پیام خوزستان

آخرين مطالب

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان عنوان کرد:

آموزش و پرورش خوزستان نیازمند جذب 9 هزار و 300 معلم علمي

آموزش و پرورش خوزستان نیازمند جذب 9 هزار و 300 معلم
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به کمبود 16 هزار و 700 نیرو در آموزش و پرورش خوزستان، گفت: از این تعداد 7400 نفر را به صورت حق‌التدریس در بدنه آموزش و پرورش در اختیار داریم و به طور خالص 9300 نفر کمبود نیرو داریم.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، مهدی رفیعی دهکردی در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (سوم تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: مهم‌ترین مساله‌ای که در قانون توسط مجلس مصوب و در سند تحول بنیادین نیز برای ما تکلیف شده است، این است که آموزش و پرورش باید سند تحول بنیادین را اجرا کند. در این سند مسئولیت آموزش و پرورش خیلی واضح تعلیم و تربیت عمومی بیان شده است.
وی افزود: پرورش نیروی متخصص عموما بر عهده دانشگاه‌ها است اما تربیت عمومی بر عهده آموزش و پرورش است. تربیت عمومی همان خلاهایی است که در جامعه داریم. تربیت عمومی یعنی انسان‌های خوب، منظم، توسعه‌یافته، با برنامه و با انگیزه، که از آن‌ها به عنوان شهروند خوب تعبیر می‌شود و بر عهده ما است.
سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تاکید کرد: نگاه ما به شاخص‌ها است اما در برخی مواقع می‌بینیم که برخی شاخص‌ها به اهداف کلان آموزش و پرورش غلبه پیدا کرده است. قطعا یکی از شاخص‌های ما نمره است و ما به دنبال بهبهود این شاخص‌ها در کشور هستیم. یکی از اجزای تربیت علمی دانش‌آموزان در سند تحول بنیادین، المپیادها و کنکورها هستند ولی ما تربیت علمی را فراتر می‌بینیم. این نگرانی وجود دارد که این شاخص‌ها در مواردی بسیار پررنگ شده‌اند و در جای ماموریت آموزش و پرورش نشسته‌اند. فضای حاکم بر آموزش و پرورش عموما نمره محور و هدف اصلی آموزش و پرورش که تربیت عمومی است، مغفول مانده است.
رفیعی‌دهکردی گفت: هدف اصلی ما این است که مدیر مدرسه باید نگرش و تفکر لازم را داشته باشد، این مدیر مدرسه می‌تواند معلم خود را کارآمد کند. این ثابت شده است که حوزه ستاد در برنامه‌ریزی با مدیران موفق نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: در قانون، مدرسه یک سازمان و اداره است که دارای رئیس و کارکنان و حقوق و تکالیفی است. مدارس ما مسئولیت‌پذیری را باید بیاموزند و مدارس باید تقویت شوند. انجمن‌های اولیا و مربیان باید عالمانه کار کند. ولی وظیفه تنها این نیست که در یک جلسه حضور پیدا کنند. نظارت‌ها باید از سطح پایین انجام شوند.
سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: ارتقا کیفیت‌های مدرسه‌ای از دیگر مواردی است که آن را دنبال می‌کنیم. افت ما بیشتر در مدارس مناطق محروم است. در جاهایی که محرومیت داریم باید کیفیت مدارس را افزایش دهیم. تمرکز ما بر همه مدارس نخواهد بود. اشکال این است که ما می‌خواهیم با این توان محدود هشت هزار مدرسه را مدیریت کنیم.
رفیعی‌دهکردی افزود: استان ما را در شاخص‌های مختلف همین مدارس محروم پایین می‌آورند. باید برای این مدارس برنامه ویژه‌ای در نظر بگیریم. عموما مشکل دانش‌آموزان در این مدارس دانشی نیست، بلکه نگرشی است اما عموم فعالیت‌های ما در حوزه دانشی انجام می‌شود.
وی گفت: علی‌رغم محدودیت‌های مالی و محدودیت‌های نیروی انسانی، ما باید بهره‌وری را بازتعریف کنیم. همچنین تقویت تفکر اقتصادی به جای تفکر مالی در شرایط موجود کشور بسیار مهم است. تقویت فعالیت‌های فوق برنامه نیز در برنامه کاری ما قرار دارد. عدالت تربیتی در آموزش و پرورش جای تامل دارد. مدارس ما باید به استعدادهای دانش‌آموزان بیشتر توجه کنند. عموما جلسات مدارس و ادارات ما سخت‌افزار محور است و کمتر توانسته‌ایم روی روش‌های تعلیم و تربیت فکر کنیم.
وی تصریح کرد: در حوزه نیروی انسانی ما براساس برآوردها امسال 16 هزار و 700 کمبود نیرو داریم. از این تعداد 7400 نفر از طریق حق‌التدریس جذب شدند و به طور خالص 9300 نفر کمبود نیرو داریم.
سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با اختصاص امتیاز مناطق جنگی، 42.7 درصد میزان تقاضای فرهنگیان برای انتقال از استان کاهش پیدا کرده است. در سال گذشته درخواست‌ها در استان 774 نفر بود، اما امسال به 331 نفر رسیده است.
رفیعی‌دهکردی افزود: روند کمبود نیرو در آموزش و پرورش خوزستان در حال افزایش است و در پنج سال آینده بسیار شدید می‌شود. ما برای جبران این کمبود نیرو دو پیشنهاد داریم؛ پیشنهاد می‌کنیم هر سال دو هزار نیرو به طور ویژه در خوزستان استخدام شوند یا چنانچه در استخدام رسمی دولت یا مجلس نتواند به ما کمک کند، باید بتوانیم این کمبود نیرو را به صورت حق‌التدریس جبران کنیم.
وی تاکید کرد: ما نباید استانداردهای‌مان را بشکنیم، اگر بنا باشد نیروی حق‌التدریس جذب کنیم باید راهکارها و استانداردهای لازم را طراحی کرده و بر آن اساس نیرو بگیریم.
سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: مشکل عمده خوزستان این است که بخش عمده نیروها در مناطق محروم از بیرون می‌آید و این افراد تمایل دارند که به اهواز بازگردند. به همین دلیل مشکلی که در استان با آن مواجه‌ هستیم، ترک محل خدمت است. می‌توانیم این مشکل را با روش‌هایی مانند جذب نیروی بومی با دستورالعمل بومی‌گزینی برطرف کنیم.
رفیعی‌دهکردی تاکید کرد: اگر کلاس خالی بماند، بهتر از این است که نیروی ناکارآمد و آسیب‌زن وارد کلاس درس شود.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

افزایش گرایش جمعیت دانشجویی به مراکز علمی کاربردی به دلیل اشتغال‌پذیری بالا

امید: علمی کاربردی نباید دانشگاه شاغلین باشد

رشد جذب دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان

معاونت پژوهش و فناوری، اولین قربانی در تقسیم بودجه دانشگاه‌ها

لزوم گسترش اصول به‌زراعی میان کشاورزان خوزستان

مرکز خیریه درمانی دزفول 452 بیمار سرطانی جدید را زیرپوشش گرفت

60 خوابگاه جدید وزارت علوم راه اندازی شد

پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد دزفول

برگزاری استارتاپ فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه آزاد آبادان

برای روز کودک؛ کبوتری با بال‌های زیتونی

برنامه‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای زائران دانشگاهی اربعین

باید برنامه‌های اربعین را مردمی و با شور حسینی ادامه دهیم

دانشگاهیان بر گسترش و بازتاب حرکت اربعین همت گماشته‌اند

اربعین می‌تواند هویت‌ساز جوانان باشد

لزوم ثبت اربعین توسط اهل هنر

اختصاص وام و موجه شدن غیبت برای دانشجویان مسافر اربعین

انتشار فراخوان نخستین آئین اعطای تندیس استانی فداکاری به دانشجویان خوزستان

روند مبارزه با آفت ملخ باید همچنان ادامه داشته باشد

برگزاری کنفرانس ملی مهندسی مواد، متالورژی و معدن ایران در دانشگاه چمران اهواز

جوامعی که کودکان را به اندیشیدن دعوت می‌کنند پیشرفت خواهند کرد

استاندار خوزستان در آیین افتتاح همزمان 254 پروژه آموزشی : آموزش و پرورش محور اصلی توسعه در استان است

اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند طرح‌های دانش‌بنیان است

خوزستان از جذب دانشجویان مستعد ناتوان مانده است

برای جلوگیری از خروج استعدادها از کشور باید حس مفید بودن را به آن‌ها انتقال داد

دیدار مسئولان با اهالی و دانش‌آموزان عشایری خوزستان برای ادامه تحصیل

آمادگی سازمان فضایی کشور برای همکاری با دانشگاه شهید چمران اهواز

دانشگاه شهید چمران اهواز باید محور توسعه منطقه و استان باشد

کجای "عدالت آموزشی" ایستاده‌ایم؟

ترک تحصیل دانش آموزان خوزستانی به دلیل کمبود امکانات آموزشی پذیرفتنی نیست

برچیدن همه مدارس کپری و چادری در گتوند

برگزاری همایش زمین‌شناسی اقتصادی ایران در دانشگاه شهید چمران اهواز

بهره‌برداری از مدرسه 9 کلاسه در اندیمشک

اقلامی که فروش آن‌ها در بوفه مدارس ممنوع است

سنجش سلامت بیش از 84 هزار نوآموز خوزستانی تاکنون

آغاز فعالیت خوابگاه‌های دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از 29 شهریورماه

پذیرش حدود 190 نفر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی دزفول+ جزئیات ثبت‌نام

آغاز ثبت‌نام اینترنتی پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران از 27 شهریور

دانشگاه شهید چمران در میان موسسه‌های برتر جهان

رتبه دانشگاه شهید چمران، به عنوان اولین سرمایه فرهنگی ایران و جهان

برپایی کلاس درس در بیمارستان

آمادگی دانشگاه جندی‌شاپور دزفول برای پذیرش دانشجویان

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان ابقا شد

75 کلاس ابتدایی در شوش بدون معلم هستند

توانمندی جهاددانشگاهی در انجام پروژه‌های متعدد در بخش ساخت قطعات صنعت نفت

افتتاح 2 مدرسه در شوشتر پیش از آغاز سال تحصیلی

راه‌اندازی کلاس‌های درس استثنایی برای اولین بار در مناطق عشایری خوزستان

آغاز ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود دانشکده علوم‌پزشکی شوشتر از سه‌شنبه

برگزاری کنگره ملی علوم زراعت در دانشگاه منابع طبیعی خوزستان

15 مهر، آخرین مهلت شرکت در مسابقه ملی عکس "سیلاب"

استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی با هدف خودکفایی در صنعت نفت