پیام خوزستان

آخرين مطالب

آغاز فعالیت نخستین قطار شهری ایران و آسیا در آبادان اجتماعي

آغاز فعالیت نخستین قطار شهری ایران و آسیا در آبادان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، 93 سال پیش یعنی پس از منچستر در انگلستان و دیترویت در آمریکا، آبادان سومین شهر جهان بود که دارای قطار شهری شد، قطار شهری که 73 سال پس از آبادان در پایتخت یعنی تهران بزرگ (دوم اسفندماه سال 1378) افتتاح شد و جالب است بدانید که افتتاح راه‌آهن سراسری کشور نیز در سال 1317 یعنی 11 سال پس از آبادان در ایستگاه سپیددشت انجام شد.
از مسیرهای اصلی و فرعی حرکت قطار شهری آبادان در آن روزها می توان به، از فرودگاه تا مخزن آب بوارده، خطوط سینما نفت (تاج) به سمت کلوپ ارامنه، بازار اروسیه از مقابل دبیرستان رازی و سیکلین و سازمان آتش‌نشانی تا دروازه پالایشگاه، خط اروند (نخستین و ویژه ترین خط قطار شهری که از مقابل دروازه منگیت پالایشگاه آغاز و تا فرودگاه آبادان می رسید و در جنگ جهانی دوم قطعات هواپیماها را به آشیانه‌های مخصوص برای مونتاژ و ارسال به روسیه حمل می‌کرد)، اشاره کرد.
ایرج ولی زاده در کتاب «انگلو و بنگلو در آبادان» که خاطرات هفتاد ساله اش را از این شهر گردآوری کرده است درباره ی خط آهن آبادان چنین نوشته است: راه آهن در آبادان در آبادان جمعا یکصد و یازده کیلومتر راه آهن به عرض91.4 سانتیمتر کشیده شده بود. این راه آهن از فرودگاه که در قسمت شمال آبادان واقع شده شروع و به مخزن آب بوارده که در قسمت جنوب شرقی آبادان قرار گرفته بودف ختم می شد. از وظایف اصلی راه آهن در آبادان، حمل کالا از اسکه ها به انبارهای مختلف، حمل اجناس از انبارها و مخازن تا محل کار برای مصرف کنندگان، نقل و انتقالات و مسائل سنگین و مواد شیمیایی و اشیای اسقاطی از یک نقطه پالایشگاه به نقاط دیگر بود. تعداد لوکوموتیوهایی که مشغول کار بودند، عبارت بودند از: شانزده لوکوموتیو سنگین از نوع دیزل، هر یک به قوه ی بیست و دو تا چهل اسب بخار، هفت لوکوموتیو از نوع دیزل هر یک به قوه ی بیست و دو تا چهل اسب بخار، پانرده لوکوموتیو از نوع ترموس هر یک به قوهی بیست و دو تا چهل اسب بخار و دو دستگاه لوکوموتیو از نوع نفت سوز، شرکت نفت جمعا متجاوز از هزار واگن در انواع مختلف از قبیل واگن مخصوص سرویس های عمومی حمل مسافر و حمل نفت و یخ و غیره در اختیار داشت که ظرفیت هر یک از آنها به تفاوت بین هشت تا بیست تن بود. تمام عملیات راه آهن به وسیله دفتر مرکزی حمل و نقل نظارت می شد. این دفتر شب و روز فعال بود و کارکنان آن نوبت کار بودند، به نحوی که حتی روزهای جمعه و تعطیلات رسمی هم خدمات خود را ارائه می دادند، راه آهن آبادان به دوازده ناحیه تقسیم میشد و وسعت هر ناحیه، بستگی به میزان رفت و برگشت لکوموتیوها و تعداد مسافران و مقدار بار در آن ناحیه داشت. در هر ناحیه، یک نفر سرپرست مسئول، انجام وظیفه می کرد که موظف بود به سرعت، واگون های خالی را عودت دهد. در مواقع معین، سرپرست هر ناحیه گزارش اقدامات خود را به اداری مرکزی ارسال می کرد در این گزارش، بخصوص وضعیت و تعداد واگون های آن ناحیه و دفعاتی که رفت و آمد نموده اند و بالاخره موانعی که سبب کندی و یا عواملی که موجب سرعت کار آنها شده ذکر می کرد. در ساعت ده هر شب، متصدی نوبت کار دفتر مرکزی حمل و نقل گزارشی از وضع کلیه ی واگون ها که شامل مقدار بارگیری محل توقف و ساعت سررسید و گونهای خالی را تهیه می کرد. چنانچه هر بخشی، تعدادی واگن خالی نگه می داشت و مدت آن بیش از پنج روز میشد می بایست علت تاخیر را فورا گزارش نماید حد متوسط در سال مقدار 370 هزار تن کالا توسط واگن های شرکت نفت به اسکلها حمل یا از اسکله ها تحویل گرفته می شد. به طور کلی میزان کالاهایی که در سال توسط راه اهن آبادان حمل و نقل می شد از یک میلیون و دویست و پنجاه تن تجاوز می کرد. تمام زمانی که واگن از اسکله یا انبار، بار را تحویل می گرفت و به مقصد می رساند و مجددا به مرکز اصلی خود مراجعت می نمود از سه روز تجاوز نمی کرد و این زمان در مقایسه با مدتی که بزرگترین شرکتهای راه آهن انگلستان برای رفت و آمد و گونهای خود معین می کردند، بسیار مناسب بود. مثلا شرکت کرنی منچستر برای هر دفعه رفت و برگشت واگن های خود پانزده روز تعیین می کرد. لوکوموتیوهای شرکت نفت به ترتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و بالاخره هر شش ماه یک مرتبه بازرسی و تعمیر می شدند .واگن ها هر شش ماه یکبار تعمیر کنی و هر ماهه روغن کاری می شدند. در تمام 111 کیلومتر طول راه آهن آبادان ! دوراهی نصب شده بود و هر ماه به طور متوسط سه کیلومتر خط برداری می شد و تعمیرات لازم به عمل می آمد، هر ماهه تقریبا هشت کیلومتر راه اهن و 200 دو راهی تعمیر می شد.
راه آهن در آبادان یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تن در هر ساعت حمل می کرد برای حمل و نقل اشیاء سنگین وزن به داخل پالایشگاه و همچنین برای نقل و انتقال بشکه ها و سایر لوازم در محوطه پالایشگاه آبادان یک رشته راه آهن کشیده شده بود که لکوموتیوهای آن از النوع دیزل های سبک و سنگین بود. برای جلوگیری از خطر حریق در محوطه ی پالایشگاه از یک نوع دیگر لکوموتیو هم استفاده می شد که فاقد آتشخانه بوده به قوای بحار فشرده شده حرکت می کرد.
46
کد خبر 1477135

لینک کوتاه:
https://www.khozestan-online.ir/Fa/News/240625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تصویر تکان‌دهنده مشاور وزیربهداشت از بیمارستان اهواز

وعده جذاب درباره عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو برای هواداران پرسپولیس

قدردانی مردم سردشت و پیرانشهر از آیت‌الله رئیسی/ طرح دادخواهی بمباران سردشت باعث خوشحالی مردم شد

صبحانه ورزشی 1399/12/17؛ مهم‌ترین اخبار روز گذشته / شروع فرهاد با پیروزی، توقف یحیی و کولاک محرم

شناسایی 344 بیمارکرونای انگلیسی در کشور

تصاویر/ برداشت گل‌های بهاری - خوزستان

244 فوتی کرونا در خوزستان در کمتر از یک ماه/ شناسایی بیش از 40 هزار بیمار

344 بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور شناسایی شد

344 بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور شناسایی شد / اینکه این ویروس «سه روزه می‌کشد» کذب است

تشدید نظارت بر اجرای محدودیت‌های کرونایی در خوزستان

سفر به کدام شهر‌ها در نوروز 1400 ممنوع است؟/ آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها

344 مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور شناسایی شد / اینکه این ویروس «سه روزه می‌کشد» کذب است

نکته مهم دیدار پرسپولیس - صنعت نفت

ورودی‌های دیلم همچنان به روی غیربومی‌ها بسته است

جوی پایدار همراه با وزش باد میهمان جنوبی‌ها

48 واحد صنفی متخلف در اهواز پلمب شدند

واکنش معاون وزیر بهداشت به تجمع و عزاداری در خوزستان

نوری خدایاری، مردی که هنوز فوتبال ایران به او نیاز داشت

10 واقعه عجیب تاریخی که احتمالاً نشنیده‌اید/ تصاویر

سیدالشهدای دفاع مقدس کیست؟/ تصاویر

طنین سمفونی سرکوب انگیزه در بورس تهران / تاثیرات تصمیمات خلق‌الساعه بر سرنوشت بازار سرمایه

مسابقه دلار و سکه برای ریزش بیشتر نرخ

10 اقدام ترسناکی که شبکه های اجتماعی برای کنترل ذهن کاربر انجام می‌دهند

پویش «همسایه؛ سپاس »

تور عکاسی از پروژه های منطقه 16

کوچه های رنگی منطقه شانزده

شناسایی 40 هزار بیمار کرونایی در خوزستان

شناسایی 344 بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور

سکه بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 376 هزار تومان

ویروس کرونا با کوچکترین سهل انگاری گسترش می‌یابد

تایید خونریزی پزشک ایرانی پس از تزریق اسپوتنیک

سرمربی حریف پرسپولیس در حسرت پیروزی!

روایت تکان‌دهنده از وضعیت کرونا در خوزستان +عکس

آزادی شماری از اسرای افغان از سوی طالبان

وقتی دیده شدن، تنها راز بقاست / از شاخ گوزن تا شاخ اینستاگرام!

پلمب 48 واحد صنفی متخلف در اهواز

مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان رکورد زد

آمار مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان رکورد زد

خونخوارترین شاهزاده ایران را بشناسید/ از تخریب آثار تاریخی اصفهان تا نابودی طبیعت/ داستان کودکی که عقده‌ سلطنت داشت

روایت حسین مکی از ترور رزم‌آرا/ دکتر مصدق به صدای بلند گفت: «می‌خواست آن نطق را نکند»

عامل قتل جوان 33ساله در بوشهر دستگیر شد

سارق همه فن حریف آبادان دستگیر شد + عکس

یک کشته و 8مصدوم بر اثر تصادف دو دستگاه پراید

آشتیانی: پرسپولیس و سپاهان مدعیان اصلی قهرمانی لیگ برتر فوتبال هستند

ورود به خوزستان فقط با تست منفی پی سی آر

عربشاهی: تساوی پرسپولیس برابر صنعت نفت آبادان عادلانه بود/ نبود آقایی در بازی احساس می‌شد

طیبی: یک موقعیت گل هم به پرسپولیس ندادیم/ مسئولان به ما وعده‌های خیالی ندهند

مصدومیت 4نفر با انفجار ترقه دست‌ساز در غرب تهران

ذات ویروس کرونا در جهش بیشتر است

تخت کم بیاوریم، گرفتاری بزرگی خواهیم داشت / آغاز واکسیناسیون بیماران خاص خوزستان از هفته آینده