پیام خوزستان
در مراسم یادواره شهدای گردان شهادت لشکر 27 محمدرسول الله بیان شد
روایت حناچی از ساخت پل خیبر در دوران دفاع مقدس
شنبه 28 دي 1398 - 12:15:15
پیام خوزستان - شهردار تهران شب گذشته در مراسم یادواره شهدای گردان شهادت لشکر 27 محمدرسول الله روایت جالبی از ساخت پل خیبر ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، پیروز حناچی شب گذشته در مراسم چهارمین یادواره شهدای گردان شهادت لشکر 27 محمدرسول الله که در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: یکی از وجوه هشت سال دفاع مقدس که به اعتقاد من شاید بزرگ‌ترین تهدید برای انقلاب بود و امام (ره) آن را تبدیل به یک فرصت کردند، حضور متخصصین در عرصه دفاع مقدس بود، به ویژه از زمانی که قدرت مانور و عملیات کمتر و شرایط جنگ سخت‌تر شد. به عنوان مثال، در عملیات کربلای 5 تنها چند رده موانع عملیاتی برای عبور داشتیم و عراق نقاطی را که حدس می‌زد ما آنجا عملیات انجام می‌دهیم را یا مین گذاری کرده بود یا موانعی ساخته بود.
وی ادامه داد: مهندسی در جنگ تنها مین گذاری یا عبور از موانع مین نبود، بلکه مهندسی به مفهوم استفاده از خلاقیت‌هایی بود که سرنوشت جنگ و پشتیبانی رزمندگان را تغییر می‌داد. ما در تاریخ جنگ کمتر به این موارد پرداخته ایم.
شهردار تهران تصریح کرد: با توجه به مصادف شدن هفته جنگ با اول سال تحصیلی جلسه اول کلاسم را به این اختصاص دادم که یادمان نرود آن‌ها که در آن دوران می‌توانستند در رفاه زندگی کنند به عرصه‌های جنگ رفتند و از تمام خلاقیت خود برای حل مشکلات جنگ استفاده کردند؛ یکی از این تجربیات ساخت پل خیبر بود.
حناچی در ادامه به مراحل ساخت پل خیبر اشاره و عنوان کرد: یکی از دوستان ما که در انگلیس درس می‌خواند مطرح کرد که در سال‌های پایانی جنگ، استادی انگلیسی در دانشگاه از وی پرسید ایرانی‌ها چطور در عملیات والفجر 8 از روی اروند عبور کردند در حالی که آن‌ها در جنگ جهانی دوم نتوانستند از روی اروند عبور کنند. واقعیت این است که ما در عملیات فاو از روی اروند عبور کردیم و پلی روی آن ساختیم که زیر آتش دشمن خود را حفظ کرد و شرایط سخت جذر و مد به آن آسیبی نمی‌زد.
به گفته شهردار تهران؛ در دانشکده افسری دنیا نحوه ساخت پل دو کیلومتری اسراییل را تدریس می‌کنند در حالی که پلی که در خیبر ساخته شد حدود 14 کیلومتر طول داشت و بر روی این پل تعداد زیادی خودرو‌های سبک و نیمه سبک عبور می‌کردند.
حناچی با بیان اینکه در باغ موزه دفاع مقدس و سایر اماکن مرتبط باید این موضوع که جنگ علی رغم اینکه عرصه مقاومت، رزم و مبارزه بود، اما با تدبیر برای حفظ جان رزمندگان و پشتیبانی بیشتر پیگیری شد، گفت: در ساخت بیمارستان‌های صحرایی نقش مهندسان بسیار مهم بود و می‌توانست جان مجروحان جنگ را در ساعات طلایی نجات دهد و تلفات جنگ را کم کند.
شهردار تهران که خود یکی از چهره‌های تاثیرگذار قرارگاه مهندسی جنگ بود، در ادامه بیان کرد: یکی از تجربیات مهم عرصه مهندسی ساخت پل خیبر بود که تمام کشور برای ساخت آن، بسیج شده بود و مصداق مدیریت عاشقانه و کار گروهی نیرو‌های مردمی بود، حتی بخش‌های خصوصی هم در ساخت این پل نقش داشتند. پیش از آن هم ما پل‌هایی بر روی رودخانه‌ها ساخته بودیم، از جمله اینکه شهید چمران پل‌های بشکه‌ای را روی بهمن شیر ساخته بود که نفر رو بود.
وی در ادامه به ساخت بیمارستان‌های صحرایی توسط مهندسان جنگ اشاره کرد و گفت: اوایل که خطوط داخلی در جبهه با آتش مستقیم و خمپاره مواجه بود مهندسان ما در جنگ قاب‌های فلزی می‌ساختند که با آن بیمارستان‌ها را امن کنند. پس از آن مهندسان سازه‌های بتنی ساختند که توانستیم با آن بیمارستان‌های مجهز به اتاق عمل بسازیم. در نهایت زنجیره‌ای از این بیمارستان‌ها ساخته شد و جالب است که وقتی یکی از این بیمارستان‌ها که در فاو ساخته شده بود با سقوط فاو به دست دشمن افتاد، صدام ساخت آن توسط مهندسان ایرانی را باور نکرد و گفته بود که این بیمارستان را ایتالیایی‌ها ساختند.
حناچی اضافه کرد: جا دارد علاوه بر تقدیر از تمام رزمندگان و شهیدانی که با گوشت و پوست از این نظام دفاع کردند از گمنامانی یاد کنم که در سکوت اثرگذار بودند. اگر آن تجربه را نداشتیم، قدرت بازدارندگی امروز را هم نداشتیم و دشمنان طمع بیشتری داشتند.

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/151177/روایت-حناچی-از-ساخت-پل-خیبر-در-دوران-دفاع-مقدس
بستن   چاپ