پیام خوزستان

آخرين مطالب

صادقی فر: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور مقتدرانه زنان نیاز دارد وزارت رفاه

صادقی فر: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور مقتدرانه زنان نیاز دارد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگاه آموزشی توان افزایی و تاب آوری اجتماعی، توانمندسازی به ویژه در حوزه زنان را یکی از موضوعات مهم دانست و تاکید کرد: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور مقتدرانه زنان در عرصه های مختلف اقتصادی نیازمند است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابراهیم صادقی فر در این کارگاه اظهار داشت: حضور زنان در عرصه کار نکته جدیدی نیست و زنان ما از گذشته های دور پای دار قالی، روی زمین کشاورزی، در تولید صنایع دستی، دامداری و تولید محصولات لبنی سهم داشته اند و در واقع هیچ گاه زن ایرانی از صحنه تولید و مشارکت اجتماعی بیرون نبوده است. وی با بیان این که توانمندسازی به ویژه در حوزه زنان یکی از موضوعات مهم است، تصریح کرد: ارتقاء استانداردها و بهبود کیفیت زندگی، مستلزم مبارزه همه جانبه با انواع فقر از قبیل فقر مهارتی، فقر آموزشی، فقر درآمدی است و باور داریم با توانمندسازی زنان، رفاه مطلوب محقق خواهد شد. صادقی فر با اشاره به آمارهای بین المللی خاطرنشان کرد: هم اکنون 60 تا 70 درصد فقرا در دنیا را زنان تشکیل می دهند که بسیار جای نگرانی دارد چرا که زنان نسبت به مردان از آسیب پذیری بالاتر و تاب آوری پایین تر برخوردارند . وی همچنین با اشاره به آمار توصیف کننده وضعیت سلامت روان در جامعه کارگری و اختلالاتی که کانون خانواده ها را متاثر ساخته، تاکید کرد: برای بهبود ارتقاء سلامت روان در جامعه کارگری و به خصوص در بین زنان شاغل، نیازمند برنامه های مداخلاتی فوری هستیم. معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به امضای تفاهم نامه با سازمان نظام روان شناسی و مشاوره اظهار کرد: در قالب همکاری‌های مشترک و با توجه به اقدام این وزارتخانه در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی در بنگاه‌ها و ایجاد خانه های بهداشتی کارگری، آموزش و توانمندسازی مسوولین این خانه های بهداشت را برای ارایه مشاوره های لازم به کارگران واحدهای تولیدی در دستور کار قرار دادیم. وی تاکید کرد : ضرورت دارد مدیران اجرایی کل استان ها و بنگاه های اقتصادی در سطح کشور در این زمینه اقدامات جدی به ویژه در حوزه زنان انجام دهند و به سوی افزایش توانمندسازی زنان حرکت کنند چرا که متاسفانه در حوزه زنان بی عدالتی هایی شامل آموزش ، دستمزد ، مهارت و .... وجود دارد. صادقی فر با استمداد از مدیران اجرایی کل استان ها و بنگاه های اقتصادی در سطح کشور برای هم افزایی و توانمندسازی زنان افزود: با توجه به حضور پررنگ تر زنان در بازار کار، بهبود سبک زندگی و ارتقاء مهارت های زندگی نظیر؛ مهارت های فرزند پروری و همسرداری برای استحکام نهاد خانواده ضرورت دارد که در همین راستا معاونت فرهنگی اجتماعی، همکاری‌های لازم را با مراجع تخصصی به منظور تولید محتواهای لازم و ارایه آن به ویژه در قالب کلیپ های کوتاه و انیمیشن های آموزشی و توزیع آن در سطح خانواده ها و بنگاه های اقتصادی مورد نظر قرار داده است.
حدود 90 درصد بیماری های شغلی و حوادث کاری منشا انسانی دارد حسن محمد صادقیان، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این کارگاه آموزشی با بیان این که یکی از وظایف مهم دولت ها، برنامه ریزی برای سلامت جامعه است، خاطرنشان کرد: تنها 25 درصد از تعیین کننده های سلامت مربوط به نظام مراقبت‌های بهداشتی درمانی است و 75 درصد آن خارج از این نظام قرار گرفته که همکاری تمامی دستگاه‌ها را با محوریت وزارت بهداشت برای بهبود بخشی به شاخص های سلامت اجتناب ناپذیر ساخته است. وی با اشاره به این که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع سلامت نیروی کار به ویژه از دو جنبه " کاهش حوادث و بیماری های شغلی" و " مدیریت آسیب های اجتماعی "مورد توجه قرار گرفته، اظهار کرد: حدود 90 درصد بیماری های شغلی و حوادث کاری منشا انسانی دارد،بنابراین در کنار توجه به تجهیزات و تامین ملزومات ایمنی و اعمال نظارت های مستمر توسط بازرسان کار، توجه به کار در مشاغل غیررسمی، اشتغال در مشاغل پرخطر، قردادهای موقت، کارگران مهاجر؛ کار کودک به علاوه آموزش های اثربخش به کارگران می تواند راهگشا باشد. وی با اشاره به مهمترین آسیب ها و مسایل اجتماعی در سطح جامعه و نیز برخی آمارها در حوزه آسیب های اجتماعی از جمله میزان شیوع مصرف مواد مخدر و روان گردان ها، خشونت در محیط کار و نیز وضعیت سلامت روان در جامعه کار و تولید، تصریح کرد: متاسفانه آسیب ها عمق و گستره بیشتری پیدا کرده و قشر کارگر نیز درگیر این آسیب هاست،بنابراین سالم سازی محیط های کاری و محافظت از نیروی کار جزء اولویت های این دستگاه است. مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که برای شناسایی و دستیابی به مسایل و مشکلات فرهنگی اجتماعی، حقوقی- صنفی و رفاهی و نیز بهداشت جسمانی و روانی زنان کارگر در ارتباط با محیط کار و اجتماع و نیز در ارتباط با خانواده و تربیت فرزندان، نیازمند تولید شواهد معتبر و به روز هستیم ، تاکید کرد: همپای گسترش اجتماعی اقتصادی زنان، شاهد زنانه شدن محیط های کاری بالاخص در بخش ارایه خدمات در بخش خصوصی هستیم. محمدصادقیان اظهار کرد: زنان بخش مهمی از راه حل توسعه هستند و هرگونه سیاستگذاری درباره زنان باید معطوف به شناخت دقیق از ذهنیت، فعالیت، گرایش ها و تحولات اجتماعی حوزه زنان و لحاظ شرایط خاص زنان در محیط کار ایران باشد. وی با اشاره به این که امروز زنان به عنصر تعیین کننده سبک زندگی بدل شده آمد ، به گونه ای که نوع مصرف، انگیزه های زندگی و الگوهای عمل خانواده و جامعه را تا حد زیادی زنان تعیین می کنند، افزود: بنابراین حمایت‌ها از ورود زنان به بازار کار و تلاش ها برای رفع بسیاری از عدم تعادل های جنسیتی، ارتقای توانمندسازی زنان برای شکوفایی فردی، تحکیم بنیان خانواده و ایفای نقش اجتماعی فعال توسط آنان، برای شتاب بخشی به روند توسعه کشور دارای اهمیت اساسی است.
زنان با تخصص و تحصیلات بالاتر وارد بازار کار شده اند همچنین در ادامه این کارگاه آموزشی، وحیده نگین، مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده نیز گفت: معاونت امور زنان ریاست جمهوری هر ساله با دستگاه های اجرایی موافقت نامه هایی را امضا می کند که خوشبختانه با وزارت کار موافقت نامه های مشترک زیادی از جمله در حوزه امور تعاون، کارآفرینی و اشتغال، کاهش آسیب های اجتماعی و ... داشته اند که به نفع جامعه هدف بوده است. نگین تصریح کرد: با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت متبوع و معاونت امور زنان ریاست جمهوری باید زمینه های افزایش تاب آوری اجتماعی را فراهم کنیم این درحالیست که تاب آوری به شکوفا شدن نیاز دارد . وی خاطرنشان کرد: میانگین سطح دستمزد و کسور حق بیمه زنان در چند سال اخیر در میان گروه سنی 25 تا 40 سال نسبت به مردان افزایش یافته است که نشان می دهد زنان با تخصص و تحصیلات بالاتر وارد بازار کار شده و معیارها در پرداخت حقوق و دستمزد به سمت معیارهای محقق و شایستگی های اکتسابی در حال تغییر است.
طرح تاب آوری اجتماعی یک طرح جدید و مبتنی بر تجارب جهانی است در ادامه این کارگاه آموزشی، فاطمه ذوالقدر، مشاور امور فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح تاب آوری اجتماعی یک طرح جدید و مبتنی بر تجارب جهانی است؛ بنابراین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید به حضور زنان نیاز داریم . وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از زنان در جنوب کشور از حقوق و درآمد متفاوت و کمتری نسبت به مردان برخوردار هستند در حالی که پابه پای مردان کار می کنند . ذوالقدر معتقد است قوانین در حوزه زنان به بازبینی نیاز دارد و در این زمینه باید نظارت و پیگیری های لازم صورت بگیرد . در ادامه محمدکاظم متولی مصلی، کارگاه آموزشی با عنوان "توان افزایی و تاب آوری اجتماعی " را به صورت ویدئو کنفرانس برای جمعیت 800 نفری از مخاطبین برنامه یعنی زنان کارگر و مسوولین خانه های بهداشت کارگری سراسر کشور و نیز دست اندرکاران مشتمل بر مدیران امور اجتماعی و کارشناسان حوزه اسیب های اجتماعی ادارات کل اجرایی برگزار کرد. وی گفت:مشارکت کنشی آگاهانه، داوطلبانه ،جمعی و سازمان یافته در راستای تحقق اهداف، نیازها و منافع جمعی و حلقه مفقوده پروژه های توانمندسازی اجتماعی است.
21 خرداد 1400 18:08
کد خبر : 240,731
کلیدواژه ها: صادقی فر,معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار,زنان,تاب آوری اجتماعی,اقتصاد مقاومتی
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/295105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرداخت بیش از 19 همت ‌تسهیلات‌ مسکن ملی خودمالکی در خوزستان

برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد

چرا صهیونیست‌ها از واکنش علی کریمی تعجب کردند؟+ عکس

معدوم سازی بیش از 600 تن فرآورده‌های خام دامی ناسالم در خوزستان

پاسخ ایران، بزرگ و بی‌نظیر بود/ تل‌آویو قادر به ادامه جنگ نیست

واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ها برای ورود واگن‌های مترو

رهایی یک محکوم به اعدام از قصاص در شادگان

واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ها درباره واگن‌های مترو

آبگیری 93 درصدی تالاب شادگان

«وعده صادق» زینت بخش دیوارنگاره میدان مولوی اهواز شد

صهیونیست‌ها حماقت کنند، با غافلگیری‌های بزرگ ایران مواجه می‌شوند

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

تلاش برای تحقق سیاست های قوه قضاییه

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

احداث مدرسه 6 کلاسه صالح شهر در دستور کار قرار گرفت

مدیریت مصرف آب و صرفه جویی در فصل گرم سال

فقط 30 درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است

شهرداری اهواز ناتوان است/ از رفت و روب و جمع آوری زباله عاجز است/ مناطق کم برخوردار آسفالت نمی‌شوند

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در اهواز

آسمانی صاف در اروند

بیشینه سرعت باد به بیش از 50 کیلومتر در کیش، 28 فروردین

ترکیب اقتدار و درایت

فراخوان حماس برای تشدید مقاومت در کرانه باختری

دستمزد 1403 ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

آزادی قاتل سریالی معتادان پـس از 28 سال زنــدان

«شهر هزار موشک» چگونه مقاومت کرد؟

چرا بند ناف کشور و اقتصاد به بندناف دلار بسته شده؟

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل روحیه همه را تقویت کرد

اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مقاومت مدیران وزارت جهاد برای جلوگیری از تخلف در واردات ذرت

رژیم صهیونیستی پس از 6 ماه همچنان سردرگم است

خوشحالی گل این هفته پرسپولیس شاید در سکوت!

تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف مقاومت لبنان قرار گرفت

جوان‌ترین بازیکن لیگ برتر، جایی دور از تهران!

تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف قرار گرفت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

واگذاری یک هزار و 602 واحد مسکونی به مددجویان خوزستانی

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در اهواز

ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد

گاف 21 میلیاردی فولاد خوزستان؛ مهدی رحمتی در خانه بماند هم پول می‌گیرد!

جمع آوری 35 معتاد متجاهر در آبادان

حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم

بستکبال آبادان نتیجه بازی را به حریف خود واگذار کرد