پیام خوزستان

آخرين مطالب

خورنا: اهواز شهری چهل کلانتر با مردمی نجیب مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - پایگاه خبری خورنا مطلبی با عنوان "اهواز شهری چهل کلانتر با مردمی نجیب" به قلم احمدرضا رستمی منتشر کرد.
پس از گذشت یک تابستان سخت و طاقت‌فرسا که در واقع از جمله استثنائی‌ترین و در عین حال داغ‌ترین تابستانهای سپری شده برای استان خوزستان بوده است سرانجام بارش اولین بارانهای فصلی از ابتدای آبان ماه سالجاری باعث ایجاد موجی از شادی و شعف در بین مردم استان خوزستان و بالاخص شهر اهواز شد.
البته شادی‌هایی مقطعی با طول عمری کوتاه که در واقع هیچگاه دوام چندانی پیدا نمی‌کنند زیرا قطعی همزمان برق و خطوط اینترنتی و همچنین افت شدید فشار آب پس از هر بارندگی جزئی به خودی به خود می‌تواند آنچنان فضایی را برای ساکنین یک خانه ایجاد ‌کند که در واقع محو هرگونه خنده‌‌ و شادی و تبدیل آن به یک افسردگی عمیق کمترین نتیجه آن خواهد بود.
اما این وضعیت اگر چه می‌تواند برای ساکنین یک خانه غم‌انگیز باشد ولی برای آن عده از شهروندان که در این شرایط بیرون از خانه‌‌ و یا در خیابان‌های شهر به سر می‌برند به غایت بسیار بسیار غم‌انگیز تر و در عین‌حال تأسف‌بار تر خواهد بود.
زیرا اهواز به عنوان مرکز استانی که بیش از 80 درصد درآمد اصلی کشور را تامین می‌کند ﺗﻨﻬﺎ ﺷﻬﺮ ایران نیز می‌باشد ﮐﻪ نه تنها فاقد هرگونه سیستم دفع آبهای سطحی است بلکه طرح انتقال فاضلاب شهری آن نیز مربوط به 50 سال پیش است.
بنابراین چنین مسئله‌ای در کنار برخی ناکارآمدی‌های مدیریتی و همچنین عدم توجیه برخی از دستگاههای اجرایی و خدماتی در انجام وظایف سازمانی خود عاملی شده است که بیشتر خیابانهای شهر اهواز با کوچکترین بارندگی‌های فصلی دچار آبگرفتگی‌های بسیار شدیدی شوند بطوریکه در این هنگام برای عبور از عرض یک خیابان‌ یا باید دل را به دریا زد و تا زانو به درون آب رفت و یا عجالتا ساعاتی چند را به انتظار نشست تا شاید با گذشت زمان و نفوذ تدریجی این آب‌های سرگردان به درون زمین، مَعبری اَمن برای عبوری بی‌خطر از عرض خیابان ایجاد شود.
واقعا تأسف و شرم تنها واژه‌هایی هستند که با دیدن چنین صحنه‌هایی در سطح شهر اهواز می‌توان بر زبان جاری کرد صحنه‌هایی چون سرگردانی دانش‌آموزان یک مدرسه در پشت دریاچه‌‌ای از آبهای سرگردان و یا به آب زدن یک شهروند سالخورده‌‌‌ای که علیرغم داشتن بیماری‌های مختلف، مجبور است که برای رسیدن به خانه خود از تنها مسیری که اکنون کاملا به زیر آب باران و فاضلاب شهری رفته است عبور کند.
اما گویا مشاهده چنین صحنه‌هایی که در حال حاضر به وفور در گوشه و کنار سطح شهر اهواز پس از هر بارندگی جزئی به وجود می‌آید تاسف و تاثر چندانی در بین مسئولین و دست‌‌اندرکاران شهری و استانی ما ایجاد نکرده و نمی‌کند که آنها همچنان به جای همفکری و همکاری بین بخشی برای اتخاذ یک تصمیمی عاجل برای حل این مشکل، تنها به متهم کردن همدیگر به کم‌کاری و قصور در انجام وظیفه با استناد به یکسری قوانین و تبصرهای مختلف بسنده می‌کنند.
به نحوی که در یک جدال فرسایشی و کلیشه‌ای که سالهاست پس از هر بارندگی فصلی در اهواز به وقوع می‌پیوندد یکی همیشه ماده 55 را علم می‌کند و آن دیگری تبصره پنج را. یکی به زیر ساخت‌های اشتباه 50 سال قبل سه‌پیچ می‌کند و آن دیگری هم به باران‌ بالای30 میلیمتر. یکی اشکال را در ساختار شبکه‌ فاضلاب می‌بیند و آن یکی دیگر هم در بدنه مدیریت و البته در این وسط هم که مردم فقط باید هاج و واج به این جنگ و جدل‌های بی‌حاصل نگاه کرده و با نجابت و صبوری خاص خود، فعلا به امید یک خروجی مناسب از این کشمکشها و پاسکاری‌های مدیریتی به انتظار بنشینند.
اما از آنجایی که این بحث و جدل‌های بین دستگاهی در یافتن مقصر در آبگرفتگی‌های خیابانی، باعث تبدیل اهواز به شهر چهل کلانتری شده که هرکس در این زمینه ساز خود را می‌زند لذا مسلم است که این مشکل همچنان پس از هر بارندگی جزئی در شهر اهواز ادامه خواهد داشت و بالطبع مردم نجیب این شهر نیز باید همچنان اندر خم کوچه‌ها و خیابانهای شهر خود در پشت دریاچه‌هایی از فاضلاب و آب باران سرگردان شوند.
چندی پیش با دیدن فیلم کوتاهی که در آن مردم یک شهر برای تنبیه مدیران و مسئولین نالایق خود آنها را به درون سطل زباله‌ها می‌انداختند به یاد این نکته افتادم که واقعا مردم ما به عنوان یکی از نجیب‌ترین و در عین‌حال بردبارترین مردم روی زمین، همیشه در مقابل کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولین خود با یک نجابت و بردباری خاصی برخورد کرده‌اند به طوری که حس امید به فردا و جمله “انشاالله درست می‌شود” از جمله تکه کلامهای این مردم در مواجهه با مشکلات و معضلاتی چون آبگرفتگی خیابانها پس از هر بارندگی‌ در اهواز بوده است.بنابراین در پایان امیدواریم که مسئولین محترم ما نیز به تبع چنین بزرگواری‌ها و مناعت طبعی که به وفور در بین این مردم نجیب و صبور وجود دارد آنها هم تمامی سعی و تلاش خود را در جهت خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به این مردم محترم قرار دهند و به جای تقابل با همدیگر و شانه خالی کردن از حل معضل آبگرفتگی‌های خیابانی، به تفاهم و همکاری بین‌بخشی روی آورده تا هرچه زودتر شاهد ریشه‌کنی این مشکل بزرگ در سطح شهر اهواز باشیم و بدین وسیله با این خدمت بزرگی که به خلق الله می‌کنند باقیات و صالحات نیکویی را از خود به جا بگذارند.
زیرا مسئولیت همچون امانتی گرانبها از جانب مردم است که مسئولین در هنگام تصدی آن نه تنها باید منافع مردمی را همیشه مدنظر داشته باشند بلکه باید در هنگام انجام این وظایف نیز همیشه مبادرت به “اهم و فی‌الهم” کرده یعنی هیچ امر واجبی را در مسیر خدمتگذاری به مردم فدای امور حاشیه‌ای و مستحبی نکنند زیرا به قول حضرت سعدی علیه‌ الرحمه "ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﺠﺰ ﺧﺪﻣﺖ ﺧﻠﻖ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻪ ﺗﺴﺒﯿﺢ ﻭ ﺳﺠﺎﺩﻩ ﻭ ﺩﻟﻖ ﻧﯿﺴﺖ".
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/90367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس