک‌پیش‌فرض غلط بود در همه ادوار که «ما دعوت کردیم و مردم آمدند.» دعوت کننده اصلی مردم به هر انتخاباتی، احساسی است که از جهت «توان ایجاد تغییر در سرنوشت خود» به مردم دست می‌داد. برای همین است که لمپنیسم تبلیغاتچی عمدتاً خارج‌نشین برای زدودن این احساس از دل مردم،‌حرف‌شان این است که «این وضعیت درست‌بشو نیست.» حالا اصولگرا و اصلاح‌طلب و رادیکال و میانه‌رو و رد صلاحیت‌شده و انصرافی‌ها همگی یک حرف می‌زنند،‌هر چند با ملزومات متفاوت خود:«شرکت کنید در این انتخابات برای ایران و ایرانی»به فاصله دو روز تا آغاز برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، «دعوت‌» از مردم برای شرکت در این جشنواره مردم‌سالاری رو به فزونی گرفته و به‌رغم دلخوری‌‌ها و ناکارآمدی‌های اجرایی ، دو جریان سیاسی کشور (اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) مشارکت گسترده و پرشور در انتخابات را تنها مسیر اصلاح و تغییر ریل ناکارآمدی به کارآمدی ، صندوق رأی می‌دانند.»

پیام خوزستان

«ایران» تصویری از هفت نامزد ریاست جمهوری را عکس یک کرده و با اشاره به «فراخوان گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی برای حضور در انتخابات» تیتر زده «نوبت مردم». در این گزارش آمده است: «قطار انتخابات 1400 حالا به آخرین ایستگاه رسیده است. فردا 27 خرداد ماه زمان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به پایان می‌رسد و روز جمعه هم نوبت مردم است که از میان برنامه‌ها و گزینه‌های باقیمانده در مرحله آخر یکی را انتخاب کنند و اداره کشور در قالب قوه مجریه را به مدت 4 سال در اختیار او قرار دهند. از 21 بهمن ماه که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، حکم جمال عرف برای ریاست بر ستاد انتخابات کشور را صادر کرد تا حال حاضر قطار انتخابات ایستگاه‌های مختلفی را پشت‌ سر گذاشته تا به ایستگاه آخر یعنی صندوق‌های رأی برسد. ... با نزدیک شدن به پایان دوران تبلیغات رسمی، این فراخوان‌ها و دعوت‌های نهادها، احزاب و چهره‌های مختلف از مردم برای شرکت در انتخابات است که بیشتر نمود دارد. برخی در این میان با اشاره به برخی گلایه‌ها و انتقادهای موجود نسبت به شورای نگهبان، اما اصرار دارند که برای پاسداری از جایگاه صندوق رأی به عنوان مکانیزم مدنی و کم‌هزینه جابه‌جایی قدرت باید در انتخابات شرکت کرد. این موج فراخوان‌ها قاعدتاً تا آخرین ساعت آغاز رأی‌گیری هم ادامه خواهد داشت. بخصوص که رهبر معظم انقلاب هم قرار است امروز چهارشنبه ساعت 19 به صورت زنده درباره انتخابات با مردم سخن بگویند. باید دید در انتهای این ماراتن کدام یک از نامزدها توانایی این را دارند که اقبال بیشتر مردم را به سمت خود جلب کنند و بشوند رئیس جمهوری ایران اسلامی.»

پیام خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/296258/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت