پیام خوزستان

آخرين مطالب

خبرگزاری شبستان:اینجا نخل ها تشنه می میرند مقالات

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - اهواز- خبرگزاری شبستان روز شنبه یادداشتی به نام " نخلداران خوزستان در هراس مرگ نخل ها/ اینجا نخل ها تشنه می می میرند" به قلم معصومه صالحی منتشر کرد.
تا بوده خوزستان بوده و نخل‌هایش، خوزستان بوده و خرمایش، اما امروز نخلستان‌های اینجا هوای غریبی دارند، هوایی دور از شرجی و گرما ... پر آب‌ترین استان ایران اینجا فریاد عطش می‌زند، خوره بی‌آبی به جان نخل‌ها افتاده؛ اینجا چیزی نیست جز شرمندگی پنج رودخانه بزرگ کشور، شرمندگی کارون و کرخه، جراحی و زهره ... اینجا عطش است و بی‌آبی، شوره زار است و خشکی و صاحبان نخل‌ها در اندوهی بیش از بلندای نخل به سوگ نشسته‌اند ...
حاج کریم عبای نازک قهوه‌ای رنگش را می‌تکاند، روی دوشش می‌گذارد و عزم رفتن می‌کند: «خانه نشین شده‌ایم دیگر، می‌بینی نخل‌های ما که روزی حلانه حلانه خرما به ما می‌دادند، نفس‌های آخرشان را می‌کشند، امسال باری ندارند که امیدی به خرما داشته باشیم»؛ می‌گوید: «این نخل‌ها تمام زندگیم بودند، طاقت دیدن خشکی شان را ندارم» ...
در قاب چشمانم نخلستان است و تا چشم کار می‌کند نخل؛ اما تن همه نخل‌ها خشک و سرشان بی بر، ایستاده مرده‌اند انگار ... !
سال هاست سرزمین نخلستان‌ها از کم آبی ناشی از خشکسالی و سیاست‌های غلط منابع آبی رنج می‌برد و سهم نخل‌های خوزستان از رودخانه‌های بزرگ کشور تنها آب شور بوده، آبی که بیش از 2 میلیون اصله نخل را قربانی کرد و امروز مابقی نخل‌ها هم نفس‌های آخر را می‌کشند اگر به دادشان نرسید.
تنش آبی و افت تولید خرما
سطح زیرکشت نخیلات خوزستان 43 هزار هکتار است و بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی سالانه حدود 190 هزار تن خرما از این سطح تولید می‌شود. در این میان بخشی از نخلستان‌ها در سال های اخیر به دلیل تنش آبی و همچنین پدیده ریزگردها دچار بحران شده‌اند. اگر شرایط عادی بود باید بیش از 220 هزار تن خرما در استان تولید می‌شد.
از سویی دیگر، در حالی که عمده نخیلات در شهرستان‌های شادگان، آبادان، اهواز و خرمشهر قرار دارد؛ هوشنگ مقامسی، دبیر اجرایی سازمان نظام صنفی کشاورزان شادگان از کاهش50 درصدی نخیلات این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: «در سال 1368 حدود پنج میلیون اصله درخت نخل در شادگان داشتیم که اکنون به کمتر از 2 میلیون رسیده است».
او خشک شدن تالاب، شوری آب و پدیده ریزگردها را از عوامل نابودی نخیلات بیان می‌کند و اضافه می‌کند: «بسیاری از زمین‌های این شهرستان بایر شده و تعداد نخیلات شهرستان شادگان به کمتر از 50 درصد رسیده است».
بد نیست بدانید که شادگان یک سوم نخلستان‌های خوزستان را در خود جای داده؛ قطب تولید و صادرات خرمای جنوب است، اما امروز نخلدارانش از مرگ تدریخی نخل‌ها می‌گویند: «نخیلات ما رو به زوال هستند، تنها امید زمین‌های کشاورزی ما، رودخانه جراحی است که آن ‌هم ١٠ روز یک ‌بار آبش را برای شادگان که پایین‌دست محسوب می‌شود، باز می‌کنند و الان سه ماه است یک قطره آب به نخلستان‌ها نرسیده است».
احمد مستعان، رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری در این باره می‌گوید: «آبی که به نخلستان‌های شادگان می‌رسد، آن‌قدر شور است که عملا نمی‌توان انتظار محصول از درختان داشت».
از سویی آبادان با تولید 35 درصد، قطب دیگر خرمای کشور است و سالانه 30 هزار تن خرما که 40 درصد آن صادراتی استان است از این شهر صادر می‌شود؛ اما این روزها نخیلات این شهر هم حال خوشی ندارند.
مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان تصریح می‌کند: «کیفیت آب و شوری آن مشکلاتی برای نخلستان‌های آبادان به وجود آورده به طوری که حیات 2 میلیون اصله نخل در خطر است».
شاکر هندالی، دبیر نظام صنفی کشاورزی آبادان، شوری آب در حوزه آبادان و خرمشهر را 10 هزار میکروموس اعلام می‌کند و می‌گوید: «کاهش شدید دبی خروجی سدهای کارون و دز باعث افزایش شوری آب شده و نخلستان‌های آبادان و خرمشهر در آستانه مرگ قطعی هستند».
به گفته او عمده کشاورزی در آبادان، نخلداری است و خرما یک محصول عمده، تجاری و استراتژیک در آبادان است و اگر نخل از بین رود حیات مردم و کشاورزان از بین می‌رود.
آبی که برای فضای سبز می‌رود
وضعیت منابع آبی خوزستان و تاثیر مستقیم آن بر کشاورزی صدای نمایندگان مجلس و خبرگان رهبری را هم در آورده است، آیت الله محسن حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز با انتقاد از وضعیت موجود می‌گوید: «چندین کیلومتر کانال کشی می‌کنند تا برای صنعت، فضای سبز و کشاورزی آب را از ‌خوزستان به استانی دیگر منتقل کنند اما نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان در معرض نابودی هستند».
او انتقال آب خوزستان به صورت بی‌رویه و خارج از ضوابط قانونی را نمونه والای تبعیض می‌داند و اظهار می‌کند: «آب را برای فضای سبز به استان دیگر می‌برند در حالی که اینجا زمین‌های کشاورزی‌مان تشنه آب و نخیلات درحال مرگ هستند» ...
نخل‌های خوزستان در بستر مرگ هستند، برخی این وضعیت را مصیبت بزرگ می‌دانند که ناشی از سیاست‌های غلط مسئولان است. ساخت سدها بر بستر رودخانه‌ها، عدم تامین حق آبه تالاب‌ها، انتقال آب کارون و همچنین پدیده ریزگردها جان نخل‌های خوزستان را نشانه گرفته اند، سال گذشته 400 هزار اصله نخل مردند و به مرور باید شاهد مرگ تدریجی آنها با شیم، نخل‌هایی که بخش زیادی از آنها در زمان جنگ از بین رفتند و امروز به جای احیای آنها، قبرستان نخل‌ها روز به روز بزرگتر می‌شود.
نخلی نمی‌ماند...
مسعود لطیفیان مدیر دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی معتقد است: «اگر شرایط نامساعد نخلستان‌ها ادامه پیدا کند تا کمتر از 10 سال دیگر نخلی در خوزستان نخواهیم داشت و خرمایی هم برداشت نخواهد شد».
او ورود فاضلاب و پساب آلوده به کارون را از عوامل کاهش کیفیت خرمای تولیدی می‌داند و می‌گوید: «سدسازی، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و ... کشاورزی خوزستان به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر را به مخاطره انداخته است».
لطیفیان خاطر نشان می‌کند: «به ازای هر 10 درصد افزایش شوری آب، محصول 6.8 درصد کاهش می‌یابد و نخل حداکثر تا سه هزار واحد شوری خاک و دو هزار واحد شوری آب را تحمل می‌کند که براین اساس شرایط فعلی فراتر از حد تحمل نخل است».
همچنین کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان، معضل گردو غبار و کیفیت پایین آب در چند سال گذشته را از عوامل تاثیر گذار بر عملکرد و کیفیت خرمای خوزستان می‌داند و می‌گوید: «در شهرستان‌هایی مانند خرمشهر، آبادان و شادگان که در پایین دست رودخانه هستند این امر مشهودتر است».
به گفته او، سال زارعی 96-97 یکی از بی سابقه ترین خشکسالی‌های 60 سال گذشته است به طوری ‌که 96 درصد از مساحت خوزستان در خشکسالی بسیار شدید و چهار درصد از مساحت استان در خشکسالی شدید است.
و بازهم کارون
او تصریح می‌کند: «آب سدها در حال تقسیم بندی است، برای نخیلات که 10 درصد از طرح 550 هزار هکتاری را به خود اختصاص دادند، برنامه ریزی شده و در این راستا با اعتبار70 میلیارد تومانی آب کارون به جراحی منتقل می‌شود تا مشکل نخیلات شادگان و شهرهای جنوبی تا حدودی رفع شود».
به گفته چنگلوایی 12 هزار هکتار نخل در شادگان وجود دارد اما این نخل‌ها با بحران آب مواجه‌اند به همین دلیل حدود 36 هزار هکتار از طرح احیای زمین‌های خوزستان به نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان اختصاص یافته است ...
حاج کریم می‌رود آرام از لابه لای نخل‌ها، از کنار هر کدام که رد می‌شود دستی به تن خشک شان می‌کشد، انگار بچه‌هایش را نوازش می‌کند، دهانش خشک است و به سختی حرف می‌زند: «با این ها من بزرگ شده‌ام، چه خرماهایی که نداده‌اند، رزق سال ها زندگی من و خانواده‌ام بودند اما امروز می‌بینی چه بلایی سرشان آمده است» ...
نخل‌داران روزگار سختی را می‌گذرانند؛ نخلستان‌ها روزبه‌روز به مرگ و نیستی نزدیک‌تر می‌شوند و نخلداران در هراس مرگ نخل‌ها ...

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/53694/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

انتقاد از بی قانونی در نظام مهندسی اهواز

رشد چشمگیر گرما در اروند

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

بهره‌برداری از 6 طرح ورزشی و آموزشی در اندیمشک

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

سرنگونی 100 جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند