پیام خوزستان

آخرين مطالب

«ماه و فلک» در ماپار! فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اداره میراث فرهنگی اهواز با همکاری مدیریت خانه تاریخی ماپار، سومین نمایشگاه و فروشگاه نقاشی "ماه و فلک" را با آثاری از لیلا عساکره هنرمند خوزستانی برگزار می‎کند.
به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، غلامرضا جلیلی‎نیا رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز در این‎باره اظهار داشت: در این نمایشگاه 60 اثر نقاشی در ابعاد مختلف به سبک ماندالا و با موضوع ماندالای فلکی به نمایش درخواهند آمد.
او اضافه کرد: آیین گشایش این نمایشگاه ساعت 16 امروز (شنبه) در خانه تاریخی ماپار اهواز با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان محلی برگزار می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز ادامه داد: این نمایشگاه از 24 تا 30 آذرماه 97 همه روزه صبح‌ها از ساعت 8 تا 12 و عصرها از ساعت 16 تا 20 آماده بازدید علاقه‌مندان است.
همچنین لیلا عساکره خالق آثار این نمایشگاه نیز با بیان این‎که نمایشگاه حاضر، سومین نمایشگاه انفرادی او محسوب می‎شود افزود: نخستین دوره این نمایشگاه را پائیز سال 96 در نگارخانه مهر معاونت فرهنگی دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار کردم و سپس ماه گذشته نیز دومین دوره آن را در همین مکان برپا کردم.
او در ادامه با اشاره به این‎که دو دوره قبلی نمایشگاهم را در محیط دانشگاه برگزار کرده بودم و بیشتر طیف بازدیدکنندگان آن را دانشجویان تشکیل می‎دادند گفت: پس از برگزاری دوره دوم نمایشگاهم، با استقبال و بازخوردهای مثبتی از سوی بازدیدکنندگان، کارشناسان و هنرمندان روبرو شدم که این موضوع باعث شد به پیشنهاد این عزیزان، سومین دوره نمایشگاه را در فاصله کمتر از یکماه از دوره دوم آن و در محیطی خارج از نمایشگاه برگزار کنم تا شهروندان غیر دانشجو نیز بتوانند از آثار بازدید کنند.
این هنرمند خوزستانی در بخش دیگری از صحبت‎های خود در توصیف سبک ماندالا که آثار خود را بر پایه آن بنا کرده است عنوان کرد: واژه ماندالا (Mandala) در زبان باستانی مردم هندوستان، به معنی دایره است. این واژه از ریشه "ماندا" به معنای ذات یا جوهر و پسوند "لا" به معنی ظرف یا دربردارنده گرفته شده است؛ از این‎رو "ظرف جوهر" نیز معنا می‎دهد و یک کهن‎الگو محسوب می‎شود.
وی افزود: در واقع ماندالا شکلی هندسی است که در ادیان هندو و بودا به عنوان دایره‎هایی نمادین برای نمایش جهان هستی و تمرکز برخویشتن و جستجو در درون انسان هستند.
عساکره ادامه داد: نقاشی‎های ماندالا که در آیین‎هایی مثل بودایی و هندو دارای تعاریفی عرفانی و سحرآمیز هستند و حتی گفته می‎شود بعضی جن‎گیرها از آن برای احضار ارواح استفاده می‎کنند عموما تصاویر شامل یک دایره هستند که نقش و نگارها، ریزه‎کاری‎ها، نماد‎ها و اشکال زیادی در آن جا گرفته است و همه آن‎ها در نهایت رو به سوی مرکز رفته و مرکز شکل اصولاً محل تمرکز و تداخل اشکال است.
او درخصوص انتخاب نام "ماه و فلک" برای این نمایشگاه و ارتباط آن با سبک ماندالا گفت: نقاشی‎های ماندالا در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‎آیند؛ باوجود این، من سعی کردم این سادگی را با المان‎هایی مثل ماه، فلک، کهکشان و کیهان تلفیق کنم؛ علاوه بر این باتوجه به علاقه‎ای که به سنت‎های ایرانی داشتم در ماندالاهایم از طرح بته جقه نیز استفاده کرده‎ام.
این نقاش با بیان این‎که موضوع آثار این نمایشگاه ماندالاهای فلکی است، به ابعاد و تعداد این آثار در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه پیش‎رو، 60 اثر دراندازه‎های خیلی کوچک تا خیلی بزرگ به نمایش درخواهند آمد و دلیل این‎که از یک سایز خاص و استاندارد برای کارهایم استفاده نکردم این بود که اگر اثرها را در قالب یک سایز خاص ارائه می‎دادم، از اثرگذاری‎ برخی ماندالاها کاسته است.
وی با اشاره به تکنیک‎های بکار رفته در آثارش نیز افزود: به صورت کلی از تکنیک‎های مختلفی همچون آبرنگ، اکرلیک، راپید، مدادرنگ استفاده کرده‎ام و بعضاً در یک اثر نیز از تمامی این تکنیک‎ها به صورت همزمان استفاده شده است.
عساکره تصریح کرد: از آن‎جا که من اصولاً در هنر انسانی آزاد و رها هستم و به هیچ‎وجه پایبند به اصول و قواعد خاص نیستم، دوست دارم نقاشی‎هایم نیز آن‎طور که باب میل خودم است خلق کنم؛ بنابراین فکر می‎کنم نمایشگاهی با این موضوع، یک اتفاق جدید در حوزه نمایشگاه‎های برپاشده در حوزه نقاشی باشد.
او اضافه کرد: به عنوان مثال کسی که تکنیک سیاه قلم را نتخاب می‎کند باید از یک سری الگوها و قواعد خاص این حوزه مثل سایه‎ها پیروی کند اما من این سبک تلفیقی را بیشتر دوست داشتم و به همین دلیل نمایشگاهم را براساس آن برپا کرده‎ام.
این هنرمند خوزستانی ضمن تشکر از جلیلی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز، موسوی مدیر خانه تاریخی ماپار و نیز مدیریت کافه بام به دلیل همکاری در برپایی این نمایشگاه اظهار امیدواری کرد: بازدیدکنندگان نیز با دیدن و درصورت تمایل خرید آثار از هنر و آثار هنری حمایت کنند.
لیلا عساکره متولد 28 اردیبهشت 1376در رامشیر و ساکن خرمشهر است. این هنرمند خوزستانی دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش‎شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/95841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رژیم صهیونیستی پس از 6 ماه همچنان سردرگم است

خوشحالی گل این هفته پرسپولیس شاید در سکوت!

تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف مقاومت لبنان قرار گرفت

جوان‌ترین بازیکن لیگ برتر، جایی دور از تهران!

تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف قرار گرفت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

واگذاری یک هزار و 602 واحد مسکونی به مددجویان خوزستانی

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در اهواز

ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد

گاف 21 میلیاردی فولاد خوزستان؛ مهدی رحمتی در خانه بماند هم پول می‌گیرد!

جمع آوری 35 معتاد متجاهر در آبادان

حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم

بستکبال آبادان نتیجه بازی را به حریف خود واگذار کرد

لیگ دسته اول فوتبال| شکست خیبر و توقف چادرملو و فجر سپاسی

حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم/ پس از 6 ماه دشمن به هیچ هدفی نرسیده است

بسکتبال آبادان نتیجه بازی را به حریف خود واگذار کرد

آزادی 4 زندانی نیازمند با گلریزان مردم و خیران کوهپایه

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

عبدالکریم در آبادان تشویق نمی شود

بانک مسکن اولین شعبه بانکی در منطقه کیانشهر اهواز را افتتاح کرد

ناکامی پالایش نفت آبادان برابر طبیعت تهران

حمله حزب‌ الله لبنان به نظامیان صهیونیست

این بازیکن پرسپولیس در آبادان تشویق نخواهد شد

مقام حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم

فرماندار شهرستان بستان آباد خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شد

اتخاذ تدابیر برگزاری مرحله دوم انتخابات در 2حوزه انتخابیه خوزستان

تسهیلات مسکن در خوزستان بیش از 300 درصد رشد داشته است

واگذاری بیش از 1600 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد خوزستان

حملات موشکی حزب الله به مرکز رادار و 3 پایگاه نظامی صهیونیست‌ها

ساخت 9 هزار واحد مسکونی برای مددجویان نهادهای حمایتی خوزستان

بالاتر از دنیا! / ایران؛ رکوردشکنی در تعطیلات

توضیح وزیر اقتصاد درباره اختلافات بخش اول و دوم بودجه/ مالیات کم شد

بیانیه مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حمله حزب‌الله لبنان به نظامیان صهیونیست

درخشش فرنگی کاران خوزستان درآسیا

پرسپولیس جای استقلال را در صدر گرفت/ پیکان و استقلال خوزستان شگفتی‌سازان نیم فصل دوم

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

دعوت 39 بازیکن به اردوی تیم ملی والیبال/تمرینات اختصاصی در آزادی

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اهواز

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

پیام دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پی عملیات «وعده صادق»

سیمان نانویی، بازار مسکن را متحول می‌کند

کمک 104 میلیارد تومانی خیران استان اصفهان برای آزادی زندانیان

جلوگیری از خام فروشی با اجرای طرح بسته بندی دستمال کاغذی در حریر خوزستان

عملیات «وعده صادق»سیلی ماندگاری بر پیکره نحس رژیم اشغالگر قدس بود