پیام خوزستان
اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بحران کرونا؛ گزارش به مردم / محمد شریعتمداری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سه شنبه 12 فروردين 1399 - 15:46:06
وزارت رفاه
پیام خوزستان -

همه‌گیری کووید 19 در کنار ایجاد بحران در حوزه سلامت، هزینه‌های گسترده‌ای را بر اقتصاد جهانی و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی فرهنگی جوامع بر جای گذاشته است. روبروشدن با چالش‌های این بحران عالمگیر در کشورهای مختلف یک مواجه بی سابقه، تجربه‌نشده و بسیار سخت بوده است.
در این میان، درحالی‌که در ایران در شرایطی به جنگ کرونا رفته‌ایم که شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را هم تحمل می‌کنیم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بسیج همه امکانات، از اوایل اسفندماه 1398، سیاست‌ها و تدابیر متعددی را برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان به کووید 19، کنترل شیوع و قطع زنجیره انتقال ویروس و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و افرادی که شغل و درآمدشان تحت تأثیر قرار گرفته تدوین و اجرایی کرده است که اشاره‌ای کوتاه به برخی از آنها خواهم داشت.
1- بیش از 5 هزار تخت بیمارستانی در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی برای خدمت‌رسانی به مبتلایان به کرونا اختصاص یافت و بیش از 9200 نفر بیمار در این مراکز بستری شدند و خدمت دریافت کردند.
2- مراکز تولیدی دارویی- بهداشتی وزارتخانه، به‌ویژه درشستا، حتی با تغییر و گسترش خط تولید خود، تاکنون 400هزار لیتر محلول و ژل ضدعفونی‌کننده دست (بر پایه الکل)، بیش از 3 میلیون لیتر محلول ضدعفونی‌کننده سطوح (بر پایه آب اکسیژنه یا آب ژاول)، 6 تن ماده مؤثر هیدروکسی کلروکین را طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید کرده‌اند. همچنین، شرکت‌های توزیع نیز در ایام نوروز بدون محدودیت، محصولات مقابله با این بیماری از جمله 6/1میلیون عدد ماسک سه‌لایه را بین مراکز درمانی توزیع کرده‌اند. در همین راستا، در مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای نیز با اختصاص فضا و تجهیزات کارگاهی، تولید ماسک و لباس ایزوله، دستکش، و سایر تجهیزات مصرفیِ موردنیاز در حال انجام است.
3- با توجه به اینکه قطع زنجیره انتقال ویروس و کنترل شیوع از طریق کاهش سفرها و ممنوعیت تجمعات و ایجاد فاصله اجتماعی از راهبردهای اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است، از اوایل اسفندماه 1398 تمهیدات و تصمیمات متعددی (به‌ویژه درسازمان تأمین اجتماعی) برای عدم خروج غیرضروری مردم از منزل اتخاذ گردیده است. برای نمونه، کلیه رسیدگی های هیئت های تشخیص بدوی و تجدیدنظر سازمان تأمین اجتماعی و همه رسیدگیهای هیئت های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی تا پایان فروردین ماه به تأخیر افتاد، ضرورت حضور و غیاب افرادی که از بیمه بیکاری استفاده میکنند تا پایان فروردین ماه برای کاهش سفرهای شهری و بین شهری متوقف شد، کلیه دفترچه‌های درمانی که تا پایان بهمن‌ماه اعتبار داشتند بدون نیاز به مراجعه به شعب سازمان یا کارگزاری‌ها تا پایان فروردین‌ماه 1396 تمدید اعتبارشدند و الزام به مراجعه حضوری برای ثبت درخواست بیمه بیکاری برچیده شد و به جای آن سامانه الکترونیکی راه‌اندازی شد که متقاضیان را از مراجعه حضوری بی نیاز کرده است.
4- با توجه به اینکه این وزارتخانه مسئولیت خدمت‌رسانی به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در مواجهه با کرونا را در سازمان بهزیستی بر عهده دارد، ضرورت داشت که از همه توان این سازمان برای حفاظت از این عزیزان استفاده کند. خوشبختانه، با مداخلات به‌هنگام و اقدامات کارآمد و ابلاغ پروتکل‌های متعدد بهداشتی و مراقبتی به همه مراکز تحت پوشش این سازمان شامل بیش از 800 مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان و معلولین عزیز، بیش از 600 مرکز شبانه‌روزی نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و شیرخوارگاه‌ها و بیش از 1000 مرکز اقامتی معتادان در حال بهبود ونظارت مداوم، به لطف خدا، تاکنون کمترین مورد ازابتلای معلولان، سالمندان، فرزندان و سایرافراد مقیم درمراکز این سازمان گزارش شده است که امید داریم همچنان این روند مطلوب به یاری خدا حفظ شود. در کنار این اقدامات استراتژیک و بسیار مهم، کمک‌هزینه برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده جهت پیشگیری ازکرونا به مراکز این سازمان تخصیص یافت و پرداخت شد.
5-برای مواجهه با تأثیرات شدید کرونا بر حوزه اشتغال، کسب‌وکارها و حمایت از نیروی کار نیز تاکنون تدابیر متعددی اندیشیده شده است. افزایش مهلت‌های مربوط به فرایند انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان صاحبان حرف ومشاغل آزاد، امهال سهم کارفرما برای فعالیت‌ها وکارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به کلیه بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری کووید19 و برقراری مقرری بیکاری برای کارگرانی که در این مدت بیکار می‌شوند. همچنین، با شناسایی تعاونی‌های فعال در حوزه البسه، دستکش و ماسک، تهمیدات لازم برای حمایت از آنها صورت گرفته است.
6- در جهت کاهش استرس و اضطراب هموطنان از بیماری کرونا و کاهش خروج مردم از منازل، سامانه تلفنی 1480 سازمان بهزیستی فعال گردید و صندوق بازنشستگی کشوری نیز با مباشرت حوزه بهداشت و درمان در شهرهای درگیر کرونا به ارائه خدمات پزشکی به بازنشستگان پرداخت. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هم با حدود 5/1 میلیون نفر در این ارتباط تعامل نمود و به بیش از هزار خانوار که به نوعی نیازمند مشورت و مساعدت‌های لازم بودند، کمک‌های موردنیاز را ارائه کرد.
7- ایجاد سازوکارو سیاست‌های مشخص برای حمایت از اقشار کم‌درآمد در چهارچوب بسته‌های حمایتی دولت و با استفاده از اطلاعات بانک رفاه ایرانیان از دیگر اقداماتی بود که در حال انجام است و بر پایه آن، تاکنون به حدود 3میلیون نفر از افراد ( با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها) بسته معیشتیِ ویژه پرداخت شده است.
تأکید می‌کنم در وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی مجموعه تحولات مربوط به کووید 19 در سطح جهانی و ملی رصد و سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با مواجهه با کرونا، از طریق مشورت با نخبگان و کارشناسان، به‌صورت کاملاً انعطاف‌پذیر وبه‌موقع تدوین و اجرا می‌شود.
نکته آخر اینکه باور دارم با اتحاد، انسجام و تدابیرِ به‌هنگام و کارآمد می‌توانیم در مبارزه با کرونا، که ابعادی ناشناخته و تأثیراتی غیرمعین داشته است، پیروز شویم.

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/162842/اقدامات-وزارت-تعاون،-کار-و-رفاه-اجتماعی-و-بحران-کرونا؛-گزارش-به-مردم---محمد-شریعتمداری؛-وزیر-تعاون،-کار-و-رفاه-اجتماعی
بستن   چاپ