پیام خوزستان

آخرين مطالب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

خدمات ارزنده پروفسور کلانتری در سم شناسی دارویی بیادماندنی است گفتگو

خدمات ارزنده پروفسور کلانتری در سم شناسی دارویی بیادماندنی است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پروفسور هیبت الله کلانتری به عنوان بنیانگذار رشته سم شناس دارویی در ایران، در رشته خودش خدمات بسیاری ارائه کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت یاد و خاطره پروفسور کلانتری افزود: فقدان این چهره علمی را در این یک سال گذشته داشتیم و در این مدت همه جای خالی وی و کمبودهایی که ناشی از این فقدان را حس کردیم.
ایرج نظری افزود: زنده یاد کلانتری از اولین افراد شهرستان گتوند بود که برای تحصیلات تکمیلی و ادامه تحصیلات به مناطق مختلف جهان سفر کرد و وارد دانشگاه های برجسته دنیا شد و توانست مقامات علمی دانشگاهی را کسب کند. بعد از کسب مقامات به کشور برگشت و به دانشگاه زادگاه خودش استان خوزستان خدمات ویژه ای ارائه کرد.
وی ادامه داد: پروفسور کلانتری می توانست در هر دانشگاهی از جهان بماند، اما دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در استان خوزستان زادگاه خودش را انتخاب و در آن خدمت کرد.
این فوق تخصص جراحی عروق گفت: وی طی این چند دهه علاوه بر پست های مدیریتی یکی از اساتید برجسته و فعال دانشگاه بود که دانشجویان بسیاری را تربیت کرد و امروز در مناطق مختلف کشور افرادی هستند که نام و خاطره پروفسور کلانتری را در ذهن خودشان دارند و از این بابت ایشان قطعا یک چهره ملی است.
نظری افزود: پروفسور کلانتری با توانی که داشت در موضوعات علمی و شرکت در جلسات و کنفرانس های علمی و جهانی و همچنین ارائه مقالات و تحقیقات، بعد علمی و جهانی خودش را به منصه ظهور رساند و به عنوان فردی که در رشته خودش پیشقدم بود، گام های بزرگی برداشت و خدمات بسیار ارزنده ای را ارائه کرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه کلانتری در بخش مدیریتی و پیگیری خدمات مدیریتی فردی بسیار فعال بود، ادامه داد: پروفسورکلانتری به رغم اینکه 2 دوره ریاست دانشکده داروسازی دانشگاه جندی شاپور اهواز را بر عهده داشت و فاصله زیادی بین این 2 دوره بود، در دوره دوم فعالیت و پیگیری های بیشتری انجام داد چرا که درک کرده بود که برای پیشرفت بیشتر دانشکده و آموزش دانشجویان چقدر باید تلاش کرد و زحمت کشید.
نظری گفت: امروز پروفسور کلانتری را در جمع خودمان نداریم و جای خالی وی یکی از خسارتهای بزرگی است که متوجه حوزه علمی دانشگاه شده و قطعا فقدان وی خسرانی عظیم برای حوزه علم و دانشگاه و دانشجویان است.
به گزارش ایرنا، آیین اولین سالروز درگذشت پروفسور هیبت الله کلانتری نخستین سم شناس دارویی ایران عصر پنجشنبه با حضور جمعی از پزشکان، متخصصان، دوستداران پروفسور، اقشار مختلف مردم و خانواده وی در زادگاهش گتوند با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
حاضرین در این آیین با قرائت فاتحه و اهدای گل، یاد و خاطره این نخبه علمی کشور را گرامی داشتند.
زنده یاد پروفسور هیبت الله کلانتری از مشاهیر و نخبگان علمی کشور و رئیس فقید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (از قدیمی‌ترین دانشکده‌های داروسازی ایران) در دوم تیرماه 1335 در شهرستان گتوند دیده به جهان گشود؛ وی دارای دکترای سم شناسی دارویی و استاد دانشگاه جندی شاپور اهواز بوده است.
پروفسور کلانتری در سال 1354 در رشته طبیعی فارغ التحصیل شد؛ در سال 1356 در امتحان اعزام به خارج پذیرفته و برای تحصیل در رشته داروسازی راهی دانشگاه بمبئی هندوستان شد.
پدر علم داروسازی خوزستان در سال 1361 در دانشگاه بمبئی دوره دکترای داروسازی عمومی و در سال 1362 بورسیه کره جنوبی شد و مدرک Ph.D (پی اچ دی) و دکترای سم شناسی خود را در دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی گذراند.
این نخبه علمی کشور در سال 1368 به ایران بازگشت و به عنوان نخستین سم شناس دارویی ایران به استخدام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درآمد.
تالیف کتاب های سم شناسی نوین، مسمومیت ها علایم و درمان، ارائه بیش از 310مقاله و خلاصه مقاله در مجلات داخلی و بین المللی از تالیفات و حاصل تحقیقات پروفسور کلانتری در مرکز تحقیقات سم شناسی و آزمایشگاه دانشگاه بیرمنگهام انگلستان می‌باشند.
تلاش های وافر در جهت اعتلای نام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و تربیت خیل عظیم دانش آموختگان داروسازی کشور تنها گوشه ای از افتخارات ایشان بود.
اخلاق مداری، پشتکار، کمک‌ به نیازمندان و حمایت و تشویق جوانان به تحصیلات عالی از جمله ویژگی های شاخص پروفسور کلانتری بود.
پروفسورکلانتری در روزهای پسین فعالیت چشمگیری در مقابله با بیماری کرونا داشتند و برای نخستین بار در استان خوزستان با همکاری دیگر اساتید و دانشجویان موفق به تولید محلول ضدعفونی و ژل های مختلف برای مقابله با بیماری کرونا شدند.
پروفسور کلانتری پس از سال ها خدمت صادقانه، روز دوشنبه پنجم خرداد سال 1399 بر اثرسکته مغزی در بیمارستان گلستان اهواز دیده از جهان فرو بست و به ماوای ابدی پرواز کرد و پیکر ایشان در قطعه مشاهیر آرامستان گتوند در خاک آرام گرفت.
برای گرامیداشت شخصیت علمی و معنوی این نخبه علمی کشور بنای یادبودی در آرامگاهش در گتوند احداث شد.
برچسب‌ها
گتوند بنیاد ملی نخبگان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/291490/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان برگزار شد

فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال

مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

مقاومت ترموود در برابر آتش

افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان

6 عمل پیوند اعضا در خوزستان انجام شد

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

برداشت کلزا در بهبهان

خبر خروج السنوار از تونل‌های غزه صحت دارد

اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان

استقرار جوی پایدار در هوای خوزستان

امیرعبداللهیان: آمریکا در سرکوب حامیان فلسطین در این کشور رفتار متناقض به آزادی بیان دارد

کشف سوخت قاچاق در آبراه اروند

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

خاطره شنیده نشده از حاج قاسم

قدردانی از مقام شامخ شهید حسن طهرانی مقدم

آزادی 2 زندانی جرایم غیرعمد به همت اهالی رسانه

اختصاص 60 میلیارد تومان به توسعه گردشگری شادگان

بازداشت بیش از 100 دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی

آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر

وضعیت «نارنجی» هوا در خرمشهر

پیش‌بینی افزایش دما و گرد و خاک برای خوزستان

نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ