پیام خوزستان

آخرين مطالب

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی فرهنگي

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مردی بدون سایه، فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی علیرضا رئیسیان است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به روابط عاطفی و زناشویی انسان معاصر می‌پردازد و نگاه ویژه‌ای به مشکلات اجتماعی این روزهای جامعه دارد
مردی بدون سایه؛ فیلمی بدون مایه؟!
همیشه این بحث مطرح می شود که داستان‌های کهن ایرانی می‌توانند منبع مناسبی برای ساخت فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی باشند. علیرضا رئیسیان در جدیدترین اثر خود یعنی «مردی بدون سایه» سعی کرده چنین کاری را انجام دهد. او که جدا از کارگردانی وظیفه نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم را هم بر عهده دارد، در این راه از بازیگران شناخته شده‌ای مانند لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی هم استفاده کرده اما با این وجود هم مردی بدون سایه را می‌توان به سختی تا انتها تحمل کرد.

پوستر فیلم «مردی بدون سایه»
ماهان کوشیار (علی مصفا) یک مستند‌ساز است که زندگی‌اش تحت تاثیر توقیف آخرین فیلمش که در مورد خیانت و قتل است، تغییر می‌کند. ممنوع الکار شدن ماهان باعث می‌شود همسرش یعنی سایه (لیلا حاتمی) تصمیم به کار کردن بگیرد و همین قضیه زندگی این خانواده را برای همیشه تغییر می‌دهد.

لیلا حاتمی در «مردی بدون سایه»
مردی بدون سایه در اکثر پارامترها از یک سریال تلویزیونی درجه دوم فراتر نمی‌رود. تقریبا در نیمه ابتدایی، فیلم به هیچ عنوان جلو نمی‌رود و بعد از گذشتن نزدیک به یک ساعت ملال آور، رئیسیان تصمیم به تعریف کردن قصه‌ای می‌گیرد که جدا از آن که بارها نمونه آن را دیده‌ایم، بازهم نصف و نیمه روایت شده و فیلم آن‌قدر درگیر جزییات عجیب و غریبی مانند اطلاعاتی در مورد زندگی کاراکترهای فرعی داستان می‌شود که حتی وقت کافی برای به سرانجام رساندن خط اصلی داستانی فیلم باقی نمی‌ماند. در انتها مردی بدون سایه با یک سکانس پایانی کاملا گنگ به پایان می‌رسد تا از خودتان بپرسید چرا کارگردان باید 1 ساعتی را صرف نشان دادن صحنه‌های اضافی مختلف و غیر ضروری بکند اما قصد به نتیجه رساندن داستان فیلم را نداشته باشد.

امیر آقایی و لیلا حاتمی در فیلم «مردی بدون سایه»
جدا از موضوع بسیار کلیشه‌ای فیلم که نمونه آن را بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی آن هم اکثرا با روایت هیجان انگیز‌تری مشاهده کرده‌ایم، مشخص نیست که چرا باید کارگردانی دوباره تصمیم به ساخت فیلمی با محوریت موضوعاتی مانند شک پیدا کردن میان زوج‌ها بسازد و نتیجه‌ کارش هم دقیقا چیزی مانند سایر فیلم‌هایی که همین بحث را به عنوان موضوع اصلی خود انتخاب کرده بودند باشد و نه دغدغه خاصی را پاسخ داده و نه حرف تازه‌ای را در هیچ یک از المان‌های سینمایی خود بیان کند.

لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»
قصه تکراری مردی بدون سایه با شخصیت پردازی ضعیف کاراکترهای اصلی همراه شده است. برای مهم جلوه دادن کاراکتر سایه که قصه فیلم هم حول محور او شکل می‌گیرد، رئیسیان بیشتر از شخصیت پردازی، درگیر نشان دادن کاراکتر سایه به عنوان زن زیبا و معصوم است. زنی که لیلا حاتمی در تعداد زیادی از تجربه‌های سینمای خود نقش آن را با ریتم کند بازی‌اش انجام داده اما بستر مردی بدون سایه حتی برای چنین کاراکتری هم فراهم نشده و شخصیت سایه با وجود حضور زیادی که در فیلم‌نامه دارد، هیچ کشمکش خاصی را با دیگر کاراکترهای فیلم حتی همسرش تجربه نمی‌کند و اصلا متوجه نخواهید شد که چرا باید نگران سرنوشت چنین شخصیت خامی در این فیلم باشید.

فیلم «مردی بدون سایه»
از سمت دیگر، تکامل شخصیت ماهان به شکلی کاملا غیر منطقی به نمایش گذاشته می‌شود. مشخص نیست شخصیتی مانند او که حتی فیلمی با محوریت خیانت و شکاکی ساخته و در مورد کار کردن همسر و سفر کردن او به خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد، چرا و چگونه درگیر حس شکاکی شده و چرا به طرز عجیب و غیرمنطقی روی این موضوع پافشاری می‌کند. طی مردی بدون سایه، هیچ پیش زمینه خاصی از کاراکتر ماهان برای ما تعریف نمی‌شود که کارهایی که او طی بخش دوم فیلم انجام می‌دهد را منطقی جلوه دهد.

فرهاد اصلانی در «مردی بدون سایه»
او تنها کاراکتر گنگ ماجرا نبوده و دلیل حضور تعداد زیادی از کاراکترهای جانبی در فیلم مشخص نیست. مثلا شخصیت مادر سایه (گوهر خیراندیش) هیچ واکنش خاصی نسبت به اتفاقات بدی که برای سایه و رابطه او با همسرش می‌افتد نشان نمی‌دهد. انگاری تنها این شخصیت در مردی بدون سایه حضور دارد تا ماهان دختر کوچکش را دست او سپرده و درگیر ماجراهای عجیب و غریب خود شده و آخر شب دوباره او را پس بگیرد.

علی مصفا در «مردی بدون سایه»
این اتفاق در مورد مدیر سایه (امیر آقایی) و دختری که ماهان در مهمانی شبانه او را ملاقات می‌کند هم رخ می‌دهد. کاراکتر امیر آقایی در این فیلم به عنوان سوپاپ اصلی برانگیختن حس شک ماهان عمل می‌کند و تا اینجا مشکلی وجود ندارد. اما در بخش پایانی فیلم، کارگردان به طرز عجیبی درگیر نشان دادن فساد موجود در شرکتی که این شخص مدیرعامل آن بوده و زندگی شخصی او با همسر بیمار خود می‌شود که به هیچ عنوان ارتباطی به خط اصلی داستانی فیلم ندارند.

امیر آقایی در فیلم «مردی بدون سایه»
بخش حضور ماهان در یک مهمانی شبانه هم یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های مردی بدون سایه محسوب می شود. دیالوگ‌های عجیب و بسیار طولانی بین او و آن دختر کم سن و سال شکل می‌گیرد که هیچ کمکی به پیشبرد داستان فیلم نمی‌کند و انگار تنها برای رسیدن زمان فیلم به حداقل 90 دقیقه‌ای، از چنین سکانسی استفاده شده است. مردی بدون سایه در هیچ‌کدام از بخش‌ها، از کارگردانی و موسیقی فیلم گرفته تا بازی‌های نچندان خاطره‌انگیز بازیگران شناخته شده خود، نقطه اوجی ندارد. جدا از کلیشه‌ای بودن داستان فیلم، روایت جذابی هم رخ نمی‌دهد تا بتوان این قصه تکراری را تا انتها تحمل کرد و در این میان حضور شخصیت‌هایی که از یک تیپ اجتماعی فراتر نمی‌روند و رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی باعث می شود که تماشای این اثر از همان ابتدای کار طاقت‌فرسا و ملال آوری باشد.
بیشتر بدانید : اولین عکس های منتشر شده از لیلا حاتمی در اسپانیا با «مردی بدون سایه»
بیشتر بدانید : تیپ جدید امیر آقایی در فیلمی با بازی لیلا حاتمی + عکس
بیشتر بدانید : گریم متفاوت علی مصفا در فیلم جدیدش + عکس
بیشتر بدانید : معرفی 22 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر سال 97
منبع: rooziato.com


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

انقلاب اسلامی ایران کانون همگرایی مسلمانان جهان است

غنای ادب فارسی جلوی هجمه های به این زبان را گرفت

مهرواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد

پذیرش دو نمایش از خوزستان در اولین جشنواره ملی تئاتر آرخه

ثبت نام 122 موکب آبادانی برای استقرار در شلمچه

احیای محور گردشگری منطقه هفت اهواز در پیچ و خم بی توجهی

رویدادهای پاییزی انجمن هنرهای تجسمی خوزستان اعلام شدند

ستاد اربعین خوزستان نماد همدلی و کار جهادی است

مرمت مساجدتاریخی ملاحاجی وکجبافان دزفول ازسوی ستاد بازآفرینی شهری

رهبری : در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نمی‌ کنیم

نخستین آموزشگاه گردشگری در بندر ماهشهر گشایش یافت

آیین پایانی نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» در اهواز برگزار می‌شود

دبیر اجرایی سوگواره تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی منصوب شد

«خانم راول» در حوزه هنری خوزستان

آغاز به کار کمپ استانی آموزشی تخصصی هنرهای نمایشی استان خوزستان

انتشار فراخوان چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین

توسعه و راه‌اندازی موکب دزفول در مرز چذابه آغاز شد

انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی عکس آن سوی واقعه

آیین رونمایی از پوستر سومین مسابقه ملی عکس آن سوی واقعه برگزار شد

75 کلاس ابتدایی در شوش بدون معلم هستند

«سحر خدایاری» در بازجویی‌ها به اشتباه خود اعتراف کرده بود

واکنش به تحویل نفتِ آدریان دریا به سوریه

خدمات‌رسانی 1500 موکب خوزستانی به زائرین اربعین

احمد خاتمی : گرانی‌ها، هزینه‌ های انقلابی ماندن است

تمامی مجوزهای صادر شده تا پایان سال ٩٨ دارای اعتبار است

جای خالی شب های شعر «محرم و صفر» در خوزستان مشهود است

فرمانده کل سپاه : نمی‌ گذاریم مردم در سختی باشند

اجتماع بزرگ علمداران حسینی در اندیمشک برگزار شد

کنایه روحانی به پناهیان : قابل اعتنا نیست

سعید مرتضوی درباره آزادی اش توضیحاتی داد

انتشار فراخوان سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

مهلت ارسال آثار در بخش صحنه‌ای و بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی تمدید شد

اهواز گنجینه ناشناخته گردشگری

آیین شام غریبان در شوش برگزار شد

حضور چهره‌ های سیاسی در مراسم عزدارای بیت رهبری

مدیرکل موقت آژانس به تهران آمد

فراخوان بخش کودک و نوجوان و عروسکی دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر اهواز منتشر شد

ثبت شهرهای ملی صنایع دستی جذب بیشتر سرمایه‎گذار را در پی دارد

از انتقال اشیاءی تاریخی حمام «زیبا» آبادان به کرمان جلوگیری شد

حضور مقتدی صدر در مراسم عزاداریِ قم

جزئیات آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجام

بیانیه آملی‌ لاریجانی درباره مجادله با آیت‌ الله یزدی

عراقچی: 15میلیارد را می‌گیریم، بعد گفتگو می‌کنیم

راه‌اندازی نخستین مرکز آموزش تخصصی دستگاه‌های چاپ در اهواز

درگذشت شبیه‌خوان تعزیه در شوشتر

فراخوان نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌ شب و هزار قصه» منتشر شد

مداحان و سخنرانان باید از عزاداری‌های محرم صیانت کنند

آثارهنرمند دزفولی به جشنواره بین المللی فیلم «Aasha» هند راه یافت

افزایش 2.5 برابری توزیع مواد غذایی بین هیأت های مذهبی در اهواز

کانون پرورش فکری بر رشد چند بعدی کودکان و نوجوانان تأکید دارد