پیام خوزستان

آخرين مطالب

گزارش مهر از بی‌مهری به یک مکان نوستالژی؛

پارک بعثت دزفول؛ خاطره سازی که به خاطره‌ها پیوست شهرستان ها

پارک بعثت دزفول؛ خاطره سازی که به خاطره‌ها پیوست
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول- پارک و شهربازی بعثت که یک مکان خاطره انگیز برای شهروندان دزفولی به شمار می‌آید، در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی متولیان حال و روز خوبی ندارد و به دست فراموشی سپرده شده است.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان‌ها- رؤیا رجبی: کمتر کسی در دزفول است که از پارک و شهربازی بعثت خاطره نداشته باشد؛ پارکی که در اوایل دهه 70 توسط شهرداری احداث شد و از همان ابتدا به دلیل برخورداری از یک فضای سبز دل‌انگیز، شهربازی مجهز و متنوع برای کودکان و بزرگ‌سالان، باغ وحش و دیگر امکانات، به یکی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی و اولین گزینه برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، اردوهای دانش آموزی و یک پاتوق تفریحی سالم و پرنشاط برای کودکان، نوجوانان و جوانان در دهه 70، 80 و اوایل دهه 90 تبدیل شد.
اما رفته‌رفته بی‌توجهی متولیان در رسیدگی به این پارک و احداث بوستان‌های ساحلی و محله‌ای متعدد و جدید موجب شد که این پارک خاطره‌انگیز رونق و سرزندگی خود را از دست بدهد و غبار فراموشی آن را فرا بگیرد؛ این در حالی است که هیچکدام از بوستان‌هایی که پس از پارک بعثت تاکنون در دزفول احداث شده‌اند از امکانات و ظرفیت‌هایی نظیر امکانات پارک بعثت برخوردار نبوده‌اند.
از سویی در سال‌های اخیر نه تنها شهربازی و فضای این پارک به روز نشد بلکه به بهانه تغییر کاربری پارک بعثت، تعدادی از تجهیزات شهربازی این پارک فروخته شد، حیوانات به مکان دیگری منتقل شدند و طراوت نیز از درختان و فضای سبز پارک رخت بربست و به یک فضای پژمرده، نامنظم و رنگ و رو رفته تبدیل شد.
دزفول یک شهر گردشگری است که همواره پذیرای شمار زیاد گردشگران از نقاط مختلف استان و کشور است؛ بنابراین بدیهی است که برای توسعه، به مراکز تفریحی و گردشگری متعددی نیاز دارد و نباید با ساخت پارک‌های جدید، پارک‌های قدیمی در این شهر به دست فراموش سپرده شوند؛ همان‌گونه که در بسیاری از شهرهای کشور سالانه پارک‌های زیادی احداث می‌شود اما روند رسیدگی به پارک‌های قدیمی نه تنها متوقف نمی‌شود بلکه به دلیل جنبه خاطره انگیزی که دارند بیش از پیش مورد توجه متولیان قرار می‌گیرند.
حال پارک بعثت که می‌توانست همچون گذشته به عنوان یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های تفریحی خوزستان میزبان شهروندان و گردشگران باشد، در این سال‌ها به سرنوشت تلخی دچار شده است به گونه‌ای که اکنون همه شهروندان با شنیدن نامش می‌گویند: «یادش بخیر !».
احیای پارک بعثت، مطالبه شهروندان از شهرداری
یکی از شهروندان دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: پارک بعثت یکی از اولین پارک‌های مدرن دزفول و تنها شهربازی این شهر در دهه هفتاد و هشتاد بود؛ تاب جوانان، بشقاب‌پرنده، گاو وحشی، چرخ فلک بزرگ، قفس شیرهای بی‌حال و میمون‌های بامزه‌ای که در این پارک وجود داشت، از نوستالژی‌های دوران کودکی بسیاری از شهروندان دزفول است.
«احمد اهوازی» با ابراز ناراحتی از برچیده شدن برخی از وسایل بازی پارک بعثت و انتقال حیوانات باغ وحش این پارک، می‌افزاید: امروزه پارک بعثت که یک زمانی پاتوق اصلی تفریح مردم بود و افراد زیادی در آن مشغول به فعالیت بودند، به حال خود رها شده است و از این سرمایه و ظرفیت بزرگ شهری هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

پیام خوزستان


وی با بیان اینکه لازم است شهرداری به دنبال احیای این مکان باشد، می‌گوید: با توجه به مکان مناسب و چشم‌انداز زیبای پارک بعثت، این پارک می‌تواند مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی باشد و احیای این پارک می‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی را برای جوانان این شهر در محل بازی‌های دوران کودکی‌شان به وجود آورد.
ثبت بهترین خاطرات دوران کودکی در پارک بعثت
یکی دیگر از شهروندان دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: بهترین خاطرات کودکی‌ام و هم‌سن و سالانم در پارک بعثت رقم خورد؛ محیط امن، فضای دلنشین و وسایل بازی متعدد و شادی‌آور برای کودکان و بزرگ‌سالان باعث رونق این پارک و ورود گردشگران از نقاط مختلف استان شده بود.
«نساء حجتی» می‌افزاید: با وجود اینکه پارک‌های متعددی در دزفول احداث شده است اما هیچ‌کدام تنوع پارک بعثت را ندارند و کودکان به دلیل نبود وسایل بازی در پارک‌های جدید رغبت چندانی برای حضور در آنها ندارند، هر چند پارک خانواده حرکت خوبی بود و چند وسیله بازی نیز در آن جانمایی شده است اما باز هم به زیبایی و کارآمدی پارک بعثت که دارای یک شهربازی مجهز و متنوع، باغ وحش و دیگر امکانات بود، نمی‌شود.
«مهرداد صائمی » دیگر شهروند دزفولی است که از بی‌توجهی متولیان به پارک بعثت گله‌مند است؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: تقریباً تمام شهرها دارای یک شهربازی قدیمی و روباز و وسیع هستند که با گذشت زمان مبلمان و وسایل بازی آن را به روز می‌کنند اما در دزفول گویا مسئولان یاد گرفته‌اند که فقط همه چیز را خراب کنند و چیزی را جایگزینی آن نکنند.
این شهروند می‌افزاید: لازم است شهرداری به مشکلات پارک بعثت رسیدگی کند و آن را مانند گذشته مهیای حضور خیل عظیم شهروندان و گردشگران کند چرا که دزفول به چنین ظرفیتی نیاز دارد.
پارک بعثت، مقصد اردوهای دانش آموزی
یکی شهروند دهه هفتادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: متولدین دهه شصت و دهه هفتاد در دزفول خاطرات زیادی از پارک بعثت دارند و همچنین مقصد بسیاری از اردوهای مدارس در زمان ما پارک بعثت بود؛ همچنین اواخر هفته و شب‌ها نیز با خانواده‌هایمان به همراه سایر دوستان و فامیل در پارک بعثت دورهم جمع می‌شدیم و دقایق خوشی را سپری می‌کردیم.

پیام خوزستان


«مهرناز گرجی» می‌افزاید: تا اسم پارک بعثت می‌آید تمام خاطرات دوران کودکی و نوجوانی برایم و بسیاری دیگر از افراد زنده می‌شود؛ هیچ پارکی در دزفول جای بعثت را نمی‌گیرد چرا که پارک‌های جدید همگی شبیه یکدیگر هستند و جای خالی یک شهربازی متنوع همچون پارک بعثت به شدت احساس می‌شود.
وی تصریح می‌کند: من و دوستانم خاطرات شیرین زیادی را از سرسره بزرگ، دکه بازی‌های شانسی، چرخ‌وفلک، اژدها، تونل وحشت، قطار، مغازه پشمک فروشی، تاب جوانان و سایر وسایل بازی این پارک داریم به همین دلیل وضعیت فعلی پارک بعثت برایمان بسیار تلخ و ناراحت‌کننده است.
دیگر شهروند دزفولی نیز در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: متولد دهه 50 هستم. اوایل ازدواج، تا زمان به دنیا آمدن فرزندم و حتی تا نوجوانی وی همواره آخر هفته‌ها به همراه خانواده و یا دوستان در پارک بعثت جمع می‌شدیم، هم از فضای دلنشین پارک لذت می‌بردیم و هم با وسایل بازی آنکه مناسب کودکان و بزرگ‌سالان بود، سرگرم می‌شدیم و اوقات خوشی را سپری می‌کردیم.
«بهروز» سعادت می‌افزاید: چندی پیش متوجه فروخته شدن چرخ‌وفلک پارک شدم که بسیار ناراحت‌کننده بود. یک زمانی مردم در صف ورود به این پارک بودند اما آن‌قدر متولیان در رسیدگی به این پارک کوتاهی کردند که گویا مردم هم تمایلی به حضور در آن ندارند.
وی با بیان اینکه پارک بعثت به جای پیشرفت در این چند سال به مکان نیمه متروکه‌ای تبدیل شده است، تصریح می‌کند: امیدوارم مسئولان این پارک را بازسازی کنند تا همچون گذشته محل مناسبی برای تفریح خانواده‌ها باشد.
تعدادی از افرادی که در پارک بعثت دارای وسایل بازی هستند نیز با ابراز ناراحتی از راکد ماندن این پارک و وارد شدن زیان‌های مالی فراوان به آنها در سال‌های اخیر، خواستار اهتمام شهرداری نسبت به احیای پارک و استقبال مردم برای رونق بخشیدن مجدد به پارک بعثت شدند.
راه‌اندازی نمایشگاه ادواری در پارک بعثت
شهردار دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: استقبال زیاد مردم و گردشگران از پارک‌های ساحلی موجب شد تا پارک و شهربازی بعثت شور و رونق سال‌های قبل را نداشته باشد و در حال حاضر تقریباً به حالت راکد درآمده است.

پیام خوزستان


«محمدعلی دوایی فر» می‌افزاید: شهرداری دزفول در نظر دارد که بخشی از پارک بعثت را که بدون استفاده مانده است، به نمایشگاه ادواری تبدیل کند و این طرح در قالب لایحه به شورای اسلامی شهر ارسال شد که امیدوار هستیم تصویب شود.
وی عنوان می‌کند: اگر لایحه ایجاد نمایشگاه تصویب شود قطعاً تحرک و تحول خوبی در پارک بعثت شکل خواهد گرفت چرا که با ایجاد این نمایشگاه تردد مردم در پارک بعثت افزایش می‌یابد و در نتیجه رسیدگی به این مکان هم بیشتر خواهد شد.
شهردار دزفول در خصوص جمع آوری و فروخته شدن برخی از وسایل بازی در پارک بعثت توضیح می‌دهد: طبیعی است که وسایلی که از نظر استاندارد مردود هستند باید جمع آوری شوند و وسایل مدرن و استاندارد جایگزین آنها شود و ضمن اینکه از آنجایی که در سال‌های اخیر توجیه اقتصادی پارک بعثت بسیار کم شده است، سرمایه‌گذاران تمایلی به خرید وسایل بازی جدید و سرمایه‌گذاری در این پارک ندارند اما اگر بخشی از پارک به نمایشگاه تبدیل شود، توجیه اقتصادی بالا می‌رود و سرمایه‌گذاران زیادی در این زمینه ورود می‌کنند؛ بنابراین ایجاد نمایشگاه به دلیل بالا بردن استقبال و ورود به پارک، شهربازی را نیز فعال و زنده می‌کند و این دو امر مکمل یکدیگر خواهند بود.
دوایی فر در خصوص اعتراض مردم نسبت به بی‌توجهی به فضای سبز این پارک نیز می‌گوید: پارک بعثت در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری است و بر خلاف آنچه گفته می‌شود از فضای سبز و درختان پارک به درستی نگهداری می‌شود و کاملاً سرزنده است؛ سازمان پارک‌های شهرداری دارای گیاه پزشک است و وضعیت فضای سبز پارک بعثت همچون سایر فضاهای سبز به صورت مرتب بررسی و موارد مشکل به سرعت رفع می‌شوند.
احداث شهربازی جدید در دزفول
وی همچنین از برنامه شهرداری برای احداث یک شهربازی جدید در دزفول خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به اینکه گرایش مردم به پارک‌های ساحلی به دلیل وجود رودخانه افزایش یافته است، یک فضا به وسعت 6 هکتار در بالای تالار جام جم و کنار رودخانه دز طراحی شده است که احداث یک شهربازی مجهز نیز در این طرح دیده شده است؛ از آنجایی که این بوستان در کنار ساحل قرار دارد قطعاً راه‌اندازی شهربازی در آن توجیه اقتصادی زیادی خواهد داشت و موجب استقبال افراد دارای وسایل بازی و سرمایه‌گذاران خواهد شد.

پیام خوزستان


شهردار دزفول در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذار به دنبال مکانی است که بتواند بازخورد خوبی را از آن به دست آورد، اضافه می‌کند: هرچند شهربازی پارک بعثت کمرنگ شده است اما فضای دل‌انگیز پارک بعثت برای بسیاری از کاربری‌های دیگر همچنان مناسب است و اگر نمایشگاه مذکور نیز در این پارک راه‌اندازی شود، می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های شهری را در خود جای دهد.
شهرداری به جای توجیه کوتاهی‌ها، پارک را احیا کند
عملکرد شهرداری دزفول در زمینه احیای پارک بعثت باید به گونه‌ای باشد که این پارک در تمام ایام سال قابل استفاده باشد؛ تبدیل بخشی از پارک به نمایشگاه فصلی شاید بتواند موجب دمیده شدن روح در کالبد بی‌جان پارک شود اما موضوع مهم این است که فضای سبز، نورپردازی، مبلمان پارک و از همه مهم‌تر شهربازی پارک که محل درآمد افراد زیادی است که در تمام فصول ساز مناسب و قابل استفاده باشد که این مهم با برنامه‌ریزی مناسب محقق خواهد شد.
بنابراین اینکه شهردار دزفول علت متروکه شدن پارک بعثت و کاهش شدید استقبال از این پارک را گرایش مردم به پارک‌های ساحلی و محله‌ای عنوان می‌کند، قابل قبول نیست چرا که این صحبت، صرفاً سرپوشی بر کوتاهی در رسیدگی به این پارک قدیمی و ارزشمند است و ما را یاد ضرب المثل «نو که میاد به بازار، کهنه میشه دل آزار» می‌اندازد و این در حالی است که از قدیم گفته‌اند «هر گلی بوی خود را دارد».
در آخر انتظار می‌رود شهرداری دزفول در راستای توجه به خواسته و مطالبه شهروندان هرچه زودتر در زمینه احیای این پارک به طریقی که به ماهیت اصلی این مکان لطمه‌ای وارد نشود، اقدام کند چرا که شایسته نیست پارکی که تمام شهروندان یک شهر از آن خاطره دارند، با سهل‌انگاری و کوتاهی به خاطره‌ها بپیوندد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/229597/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل نفت آبادان

بازگشت سرمربی پرسپولیس به کنار خط در آبادان

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

مورد عجیب فراز: یک‌ماه دوری از خانواده!

اتفاق خوشحال‌کننده برای عبدالله ویسی

حماس: نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد

آنروا: اسرائیل در تلاش برای پایان دادن به فعالیت‌های ما در غزه است

حمله هوایی صهیونیست‌ها به آوارگان فلسطینی در جنوب غزه؛ هشت نفر شهید شدند

عالیشاه در فکر سبقت از ترابی در آبادان

80 درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است

حادثه انفجار گاز در دزفول 9 مصدوم داشت

برگزاری راهپیمایی مردمی برای دفاع مشروع نیروهای مسلح در خوزستان

بیش از 26.6 میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری خوزستان بازدید کردند

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

حماس:نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد/اسرائیل در ورطه نابودی است

بهبهان خط پایان محموله‌های قاچاق

انفجار یک ساختمان مسکونی در دزفول 9 مصدوم بر جا گذاشت

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

مجلس خود را موظف به حمایت از کشاورز می‌داند/ لزوم مکانیزه شدن کشاورزی در خوزستان

داستان 34 روز مقاومت در خرمشهر؛ اگر سلاح داشتیم، شهر سقوط نمی‌کرد

پیام تسلیت سردار قاآنی به هنیه

تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در 11 استان

پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه

حماس: عملیات «وعده صادق» ثابت کرد دوران بزن در رو به سر آمده/ موضع جانبدارانه غرب در حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم می‌کنیم

عقب ماندگی خوزستان با وجود افراد توانمند و دلسوز جبران می‌شود

باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!

پیروزی دختران بلند قامت کردستانی در مصاف با نماینده زنجان + فیلم

گلزن پرسپولیس به نفت در اختیار تارتار

اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی

آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان

حماس: زمان عربده‌کشی رژیم اشغالگر به‌سر آمده است

انفجار گاز در دزفول 9 مصدوم بر‌جای گذاشت

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

اوسمار به نشست خبری نرسید

حمله حزب‌الله لبنان به 2 مرکز نظامی صهیونیستی دیگر

رفیعی در انتظار پایان خوش دوران غیبت دروازه بان تیم ملی

کمالوند: مقابل پرسپولیس محکوم به برد هستیم

«وعده صادق» حادثه‌ تاریخ‌ساز/ فصل جدیدی از حیات جبهه مقاومت آغاز شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

خبر‌هایی از بزرگداشت شهید مدافع حرم حمزه در سمنان

اوزونیدیس: بازی سخت و عجیبی با استقلال خوزستان داریم

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند

دوران عربده‌کشی اسرائیل به پایان رسیده است