پیام خوزستان

آخرين مطالب

لزوم رفع مشکل آب روستا‌ها در آستانه خشکسالی شهرستان ها

لزوم رفع مشکل آب روستا‌ها در آستانه خشکسالی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،موسوی معاون عمرانی فرماندار خرمشهر در نشستی که با موضوع خشکسالی و تنش آبی در فرمانداری خرمشهر برگزار شد به بیان مهمترین موضوعات این بخش پرداخت و گفت: خرمشهر در سال 97 تجربه مواجه با خشکسالی را داشت و این نشست بیشتر برای هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در حوزه آب و وضعیت رودخانه‌ها و در حوزه آب شرب شهرستان و بررسی اصلاح شبکه آب و احداث آب شیرین کن جزیره مینو با ظرفیت 6 هزار مترمکعب و احیای کانال انتقال آب از رودخانه بهمنشیر برای آبیاری اراضی کشاورزی است.
او به مشکل آب شلمچه به عنوان دیگر مشکل پرداخت و بیان کرد: در حوزه روستایی، برای تامین آب مسیر شلمچه قرار شد تیر ماه امسال یک خط انتقال از میدان مقاومت ایجاد شود.
موسوی افزود: تقویت ایستگاه تقویت فشار آب شلمچه و تاسیسات شهدای غرب کارون و حفار شرقی نیز از دیگر برنامه‌های امسال خرمشهر در حوزه آب روستایی است و همچنین قرار است آّب تاسیسات آبرسانی روستا‌های سبعه و دیم بن نجم در مسیر غرب کارون از اهواز تامین می‌شود.
او به احداث بند خاکی برای مهار آب شور به عنوان دیگر تصمیمات مقابله با خشکسالی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه خرمشهر در انتهای رودخانه کارون قرار دارد، اما زودتر از شهرستان‌های دیگر درگیر تنش آبی می‌شود در آخرین نشست ستاد بحران در استان مقرر شد با احداث بند خاکی بر کانال مارد از پیشروی مد دریا و شوری آب جلوگیری شود و باید ظرف یک ماه احداث سد خاکی مارد انجام شود.
علیرضا بنیادی مدیر امور آب و فاضلاب خرمشهر، درباره مشکل آب شلمچه گفت: آب در شلمچه تا قبل از ماه رمضان جیره بندی شده بود که باید دو بار در روز قطعی داده می‌شد تا خط پر آب شود، مسیر شلمچه در روز‌های گذشته به مدت 10 روز آب نداشت، اما این مشکل 2 روز است که رفع شده است.
او به اقدامات لازم برای رفع کامل این مشکل اشاره کرد و افزود: تامین آب شلمچه قرار بود توسط آبفا اجرا شود و در گذشته حفاری نیز شده بود، اما هزینه اجرای پروژه که نیاز به اجرای 8تا 9 کیلومتر خط اوله بود سنگین می‌شد و پروژه ادامه نیافت.
مدیر امور آب و فاضلاب خرمشهرتصریح کرد: برای کاهش هزینه ها، آبفای خرمشهر به استان پیشنهاد کرد این پروژه را با استفاده از خط لوله‌ای واقع در میدان مقاومت در 2 تا 3 متر به اجرا برساند که برای رفع سریع مشکل باید پروژه را بدون ترک تشریفات انجام داد.
مدیر آبفا خرمشهر در رابطه با مشکل آب غرب کارون و حفار شرقی نیز گفت: قرار بود برای رفع مشکل آب در روستا‌های سبعه و دیم بن نجم پمپی به ایستگاه شمیله اهواز اضافه شود برای حفار شرقی بعد از به روز رسانی پمپ 50 کیلووات موجود یک پمپ 50 کیلووات نیز نصب شد، اما مشکل حفار شرقی کمیت نیست بلکه کیفیت آب است، زیرا بخش اعظم آب این روستا از کارون تامین می‌شود.
آب کشاورزی عبد الرضا حرف شنو معاون آب جنوب دبی آب 206 مترمکعب بر ثانیه است که با توجه به برداشت بالا مزارع نیشکر سهم ناچیزی به خرمشهر می‌رسد.
او در ادامه سخنانش بر ممانعت از کشت شلتوک تاکید کرد و گفت: بدون شک با تنش آبی پیش رو و آبگیری مزارع پرورش ماهی باید مانع کشت شلتوک در مزارع شد.
ناجی شهیب زاده مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر نیز در این نشست با یادآور شدن اینکه بخشی از زمین‌های کشاورزی تحت شبکه آبیاری زهکشی قرار دارد گفت: زمین‌های کشاورزی حفارشرقی، شلمچه تحت پوشش شبکه آبیاری زهکشی است و ممکن است از لحاظ کمیت آب مانند سال 97 با کمبود مواجه شویم، ولی اگر میزان شوری آب در پست سد خاکی مارد کمتر از چهارهزار میکروموس باشد به طور قطع در کشت‌های دائمی و بیشتر در کشت نخیلات در جزیره مینو، حفارشرقی و شلمچه دچار خسارت خواهیم شد.
او افزود: بخش دام نیز یا از طریق آب روستایی و یا رودخانه مصرف دارد بنابراین دامداران در این بخش نیز دچار مشکل خواهند شد و برای تامین آب دام باید چاره اندیشی شود.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر ادامه داد: در این راستا برای کنترل مصرف آب کشاورزی باید الگوی کشت سایر کشت‌های تابستانه مشخص شود.
لزوم اولویت بخشی به مشکلات و تعیین وضعیت محمد حیدری فرماندار خرمشهر در این نشست بر اولویت بندی مشکلات آب خرمشهر تاکید کرد و گفت: در خرمشهر سه کانون بحران اعم مشکل آب شهری، تامین آب کشاورزی و مشکل تنش آبی و خشکسالی پیش رو وجود دارد که باید به هر سه ورود کرد.
او ادامه داد: آبفا باید برای مشکلات آب روستایی که شامل آب شلمچه، غرب کارون و حفارشرقی است اولویت بندی و برنامه ریزی کند.
حیدری بر لزوم تعیین برنامه‌ای منسجم برای قطعی آب‌ها تاکید کرد و گفت: حجم آب شلمچه محدود است که این مقدار تمام روستا‌ها رو پوشش نمی‌دهد با این حال قطع و وصل آب در خرمشهر بدون برنامه است و روستا‌های مسیر شلمچه بیش از 30 هزار نفر جمعیت دارد که باید برای قطع آب این روستا‌ها برنامه زمان بندی تعیین کرد.
فرماندار خرمشهر از وعده همکاری آبفا استان خوزستان برای رفع مشکل آب مسیر شلمچه خبر داد و اظهار کرد:مدیر کل آب و فاضلاب استان خوزستان قول داده به زودی یکهزار و 800 لوله در اختیار خرمشهر قرار دهد.
او ادامه داد: با توجه به اهمیت شلمچه و پیش رو بودن موسم اربعین، برای رفع سریعتر مشکل می‌توان از ستاد اربعین پروژه رفع مشکل آب روستا‌های مسیر شلمچه بدون ترک تشریفات را خواستار شد.
حیدری همچنین خواستار روشن شدن تکلیف احداث ایستگاه پمپاژ غرب کارون برای تامین آب روستا‌های سبعه و دیم بن نجم شد.
فرماندار خرمشهر همچنین خواستار ارائه گزارشی شفاف از وضیعت آب شهرستان شد و گفت: داشتن اطلاعاتی همچون میزان حق آبه خرمشهر و میزان سهم آب برای بخش‌های مختلف اعم از صنعت و کشاورزی نیاز است چراکه بر اساس این داده‌ها می‌توان برنامه ریزی کرد و با کشاورزان و مردم سخن گفت.
لزوم فعال سازی آب شیرین کن‌ها حجت الاسلام محمدجواد عاد ل‌پور امام جمعه خرمشهر نیز در این نشست کم هزینه‌ترین با صرفه‌ترین و کوتاهترین راه برای حل مشکلات راه اندازی آب شیرین کن‌ها دانست و گفت: قرارگاه محرومیت زدایی در سال 97 و 98 تحرکی در رابطه آب شیرین کن داشتند و پیشنهاد می‌شود که این‌ها دوباره فعال شوند.
او افزود: در رابطه با مشکل آب شرب و کشاورزی اصلاح وضع موجود مهم است و برای رفع مشکلات موجود علاوه بر برنامه ریزی باید وحدت کلمه، انسجام برای مطالبه حقوق مردم داشته باشیم.
عاد ل‌پور بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب در شرایط کم آبی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کمترین مصرف آب نسبت به مصارف صنعتی و کشاورزی مصرف خانگی است، ولی باید در آن هم صرفه جویی کرد.
امام جمعه خرمشهر از اقناع مردم به عنوان بهترین راهکار مقابله با خشکسالی یاد کرد وافزود: باید برنامه اقناع وجود داشته باشد و مشارکت همه متنفذین و بزرگان و شیوخ عشایر برای توجیه مردم در جهت مصرف بهینه آب اعم از آب شرب و کشاورزی همچون سال 97 ضروری است.
انتهای پیام/ ه

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/285987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی‌حیایی سخت‌تر کرد

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته 50 دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم

جدال محمدرضا گرایی و سعید اسماعیلی؛ قهرمان المپیک به پاریس می‌رود یا پدیده فرنگی؟

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

واکنش وزارت خارجه به اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان طی 10 سال اخیر

برگزاری مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

امروز، روزِ یوهان کرویف است

شادترین روز اورتون در یک دهه!

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد

واژگونی پژو پارس در محور لردگان به دهدز جان یک نفر را گرفت

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد