پیام خوزستان

آخرين مطالب

10 اقدام ترسناکی که شبکه های اجتماعی برای کنترل ذهن کاربر انجام می‌دهند علمي

10 اقدام ترسناکی که شبکه های اجتماعی برای کنترل ذهن کاربر انجام می‌دهند
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - با گسترش محبوبیت اینترنت بین مردم، استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران روز به روز بیشتر افزایش پیدا کرد، بطوریکه می‌توان گفت این روز‌ها همه به نوعی معتاد شبکه‎‌های اجتماعی یا اینترنت شده‌اند.
رسانه‌های اجتماعی با سوء استفاده از آسیب پذیری‌های روانشناختی برای دستکاری و کنترل زمان ذهن کاربرانشان تلاش می‌کنند. این موضوع ممکن است عجیب به نظر برسد، اما دقیقاً همان چیزی است که کارمندان سابق این شرکت‌ها، مانند بنی پارکر، بنیانگذار فیس بوک، درباره‌اش صحبت کرده‌اند.
شبکه‌های اجتماعی مانند شرکت‌های فست فود که از اشتیاق ما به چربی و نمک سوء استفاده می‌کنند، از علاقه و احتیاجمان به اینترنت نهایت استفاده را کرده و ذهنمان را کنترل می‌کنند. با این حال، برای سالم ماندن از حقه‌های شبکه‌های اجتماعی، باید نسبت به روش‌های آن‌ها هوشیار و نسبت به وابستگی خود به این پلتفرم‌ها محتاط باشیم.
در ادامه 10 مورد از سوء استفاده‌های شبکه‌های اجتماعی برای کنترل ذهن مخاطبان را بررسی کرده‌ایم:

پیام خوزستان


10. استفاده از رنگ قرمز
رنگ قرمز همیشه با خطر و هشدار همراه است. مطالعات انجام شده بر روی دانش آموزان نشان می‌دهد که بچه‌ها هنگام خواندن کتابچه‌های آزمایشی با جلد قرمز، عملکرد بدتری دارند تا سیاه یا سبز. رنگ قرمز به طور ناخودآگاه با رفتار اجتنابی مرتبط است، به دلیل تأثیر محرک رنگ قرمز، معمولاً برای علائم توقف و هشدار‌ها استفاده می‌شود.
اولین آیکون‌های اعلان در فیس بوک آبی بودند و با سبک سایت مطابقت داشتند. در ابتدا، هیچ کس از این اعلان‌ها استفاده نمی‌کرد تا اینکه رنگ نماد به قرمز تغییر کرد. رنگ آیکون قرمز آنقدر موثر بود که امروز هزاران برنامه از آیکون‌های قرمز برای ترغیب کاربران به باز کردن آن‌ها استفاده می‌کنند.

پیام خوزستان


9. استفاده از تقویت کننده‌های مثبت برای تشویق
لایک و بازتوئیت در شبکه‌های اجتماعی تقویت کننده‌های مثبتی هستند که مردم را ترغیب می‌کنند تا به این سیستم عامل‌ها بروند. هنگامی که افراد این اعتبار‌های اجتماعی را دریافت می‌کنند، دچار هجوم دوپامین می‌شوند که به عنوان «مولکول پاداش» شناخته می‌شود و افراد پس از اتمام تمرین یا رسیدن به هدف نیز آن را تجربه می‌کنند.

پیام خوزستان


8. استفاده از سیستم‌های پاداش متغیر
هسته اکومبنس، بخشی از مغز است که فعالیت‌های مربوط به ولع مصرف را کنترل کرده و هنگامی که پیش بینی جایزه می‌کند، بیشتر فعال می‌شود؛ و در صورتی که مشخص نباشد در صورت انجام کاری پاداش دریافت می‌شود یا خیر، این بخش از مغز فعالیت می‌کند.
نمونه کلاسیک دستگاهی که از سیستم‌های پاداش متغیر استفاده می‌کند، دستگاه اسلات کازینو است. گفته می‌شود که این مکانیسم باعث می‌شود افراد به قمار معتاد شوند. رسانه‌های اجتماعی از سیستم پاداش متغیر برای ترغیب مردم برای آمدن به سیستم عامل‌های خود استفاده می‌کنند. برنامه توئیتر از یک روش کشویی برای به روزرسانی محتوا استفاده می‌کند که دیگر کاربردی نیست، زیرا Twitter می‌تواند به طور خودکار محتوای جدید ارسال کند.
تمام رسانه‌های اجتماعی دارای فید خبری، مانند فیس بوک و توئیتر، با مخلوط کردن مطالب جالب با دیگر مطالب از سیستم‌های پاداش متغیر استفاده می‌کنند. برای یافتن مطالب جالب، شخص باید به جستجو ادامه دهد. پیمایش از همان روانشناسی ماشین‌های قمار استفاده می‌کند، زیرا افراد انگیزه بیشتری برای جستجوی پاداش بعدی دارند.

پیام خوزستان


7. سوء استفاده از احساسات منفی
افرادی که احساسات عاطفی منفی مانند بی حوصلگی یا آسیب پذیری دارند، از رسانه‌های اجتماعی استفاده بیشتری می‌کنند، زیرا تعامل با رسانه‌های اجتماعی باعث دور شدن از این احساسات می‌شود. محققان دریافتند که افراد افسرده به دلیل نیاز به تحریک دوپامین و ایجاد احساسات بهتر، ایمیل هایشان را بیشتر بررسی می‌کنند.
به عنوان مثال، اینستاگرام ممکن است تعداد لایک‌ها را برای یک تصویر حفظ کند، احساس آسیب پذیری را افزایش دهد و سپس با عجله ناگهانی، آن‌ها را حذف کند. یک الگوریتم به طور مداوم در حال اندازه گیری میزان نرخ انتشار اطلاعات تحت شرایط مختلف است که باعث می‌شود افراد بیشترین بازده را به سیستم عامل داشته باشند.

پیام خوزستان


6. استفاده از پدیده ثبات اجتماعی
ثبات اجتماعی اصطلاحی است که پدیده روانشناختی که در آن افراد برای انجام رفتار صحیح در یک موقعیت، اقدامات دیگران را کپی و تعریف می‌کنند. در یک آزمایش کلاسیک، محققان دریافتند که وقتی افراد دیگر قبلاً این کار را انجام دادند بیشتر با استقبال و تشویق رو به رو شدند.
شبکه‌های اجتماعی برای تشویق به فعال ماندن در پلتفرم‌هایشان، به طور مداوم فعالیت دوستانتان را به شما یادآوری می‌کنند. اگر بخواهید کمی استراحت کنید، آن‌ها از FOMO شما یعنی ترس از دست دادن اعلان ها، با به روزرسانی ایمیل‌هایتان شما را ترغیب به استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.
تنها راه استفاده از پیام رسان در فیس بوک این است که به همه بفهمانید آنلاین هستید. فیس بوک اطمینان می‌دهد که شما می‌دانید همه دوستانتان چه زمانی فعال هستند. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که همه از رسانه‌های اجتماعی به طور مداوم استفاده می‌کنند و شما نیز باید استفاده کنید، شبکه‌های اجتماعی از ثبات اجتماعی استفاده می‌کنند.

پیام خوزستان


5. استفاده از تقابل اجتماعی
در روانشناسی اجتماعی، به موضوع تفابل هنجار اجتماعی افراد اشاره شده که نوعاً به افرادی که با آن‌ها رفتار مثبتی داشته اند پاسخ می‌دهند. برند‌ها معمولاً از این قاعده متقابل برای فروش بیشتر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، موسسات خیریه ممکن است برچسب‌های نام شخصی را برای مردم بفرستند تا به نوبه خود، کمک مالی کنند.
رسانه‌های اجتماعی از اشتیاق سخت گیرانه ما برای جبران نگرش مثبتی که شخصی به ما نشان داده سوء استفاده می‌کنند تا ما بیشتر با سیستم عامل‌های آن‌ها درگیر شویم. فیس بوک به شما امکان می‌دهد وقتی پیام‌های آن‌ها را می‌خوانید از آن‌ها مطلع شود و شما را تشویق می‌کند که سریع پاسخ دهید.

پیام خوزستان


4. استفاده از مرجع
افراد به احتمال زیاد از دستورالعمل‌های شخصی پیروی می‌کنند که به نظر خودشان یک مرجع است. به همین دلیل است که فروشندگان اغلب در فروشگاه‌های زیبایی کت‌های آزمایشی همان برند را می‌پوشند.
اگر وب سایت یک سازمان واقعی و به صورت حرفه‌ای طراحی شده باشد، استفاده از آن آسان است و اگر روش ساده‌ای برای تماس با مردم برای کمک در سایت وجود داشته باشد، احتمالاً مردم معتقدند که یک وب سایت مرجع است. وقتی رسانه‌های اجتماعی نیز این کار را می‌کنند، مردم با دادن اطلاعات به این وب سایت‌ها احساس راحتی و امنیت می‌کنند.
رسانه‌های اجتماعی با استفاده از الگو‌های تاریک طراحی، شما را در مورد تنظیمات حریم خصوصی خود فریب می‌دهند. غالباً، این سایت‌ها قفل‌هایی در گوشه آدرسشان دارند که باعث می‌شود مردم احساس امنیت اطلاعات کنند. مردم تصور می‌کنند که شرکت‌های قدرتمند در راستای منافع آن‌ها عمل می‌کنند، اما متأسفانه اینطور نیست.

پیام خوزستان


3. ایجاد حس دوستی با برند‌ها
تمام مطالب قبلی آسیب پذیری‌های روانشناختی سوء استفاده شده توسط رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد تا شما را ترغیب کند تا آنجا که ممکن است به سیستم عامل‌های آن‌ها توجه و اطلاعات بیشتری بدهید. رسانه‌های اجتماعی می‌خواهند از وقت، توجه و داده‌های ما سود تبلیغاتی خود را به حداکثر برسانند.
این سیستم عامل‌ها با توجه به علاقه ما برند خاصی، به طور یواشکی برای ما تبلیغ می‌کنند. پست‌های به اشتراک گذاشته شده توسط شرکت‌ها در فید‌های خبری ما از نظر چیدمان از پست‌های به اشتراک گذاشته شده توسط دوستانمان قابل تشخیص نیستند. توئیت‌های شرکت‌های بزرگ در کنار توئیت‌های دوستان قدیمی ما ظاهر می‌شود.
شاید این حرکت برند‌ها خنده دار به نظر برسند. همچنین به نظر می‌رسد که برند‌ها ما را درک کرده و به ما اهمیت می‌دهند. در حقیقت، این شرکت‌ها می‌دانند که کاربران هنگام به اشتراک گذاری و دوست داشتن محتوای یک نام تجاری، هجوم مثبت دوپامین را تجربه خواهند کرد. این امر منجر به وفاداری شخص به برند و افزایش سودآوری برای آن‌ها می‌شود.

پیام خوزستان


2. جاسوسی از شما
مشهور است که رسانه‌های اجتماعی اطلاعات شخصی ما را به سازمان‌های تبلیغاتی هدفشان، می‌فروشند. با این حال، سوء استفاده آن‌ها از اطلاعات ما در همین جا متوقف نمی‌شوند. فیس بوک میزان استفاده کاربران از اینترنت را نیز ردیابی می‌کند: هر وب سایتی که دارای پیکسلی از فیس بوک باشد بازدید شما از فیس بوک را گزارش می‌کند.
این شرکت حتی اطلاعات را از برنامه‌های دیگر مثل سوپرمارکت‌ها بر می‌دارد، بنابراین ممکن است آن‌ها بدانند صورتحساب مواد غذایی شما چگونه است. تا زمانی که تنظیمات حریم خصوصی خود را تغییر ندهید، Facebook موقعیت مکانی شما را ردیابی می‌کند. به تازگی، کاربران فیس بوک کشف کرده‌اند که فیس بوک حتی سوابق تماس تلفنی و پیامکشان را نیز ثبت می‌کند. اطلاعاتی که فیس بوک از کاربران جمع آوری کرده برای هدف قرار دادن ما با تبلیغات استفاده می‌شود. به طور نگران کننده‌ای، رسانه‌های اجتماعی اطلاعاتی را که در مورد ما جمع آوری کرده اند تقریباً به هرکسی، از جمله عوامل روسی می‌فروشند.

پیام خوزستان


1. استفاده از روانشناسی برای هدف قرار دادن کاربر
روانشناسی روش بررسی شخصیت یک شخص را توصیف می‌کند. تحقیقات نشان داده که کامپیوتر‌ها با تجزیه و تحلیل 300 پست لایک شده توسط یکی از کاربران از فیس بوک، توانست شخصیت خانواده یا دوستان فرد را پیش بینی کنند. مطالعات دیگر همبستگی زیادی بین هوش و علاقه به رعد و برق و سیب زمینی سرخ کرده پیدا کرده‌اند. همچنین، افرادی که Hello Kitty را دوست دارند، به طور کلی از نظر اعتماد به نفس بالا و از نظر ثبات عاطفی پایین هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/261846/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

(عکس) استایل متفاوت همسر روزبه چشمی و مهرداد محمدی در ورزشگاه آزادی

ناپایداری جوی در پاره‌ای از نقاط هرمزگان، 1 اردیبهشت

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

مصدومیت 4 کودک در پی تصادف رانندگی در آبادان

حوزه مقاومت اقتدار امت اسلامی را به رخ جهانیان کشید/ عملیات «وعده صادق» را باید زنگ وحدت و اتحاد جهان اسلام دانست

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

جوی پایدار در آبادان و خرمشهر

عضو کارگزاران: ثابت شد که اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است

حمله هوایی به پایگاه الحشد الشعبی در عراق/ حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به ایلات اشغالی

اوقات شرعی یکم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

احتمال بارش های پراکنده در مناطق مرتفع هرمزگان

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

استقبال فلسطینی‌ها از اشغالگران در اردوگاه طولکرم با بمب‌های دستی

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تست مقاومت گوشی چینی با پرتاب چاقو + فیلم

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

دادستان بندر امام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

زباله های فضایی در مریخ

تصادف پراید در محور آبادان به قفاص یک کشته و 9 مصدوم بر جای گذاشت

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تصاویر حمله پهپادی به هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی مهم در ایلات

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)