پیام خوزستان

آخرين مطالب

یادداشت؛

چهار آذر حماسه آتش و رشادت سرزمین آفتاب در ایران است سياسي

چهار آذر حماسه آتش و رشادت سرزمین آفتاب در ایران است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اندیمشک- چهار آذر حماسه آتش و رشادت سرزمین آفتاب در ایران است به صورتی که شهروندان اندیمشکی از پشتیبانی رزمندگان، عراقی‌ها را عصبانی کرده بود.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان‌ها - مجتبی خلیلی: رژیم بعث عراق قبل از 31 شهریور سال 59، حملات گسترده خود را بیش از 15 ماه پیش با انجام عملیات نامنظم علیه کشور ما در عمل آغاز کرد.
رژیم بعث عراق در 31 شهریور سال 59 و با هدف «فتح یک هفته ای ایران» قرارداد الجزایر را پاره کرد و 192 فروند جنگنده، 12 لشکر مجهز پیاده و زرهی و 30 تیپ مستقل خود را در مجاورت استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان جبهه‌ای به طول یک هزار و 200 کیلومتر با نام «یوم الرعد» باز کرد؛ اما مدافعان وطن در ایران با نام «دفاع مقدس» تنها با لشکر 81 زرهی، لشکر 92 زرهی، تیپ 82 پیاده خرم‌آباد و تیپ 37 زرهی در مقابل دشمن ایستادگی و از میهن دفاع کردند.
در سال‌های نخست دفاع مقدس، نیروی هوایی ارتش ایران همواره از برتری ویژه و ملموس در هوا نسبت به عراق برخوردار بودند؛ دومین روز از آغاز دفاع مقدس در آن سال، عملیات پرافتخار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علیه دشمن متجاوز با نام «کمان 99» انجام شد.
این برتری هوایی تا سال ششم جنگ به شکلی معنادار مشاهده می‌شد، عراق در سال ششم با تمام خشم خود از ملت ایران تجهیزات جدید را برای دوران جنگ تهیه می‌کند و در کنار بمباران‌های موشکی، به دنبال حمله‌های هوایی از طریق کرکس‌های خود برای درهم شکستن روحیه رزمندگان اسلام است.
عراق که از پشتیبانی شهروندان اندیمشک از رزمندگان ایران زمین عصبانی شده و به تنگ آمده بود، نقشه بمباران هوایی اندیمشک را با 54 فروند هواپیما تهیه کرد و در حال برنامه‌ریزی برای هجوم به مناطق صنعتی، اداری و به ویژه مسکونی شهر اندیمشک بر مبنای انتقام از مردم شهر، ایجاد روحیه شکست خورده و سرخورده در رزمندگان و شهروندان بود.
سایه کرکس‌ها بر زمین
کودکان در خیابان‌های اندیمشک همچون روزهای قبل به بازی‌های کودکانه مشغول، پدران بر سر کار حضور یافته‌اند و مادران نیز در حال آماده‌سازی غذا برای نهار هستند؛ ظهر روز چهارم آذر همانند سایر روزهای سال هست، برخی از بانوان در مساجد و خانه‌ها در تدارک ارسال اقلام به جبهه هستند.
کم‌کم صدای غرش کرکس‌های عراق به گوش می‌رسد، صدای آژیر خطر به صدا در آمد، سایه هواپیماها بر زمین اندیمشک سنگینی می‌کند، گویا زمین اندیمشک هم نگران فرزندان خود است، همه چیز برای لحظاتی از حرکت می‌ایستد، مادرها و بزرگ‌ترها به دنبال کودکان خود برای یافتن پناهگاه امن هستند.
مادران در پناهگاه ذکر «فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِینَ» می‌خواندند، جوان‌ها آیت الکرسی را تکرار می‌کردند و کودکان به حضرت قمر بنی هاشم متوسل می‌شدند؛ نام حضرت فاطمه (س) و زینب کبری (س) ذکر دختران جوانان اندیمشک با هر صدای انفجار شده بود اما مجروحان پس از لبیک یا حسین (ع) اشهد خود را می‌خواندند.
کم‌کم صدای انفجارها کم و بعد از یک ساعت و 45 دقیقه اضطراب تمام می‌شوند، جنازه مطهر شهدا روی زمین اندیمشک لاله گون است و شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» از گوشه کنار این شهر به گوش می‌رسد.
نجوای شهروندان اندیمشک «برادر شهیدم راهت ادامه دارد» و «شهر از زیر دود جنگ خارج می‌شود» و «موشک به جای موشک» فضای شهر را در بر می‌گیرد، گویا این شهر تنها لحظاتی پس از بمباران جانی دوچندان گرفت.
اندیمشک در بمباران 54 فروند هواپیمای عراقی در چهار آذر سال 65، با تقدیم 300 شهید غلطان به خون برای استقلال، دفاع از کیان و تمامیت ایران برگی سرخ از تاریخ قهرمانانه جنگ را برای همیشه تاریخ و در همه زمان‌ها به نام خود ثبت کرد.
پرواز عاشقانه
چهار آذر ماه 65، سند افتخارآمیز شهر سرور و ایثار و پایتخت مقاومت و مردانگی و ترجمه جغرافیای واژه «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» را در پرواز عاشقانه شهروندان اندیمشک به مقصد بیرق سرخ کربلا نمایان ساخت.
در این رابطه معمار بزرگ جمهوری اسلامی ایران پیام می‌دهد که «این اندیمشک است که مورد تجاوز دشمن واقع می‌شود» و مردم فریاد «جنگ جنگ تا پیروزی» سر می‌دهند و رهبر انقلاب نیز در اولین نماز جمعه پس از بمباران اندیمشک این صحنه هولناک و تجاوز وحشیانه دشمن را با در جمله «صدام در اندیمشک قصابی کرد» به درستی به بیان مظلومیت فرزندان اندیمشک می‌پردازد.
کم‌ترین توقع فرزندان اندیمشک ثبت در تقویم فداکاری، ایثار، روز مظلومیت و رشادت زنان و مردانی از نسل آفتاب است که با نثار خون خود از کیان میهن در مقابل هجوم دژخیمان عراق ایستادگی و در تاریخ معاصر ایران و بزرگ زرین دیگری از تاریخ مقاومت را در تقویم تاریخ معاصر ایران رقم زدند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/222661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه کتاب سال فراخوان داد

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی

تداوم بارش باران در خوزستان

رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی

بازگشایی و بهسازی پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز

حملات موشکی مقاومت به «سدیروت»/ شنیده شدن صدای انفجار در «حیفا»

حدنگاری اراضی کشاورزی 6 واحد ثبتی خوزستان

مقاومت سنگربان بولونیا مقابل سردار آزمون شکست

دانش‌آموزان یک دبستان بدهی 2 زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند

پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز بازگشایی شد

برگزاری همایش تکریم و ترویج زکات در هویزه +فیلم

نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین های اشغالی

مستند «ابوجهاد» از رسانه ملی

انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها

قیمت جدید سکه، نیم سکه و ربع سکه؛ طلای 18 عیار گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید

تولید سالانه هزار تن قارچ در شهرستان بستان آباد

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

زیان خالص پرسپولیس کاهش یافت

نخست وزیر پشت ژاوی در آمد!

حساس‌ترین مبارزه کشتی فرنگی برای المپیک

برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی

الفتی، سومین ژیمناست تاریخ ایران در المپیک

سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

آبشک: جای استقلال خوزستان رده چهاردهم جدول نیست

اسناد مالکیت 5 تالاب استان خوزستان صادر شد

آزادی بیان به سبک غرب / جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد

آغاز لوله گذاری آبرسانی در مناطق حاشیه ای خرمشهر

تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان

حمودی: دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد

صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل درپی اختلاف خانوادگی

پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به دست حزب‌الله

ارسال 342 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

قبلا کلاس زبان رفته؟

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

حرکت ارزشمند کاپیتان تیم ملی فوتسال در جام ملت‌ها