پیام خوزستان

آخرين مطالب

قیصر، شاعری که نام نیکی در جهان ادب و شعر از خود بر جا گذاشت سياسي

قیصر، شاعری که نام نیکی در جهان ادب و شعر از خود بر جا گذاشت
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول- یک استاد دانشگاه گفت: زنده یاد دکترقیصرامین پور شاعر پرآوازه ایرانی، با فعالیت و آثار درخشان نام نیکی در جهان ادب و شعر از خود بر جا گذاشت.

محمدامیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در چنین روزی در کوچه های خاکی گتوند نوزادی پا به عرصه وجود نهاد و از نعمت آب و خاک این سرزمین کهن‌ بهره مند شد که کمتر کسی باور می کرد روزی این نوزاد در ادبیات و شعر پارسی برای خود و زادگاهش نامی و جایگاهی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه قیصر امین پور ثابت کرد اقلیم گتوند می تواند روح ظریف شاعرانه خلق کند، ادامه داد: قیصر شاعر و قیصر نقاش پا جای پای بزرگان شعر و ادبیات ایران زمین گذاشت و سبکی ایجاد کرد که در آینده باید به نام سبک قیصری نامگذاری شود؛ ساده گویی و ساده نویسی در عین پر معنایی و غنای فلسفی در سبک اشعار وی نهفته است.

پیام خوزستان

نویسنده کتاب گتوند شهر فراموش شده به شخصیت و خدمات قیصر امین پور اشاره کرد و گفت: اگر چه طرح این مبحث ممکن است برای مخاطبان چندان تازه نباشد و یا حداقل سطح نوشتاری و پژوهشی خیلی بالایی نداشته باشد، اما شاید تلنگری باشد بر ذهن هایی که دنبال چرایی و چگونگی پیدایش ذهن های هنرمند و خلاقی مانند قیصر باشند.
وی ادامه داد: در نوشته های محققین و به ویژه جامعه شناسان گاهی دیده می شود که درباره شاعران و نویسندگان، نقش اقلیم و جغرافیا را پررنگ نشان می دهند برای مثال در مورد نقش جغرافیای شیراز در پیدایش سعدی و حافظ زیاد حرف زده می شود که هوای چهار فصل شیراز شاعر پرور هست یا مثلا گیلان با آب و هوای مطبوعش موجب پیدایش شاعری مانند نیما یوشیج شده است اما اگر این عامل را به تنهایی بخواهیم باعث پیدایش شاعران و یا صورتگران و به طور کلی هنرمندان بدانیم، قطعا به خطا رفته ایم.
امیری گفت: شهر مشهد و استان خراسان نه چهار فصل است و نه هوای آن چنان مطبوعی دارد بلکه بیشتر سرزمین خراسان کویری است؛ نه رودخانه بزرگی مانند کارون دارد و نه چشمه هایی به جوشش چشمه های کوهستان های زاگرس و البرز اما از فردوسی گرفته تا رودکی و از ملک الشعرا گرفته تا فرخی خراسانی، همه زاییده و پرورش یافته خراسانند.
وی ادامه داد: پس برای یافتن عامل و یا عامل های پرورش دهنده یک ذهن ادبی وشاعرپیشگی باید عوامل گوناگونی را مد نظر قرار داد؛ جغرافیا یکی از این عوامل است چه بسا سرزمین های مشابه خراسان که در زمینه های دیگری صاحب اندیشه های خلاق بوده اند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه استان مرکزی به ویژه منطقه فراهان و آشتیان یکی از سرزمین های نخبه پرور است، گفت: قائم مقام فراهانی، میرزاتقی خان فراهانی، ادیب الممالک فراهانی و عباس اقبال آشتیانی نمونه ای از بزرگان اندیشه در این دیار هستند لذا این مقدمه برای رسیدن به این مطلب بود که پس قیصر زاییده کدام عوامل بود؟ آیا گتوندی بودن تنها عامل بود؟ آیا پرورش دوران نوجوانی و جوانی در دزفول عامل بود؟ آیا درس و دانشگاه عامل بود؟ آیا جبهه و جنگ عامل بود؟ آیا قیصر طبع شعر را از پدران خود به ارث برده بود؟ به راستی یافتن یک دلیل عمده و تاثیرگذار برای اینکه یک قیصر شاعر صاحب سبک به وجود بیاید، بسی دشوار است.
وی ادامه داد: اگر شعرهای قیصر را بررسی کنیم جنبه های گوناگونی را مشاهده می کنیم؛ گاهی به واژگان بومی گتوند برمی خوریم، «قصیل، شاه خراسون، گرت و غوار، تش سور و ...» و گاهی به واژگان جنگ و جهاد و آرزوی شهادت برمی خوریم برای مثال 
سراپا اگر زرد و پژمرده ایم ولی دل به پائیز نسپرده ایم
چو گلدان خالی لب پنجره- پر از خاطرات ترک خورده ایم
اگر داغ دل بود، ما دیده ایم - اگر خون دل بود، ما خورده ایم
اگر دل دلیل است، آورده ایم - اگر داغ شرط است، ما برده ایم 
اگر دشنه دشمنان، گردنیم - اگر خنجر دوستان، گرده ایم
گواهی بخواهید، اینک گواه - همین زخم هایی که نشمرده ایم!
دلی سر بلند و سری سر به زیر -از این دست عمری به سر برده ایم.
وی افزود: گاهی به یک فیلسوف پرسشگر برمی خوریم که سخت دنبال نقد جهان بینی کودکانه خود است؛ برای مثال در بیت «پیش از اینها فکر می کردم خدا، خانه ای دارد میان ابرها.» تکامل فکری از کودکی به جوانی و بزرگسالی نمایان است.

پیام خوزستان

استاد دانشگاه و نویسنده کتاب گتوند شهر فراموش شده گفت: پرسش هایی از نوع دیگر هم در شعر قیصر می توان یافت؛ مانند «می‌توان آیا به دل دستور داد؟ می‌توان آیا به دریا حکم کرد - که دلت را یادی از ساحل مباد؟ موج را آیا توان فرمود ایست! - باد را فرمود باید ایستاد؟
امیری عشق و درد را 2 موضوع کلیدی در شعرهای قیصر دانست و گفت: او می سراید: «... و قاف حرف آخر عشق است، آنجا که نام من آغاز می شود.» و در جای دیگری؛ «دفتر مرا
دستِ درد می زند ورق
شعر تازه‌ی مرا درد گفته است.
درد هم شنفته است. پس در این میانه من
از چه حرف می زنم؟
درد، حرف من نیست.
درد، نام دیگر من است.
من چگونه خویش را صدا کنم!؟
براستی در کدام شعر قدیم و جدید این ترکیب واژگانی زیبا و به جا را می توان پیدا کرد؟
این نویسنده در پایان گفت: زنده یاد دکتر قیصر امین پور خوب زیست و با فعالیت و آثار درخشان، نام نیکی در جهان ادب و شعر از خود بر جای گذاشت.

پیام خوزستان

به گزارش ایرنا، قیصر امین‌پور، شاعر و استاد فقید دانشگاه از موسسان حوزه هنری و دفتر شعر جوان و در دوره‌ای دبیر شعر هفته‌نامه سروش و سردبیر ماهنامه‌ ادبی - هنری سروش بود.
این شاعر متولد دوم اردیبهشت ماه 1338 گتوند پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی در سال 1378 بامداد سه‌شنبه هشتم آبان 1386 در بیمارستان دی تهران درگذشت و در زادگاهش گتوند خوزستان به خاک سپرده شد.
تنفس صبح و در کوچه آفتاب (1363)، آینه‌های ناگهان (1372)، گل‌ها همه آفتابگردانند (1380) و دستور زبان عشق (1386) از مجموعه‌های شعر قیصر هستند.
توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (1365)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (1383) و شعر و کودکی (1386)، از دیگر آثار این شاعر نام آشنا است.
قیصر امین‌پور در سال 1367 از موسسه گسترش هنر جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه‌های 60 و 70 برگزیده شد.
شهرستان گتوند از قطب‌های شعر، فرهنگ و هنر در شمال استان خوزستان است.
برچسب‌ها
گتوند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قیصر امین پور خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/278180/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

آغاز رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

دستگیری سارقان حرفه ای در اهواز

حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است

دستگیری عامل قدرت نمایی در درمانگاه قدیم دارخوین

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان برگزار شد

فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال

مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

مقاومت ترموود در برابر آتش

افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان