پیام خوزستان

آخرين مطالب

استخدام نیروهای غیربومی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس/ بومیان خوزستان: مسئله استخدام رانتی است مقالات

استخدام نیروهای غیربومی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس/ بومیان خوزستان: مسئله استخدام رانتی است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، «ابر پروژه» فاز دوم پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس پنج شنبه دوم بهمن ماه با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد. این پروژه یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های استخراج گاز در منطقه غرب آسیا است و در مجموع می‌تواند با تولید سالانه 13 و نیم میلیون تن معادل 2 فاز از پالایشگاه‌های پارس جنوبی، گاز و میعانات گازی استخراج نماید.
این ابرپروژه اعتراض برخی را هم به دنبال داشته است. بر اساس گفته‌های سید نوراله حسن‌زاد، معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان بین 12 تا 15 هزار تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم در احداث پالایشگاه بید بلند خلیج فارس نقش داشتند و پس از افتتاح آن بین یکهزار تا یکهزار و 200 تن در آن مشغول به کار می شوند.

پیام خوزستان

«موضوع اشغال نیرو‌های غیر بومی نیست»
برخی از افراد مشغول به کار در این پروژه که در جنوب شرقی استان خوزستان و در نزدیکی شهر بهبهان قرار دارد، غیر بومی و از استان‌های دیگر برای اشتغال در این مکان گرد آمده اند، همین مسئله انتقاد عده‌ای از مردم محلی منطقه را بدنیال داشته است. در سال 1394 پالایشگاه بید بلند خلیج فارس شاهد اعتراضات تعدادی از اهالی روستای‌های پیرامون بود که معتقد بودند ساخت این پروژه خواسته‌های آنان را فراهم نکرده است، زیرا پیش از ساخت پالایشگاه به روستانشینان وعده داده شد تا با فروش زمین‌های کشاورزی خود، زمینه توسعه‌ منطقه و اشتغال جوانان را فراهم آورند.
پژمان کریمی یکی از ساکنین منطقه و معترض به ساخت این پالایشگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: زمانی به ما قول دادند تا با فروختن زمین‌های زراعی خود زمینه را برای اشتغال افراد فراهم کنیم، در حالی که حالا و پس از گذشتن چند سال همچنان نیز مردم محتاج هستند؛ مسئله اصلی اشتغال نیرو‌های غیر بومی ، «نبود شایسته سالاری»، «گزینش‌های چیدمانی» و «استخدام رانتی» است.
مسئله فروش زمین‌ها از سوی مزرعه داران باعث مهاجرت آن‌ها به شهر‌های دیگر، حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ و به وجود آمدن مشکلات دیگری شده است. علاوه بر این جوانان بسیاری در سودای یافتن شغل به استان‌های کرمان، بندر عباس، اصفهان و تهران رفته اند و آنجا نیز با مشکلاتی همچون حقوق کم و کار سخت و زیان آور مواجه شده اند که دلیل خود را لزوم داشتن «بند» برای استخدام در صنایع بهبهان از جمله بید بلند خلیج فارس عنوان می‌کنند.
مسعود از جوانان شهرستان بهبهان که در مراحل ساخت این پروژه مشارکت داشته، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حالا پس از افتتاح طرح به ما گفتند وسایل خود را جمع کنید، اما موضوع اشتغال نیرو‌های غیر بومی نیست، هر کسی از هر کجا می‌تواند در این محل مشغول به کار شود و فقط کافی است تا «پارتی» داشته باشد.

پیام خوزستان

سهم 80 درصدی بومی‌ها در اشتغالزایی بید بلند خلیج فارس اشتغال نیرو‌های غیر بومی در این پروژه در حالی مطرح می‌شود که بیژن زنگنه، وزیر نفت پیشتر گفته بود سهم بومی‌ها در اشتغالزایی بیدبلند خلیج فارس، 75 درصد است. محمود امین نژاد، مدیر عامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس نیز می‌گوید؛ پس از بهره برداری از پروژه یکهزار و 118 تن مشغول به کار می‌شوند که مشارکت بومی‌ها تا 80 درصد می‌رسد.
او در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اذعان کارشناسان خارجی مبنی بر ساخت چنین طرحی با ابعاد بین المللی علی رغم تحریم و سختی، افزود: فاز دوم پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس یک پروژه ملی است و مشارکت همه‌ افراد یک ملت را می‌طلبد؛ علاوه بر این پس از صنعت هوا فضا، پتروشیمی پیچیده‌ترین صنعتی است که نیاز دارد تا متخصصین در آن حضور یابند که همه‌ افراد متخصص در این زمینه در شهرستان بهبهان نیستند.
امین نژاد با اظهار اینکه پالایشگاه بیدبلند یک پروژه ملی بوده که محل استقرار آن در بهبهان است، بیان کرد: محدوده «ابر پروژه بیدبلند خلیج فارس» 3 استان خوزستان، بوشهر و کهگیلویه را شامل می‌شود و مشعل‌های این مناطق پس از جمع آوری، تصفیه شده و مابقی نیز به تاسیسات ذخیره سازی ماهشهر که 60 هکتار است برای صادرات فرستاده می‌شوند که تاکنون 5 کشتی شامل محصولات فاز دوم بید بلند خلیج فارس به سایر نقاط جهان صادر شده است.
تجربیاتی که زمینه ساز اشتغال می‌شوند
این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از افراد و مردم روستا‌های اطراف پروژه بید بلند خلیج فارس دغدغه‌مند هستند و مسئله آنان نیز نبود شغل است، اما به هر حال این مجموعه یک ظرفیتی دارد و با این وجود نیز بسیاری از افراد، با کار در مراحل ساخت پالایشگاه تبدیل به یک عنصر فنی شده اند و می‌توانند در هر کجای کشور با توجه به تجربیات خود مشغول به کار شوند.

پیام خوزستان

مسئولیت‌های اجتماعی پالایشگاهی که نطفه آن در حال بستن است
محمود امین نژاد اذعان داشت: پالایشگاه بید بلند خلیج فارس اولین شرکت ایرانی بوده که در زمان ساخت مسئولیت‌های اجتماعی خود را منتشر کرده است. 100 میلیارد تومان هزینه در تصفیه خانه بهبهان، بین 600 تا 800 میلیون تومان اعتبار در طرح آبرسانی به دودانگه از جمله اقدامات بیدبلند خلیج فارس بوده و احتمال می‌رود در صورت بهره برداری از پالایشگاه سالانه 70 میلیارد تومان به شهرستان بهبهان کمک کند.
راه حل راضی نگه داشتن مردم معترض چیست؟ پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس پروژه‌ای عظیم است که شاید بتوان مهم‌ترین نقش آن را محیط زیستی و جمع آوری گاز‌های مشعل عنوان کرد، اما انتظارات مردم و اهالی ساکن در این ناحیه نیز اهمیت دارد و لازم است تا مسئولان پالایشگاه برای جلوگیری و پیشگیری از اعتراض محلی ها، کارگروه توسعه‌ای راه اندازی نمایند.
روستا‌های اطراف پالایشگاه بید بلند خلیج فارس به لحاظ توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضعیف و فقر هستند، راه اندازی کارگاه‌های اقتصادی کوچک می‌تواند در اشتغال جوانان اثر گذار و ساخت مکان‌های تفریحی شاید بی تاثیر در راضی نگه داشتن مردم این استان باشد اما به نظر کافی نیست.

پیام خوزستان

گزارش از ساسان ناصری زاده
انتهای پیام/ن

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/244892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جوی پایدار در آبادان و خرمشهر

عضو کارگزاران: ثابت شد که اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است

حمله هوایی به پایگاه الحشد الشعبی در عراق/ حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به ایلات اشغالی

اوقات شرعی یکم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

احتمال بارش های پراکنده در مناطق مرتفع هرمزگان

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

استقبال فلسطینی‌ها از اشغالگران در اردوگاه طولکرم با بمب‌های دستی

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تست مقاومت گوشی چینی با پرتاب چاقو + فیلم

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

دادستان بندر امام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

زباله های فضایی در مریخ

تصادف پراید در محور آبادان به قفاص یک کشته و 9 مصدوم بر جای گذاشت

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تصاویر حمله پهپادی به هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی مهم در ایلات

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ