پیام خوزستان

آخرين مطالب

کمپین نه به تبلیغات کاغذی برای نجات شهرهای خوزستان از پسماند انتخاباتی سياسي

کمپین نه به تبلیغات کاغذی برای نجات شهرهای خوزستان از پسماند انتخاباتی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - دوستداران محیط زیست کمپین نه به تبلیغات کاغذی خوزستان را برای مطالبه عمومی از نامزدهای شورای شهر به منظور حفظ محیط زیست و رعایت حقوق شهروندان راه‌اندازی کردند.

همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر، کمپین‌های مردمی دوباره تشکیل شده است؛ کمپین‌هایی برای اخطار به نامزدها و حفاظت از محیط زیست شهری.
کمپین نه به تبلیغات کاغذی از سال گذشته از سوی چند انجمن زیست محیطی در اهواز راه‌اندازی شد که اکنون گستره آن به شهرهای دیگر خوزستان و برخی دیگر از استان‌های کشور نیز رسیده است. همزمان برخی از صفحات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی نیز شهروندان را تشویق به مطالبه از نامزدهای شورای شهر برای رعایت پاکیزگی کرده‌اند. آنها با اعلام مطالبه عمومی، هشدار داده‌اند «نصب و چسباندن هرگونه پوستر و تراکت که باعث آلودگی در شهر بشود، پیگرد مردمی دارد».
فعالان محیط زیست در این پویش مردمی، از نامزدهای شورای شهر که داعیه آبادانی را دارند، می‌خواهند که دست از تبلیغات سنتی و چسباندن پوستر و کاغذ بر در و دیوار شهر بردارند و روش‌های دوستدار محیط زیست و کم هزینه‌تر را بکار گیرند.
مدیر انجمن زیست محیطی دیده‌بان جلگه سبز خوزستان در این باره به ایرنا گفت: فعالیت کمپین #نه_به_تبلیغات_کاغذی_خوزستان با همکاری گروهی از انجمن‌های زیست محیطی از اواخر بهمن ماه شکل گرفت و سعی شد جلساتی با مدیران انجمن‌ها در اهواز و افراد تاثیرگذار در میان سمن‌ها تشکیل شود؛ این ایده مورد استقبال انجمن‌های زیست محیطی در سایر نقاط استان و حتی برخی از استان‌های کشور قرار گرفت و هم اکنون بیش از 20 انجمن در خوزستان به آن پیوسته‌اند و اعلام همراهی سمن‌ها همچنان ادامه دارد.
شبنم قنواتی‌زاده افزود: اسفند ماه 99 نامه‌ای به نمایندگی از جمعی از سمن‌های محیط زیستی به فرمانداری اهواز نوشته و درخواست کردیم که نامزدهای شورای شهر را از تبلیغات کاغذی منع کنند اما فرمانداری تاکنون هیچ واکنشی نسبت به این درخواست نشان نداده است.
وی اضافه کرد: 2 سال پیش و قبل از انتخابات مجلس نیز نامه مشابهی برای فرمانداری اهواز ارسال کرده بودیم اما گفتند نامه دیرهنگام ارسال شده و نامزدها پوسترهای خود را چاپ کرده‌اند، بنابراین برای این دوره از انتخابات شوراها تلاش کردیم خیلی زود و همزمان با ثبت نام نامزدها اقدام کنیم تا بهانه‌ای از این بابت نباشد.
قنواتی‌زاده جلوگیری از هدررفت بیت المال، آسیب و آلودگی زیست محیطی و قطع درختان به دلیل مصرف بیشتر کاغذ را از اهداف تشکیل این کمپین عنوان کرد و اظهار داشت: راهکارهای تبلیغات جایگزین نیز به نامزدهای شورای شهر پیشنهاد شده که استفاده از پتانسیل‌های فضای مجازی، همکاری صدا و سیما برای معرفی نامزدها، تابلوهای الکترونیکی سطح شهر و تبلیغ با استفاده از کالاهایی همچون کیسه‌های پارچه‌ای و لیوان همراه، از آن نمونه است، پیشنهاد دیگر کمپین این بوده است که نامزدها بیایند و شعار خود را در سطح کوچک عملیاتی کنند، تا به شهروندان نشان دهند صلاحیت حضور در شورای شهر را دارند.
وی اضافه کرد: این کمپین در دوره پیشین شورای شهر نیز با شعار نه_به_پوستر فعال بود و خواسته‌اش این بود که محل‌هایی در سطح شهر برای پوسترهای نامزدها اختصاص داده شود که البته این خواسته هیچوقت محقق نشد و بعد از انتخابات دوره پنجم شورا، شهر اهواز با آلودگی شدید ناشی از پوسترهای انتخاباتی مواجه شد، اما این بار مطالبات کمپین فراتر رفته و خواستار حذف کاغذ از تبلیغات شده است.
قنواتی‌زاده ادامه داد: پوستر از نظر ما خنده‌دار است، مگر می‌شود مناسب بودن نامزدها را از روی تصویر بزک کرده آنها شناخت؟ در حالیکه از طریق فضای مجازی می‌توان اطلاعات کاملی به شهروندان ارائه کرد.
وی یکی دیگر از مطالبات این کمپین را احترام به حقوق شهروندی دانست و گفت: دیوارهای شهر حق‌الناس است، شهروندان حق داشتن شهری پاکیزه را دارند و تخریب چهره شهر با چسباندن پوستر بر روی دیوارها و مکان‌های عمومی باعث نارضایتی مردم می‌شود.
قنواتی‌زاده تاکید کرد: این کمپین از اعضای خود خواسته است که در زمان تبلیغات نامزدها، محل سکونت خود را پایش کنند و هر جا که با پوسترچسبانی مواجه شدند آن را گزارش کنند.
لیست‌های سفید و سیاه برای نامزدها
مدیر جامعه درختکاران خوزستان نیز در این باره گفت: کمپین #نه_به_تبلیغات_کاغذی حوزه فکری و فرهنگی را نشانه گرفته و معرفی گفتمان جدید و متفاوتی برای تبلیغات است.
حسن ناصر افزود: شهر پر زباله‌ای همچون اهواز دیگر جایی برای پسماندهای انتخاباتی و پوسترهای تبلیغاتی ندارد، بنابراین نخستین اقدام نامزدهای شورای شهر باید کم کردن این زباله‌ها باشد که یکی از این راه‌ها حذف پوستر و تبلیغات کاغذی است.
وی اضافه کرد: این کمپین از نامزدهای شورای شهر می‌خواهد که روش‌های نوین تبلیغات را بکار گیرند، مثلا به جای پوسترچسبانی و راه انداختن کارناوال‌های پرسر و صدا که باعث ترافیک و آزار شهروندان می‌شود از قابلیت‌های فضای مجازی استفاده کنند، برای این کار استیکرهایی طراحی کردیم که به نامزدها پیشنهاد می‌دهیم، تبلیغات بر روی کیسه‌های پارچه‌ای و لیوان همراه نیز نمونه دیگری از تبلیغات جایگزین است، پیشنهاد دیگر به نامزدها این است که عمل‌گرایی خود را به شهروندان نشان دهند، مثلا اگر اولویت و یا شعار و یا برنامه‌ای در بخش بهداشت، فرهنگ، امور اجتماعی و یا محرومیت‌زدایی دارند آن را در سطح کوچک اجرا کنند.
ناصر ادامه داد: دغدغه نخست ما کاهش زباله و استفاده از تبلیغاتی است که برای محیط زیست مضر نیستند، بدیهی است که ایده‌های خلاقانه زیادی وجود دارد که نامزدها می‌توانند به عنوان تبلیغات جایگزین از آنها استفاده کنند.
این فعال محیط زیست همچنین گفت: این کمپین با همکاری اعضای خود و جمع آوری مستندات، در نهایت سه لیست انتخاباتی را به شهروندان معرفی می‌کند، «لیست سفید» شامل نامزدهایی است که به مطالبات این کمپین توجه کرده و به آن وفادار بوده‌اند؛ «لیست قانونمند» شامل نامزدهایی است که حداقل‌های قانونی را رعایت کرده و پوستر و تبلیغات کاغذی خود را در مکان‌های مجاز قرار داده‌اند و «لیست سیاه» شامل نامزدهایی است که چهره شهر را کثیف کرده و تبلیغات خود را در گوشه و کنار و روی دیوارها چسبانده‌اند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این کمپین در دوره گذشته شورای شهر فعال بوده و در این دوره نیز بیش از سه ماه پیش کار خود را آغاز کرده، انتظار بر این است که همه نامزدها از آن آگاه باشند و نامزدهایی که از آن بی‌خبرند به این معنی است که از فضای فرهنگی اهواز به دور هستند و همین معیار برای قرار گرفتن آنها در لیست سیاه، کافی است.
پیامی برای مدعیان کرسی‌های شورا شهر
با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا، فرمانداری اهواز و شهرداری اهواز، حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز اما به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون هیچ نشستی برای ساماندهی تبلیغات انتخاباتی در فرمانداری و شهرداری تشکیل نشده است.
علی بنی‌عگبه افزود: متاسفانه شهر اهواز از نظر زباله، چهره نازیبایی دارد و نباید با چسباندن عکس و پوسترهای تبلیغاتی بر روی در و دیوارها، برای مدت یک هفته زمان تبلیغات، این وضعیت را بدتر کنیم.
وی اضافه کرد: نامزدهای شورای شهر به عنوان کسانی که مدعی قرار گرفتن جزو 13 عضو شورا هستند و قرار است در آینده برای آبادانی و پاکسازی و منظر شهری تصمیم گیری کنند، نباید خلاف این اهداف رفتار کنند؛ از سوی دیگر با وجود قابلیت‌های فضای مجازی، نیازی به پوسترچسبانی نیست و حتی اگر اصرار به انتشار پوسترهای تبلیغاتی دارند، می‌توانند در از فضاهای مجاز و یا نصب آویزهایی که امکان جمع آوری آنها وجود دارد، استفاده کنند.
بنی‌عگبه همچنین خواستار تغییر قانون انتخابات و توجه به تبعات پوسترچسبانی شد و گفت: حاکمیت باید در این زمینه تصمیم گیری کند و ممنوعیت استفاده از پوستر کاغذی در قانون انتخابات لحاظ شود زیرا علاوه بر تخریب چهره شهر و باقی ماندن آثار پوسترها تا چند سال بر روی در و دیوارها، برای تولید این حجم از کاغذ تبلیغاتی باید درختان زیادی قطع شود.
وی ضمن درخواست از نامزدهای شورای شهر برای احترام به حقوق شهروندان در تبلیغات خود به شهروندان نیز توصیه کرد: به نامزدهایی که به مصالح شهر و زیبایی چهره شهر بی‌توجه هستند، رای ندهند.
زمزمه‌های پوسترچسبانی
با وجود تلاش دوستداران محیط زیست و مطالبه عمومی شهروندان در سال‌های گذشته، مسئولان و نامزدهای انتخاباتی تاکنون کمپین‌های مردمی برای مبارزه با پوسترچسبانی و تبلیغات کاغذی را جدی نگرفته‌اند.
گزارش شهروندان حاکی است که برخی نامزدها در 2 روز گذشته، چسباندن پوستر بر روی دیوارها و پل‌های هوایی را آغازکرده‌اند.
براساس دستورالعمل تبلیغات انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، شهرداری‌ها ملزم هستند محل‌های مناسبی برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها فراهم کنند. تکلیفی که شهرداری اهواز هیچگاه به آن پایبند نبوده است.
طبق این دستورالعمل الصاق هر گونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و تابلوهای نصب شده در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت همچنین انجام تبلیغات بر روی تاسیسات دولتی و صندوق‌های پست و باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن و تابلوها و املاک بخش خصوصی مرگ با رضایت مالکان یا متصرفان و هر گونه تابلوی راهنما ممنوع شده است.
همچنین این دستورالعمل انتخاباتی، استفاده از فضای مجازی و لوح‌های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات و با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی را بلامانع دانسته است.
آیا در روزهای باقیمانده تبلیغات انتخاباتی، نامزدهای شورای شهر به مطالبه شهروندان متعهد خواهند شد؟
گزارش از نادره وائلی زاده
برچسب‌ها
انتخابات 1400 ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شورای اسلامی شهر اهواز خوزستان اهواز
پروندهٔ خبری
انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/295098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی و الاعرجی با محوریت توافق امنیتی ایران و عراق

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

انرژی هسته‌ای ارزش تحمل این همه فشار را دارد؟

رئیس‌جمهور: امیدواریم توافقات سفر پاکستان با پیگیری مقامات دو طرف سریع‌تر اجرایی شود

واکنش ایران قواعد جدیدی را پایه گذاری کرد

القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد

ابوعبیده: پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد

مشکل ساز شدن حوضچه برای گوسفندان در حوالی آرمگاه ویس نازار + فیلم

لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف

واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله

نمایی زیبا از چال کندی دزفول (فیلم)

اوسمار قید استادیوم استادیوم آزادی را زد

افزایش 22 درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز

پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد + فیلم

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

مهر و موم یک رستوران در شادگان

جغرافیای جرایم پرتکرار در اهواز مشخص شده است

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است/ پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده سلام فرمانده

تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه

تعطیلی یک رستوران در شادگان

پاسخ دوقلوهای سریال «پایتخت» به 2 سوال مهم

نماوا بایکوت می‌شود؟/ رضا کیانیان: از شانه‌ساززاده شکایت می‌کنیم

خوشمزه‌ترین سوغاتی گرگان از نظر «احمدرضا اسعدی»

تغییر در قوانین جوایز «اسکار»

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

بیرانوند بالاخره در محلی که دوستش دارد

مدافع پرسپولیس مقابل سپاهان از مصدومیت برگشت

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد

ووشوکاران ایرانی رقبای خود را شناختند

داوران معروف UWW محروم شدند؛ برنده کشتی جنجالی عوض نشد

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کنار بیایند

دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد

ادای احترام رئیس‌جمهور به مقامِ رهبر استقلال پاکستان

اظهارات جدید وزیر کشور درخصوص گشت ارشاد و طرح نور

رئیسی: خطای صهیونیست‌ها در تعرض به خاک ایران چیزی از این رژیم باقی نمی‌گذارد

پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید

واکنش ایران محاسبات دشمن را به هم ریخت

نظارت بر هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان

ابوعبیده: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد

بازداشت کلاهبردار خرید و فروش خودرو در آبادان

ایستادگی و مقاومت بارز‌ترین ویژگی‌های شهید قرنی است

دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است | پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟

پیام ویژه حزب‌الله به اسرائیل!

بازداشت کلاهبردار معامله خودرو در آبادان