پیام خوزستان

آخرين مطالب

درچنین روزی بر دنیا چه گذشت؟ اجتماعی

درچنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( سوم بهمن ) به شرح زیر است:
تولد فرانسیس بیکن، فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی
460 سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم ژانویه سال 1561 میلادی «فرانسیس بیکن» (Francis Bacon)، فیلسوف و ریاضی دان انگلیسی متولد شد. او ابتدا به مشاغل سیاسی روی آورد و پس از مدتی به اتهام رشوه خواری، دستگیر و زندانی شد.
دوران زندان، فرصتی برای آشکار شدن استعداد وی بود. بیکن در گسترش علوم تجربی در انگلستان و تجدید حیات علم و فلسفه در اروپا، نقش بسزایی داشت. ازجمله آثار بیکن کتاب‌های «احیای علوم کبیر» و «پیشرفت دانش» را می‌توان نام برد. او همچنین در کتابی به نام «آتلانتیس نو»، یک مدینه فاضله (آرمان شهر) را بر اساس اصول علمی ارائه کرد. بیکن در سال 1626 درگذشت. تولد آندره ماری آمپر، ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی
246 سال پیش، در روز بیست و دوم ژانویه سال 1775 میلادی «آندره ماری آمپر» (Andre Marie Ampere)، ریاضی دان و فیزیکدان فرانسوی متولد شد. وی از کودکی به ریاضیات علاقه داشت و به مطالعه در این رشته پرداخت. آمپر استاد دانشگاه پلی تکنیک پاریس بود و اکتشافات و اختراعات مهمی برجای گذاشته است. وی دستگاه تلگراف الکتریکی را اختراع و شدت جریان الکتریکی را کشف کرد و وسیله‌ای برای اندازه گیری آن ساخت. آمپر را به وجود آورنده رشته الکترودینامیک می‌دانند و به پاس خدماتش در رشته فیزیک، واحد جریان الکتریکی را به نام وی «آمپر» نامیده اند. آمپر در سال 1836 درگذشت.

پیام خوزستان

233 سال پیش، در روز بیست و دوم ژانویه سال 1788 میلادی «جرج گوردن بایرون» (George Gordon Byron)، شاعر انگلیسی متولد شد. وی زندگی پرفراز و نشیب و شخصیتی جنجالی داشت. آثار بایرون پر احساس و انتقاد آمیز است. بایرون از جوانی به سرودن شعر پرداخت و اولین مجموعه اشعار او «ساعات فراغت» نام داشت. از دیگر آثار وی می‌توان به «زندانی شیلان» و «چایلد هارولد» اشاره کرد. بایرون سفر‌هایی به اروپا و آسیا کرد و سرانجام در سال 1824، زمانی که در جنگ یونان و عثمانی در کنار یونانی‌ها می‌جنگید، کشته شد.

پیام خوزستان

43 سال پیش، در روز سوم بهمن سال 1356 هجری شمسی جمعی از روحانیون مبارز ایران در نامه‌ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد (شورای حقوق بشر کنونی)، خواستار آزادی‌های مدنی و رهایی زندانیان سیاسی شدند. این نامه در حالی منتشر شد که انقلاب اسلامی ایران به تازگی وارد مرحله جدیدی شده بود. روحانیون ایرانی در بخشی از نامه خود آوردند: «درشرایطی که ملل مستضعف جهان، یکی پس از دیگری، آزادی و استقلال خویش را بازمی‌‏یابند و بند‌ها و زنجیر‌های اسارت و بردگی را پاره می‏‌کنند، حقوق ملت شریف ایران، پایمالِ اغراضِ شوم دودمان ننگین پهلوی شده و هر روز، زنجیر اسارت و بردگی را بر دست و پای ملت ما محکم‏تر ساخته‌‏ا‌ند.» آنان همچنین تبعید امام خمینی (ره)، زندانی کردن مجاهدان و تبعید برخی روحانیون بلند پایه، چون آیت الله خامنه‌ای را محکوم کردند. روحانیون ایرانی در پایان نامه خود به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، خواستار پایان تبعید امام خمینی و دیگر روحانیون، آزادی زندانیان سیاسی و آزادی بیان و قلم و اجتماعات شدند. البته همانطور که انتظار می‌رفت، این کمیسیون اقدام خاصی برای جلوگیری از نقض گسترده حقوق مردم ایران توسط رژیم شاه انجام نداد.

پیام خوزستان

42 سال پیش در چنین روزی، سوم بهمن سال 1357 هجری شمسی در پی قطعی شدن تصمیم امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران مبنی بر بازگشت به ایران، تشکلی تحت عنوان «کمیته استقبال از امام» تشکیل شد. این کمیته با 50 هزار عضو، فراگیرترین تشکل مردمی از احزاب و گروه‌های مختلف انقلابی بود. مأموریت اصلی کمیته استقبال از امام (ره)، حفظ جان ایشان، برقراری نظم، امنیت و تامین تدارکات مراسم بازگشت امام خمینی به میهن بود. کمیته استقبال از امام با سازماندهی مناسب، وظیفه خود را به خوبی به منظور ایجاد نظم و پذیرایی از حدود پنج میلیون استقبال کننده از تهران و شهر‌های دیگر انجام داد و قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز هسته‌های نهاد‌های انقلابی را برای حفظ و تداوم انقلاب تشکیل داد. همچنین در این روز، شهر مذهبی قم از نیرو‌های نظامی و انتظامی تخلیه شد و در کنترل مردم قرار گرفت.

پیام خوزستان

42 سال پیش در چنین روزی بیست و دوم ژانویه سال 1979 میلادی مبارز فلسطینی "ابوحسن سلامه" توسط عوامل رژیم صهیونیستی ترور شد. ابوحسن سلامه، طراح عملیات گروگان‏گیری 12 اسرائیلی در المپیک مونیخ 1972 م بود. این عملیات در پنجم سپتامبر سال 1972 به وقوع پیوست و به قتل 12 گروگان اسرائیلی، 5 فلسطینی و یک مأمور آلمانی و نیز دستگیری 3 فلسطینی انجامید. ابوحسن سلامه طراح اصلی این عملیات بود، هرچند که خود در آن مستقیماً دخالت نداشت. ابوحسن سلامه در 22 ژانویه 1979 م، هفت سال پس از حادثه مونیخ، در یکی از خیابان‏های بیروت همراه با چهار همراهش به هنگام خروج از خانه، در اثر انفجار بمبی که در یک اتومبیل در برابرخانه او کارگذاشته بودند، به قتل رسید. تا دو سال پس از آن، کوچک‏ترین ردّ پایی از عاملان بمب‏گذاری به دست نیامد، ولی بعد‌ها معلوم شد که عامل این جنایت یک زن یهودی آلمانی بوده که به همراه دو عضو دیگر موساد، در پوشش بازرگان و آشپز در آپارتمان مقابل خانه ابوحسن اقامت کرده بودند و رفت وآمد‌های او را زیر نظر داشتند. آن‌ها پس از حادثه موفق به فرار شدند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/242147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم/ آزادی بیان به سبک غرب!

فیلم| پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز رژیم صهیونیستی به مقر الحشد الشعبی

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

حمله حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیست‌ها

تشدید نظارت شرعی بر صید و فروش آبزیان

رضایت کادر فنی نساجی از «پولی»/ دروازه بان برزیلی در آستانه تمدید

شمس آذر سرسخت ترین حریف برابر استقلال

ضرورت برخورد مقابله‌ای برای کاهش جرائم خشن

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

تصادف در آبادان، یک کشته و 9 مجروح بر جا گذاشت

روز 197 طوفان‌الاقصی|حمله مقاومت به ایلات اشغالی

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

وضعیت آلودگی هوای شهرهای خوزستان

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

جزئیات اولین حراج سکه در سال جدید/ 7218 سکه فروخته شد

طلای جهانی از ترس تنش صعودی شد

زورآزمایی در بازار سکه و طلا؛ تقلای دلار برای رسیدن به کانال 66 هزار تومانی

252 کیلو شمش طلا معامله شد

افت یکدست قیمت ها در بازار سکه؛ دلار به کانال 66 هزار تومان بازگشت

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

سقوط سهام آسیا

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

هوای 2 شهر خوزستان در وضعیت «قرمز» قرار گرفت

(عکس) استایل متفاوت همسر روزبه چشمی و مهرداد محمدی در ورزشگاه آزادی