پیام خوزستان

آخرين مطالب

نیازهای کودکان باید در اولویت حکمرانی شهری قرار گیرد شهرداری تهران

نیازهای کودکان باید در اولویت حکمرانی شهری قرار گیرد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهر: شهر تهران از لحاظ سازگاری با استاندارهای شهر دوستدار کودک فاصله‌ زیادی دارد؛ نقصان‌ها و ایرادهای زیادی وجود دارد که برطرف کردن آن نیازمند برنامه‌ریزی درست و تخصیص بودجه‌ی کافی است.

به گزارش شهر به نقل از دبیرخانه‌ شهر دوستدار کودک در تهران، جلسه‌ کمیته‌ اجرایی این طرح در پایتخت با حضور 40 نفر از مسئولان و مدیران کل شهرداری و مسئولان سازمان‌ها و نهادهای دیگر درحالی برگزار شد که هم‌اینک 13 محله‌ی تهران درگیر بهسازی و مناسب‌سازی محله‌ی دوستدار کودک هستند.
مصطفی کاظمی اسفه، مشاور عالی و مدیرکل حوزه‌ شهردار، در جلسه‌ کمیته‌ اجرایی شهر دوستدار کودک با بیان تاثیر مسابقات نقاشی کودکان تهرانی با موضوع «شهر و کودک » ، و نیز با اشاره به فعالیت‌های خوبی که در حوزه‌ فرهنگسازی و عملیاتی صورت گرفته، گفت: به عنوان کسی که هم از لحاظ جایگاهی و هم از منظر تخصصی، سال‌هاست درگیر مدیریت شهری هستم، باید بگویم که شهر تهران از لحاظ سازگاری با استاندارهای شهر دوستدار کودک فاصله‌ زیادی دارد؛ نقصان‌ها و ایرادهای زیادی وجود دارد که برطرف کردن آن نیازمند برنامه‌ریزی درست و تخصیص بودجه‌ی کافی است.
مشاور عالی شهردار تهران، رشد شهرنشینی در آینده‌ نزدیک را گوشزد کرد و گفت: طبق پیش‌بینی و برآوردهایی که داریم، تا سال 2050 هفتاد درصد از کودکان زندگی شهری خواهند داشت. بنابراین همه‌ این‌ها به اهمیت پرداختن به موضوعاتی مثل فضاهای کودکان را نشان می‌دهد.
کاظمی با تاکید بر فعالیت‌ها و جشنواره‌های خوبی که اداره‌کل آموزش‌های شهروندی برگزار کرده‌، بار دیگر گفت: آن‌چه که می‌خواهم توجه همکارانم در شهرداری به آن معطوف شود، این نکته است که یکی از نقصان‌های جدی ما در فضاهای شهری عمومی است. این مساله فقط منحصر به پارک‌ها نیست، گاهی حتی در معابر هم دچار اشکالاتی هستیم که باید برطرف بشود.
او خطاب به اعضای دبیرخانه‌ شهر دوستدار کودک گفت: باوجود تلاش‌هایی که صورت گرفته و خوب هم بوده، هماهنگی با شهرداران نواحی 124 گانه‌ شهرداری تهران و پیگیری موضوع فضاهای مناسب برای کودکان از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرارگیرد.
این مقام مسئول به اولویت‌بندی در نیازهای شهری کودکان نیز گریزی زد و مساله‌ امنیت را یکی از نکات مهم عنوان کرد: محیط شهری ما فاصله‌ زیادی دارد با فضایی که یاددهنده باشد؛ فضایی که کودکان از آن یادگیری داشته باشند. الآن کودکان ما از فضای شهری چه یاد می‌گیرند؟ انواع تخلفاتی که ممکن است در شهر رخ دهند و آنها نیز بیننده آن باشند، علی‌رغم تلاش‌های خوبی که مانند کمپین موتور سوار خوب در اداره کل آموزش های شهروندی طراحی و اجرا شده است ، یکی از معضلات جدی در شهر تهران بحث تخلفات موتورسواران است که کودکان هم شاهد آن هستند. یک فرد بزرگسال ممکن است بتواند از خودش در برابر این‌ها محافظت کند، ولی کودکان در برابر آن‌ها حتی در پیاده‌رو امنیت ندارند؛ در حالی‌ که شهر دوستدار کودک، شهری است که بتواند امنیت را برای کودکان تامین کند.
او افزود: برای مثال برای من مسئول، روشن نیست که آیا ایمن‌سازی پیاده‌روها برای کودکان در اولویت است یا مناسب‌سازی بوستان‌ها؟ به نظرم ضرورت دارد که این اولویت‌بندی در کوتاه‌مدت انجام شود، و موارد ضروری در راستای تحقق شهری ایده آل تر و با هزینه های کمتر در دستور قرار گیرد.
شهر دوستدار کودک از محلات تهران آغاز شده است
مجتبی دانشور مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری و دبیر کمیته‌ اجرایی مصوبه‌ی شهر دوستدار کودک تهران با اشاره به سیر تاریخی این پروژه و طرح در تهران، گفت: چهار چالش اصلی در حوزه‌ اجرای طرح شهر دوستدار کودک در کلان‌شهر تهران وجود دارد که عبارت است از: نبود بودجه‌ مصوب برای اجرای پروژه‌های این طرح، نبود اسناد فرادستی ابلاغ‌شده و منطبق نبودن با فعالیت‌های شهرداری و نیز نبود زمینه‌ مشارکت کودکان و ذی‌نفعان این پروژه بودند.
او در ادامه ضمن ارائه‌ گزارشی تفصیلی از روند کار و ایجاد دبیرخانه‌ی واحد برای این طرح، گفت: در سال‌های 1399 و 1400 توانستیم با تصویب بودجه برای دبیرخانه‌ شهر دوستدار کودک و مناطق بعد از 13 سال از ابلاغ این مصوبه، اقدامات را در فضاهای منطقه ای دنبال کنیم. همچنین یکی از راهبردهای ما برای اجرای پروژه، استفاده از پروژه‌های کوچک در مقیاس محلی بود که هم اکنون پروژه های در محلات منتخب بر اساس برنامه عملیاتی تدوین شده در حال اجراست.
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث اسناد بالادستی و ایجاد برنامه‌ عمل برای طرح الگوی شهر دوستدار کودک و دریافت نامزدی شهر دوستدار کودک از یونیسف و وزارت کشور، از سال 1398 پروژه‌ محلات دوستدار کودک را آغاز کردیم که در فاز اول، 5 محله و در فاز دوم 8 محله را به این طرح افزودیم و برنامه‌ عملیاتی آن آماده شد. یکی از اقدامات که جزو اصلی‌ترین پارامترهایی بحث کاندیداتوری شهر تهران است، استفاده از اطلس جامع کودکان بود که حاصل همکاری و زحمات دوستان ما در سازمان فن‌آوری و ارتباطات شهرداری است. بخشی از آن براساس پیمایشی است که در 13 محله‌ تهران انجام شده و بخش دیگر براساس اطلاعاتی است که سازمان‌های تخصصی شهرداری ارائه می‌کنند.
دانشور در همین بخش به همکاری‌های بین سازمانی در شهرداری برای اجرای شهر دوستدار کودک نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال همکاری با سازمان حمل و نقل و ترافیک در برنامه‌ای که آن‌ها در ابتدای سال تحصیلی اجرا می‌کنند و یا مناسب‌سازی پارک‌های محلات برای کودکان با همکاری سازمان پارک‌ها، از اجمله اقدامات در زمینه همکاری مشترک بوده است.
او به فعالیت‌های دیگر در حوزه‌ سرگرمی و بازی نیز اشاره کرد و گفت: درخواست‌های زیادی از مناطق برای بهسازی و مناسب‌سازی زمین‌های بازی برای کودکان داشتیم. در این حوزه نیز نیاز به دستورالعمل اجرایی‌تر بود که براین اساس، دستورالعمل موجود بازنگری و برای سازمان معماری و شهرسازی ارسال شده و در دست اجرایی شدن است. پاتوق‌های بازی یکی دیگر از بخش‌ها بود که در برنامه‌ سوم توسعه ما مکلف به طراحی آن بودیم. در این حوزه نیز تاکنون راهنمای گام‌به‌گام آن تهیه شده است.
دانشور درباره‌ فعالیت‌های گذشته در زمینه‌ شهر دوستدار کودک گفت: احداث خانه‌های مادر و کودک یکی از فعالیت‌های خوبی بود که در سنوات گذشته نیز در شهرداری پی‌گیری می‌شده و ما در سال 1398 دستورالعملی با همکاری سازمان استاندارد آماده کردیم و به واحدهای مربوطه ابلاغ شد و همکاران ما در معاونت شهرسازی و معماری نیز براساس همین دستورالعمل، توانستند مصوبه‌ کمیسیون ماده‌ 5 مبنی بر الزام احداث اتاق مادر و کودک را داشته باشند.
او درباره‌ الزام به‌سازی خانه‌های مادر و کودک پیشین که هم‌اکنون در ایستگاه‌های مترو، خانه‌های فرهنگ و مراکز میوه و تره‌بار به دستورالعمل جنبی‌ای در مورد خانه‌های مادر و کودکی که قبلا احداث شده و ممکن است قدری با استانداردهای موضوعی که ابلاغ شده تفاوت داشته باشند، که باید به‌سازی شوند، اشاره کرد.
براساس دستورالعمل جهانی شهر دوستدار کودک، نشانه‌ها و تابلوهای شهری و نیز جداول باید با کودکان ارتباط برقرار کنند؛ موضوعی که در گزارش کار دبیرخانه‌ی شهر دوستدار کودک در تهران نیز مد نظر بوده و مبحث طراحی نشانه‌های و المان‌های دوستدار کودک با همکاری سازمان زیباسازی، درحال اجرایی شدن است.
در بخش دیگری از این نشست، دانشور به ایجاد سازوکاری برای دریافت نظرات کودکان و ذی‌نفعان این طرح اشاره کرد و از برگزاری دو دوره مسابقه‌ نقاشی «شهری که من دوست دارم» با همکاری کانون پرورش فکری و اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان یکی از این سازوکارها نام برد و عنوان کرد که داده‌های این مسابقه درحال بررسی است که خیلی به ما کمک خواهد کرد.
در این نشست جمعی از مقامات و مسئولان شهری و استانی حضور داشتند که علاوه بر مشاور عالی شهردار، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران، نماینده‌ی دبیر کمیته‌ پیگیری و نظارت شورای اسلامی شهر تهران، رییس اداره برنامه‌ریزی مدیریت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، سرپرست اداره بودجه اداره‌کل هماهنگی امورمناطق، مدیرکل معماری و ساختمان، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری امور خدمات شهری، رییس اداره مجامع و سازمان‌های مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور، مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق، معاون شهردار و مدیر کل مهندسی و ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک، رییس سامانه‌ مدیریت شهری 137 و سازمان بازرسی، معاون تبلیغات مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل، مدیر شهرسازی و معماری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، معاونت فنی و عمرانی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، نماینده‌ مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری، نماینده‌ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، و جمعی از شهرداران و معاونان مناطق مختلف شهرداری تهران در این نشست حضور داشتند و پیشنهادات و گزارش‌هایی از فعالیت‌های خود ارائه کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/296175/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی