پیام خوزستان

آخرين مطالب

یک کارشناس علوم ورزشی:

در همه‌گیری کرونا استخردارها بیشترین خسارت را دیدند ورزشي

در همه‌گیری کرونا استخردارها بیشترین خسارت را دیدند
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان یک کارشناس علوم ورزشی و مدرس دانشگاه با بیان این‌که در حدود یک سالی که استخرها به دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل بودند، بیشترین خسارت به استخرداران و صاحبان اماکن آبی وارد شد، گفت: در شرایط فعلی که وضعیت خوزستان آبی است و استخرها می‌توانند فعالیت داشته باشند، استخرداران و مجموعه آن‌ها در این صنعت وظیفه خطیری دارند و باید به نحوی رفتار کنند که مسئولان ستاد کرونا و وزارت بهداشت متقاعد شوند که این بازگشایی‌ها متداوم باشد.

امید جشان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که استخرها مورد تایید وزارت بهداشت هستند اما در یک سال اخیر در حق استخرداران جفا شد، اظهارکرد: استخرداران خسارت دیدند و از طرف دیگر حمایت چندانی نیز از آن‌ها صورت نگرفت. در حدود یک سالی که استخرها به دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل بودند، بیشترین خسارت به استخردارها و صاحبان اماکن آبی وارد شد زیرا من اعتقاد دارم بسیار سختگیرانه با آن‌ها برخورد شد چرا که مواقعی در گروه‌بندی‌ها، ستاد ملی کرونا اختیار تام داشت و می‌توانست دستور بازگشایی استخرها را بدهد اما من نمی‌دانم کارشناسان ورزشی وزارت ورزش چقدر در این جلسات کارشناسی حضور داشتند و چه توصیه‌هایی توسط آن ها ارائه می‌شد.
فعالیت استخرها به مراتب خطرش از باشگاه‌های بدنسازی کمتر است
وی ادامه داد: اعتقاد من این است که فعالیت استخرها به مراتب خطرش از باشگاه‌های بدنسازی کمتر است؛ یک باشگاه بدنسازی با ظرفیتی میانگین 200 مترمربع 50 نفر را پذیرش می‌کند و یک استخر هم با میانگین 1200 متر مربع می‌تواند همان 50 نفر را پذیرش کند. از طرفی در استخرها محیط کاملا سرامیکی، PVC و پلاستیکی است و حتی رختکن‌ها و سالن‌های پذیرش و کانترها عموما قابل شستشو و گندزدایی هستند. آب استخرها نیز از مشتقات کلر و پاک کننده‌ها و مواد بهداشتی تشکیل شده است و نه فقط جهت مقابله با کرونا، بلکه در برابر ویروس‌های قبل از کرونا، میکروب‌ها و باکتری‌ها کاملا مسلح است.
استخرداران باید مسئولان را برای تداوم بازگشایی استخرها متقاعد کنند
این کارشناس علوم ورزش درباره شرایط آبی خوزستان و نحوه بازگشایی استخرها نیز عنوان کرد: خدا را شکر در فاز جدید شرایط استان خوزستان آبی شده است و ما و همکاران‌مان و همچنین شناگران، مدیران، نجات‌غریقان، استخردارها و سایر پرسنل شاغل در این صنعت وظیفه خطیری داریم زیرا باید به نحوی رفتار کنیم که هم مردم برای حضور مستمر به استخرها اعتماد کنند و هم مسئولان ستاد کرونا و وزارت بهداشت متقاعد شوند که این بازگشایی‌ها متداوم باشد. علاوه بر پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، یکسری توصیه‌ها به همکارانم دارم که در پذیرش مراجعه‌کنندگان و سرویس‌دهی همه قوانین و مقررات بهداشتی را رعایت کنند تا این بازگشایی‌ها مقطعی نباشد و در درازمدت بتوانیم استخرها را باز نگاه داریم.
راه‌های اعتمادسازی برای تداوم بازگشایی استخرها
وی با طرح این پرسش که حال چه کارهایی را باید برای این اعتمادسازی‌ها جهت تداوم بازگشایی استخرها انجام دهیم؟ گفت: استخرها باید از پذیرش گروه‌هایی مثل سالخوردگان و اشخاصی که بیماری زمینه‌ای دارند، پرهیز کنند. همچنین همکاران نجات‌غریق ما به دلیل دانشی که در حوزه بهداشت و علوم پزشکی دارند و پرستارانی که منجی غریق هستند، می‌توانند داوطلبانه در پذیرش مراجعه‌کنندگان به استخرها همکاری داشته باشند. ضمن این‌که باید ظرفیت استخرها را از آن چیزی که در استاندارد اماکن آبی آمده است، از یک‌دوم به حداقل یک‌سوم برسانیم. به عنوان مثال در یک استخر استاندارد به جای 140 نفر، کمتر از 70 نفر را پذیرش کنیم و تقریبا برای هر سانس 40 تا 50 نفر کفایت می‌کند.
جشان‌زاده ادامه داد: همچنین در سانس‌ها و زمان‌بندی استخرها باید فاصله زمانی رعایت شود و کمدهای استخرها و رختکن‌ها را گندزدایی کنیم. در ورودی استخر نیز حتما باید پاشویه گندزدا قرار داده شود و از پرسنل استخرها حتما تست کرونا گرفته شود. با توجه به شرایطی که در حال حاضر مهیا شده، می‌توانیم برای علاقه‌مندان به استفاده از استخر، کارت اشتراک صادر ‌شود و برای اشخاصی که در کلاس‌های آموزش شنا شرکت می‌کنند نیز هر مدت یکبار تست رایگان کرونا در نظر گرفته شود.
وی درباره انجام تست رایگان PCR از مراجعه کنندگان استخرها، عنوان کرد: می‌توانیم این مطالبه را از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی داشته باشیم که برای یک مدت‌زمانی مشخص تست رایگان PCR از مراجعه‌کنندگان استخرها در دستور کار قرار گیرد.
ورود افراد سرماخورده، کرونایی و سالخورده به استخرها، ممنوع
جشان‌زاده گفت: اولین موردی که باید مردم و مراجعه‌کنندگان انجام دهند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مقررات و قوانین ستاد ملی کرونا است. مردم باید تابع این قوانین باشند و افرادی که دارای علائم سرماخوردگی و کرونا هستند، از حضور در استخرها و سایر اماکن آبی پرهیز کنند. افراد سالخورده‌ای که قاعدتا در معرض بیماری‌های مختلف هستند نیز نباید به استخرها مراجعه کنند و از طرف دیگر همکاران ما نیز باید از پذیرش چنین افرادی خودداری کنند.
جفا در حق ورزش‌های آبی
وی در پایان درباره اوضاع ورزش‌های آبی در ایران و جهان، توضیح داد: متاسفانه در شرایط کرونا در حق این صنعت جفا شد و یک سال تمام، همه رشته‌های آبی و استخرها تعطیل بودند و بسیاری از ناجیان غریق و مربیان نیز تغییر شغل دادند. متاسفانه این مرگ نیروی انسانی توانمند مملکت است که تا سال‌ها نمی‌توانیم آن را جبران کنیم. بنده به شخصه اولین استخر را در خوزستان با تایید دانشگاه علوم پزشکی، هیات شنا و هیات نجات غریق و رعایت همه موارد بهداشتی و مقررات ستاد ملی کرونا در روزهای آینده بازگشایی خواهم کرد. لازم به ذکر است که در دنیا و سایر کشورها از جمله ایتالیا نیز ورزش‌های آبی و استخرها فقط چهار ماه تعطیل بودند و لیگ‌ها و مسابقات آن‌ها در حال برگزاری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/241218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جوی پایدار در آبادان و خرمشهر

عضو کارگزاران: ثابت شد که اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است

حمله هوایی به پایگاه الحشد الشعبی در عراق/ حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به ایلات اشغالی

اوقات شرعی یکم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

احتمال بارش های پراکنده در مناطق مرتفع هرمزگان

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

استقبال فلسطینی‌ها از اشغالگران در اردوگاه طولکرم با بمب‌های دستی

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تست مقاومت گوشی چینی با پرتاب چاقو + فیلم

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

دادستان بندر امام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

زباله های فضایی در مریخ

تصادف پراید در محور آبادان به قفاص یک کشته و 9 مصدوم بر جای گذاشت

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تصاویر حمله پهپادی به هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی مهم در ایلات

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ