پیام خوزستان
روند تدوین گزارش ملی سیلاب در بخش کسب‌وکار، از زبان مهرعلیزاده
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 17:01:25
پیام خوزستان - عضو کارگروه کسب و کار هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها روند تدوین گزارش در بخش کسب و کار را تشریح کرد.
دکتر یداله مهرعلیزاده، عضو شبکه ملی جامعه و دانشگاه در دانشگاه شهید چمران اهواز و عضو کارگروه کسب و کار «هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها»، در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، در خصوص هدف از تشکیل این هیات و ارتباط شبکه ملی جامعه و دانشگاه با آن، اظهار کرد: استحضار دارید که با دستور رییس جمهور برای بررسی ابعاد و چگونگی خسارت‌های مادی و معنوی سیل در کشور و به طور خاص استان خوزستان، هیات ویژه گزارش ملی سیلاب کشور تشکیل شد. ماموریت و هدف اصلی این هیات، بررسی و تحلیل و ارایه یک گزارش واقع‌بینانه و شفاف از وضعیت سیل در سه مرحله قبل، حین سیل و بعد از سیل است. در واقع این هیات تلاش دارد با قرائتی غیردولتی و تحلیلی‌تر، ابعاد آشکار و نهان پدیده سیلاب در ایران را تبیین کند.
وی افزود: بر این اساس این هیات تلاش دارد در سه محور شامل ارایه قرائتی از وقوع سیل و ابعاد آشکار و نهان آن، آسیب‌شناسی‌های لازم از آثار سیلاب و عوامل مختلف مدیریتی، زیرساختی، پدافندی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار بر حجم خسارت‌های مادی و معنوی و از همه مهم‌تر، راهبردهایی برای جلوگیری از خسارت‌های سیل و مسایل پدافندی در آینده، این گزارش را ارایه کند. 
مهرعلیزاده تصریح کرد: این هیات سفری به خوزستان داشته است و در زمان سیل، از مناطق مختلف استان به صورت زمینی و هوایی بازدید کرد. جلساتی نیز با مسئولان دانشگاهی و استانداری خوزستان برگزار کردند و در جریان اطلاعات اولیه سیلاب خوزستان قرار گرفتند.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی، ذیل هیات ویژه گزارش ملی سیلاب، در خصوص وظیفه کارگروه اقتصادی و کسب و کار، تاکید کرد: این هیات در عرصه‌های مختلف در نظر دارد به طور کارشناسی وارد تحلیل شود. هواشناسی و اقلیم‌شناسی، هیدرولوژی، سازه‌های آبی و مدیریت منابع آب، مدیریت بحران، مدیریت ریسک و بیمه، امداد و نجات، شهرسازی و معماری، اجتماعی و فرهنگی، حقوقی، زیرساخت‌ها، محیط زیست، کسب و کارها، میراث فرهنگی و درس‌آموخته‌های تمدنی، از جمله عرصه‌هایی است که در قالب کارگروه، ذیل هیات ویژه فعالیت می‌کنند.
مهرعلیزاده گفت: یکی از کارگروه‌های اصلی این هیات، کارگروه کسب و کار است که مسئولیت آن بر عهده خانم دکتر مقیمی از اتاق بازرگانی تهران است. این کارگروه ماموریت تحلیل و تبیین تاثیر سیل بر کسب و کارهای مناطق سیل‌زده را برعهده دارد.
وی ادامه داد: این کارگروه پاسخ چند سوال اصلی را پیگیری می‌کند؛ کدام کسب و کارها از سیلاب خسارت دیده‌اند؟ میزان خسارت‌ها چقدر است؟ سیلاب چه اثرات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی بر اقتصاد کسب و کارها باقی می‌گذارد؟ سیلاب علی‌رغم خساراتش، چه ظرفیت‌هایی برای توسعه کسب و کارها ایجاد می‌کند؟ مناسب‌ترین شیوه‌ها برای کمک به کسب و کارها برای آن که به حالت عادی بازگردند، چیست؟ مناسب‌ترین سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات برای تبدیل کردن خسارت ناشی از سیلاب به فرصتی برای تولید و رشد اقتصادی و افزایش تاب‌آوری کسب و کار کشور چیست؟ این‌ها سوالاتی است که کارگروه کسب و کار در حال تلاش برای یافتن پاسخ آنهاست.
عضو کارگروه کسب و کار «هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها»، در خصوص اقدامات انجام شده توسط این کارگروه در سطح ملی و استان خوزستان، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون این کارگروه چندین جلسه ملی و استانی برگزار کرده است. با توجه به اینکه 23 استان کشور با حدودا 30 تا 35 میلیون جمعیت درگیر سیل بوده‌اند، بنابراین حجم خسارت‌های اقتصادی به‌ویژه بر کسب و کارها و زندگی کاری مردم گسترده بوده است. اعضای کارگروه از استان‌های مختلف انتخاب شده‌اند اما بر سه استان خوزستان، لرستان و گلستان که بیشترین خسارت‌های سیل در این استان‌ها بوده، بیشتر تمرکز شده است. 
وی ادامه داد: در این زمینه اولین اقدام کارگروه، تدوین یک چارچوب مفهومی برای تحلیل ابعاد و آثار سیل بر کسب و کارهای کشور و استان خوزستان بوده است. از آنجایی که کسب و کار مفهومی پیچیده است و با ابعاد مختلف زندگی فرد، خانواده و بنگاه اقتصادی و دولت تعامل چند سویه دارد، لذا برای بررسی مدل مفهومی و موفقیت و ماندگاری اثرات راهبردهای پیشنهادی کارگروه نیاز است تا مدلی مفهومی برای بازسازی، بازنگری، توسعه و ایجاد کسب و کارهای مناطق سیل‌زده آماده‌سازی شود. 
مهرعلیزاده گفت: در مدل اولیه تلاش می‌کنیم وضعیت بنگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت و بنگاه‌های دولتی، بنگاه‌های بخش خصوصی (کوچک، متوسط و بزرگ)، صنوف اعم از توزیعی، تولیدی و خدماتی، مشاغل خانگی، مشاغل شهری و روستایی، بر اساس رسته‌های منتخب به تفکیک بخش‌های رونق کسب و کار مناطق سیل‌زده استان خوزستان را بررسی کنیم. در حوزه بخش خصوصی (بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ)، بخش دولتی (شرکت‌های بزرگ مانند صنعت نیشکر، پروژه نفت غرب کارون، صادرات از چذابه و خرمشهر، منطقه آزاد اروند و ...) و بخش تعاونی نیز حوزه‌هایی بررسی خواهد شد.
وی در خصوص رسته‌هایی که برای استان خوزستان بر آنها تمرکز شده است، افزود: رسته‌های منتخب از طریق تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی و در بخش‌های عمده اقتصادی مشخص شده‌اند. بخش کشاورزی (کشت گلخانه‌ه‏ا، آبزی‌پروری)، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی (فرآوری، بسته‌‏بندی، ذخیره‌‏سازی و ...) و خدمات بازرگانی، دامپروری و محصولات مربوط (تولید شیر، گوشت و ...)، خدمات توسعه کسب و کارهای تعاونی کشاورزی (کشت و صنعت‏‌ها و ...)، خدمات مدرن‌‏سازی کشاورزی(مکانیزاسیون)، تامین نهاده‌‏ها و توسعه فعالیت‌های دانش‏بنیان، خدمات و کسب و کارهای دامپزشکی و خدمات کسب و کارهای عشایری از جمله موارد تعیین شده است.
مهرعلیزاده گفت: ‏بخش صنعت، معدن و بازرگانی شامل تکمیل و بهره‌داری طرح‌های صنعتی و معدنی، اجرای طرح رونق تولید صنعتی و معدنی با هدف رفع موانع و رونق تولید، صنعت فرش دست بافت، صنوف اعم از توزیعی، تولیدی و خدماتی، خدمات فنی و مهندسی مرتبط با بخش صنایع منتخب شامل صنایع غذایی منتخب، صنایع پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، صنعت مبلمان، قطعات خودرو، قطعات و تجهیزات الکترونیکی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و صنایع دستی است.
وی ادامه داد: بخش ساختمان و بافت‌های فرسوده شامل نوسازی بافت‌های فرسوده، تولید مسکن، ساختمان‌های دولتی، احداث بیمارستان و بخش خدمات گردشگری و صنایع دستی شامل مراکز خدمات فرهنگی و رفاهی، مراکز و تاسیسات وابسته به گردشگری، کسب و کارهای مرتبط با صنایع دستی، مراکز تفریحی و سرگرمی، کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی شهری و روستایی است.
عضو کارگروه کسب و کار «هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» تصریح کرد: بخش حمل و نقل شامل کسب و کارهای وابسته به لجستیک و حمل و نقل بارهای ریلی و جاده‌ای، احداث راه‌های اصلی، بزرگ‌راه و آزادراه، احداث راه آهن، نگهداری راه و راه‌آهن، جابه‌جایی مسافران جاده‌ای، ریلی و هوایی و بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل محتوا، شبکه و زیرساخت، کسب و کارهای خدمات دولت الکترونیک، کسب و کارهای تولید محتوا (دیجیتال) و کسب و کارهای خدمات پایه مناطق روستایی تعیین شده است. در بخش خدمات سلامت نیز بهداشت و درمان، کسب و کارهای خدمات بهداشتی- درمانی، کسب و کارهای مرتبط با حرفه‌ای‌گرایی در نظام سلامت بررسی می‌شود.
مهرعلیزاده گفت: بخش خدمات فرهنگی و هنری نیز شامل کسب و کارهای فرهنگی و هنری است و در سایر حوزه‌های بخش خدمات نیز کسب و کارهای صنعتِ ورزش و تربیت بدنی، کسب و کارهای بخش مدیریت مصرف انرژی، کسب و کارهای خدمات مرتبط با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، کسب و کارهای بخش خدمات اجتماعی، آموزشی و عمومی و خدمات فنی شهری و خانگی بررسی می‌شوند.
وی در خصوص مشکلات موجود در مسیر تدوین و ارایه گزارش و پیشنهادهایی برای اصلاح روند، گفت: از آنجایی‌ که ما تجربه کافی از تهیه چنین گزارش‌هایی که در آن عینیت، شفافیت و استقلال سازمانی در ارایه تحلیل برجسته باشد، نداریم، لذا اعتماد عمومی جامعه به چنین گزارش‌هایی از هم اکنون با چالش مواجه است. البته کشور یک بار تجربه شکل دادن به «کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو» در بهمن 1395 را دارد و درس‌های نسبتا خوبی از آن گزارش به‌دست آمده است؛ لذا ما باید تلاش کنیم با صداقت در جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل و تبیین مساله سیلاب؛ موجبات اعتماد جامعه را به محتوای گزارش فراهم کنیم.
مهرعلیزاده تصریح کرد: مساله نخست، تعدد دستگاه‌های ارایه دهنده گزارش است. هم اکنون در چند دستگاه مختلف تهیه و تدوین گزارش‌ها در دستور کار قرار گرفته است. در وزارت کشور ستاد پیگیری مصوبات قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده و کمیته‌های وابسته به آن تشکیل شده است؛ در استانداری‌ها نیز چنین ستادی با کارگروه‌های مربوطه راه‌اندازی شده است و هرکدام از وزارت‌خانه‌ها نیز ستادهایی برای بررسی و تحلیل وضعیت سیل تشکیل داده‌اند. همچنین بعضی از سازمان‌های مردم نهاد نیز به صورت پراکنده در حال تدوین گزارش‌هایی از تاثیرات سیل هستند. بنابراین مهم‌ترین مشکلی که ممکن است به‌وجود آید، ارایه آمار و اطلاعات غیرواقعی از تخریب‌های سیل است که در این خصوص باید اقدامات لازم اندیشیده شود و با به‌کارگیری سیستم‌های پایشی، از ارایه آمارهای غیرواقعی جلوگیری شود. 
وی ادامه داد: مساله دوم، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی بخش دولتی و هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌های ریاست جمهوری است تا در اسرع وقت بتوانند این گزارش را آماده‌ کنند. در این خصوص برای دسترسی به اطلاعات و تحلیل شرایط سیلاب بر کسب و کارهای کشور و به‌ویژه استان خوزستان با معاونت اقتصادی استانداری و اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های اصناف هماهنگی به عمل آمده که در آماده‌سازی آمار و اطلاعات از مشاغل آسیب دیده به کارگروه کمک کنند. 
عضو کارگروه کسب و کار «هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» گفت: مساله سوم و مهم‌تر، حوزه استقلال هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها در ارایه گزارش است که نیاز است این گزارش موثق، دقیق، علمی و بی‌طرفانه باشد. این مستلزم دقت و پیگیری و پایش مستمر داده‌هایی است که از سوی دستگاه‌های اجرایی تولید و ارایه می‌شود. یکی از اولین اصول مورد نظر، تدوین گزارش اخلاق حرفه‌ای و دانشگاهی و رعایت اصل عینیت و بی‌طرفی دانشگاه در انجام این ماموریت است که ان‌شاالله بتواند موجب حس اعتماد در افکار عمومی جامعه شود.
انتهای پیام

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/118989/روند-تدوین-گزارش-ملی-سیلاب-در-بخش-کسب‌وکار،-از-زبان-مهرعلیزاده
بستن   چاپ