پیام خوزستان

آخرين مطالب

27 سال شب زنده‌داری برای انتقال تاریخ مقالات

27 سال شب زنده‌داری برای انتقال تاریخ
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان تماشای با ذوق لوکوموتیوهایی که با ذغال سنگ کار می کردند، جمع آوری تمبرهای ورزشی، حضور در فوتبال، عادت به مطالعه، انجام کارهای پژوهشی ادبی تا چاپ چندین نسخه خطی، بخشی از فعالیت‌های کودکی تا کنونِ محمدحسین حکمت‌فر، پژوهشگر خوزستانی است. او می‌گوید می‌خواهم آنچه از نسل قدیم در دست دارم را با معنویت اش به نسل آینده انتقال بدهم تا بدانند چه داشته‌اند.
حکمت‌فر که کودکی متفاوتی را نسبت به خیلی از هم سن و سال‌های خود داشته است، از سن 10 سالگی به جمع آوری تمبرهای قدیمی ورزشی رویدادهای مختلف چون المپیک و جام جهانی فوتبال، علاقه مند می شود. ذوق و علاقه او در دوره نوجوانی به مطالعه و گرایش اش به ادبیات، تاریخ و عرفان نیز باعث می شود علاقه مندی به کارهای پژوهشی، کم کم در وجود او جوانه بزند، تا جایی که امروز از حکمت فر که یک مؤلف، مصحح و گردآورنده است، 50 کتاب به چاپ رسیده و 50 کتاب دیگر نیز در دست اقدام است.
به گزارش ایسنا، با شناخت و شناسایی گوشه گوشه این سرزمین پهناور، می‌توانیم تاریخ، فرهنگ و تمدن دیرینه ایران زمین را به درستی بشناسیم و بشناسانیم. اقدامی ارزشمند که چند دهه سال است توسط یک پژوهشگر خوزستانی در حال انجام است تا همگان بیش از پیش با تاریخ، فرهنگ و تمدین دیرینه ایران آشنا شوند، اقدامی که حکمت فر تمام دوران نوجوانی و جوانی خود را صرف آن کرده و اکنون نیز با وجود 67 سال سن، همچنان استوار و محکم در این راه گام بر می دارد تا آن تکلیفی که انجام آن را بر خود واجب دانسته، به درستی انجام دهد.
برای گفت و گو با محمدحسین حکمت‌فر به دزفول که در جنوب غرب خوزستان واقع شده و به شهر آجر معروف است، سفر کردیم و پای صحبت‌های این مرد همه فن حریف نشستیم؛ در ادامه صحبت‌های او را می‌خوانید.

پیام خوزستان

جمع‌آوری تمبرهای ورزشی
در سال 1332 در دزفول متولد شدم. من فرزند ارشد خانواده هستم و یک برادر و پنج خواهر دارم. پدرم به عنوان راننده قطار در راه آهن اندیمشک مشغول به فعالیت بود و سکونت ما در منازل سازمانی راه آهن اندیمشک نیز باعث شده بود که همراه پدرم به راه آهن بروم و از نزدیک لوکوموتیوهایی که با زغال سنگ کار می کردند را ببینم.
10 ساله بودم که به جمع آوری تمبرهای ورزشی علاقه مند شدم؛ آن زمان در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودم و وقتی دیدم یکی از دوستانم در حال جمع آوری تمبرهای مختلف است، من هم تمبرهای ورزشی را باتوجه به علاقه مندی که به ورزش و به ویژه فوتبال داشتم، جمع آوری کردم. با خرید یک آلبوم کوچک که آن زمان قیمتش 10 ریال بود، کار جمع آوری تمبرهای قدیمی را شروع کردم. آن موقع تا حدودی به نسبت با تمام رشته ها آشنایی داشتم و اولین تمبر ورزشی که به دستم رسید، مربوط به جام جهانی 1962 شیلی و مربوط به 58 سال پیش است، البته در پنج آلبوم ورزشی بزرگی که من دارم، تمبرهای قدیمی تر هم موجود است اما تمبر مربوط به جام جهانی 1962 شیلی، اولین تمبری بود که در آلبوم من ثبت شد. وقتی این آلبوم ها را ورق می زنم از رنگ بندی این تمبرها لذت می برم و یاد دوران شیرین نوجوانی و جوانی ام می افتم و با خودم می گویم "حکمت؛ آن موقع چه کار قشنگ و خوبی انجام دادی و احسنت بر تو که زحمت کشیدی و این کار جالب را انجام دادی."
من از نوجوانی علاقه وافری به ورزش داشتم. آن زمان در منازل راه آهن، یکی از همسایه های ما مرحوم علی خان زرین آبادی بود که پسر او فریدون یکی از بهترین مهاجم های ایران بود که در تیم تاج اندیمشک توپ می زد. من با دیدن او به فوتبال بیشتر علاقه مند شدم تا این که در سال 1349 به همراه دوستانم در اندیمشک یک باشگاه به نام شهباز را تاسیس کردیم. من آن زمان حتی یکسری مکاتبات با باشگاه های تاج در سراسر کشور داشتم و درخواست ارسال تصاویر تیم های تاج را داشتم تا بتوانم آن ها را هم جمع آوری کنم. از همان زمان علاقه مند به انجام چنین کارهایی بودم تا بعدها برای آیندگان خیلی از چیزها قابل لمس باشد. من تا همین 15 سال پیش مشغول به جمع آوری تمبر بودم.

پیام خوزستان

علاقه‌مندی به پژوهش، ادبیات و عرفان از نوجوانی
همچنین در دوران نوجوانی علاوه بر این که بازی فوتبال یکی از علائق من بود، مطالعه برایم یک عادت بود؛ ذوق و علاقه من از دوره نوجوانی به سمت ادبیات، تاریخ و عرفان متمایل بود و به مطالعه کتاب نیز علاقه فراوانی داشتم. پدر من اهل مصاحبت با اهل معرفت و عالمان دینی بود و همراهی با پدر در جلسات مذهبی، ارتباط با دارالتبلیغ نشر اسلامی قم در نوجوانی و رابط آن ها در اندیمشک در سال 46 و همکاری با سالنامه معارف جعفری قم از سال 47 تا 49 نیز زمینه هدایت من را به سمت پژوهش و مطالعه در ادبیات و عرفان مهیا کرد اما کارهای پژوهشی را به صورت جدی از سال 1355 شروع کردم.
شهر به شهر؛ دنبال تمبر و نسخه های کتاب های قدیمی
من به هر شهری که می رفتم هم به دنبال جمع آوری تمبرهای ورزشی و هم به دنبال نسخه های کتاب های قدیمی بودم و اکنون هم یکی از نفیس ترین کتابخانه ها در سطح استان با 5 هزار جلد نسخه کتاب قدیمی را دارم. من اولین تفسیر قرآن از محمدبن جلیل تبری از قرن سوم و رسائل عرفانی از قرن سوم را هم در اختیار دارم. حتی یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی از یک مولف دزفولی را نیز دارم. یادم هست در سال 1383 که به همراه خانواده به مدت شش روز به مشهد رفتم، هر روز صبح پس از سلام و عرض ارادت به آقا امام رضا (ع) به کتابخانه آستانه قدس رضوی می رفتم. من از صبح تا زمانی که کتابخانه تعطیل می شد، در محل کتابخانه می ماندم و در نهایت موفق شدم هشت نسخه خطی از مولفان دزفولی را شناسایی و کپی برداری کنم. خوشبختانه امروز آن هشت نسخه به چاپ رسیده اند. از کودکی نیز هر چه پول جمع می کردم، صرف خرید تمبر و کتاب می شد و کلا پول هایم را برای همین کارها کنار می گذاشتم و بی حساب و کتاب، پول هایم را هزینه نمی کردم. ضمن این که خانواده ام مشوق کار من بودند و از گذشته تاکنون همسرم در تمامی شرایط کنارم بوده و همراه بسیار خوبی برای من است. او تمام تلاش خود را داشته است که من در بهترین شرایط به کارهای پژوهشی بپردازم که از او و فرزندانم بابت چنین همراهی قدردانی می کنم.

پیام خوزستان

27 سال شب زنده داری
من 27 سال است که شب تا صبح بیدارم و به نظرم عمر حیف است و باید از عمرمان بهترین استفاده را داشته باشیم. امام علی (ع) نیز می فرماید "قدر لحظه لحظه های عمرتان را بدانید که چون شتاب ابر از بالای سرتان می روند و بر نمی گردند". علاوه بر این فرموده مولا علی (ع)؛ دو فرموده دیگر ایشان نیز روی من تاثیر بسیار گذاشت؛ یکی این که "ارزش هر انسانی در زندگی اش به کارهای نیک، پسندیده، فرهنگی و ارزشمندی است که در جامعه انجام می دهد" و دیگر فرموده ایشان این که "انسان ها خوابند و وقتی مردند بیدار می شوند". ما باید سعی کنیم همیشه بیدار باشیم. شب آرامش بخش است و خود من در آرامش و سکوت شب، کارها و تحقیقات پژوهشی ام را انجام می دهم.
امیدواری به جمع آوری "دایره المعارف بزرگ دزفول"
نسخه های خطی زیادی را جمع آوری و تصحیح کرده ام و در حال حاضر بیش از 30 اثر در دست نگارش دارم که بیشتر تصحیح نسخه خطی هستند؛ نوشتن تاریخچه ورزش دزفول از سال 1300 تا 1380 با همکاری دکتر عباس امام، تصحیح دیوان های شاعران دزفول و شوشتر، جمع آوری اشعار و زندگی نامه شاعران و بزرگان دزفول، جمع آوری مَثَل های دزفولی، معرفی اماکن تاریخی و… فعالیت هایی است که با علاقه دنبال می کنم. 80 تا 90 درصد اطلاعات و عکس های مربوط به ورزش دزفول را به دست آورده ایم و این کار برای اولین بار است که در دزفول انجام می شود. همچنین بیش از 30 سال است که روی جندی شاپور تحقیق می کنم و امیدوارم در آینده موضوعات مختلف درباره دزفول را در "دایره المعارف بزرگ دزفول" جمع آوری کنم. در مجموع من از سال 1347 مشغول به پژوهش هستم و 50 کتاب به چاپ رسانده ام و 50 کتاب دیگر نیز در دست اقدام دارم. بدیهی است دستیابی به منابع و مراحل کار پژوهش، دشواری هایی دارد ولی لذت کشف حقایق و شناخت پیشینه تاریخی و فرهنگی یک سرزمین، آن قدر ارزش دارد که سختی ها را به خاطر آن بپذیریم.
در مجموع نیز بیش از چند دهه است که به طور رسمی همراه با نشر آثار خود، پیگیر مسایل دزفول‌شناسی هستم و علاوه بر این که مؤلف، مصحح و گردآورنده هستم، برخی کارها را نیز تجدید چاپ می‌کنم زیرا ناشر و صاحب امتیاز انتشارات دارالمؤمنین دزفول هم هستم. یکی از کتاب‌های باارزشی که کارهای مربوط به آن را به چاپ رساندم، "کلیات ناهیدی دزفولی" است؛ مرحوم ناهیدی دزفولی بزرگ‌ترین شاعر محلی‌سرای دزفولی است. بعضی اشعار آن به زبان دزفولی و بعضی دیگر هم به زبان فارسی سروده شده که در انتشارات دارالمؤمنین به چاپ رسیده است.

پیام خوزستان

یافتن مزار "شیخ اسماعیل قصری" در حین مطالعات تحقیقاتی
همچنین در سال 1355 که رسما کارهای پژوهشی را شروع کردم در مطالعاتی که داشتم، نام شیخ اسماعیل قصری توجه من را جلب کرد؛ در کتاب نفحات الانس جامی، محل دفن این عارف بزرگ در دزفول آمده بود. آگاهی از این موضوع، باعث شد تحقیق بیشتر درباره این شخصیت و یافتن مزار او را آغاز کنم. شوقی که آن زمان برای یافتن مزار شیخ اسماعیل قصری در من ایجاد شد، بعدها منشا تحقیق درباره سایر بزرگان تاریخ و ادب این شهر و حتی شوشتر شد. جمع آوری اشعار پراکنده ملا محمدتقی سرمدی دزفولی (بابا تقی) و اشعار سید صدرالدین کاشف دزفولی، بخشی از کارهای پژوهشی من بود که از آن زمان آغاز شد. در نهایت نیز در تحقیقاتی که داشتم مزار شیخ اسماعیل قصری را یافتم.
از ورزش و پژوهش تا جمع آوری اشیای قدیمی
من در کنار مجموعه کارهای ورزشی و پژوهشی که داشته ام، به جمع آوری اشیای قدیمی مربوط به دوره های کریم خان زند، قاجار و پهلوی اول و دوم نیز علاقه مندم و ظروف قدیمی زیادی را جمع آوری کرده ام. با همین سن و سال که دچار مشکلات جسمی هستم، بسیار بیشتر از دوران نوجوانی و جوانانی فعالیت می کنم. حتی یکی از دوستانم می گوید روحت خیلی قوی تر از جسمت است و جسمت نمی تواند روحت را بکشد و به همین دلیل جسم تو فرسوده شده است. من در شبانه روز سه تا چهار ساعت می خوابم و خودم نمی خواهم بخوابم و می خواهم از لحظه لحظه عمرم استفاده کنم. من می خواهم آنچه از نسل قدیم در دست دارم را با معنویت اش به نسل آینده انتقال بدهم تا بدانند چه داشته اند. وقتی وارد کار پژوهش شدم دیگر احساس تکلیف کردم. هرچند پیش آمده که اتفاقی باعث دلزدگی ام شده اند اما هیچ وقت مایوس نشده و نخواهم شد. کارهایی که من از کودکی تا حال حاضر انجام داده ام و می دهم، دلی و ذوقی است و هیچ گاه به دنبال پول نبوده ام.

پیام خوزستان

یک توصیه
با توجه به علاقه مندی که به فوتبال دارم، علی رغم مشغله های فراوان بابت تحقیقات پژوهشی، همیشه فوتبال اروپا و ایران را تماشا می کنم. من به فوتبالیستی علاقه مند هستم که شخصیت فوتبالی داشته و ویژگی های یک انسان کامل را داشته باشد. فوتبالیستی را دوست دارم که تحصیل‌کرده باشد زیرا پایین بودن سطح تحصیلی باعث می شود با مشکلاتی که امروزه از نظر اخلاقی و فرهنگی بعضا بین فوتبالیست ها شاهد آن هستیم، مواجه شویم. امروزه شاهدیم که اخلاق ورزشی برخی فوتبالیست ها پایین است و حتی نحوه اعتراض شان در زمین بازی متاثر از نبود این مهم است. اخلاق بین ورزشکاران رنگ باخته است و توصیه من این است که با تحصیل، به اخلاقیات قوت بخشید.
گزارش: پریسا زنگنه‌منش – ایسنا خوزستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/238488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

عامل قدرت نمایی با سلاح شکاری در دارخوین شادگان دستگیر شد

مقام آمریکایی:آزادی اسرا به آتش‌بس طولانی در غزه منجر می‌شود

کشف محموله قاچاق در آبراه اروند

آزادی 7 زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید

فردا میز خدمت در خرمشهر برگزار می شود

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

آغاز رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز