پیام خوزستان
پايگاه خبري هور نيوز: واکاوي نقش رسانه ها در ارتقاي فرهنگ شهرنشيني و توسعه
سه شنبه 28 دي 1395 - 9:10:17 AM
ايرنا
خوزستان انلاين- امروزه دستيابي به اطلاعات نقاط مختلف مي تواند نقش مهمي را در توسعه و رشد هر چه بهتر شهرها داشته باشد که در تنوير افکار عمومي ، آگاهي بخشي به جامعه و رفع مشکلات و معضلات جامعه و مردم نقش بسزايي را دارند.
کشورهاي توسعه يافته با استفاده از رسانه ها مشکلات و معضلات جامعه را شناسايي و راهکارهاي مناسبي به مديران شهري ارائه مي دهند.
بر همين اساس، شهرنشيني مدرن، مديريت شهري مدرن را مي طلبد که اين امر نيز به نوبه خود به ابزاري مدرن احتياج دارد، يکي از اين ابزارهاي مدرن، رسانه هاي پويا مي باشند.
عملکرد رسانه ها نسبت به رويدادهاي مديريت شهري از يک سو منعکس کننده نيازها و تقاضاها و مطالبات مردم است و از ديگر سو، عامل اطلاع رساني فعاليت هاي انجام گرفته از سوي مسئولان عرصه مديريت شهري است که باعث آگاهي مردم از اين فعاليت ها، استفاده از خدمات ارائه شده و يا مشارکت در آنها مي شود و در مجموع ارتباط مستقيمي با مقوله توسعه شهري و به تبع آن توسعه همه جانبه جوامع دارد.
همان طور که اشاره شد، مديريت يک شهر مدرن ، نيازمند برخورد سنجيده با شهرونداني است که در ايفاي وظايف و حقوق شهروندي خود ، دسترسي بيشتري به منابع آگاهي دهنده دارند و ديگر نمي توان براي دريافت عوارض جديد يا اجراي يک پروژه محدود کننده آنها را صرفا با ابزار قهري يا تشويقي قانع کرد و در اينجاست که نقش رسانه هاي پويا جهت فرهنگ سازي خود نمايي مي کندو بر اهميت رسالت يک رسانه مي افزايد.
بر اساس اين نگارش، با توجه به اينکه مديريت شهري به واسطه پيچيدگي هايي که به سبب گسترش روز افزون شهرها با آن ها مواجه است نيازمند ابزار جامع تر و منطبق تر با شکل هاي نوين مسائل شهري است که اين ابزارها هم جنبه نرم افزاري و هم جنبه سخت افزاري دارند.
که خوشبختانه در دهه هاي اخير نقش رسانه هاي گروهي و جمعي به ويژه رسانه هاي مجازي به دليل سرعت انتشار، دسترسي آسان، گستردگي مخاطبان و امکان دريافت بازخورد از اهميت خاصي برخوردارند.
همچنين از آنجائيکه پيشرفت فناوري هاي نوين دست مديريت شهري را براي کاربرد ابزار مختلف سخت افزاري به حد کافي باز گذاشته است، مسئله مهمي که در ارتقاء و توسعه مديريت شهري بايد مورد توجه قرار گيرد، بهادادن به رسانه ها و نيز طلب همکاري از اين صنف مي باشد.
چرا که در حوزه شهري تمامي خدمات شهري بايد براي رفاه ، امنيت و رضايت شهروندان انجام گيرد، همان چيزهايي را که شوراهاي اسلامي در هنگام انتخابات و بعد از آن شهرداران در مراسم معارفه خود وعده دادند، مورد مطالعه ساکنين شهر است و انتقال و انعکاس اين وعده ها و مطالبات به حق شهروندان تنها از طريق رسانه ها امکان پذير است.
نکته مهم اين است که در کنار فعاليت هاي فيزيکي ، شهرداري ها بايد شهروندان و فرهنگ آنها را مورد نظر قرار دهند و همزمان با توسعه ي شهر بايد به توسعه ي فرهنگ شهرنشيني نيز توجه کنند که اين نيز تنها با کمک رسانه ها ميسر خواهد شد.
عدم تعامل و همراهي فرهنگ شهرنشيني با فعاليت هاي عمراني و خدمات شهري باعث مي شود شهروندان با شهر احساس بيگانگي داشته باشند و ارتباط مديريت شهري با شهروندان کم رنگ مي شود.
در اين راستا، تأکيد مي شود که رسانه ها مي توانند با ارائه راهکار و پيشنهادات کارشناسي در امر توسعه بخشي، نقش بسزايي در توسعه شهر داشته باشند.
عليرغم اينکه توسعه شهري مستلزم مشارکت مردم بوده و اين مشارکت زماني صورت مي پذيرد که فرهنگ سازي لازم انجام گرفته باشد در واقع همان ارتقاي فرهنگ عمومي شهرنشيني است و اين مهم تنها توسط رسانه ها و در کنار عملکرد متوليان امر توسعه، امکان پذير خواهد بود.
آگاه بودن مردم از حقوق شهروندي و قدرت تحليل برنامه هاي شهري ، پشتوانه ي بزرگي براي مديريرت شهر به شمار مي آيد به خصوص اگر شرايطي فراهم شود که نقد صحيح برنامه ها و پروژه ها توسط شهروندان به مديران منتقل شود و با عملي شدن پيشنهادات،شهروندان نزديکي و يکپارچه گي با مديريت شهري را احساس کنند که يکي از مهم ترين ابزار ايجاد اين تعامل و ارتباط سازنده، توسط رسانه هاي متخصص در حوزه شهري ميسر مي شود.
وقتي شهروندي از طريق رسانه ها درباره يک پروژه عظيم شهري که در شهر سکونتش در حال ساخت باشد ، آگاهي داشته باشد و از فوايد آن بر زندگي خود کسب اطلاع مي يابد و يا از طريق رسانه هاي مجازي و يا مکتوب الگوي براي يک شهروند خوب ارائه مي شود ، قطعا آن شهروند احساس هويت جمعي مي کند و همکاري بيشتري با مديران شهر خواهد داشت و از سويي ديگر عوارض خود را به موقع پرداخت مي کند چون مي داند سهمي که او مي پردازد در کنار سهم ديگران ، به درستي خرج بهبود وضعيت محيطي خواهد شد.
همين حس همکاري و اعتماد سازي در ميان شهروندان از فاکتورهاي مهم براي رسيدن به درآمد پايدار و نظام مند توسط مديريت شهري است، که توسط رسانه ها به اين فرآيند دست پيدا خواهند کرد.
لذا مشارکت شهروندان نقش محوري در پايداري محلات شهري دارد و البته اين مشارکت پايان و حد و سقفي ندارد و مي تواند روز به روز در يک جامعه تعميق يافته و بر توسعه شهري بيفزايد.
براين اساس ، رسانه هايي که خود را موظف ميدانند ضمن آشنايي جامعه با حقوق شهروندي متقابلا با تجميع مطالبات مردم و انتقال آنها به مديران شهري و پيگيري آنها، حس تعلق مردم به شهر و حس مسئوليت پذيري شهروندان در قبال مديريت شهري را تقويت مي کنند و با نقد منصفانه امنيت خاطر شهروندان را از بابت توسعه شهر موجب شده و در رشد سرمايه هاي شهري و اجتماعي نقش بسزايي خواهند داشت.
نتيجه:
رسانه ها با گردش اطلاعات و آگاهي و زمينه سازي مناسب براي افزايش ظرفيت مشارکت شهروندان در تحقق اهداف مديريت شهري نقش بسزايي دارند و همين ايجاد اطمينان و اعتماد به شهروندان خود عاملي در جهت توسعه هر چه بهتر شدن جوامع کمک مي کند، از اين رو در اين نگارش قصد بود تا به بررسي جايگاه و کارکردهاي رسانه ها در توسعه مديريت شهري پرداخته شود که رسانه ها مي توانند در توسعه مديريت شهري نقش مهمي داشته باشند و موجبات مشارکت هر چه بيشتر شهروندان رادر اداره امور براي آن ها فراهم نمايد.
اميد مي رود، اهداف توسعه پايدار مديريت شهري با ارايه برنامه هاي کارشناسي و کارساز توسط متوليان امر، حمايت و نقد منصفانه رسانه ها و نيز مشارکت جدي شهروندان تحقق يابد.

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/4789/پايگاه-خبري-هور-نيوز--واکاوي-نقش-رسانه-ها-در-ارتقاي-فرهنگ-شهرنشيني-و-توسعه
بستن   چاپ