پیام خوزستان

آخرين مطالب

بازگشت نشاط صنعتی به چرخه تولید در اروند خوزستان؛

احیای 25 کارخانه راکد و بهره‌برداری از60 کارخانه در آبادان و خرمشهر اقتصادي

احیای 25 کارخانه راکد و بهره‌برداری از60 کارخانه در آبادان و خرمشهر
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - آبادان - احیای 25 کارخانه راکد و بهره‌برداری از60 کارخانه در آبادان و خرمشهر نان از نگاه ویژه دولت به شهرهای آسیب‌دیده از جنگ و تامین امنیت سرمایه‌گذاری دارد که باعث بازگشت شور و نشاط به چرخه تولید در این 2شهر و رونق اقتصادی در منطقه آزاد اروند است.

به گزارش ایرنا شهرهای آبادان و خرمشهر پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در محدوده منطقه آزاد اروند قرار گرفتند و این مهم زمینه رونق اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات عمران شهری را فراهم کرد.
شور و نشاط تولید و اشتغال به چرخ‌های صنعتی در منطقه آزاد اروند علاوه بر احیای 25 کارخانه راکد و بهره‌برداری از 60 کارخانه دیگر در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر، با اجرای پروژه های عظیم اقتصادی از جمله فاز 2 پالایشگاه آبادان و توجه به متخصصان داخلی و بازسازی واحد600 پتروشیمی آبادان از مهمترین اقدمات دولت در این منطقه حاصل شد.
فاز 2 پالایشگاه آبادان ثمره دیپلماسی اقتصادی برجام
پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور 25 درصد سوخت ایران را تامین می‌کند که اجرای فار2 آن با استفاده از فاینانس خارجی بعد از برجام انجام و این پالایشگاه از ضرردهی خارج و با اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت آن در دولت تدبیر و امید زمینه مدرن سازی آن نیز فراهم شد.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی احداث فاز 2 پالایشگاه آبادان بهمن ماه 1395 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آغاز شد و قرار است با اجرای این طرح، واحدهای مدرن در پالایشگاه احداث و واحدهای قدیمی به عنوان میراث صنعت نفت ، تحویل موزه آبادان شوند.
با به کارگیری فناوری‌های نوین در فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان، تولید محصولات این شرکت براساس مواردی چون استانداردهای یورو پنج و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش درصد تولید نفت گاز، نفت سفید و بنزین و از آن مهم‌تر سودآوری پالایشگاه و کاهش نفت کوره‌ای که پیش‌تر به صورت خام صادر می‌شد، خواهد بود.
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی پالایشگاه آبادان، اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه سه میلیارد دلار است که با طرحی شفاف و با مدت زمان اجرایی مشخص وارد مرحله اجرایی شد.
با اجرای این طرح حدود هشت تا 12 هزار نیروی کار در طول مدت حدود 6 ساله اجرای طرح و به تناسب اجرای فازها و مراحل مختلف کار اعم از مرحله طرح مطالعاتی، تجهیز کارگاه و ورود ادوات مورد نیاز و اجرای عملیات جذب شدند.
پالایشگاه آبادان هم اکنون در راستای خودکفایی فرآورده‌های نفتی کشور برای نخستین بار در ایران سوخت 100ll(بنزین بالگرد و هواپیماهای آموزشی و ملخی) و سوخت جت و هواپیماهای مسافربری را هم تولید کرده است.
این پالایشگاه در سال جهش تولید با افزایش ظرفیت تولید انواع محصولات بالا و پایین دستی نفتی به بیش از 450 بشکه در روز نقش بسزایی در تامین خوراک صنایع گوناگون نفتی کشور و برطرف کردن نیاز بازارهای داخلی ایفا می‌کند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا(اوفک) در شهریورماه سال گذشته شرکت پالایش نفت آبادان را در فهرست تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه مردم ایران قرار داد.
اتکا به دانش بومی برای نوسازی پتروشیمی آبادان
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی آبادان گفت: با اتکابه دانش بومی و بهره گیری از توان متخصصان داخلی و خودباوری جوانان این صنعت در دولت تدبیر و امید، واحد 600 پتروشیمی آبادان پس از 18 ماه تعمیرات و رفع آسیبهای ناشی از آتش سوزی از خرداد، بازسازی و ارد مدار شد.
محسن علوی اظهار داشت: با افتتاح این واحد که خط تولید مواد اولیه‌ تولید پی وی سی (وی سی ام) است تولید این مواد افزایش یافته و در بهمن ماه سال گذشته پس از افتتاح این مجتمع تولید به سودعملیاتی رسیده است و در طول عملیات بازسازی واحد 600 پتروشیمی، بیش از60 هزار نقطه تعویض و از خطر اتفاق‌های احتمالی دور شد.
وی افزود: تولید گردهای خاص و منحصر به فرد در پتروشیمی آبادان در حال انجام است که بخش قابل توجهی از آن از طریق بورس به بازار داخلی عرضه می‌شود.
مدیرعامل مجتمع پتروشیمی آبادان با اشاره به 92درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای طرح تثبیت خوراک مورد نیاز تولید این مجتمع گفت:با اجرای این طرح 50 تا 80 تن بر خوراک مورد نیاز تولید مجتمع افزوده و تولید نهایی این شرکت افزایش خواهد یافت. 
واحد 600 این مجتمع تیر سال 97 به دلیل آتش سوزی از خط خارج شد که با صرف 2 هزار و 520 میلیارد ریال اعتبار بازسازی و وارد مدار تولید شد.
توجه به اشتغال مولد با بازگشت 25 کارخانه راکد و بهره‌برداری از 60 کارخانه در منطقه آزاد اروند
بازگشت واحدهای تولیدی غیرفعال به چرخه تولید از اهداف دولت در سال جهش تولید بود و تلاش برای رونق اقتصادی و افزایش اشتغال مبنای کار دولت تدبیر و امید در بخش تولید و صنعت در منطقه آزاد اروند به شمار می‌رفت.
در این راستا حل مشکلات واحدهای صنعتی و رفع موانع تولید از اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد اروند بود که با پرداخت تسهیلات و رفع موانع 25 شرکت راکد با میزان اشتغالزایی بالا به عرصه تولید بازگشتند.
یکی از کارگران شرکت پترو آذر کاسپین به خبرنگار ایرنا گفت: پس از خروج شرکت از چرخه تولید بیش از 50 کارگر در تامین نیازهای زندگی خود دچار مشکل شدند و مجبور به کارگری با درآمد ناچیز شدند.
مهراب معینی اظهار داشت: اکنون با بازگشت شرکت به چرخه تولید روزنه امید در زندگی بیش از 80 کارگر بومی پدیدار شد و دیگر دغدغه تامین مایحتاج زندگی را نداریم.
سرمایه گذار و مدیرعامل کارخانه پترو آذر کاسپین اروند نیز گفت: این کارخانه با سرمایه گذاری 40 میلیون یورویی راه‌اندازی شده و سالانه 240 هزارتن هیدرو کربن در آن تولید خواهد شد.
مرات جان با بیان اینکه با راه اندازی این کارخانه زمینه اشتغال برای 80 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است گفت: همه محصولات این کارخانه صادر می‌شود بطوریکه ارزش صادرات 70 میلیون یورو بر آورد شده است.
وی افزود: این شرکت با هدف اشتغال و بهبود تولید و همچنین افزایش صادرات در منطقه آزاد اروند به بهره‌برداری رسید ولی بدلیل موانع مستمر در تولید و سنگ اندازی متاسفانه چند سال از چرخه تولید خارج شد.
مرات جان گفت: با نشست‌های متعددی که با مدیران سازمان منطقه آزاد اروند داشتیم موانع تولید رفع شد ضمن اینکه به همکاری این سازمان در ورود ماشین آلات اولیه نیز که در راستای اهداف دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران بود موانع برداشته شد.
وی افزود: این هلدینگ با حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری های متعددی را در استان‌های مختلف کشور ایران در حوزه‌های صنعتی با سرمایه ای نزدیک به 300میلیون یورو انجام داده است.
سرمایه گذار و مدیرعامل کارخانه پترو آذر کاسپین اروند گفت: در منطقه آزاد اروند نیز با توجه به بسترهای موجود نسبت به راه اندازی کارخانه پترو آذر کاسپین با سرمایه‌ای بیش از 40 میلیون یورو و اشتغال 280 نفر مستقیم و غیر مستقیم اقدام کرده‌ایم.
مالک و مدیر این هلدینگ گفت: این شرکت با تولید سالیانه 240 هزار تن هیدروکربن‌های سبک و سنگین، نقش مهمی در رونق اقتصادی و جهش تولید منطقه خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت فسفاد کارون اروند نیز گفت: کارخانه، تولیدکننده سدیم تری فسفات و کودهای فسفاتی است که پس از چندین سال رکود و تعطیلی با پیگیری های مجموعه معاونت سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از سال 98 دوباره آغاز به کار کرد.
محمد عزیزی افزود: شرکت مجتمع فرآورده‌های فسفات کارون، با سرمایه گذاری هزار و 145 میلیارد ریالی، توسط بخش خصوصی احداث شده و در شهرک صنعتی آبادان قرار دارد.
وی اظهار داشت: با ورود مجدد این کارخانه به چرخه تولید، برای 70 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
وی بیان کرد: ظرفیت تولید سالیانه این واحد تولیدی 200 هزارتن است و نقش به سزایی در تامین نیازهای منطقه و ممانعت ازخروج ارز از کشور دارد، این شرکت با صادرات محصولات خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد.
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: 85 واحد صنعتی و تولیدی از جمله 25 واحد راکد در چهار ساله دوم دولت تدبیر و امید در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر وارد مدارد تولید شدند.
سید علی موسوی بیان کرد: این واحدهای تولیدی با سرمایه گذاری 12 هزار و 500 میلیارد ریال و 47 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی برای 25 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کردند.
وی فعالیت این واحدهای تولیدی را در زمینه مواد غذایی، پوشاک، مینی پالایشگاه، صنایع الکترونیک و دانش بنیان، مصالح ساختمانی، آرایشی و بهداشتی ، دوربین مدار بسته و تولید کارت خوان بیان کرد و گفت: این واحدهای اشتغالزا با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شدند.
موسوی با بیان اینکه تاکنون 25 واحد صنعتی در زمینه صنایع دانش بنیان در منطقه آزاد اروند راه‌اندازی شده است گفت: از ایده‌های خوب در تولید صنایع دانش بنیان، پیشرفته و هایتک در منطقه آزاد اروند حمایت می شود ضمن اینکه این منطقه به عنوان هاب صنایع پیشرفته الکترونیک در جنوب‌غرب کشور شناخته می شود.
وی با اشاره به حمایت از واحدهای تولیدی در منطقه آزاد اروند اظهار داشت: سال گذشته در کنار راهبردهای سازمان منطقه آزاد اروند در سال جهش تولید در کنار حمایت همه جانبه از صادرات، واردات به منطقه نیز مدیریت شد.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم در منطقه آزاد اروند 92 میلیون دلار بود که این رقم در دولت دوازدهم به 480 میلیون دلار رسید که رشد 421 درصدی را نشان می دهد.
وی میزان واردات کالا ،مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی به منطقه آزاد اروند در دولت یازدهم را 56 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این رقم در چهار سال گذشته به یک میلیارد دلار رسیده است.
موسوی همچنین میزان ترانزیت خارجی در دولت یازدهم در منطقه آزاد اروند را 360 میلیون دلار بیان کرد و گفت: این رقم در چهار سال گذشته به 700 میلیون دلار رسیده و رشد 95 درصدی داشته است.
موسوی تراز تجاری منطقه آزاد اروند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کل واردات کالا به منطقه آزاد اروند در چهارساله دوم دولت تدبیر و امید 145 میلیون دلار بود و در این مدت صادرات کالا از این منطقه به 742 میلیون دلار رسید.
وی با اشاره به برنامه های مهم منطقه آزاد اروند در سال 1400 گفت: امسال محدودیت‌های کرونایی مانع سفر گردشگران خارجی و داخلی به این منطقه شد و به همین دلیل کسب و کارهای کوچک مستقر در شهرهای آبادان و خرمشهر آسیب‌ جدی دیدند لذا امیدواریم با ریشه کنی کرونا شاهد رونق کسب و کارهای کوچک با ورود گردشگران خارجی و داخلی به این منطقه باشیم.
وی تسهیل در ورود ماشین آلات و مواد اولیه به منطقه آزاد اروند را از دیگر برنامه های سال 1400 بیان کرد و گفت: رونق کسب و کارهای کوچک و رفع موانع تولید از برنامه‌های اصلی منطقه آزاد اروند در سال 1400 خواهد بود.
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می‌باشد که در محل تلاقی 2رودخانه اروند و کارون واقع است. 
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت و داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برچسب‌ها
سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند خوزستان حسن روحانی آبادان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/287692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان