پیام خوزستان

آخرين مطالب

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور:

آمار یک طلاق در ازای 3 ازدواج کاملا نادرست است معاونت امور زنان و خانواده

آمار یک طلاق در ازای 3 ازدواج کاملا نادرست است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

رسول صادقی گفت: یکی از شاخص های که نشان می‌دهد از هر 3 ازدواج 1 مورد منجر به طلاق می‌شود که چنین شاخصی کاملا نادرست است و متاسفانه رسانه ها هم از این شاخص استفاده می‌کنند.
رسول صادقی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور در نشست توسعه اجتماعی جوانان با موضوع تغییرات اجتماعی و طلاق در ایران که در ساختمان وزارت ورزش وجوانان برگزارشد، گفت: از دهه 80 به بعد شاهد افزایش طلاق در کشور هستیم و این اتفاق برای تمام استان‌های کشور روند افزایشی داشته است.
او افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای ساختار جمعیتی جوان است و افراد بین 18 تا 35 سال در این محدوده سنی قرار می گیرند. دوره جوانی دوره ای است که بیشترین وقایع اجتماعی مانند پیک بیکاری، مهاجرت، طلاق و... اتفاق می‌افتد به همین دلیل طلاق یک مسئله اجتماعی برای جوانان است.
صادقی تصریح کرد: طلاق ساختار جوان دارد به همین دلیل عموما جمعیت مطلقه در ایران، جوان هستند و در این میان زنان زمان طولانی از زندگی خود را در وضعیت مطلقه بودن سپری می کنند.
او گفت: سال 1360 و 1380 طلاق ها دوبرابر شد و در سال‌های اخیر با وجود اینکه با روند افزایشی طلاق مواجه بودیم درعین‌حال با کاهش ازدواج هم مواجه بودیم و یکی از شاخص ها نشان می‌دهد از هر 3 ازدواج 1 مورد منجر به طلاق می‌شود که چنین شاخصی نادرست است و متاسفانه رسانه ها هم از این شاخص استفاده می‌کنند درحالی که این شاخص اصول دیگری هم دارد که مدنظر قرار نمی‌گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: شاخص درستی که مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که به ازای هر 1000 زن متاهل چند طلاق اتفاق می‌افتد که در سال 95 به ازای هر 1000 زن فقط 9 زن متارکه کرده است که این آمار صحیح تر است و بررسی ها نشان می‌دهد طلاق در سالهای اخیر 3 برابر شده است.
او افزود: بیشترین طلاق ها در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد و ما در این زمینه تحقیقی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم هر چه به نسل های جدید نزدیک می‌شویم، نرخ طلاق افرایش پیدا می‌کند؛ این نشان می دهد ما با نسل هایی رو به رو هستیم که به طلاق بیشتر تمایل دارند درحالی که در گذشته معتقد به ضرب المثل سوختن و ساختن، با لباس سفید رفتن و با لباس سفید برگشتن بودند و درواقع طلاق را ضدارزش می‌دانستند اما نسل جدید طلاق را آسان تر می‌پذیرد و به عنوان یک راه حل می‌داند و می‌گوید یه پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی پایان است.
صادقی گفت: طلاق ساختار جوانانه و زنانه دارد و چون ازدواج مجدد زن در ایران مشکل است، اکثر زنان مطلقه باقی می‌مانند که این می‌تواند آسیب های اجتماعی فراوانی با همراه داشته باشد.
او افزود: استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، البرز، کرمانشاه و کردستان بیشترین میزان طلاق را دارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: این روزها تقریبا نیمی از جوانان دید مثبتی به طلاق دارند و این نشان می‌دهد نه تنها میزان طلاق در حال افزایش است بلکه نگرش های مربوط به طلاق هم رو به افزایش است.
او افزود: جامعه ایرانی تغییریافته است و 74 درصد جمعیت آن در مناطق شهری زندگی می‌کنند، جامعه ما از بی سواد به باسواد تبدیل شده است و آمارها نشان می‌دهد در سال 85 فقط 15 درصد فرد بی سواد وجود داشت و تحصیلات به ویژه در زنان روبه افزایش است.
صادقی در ادامه گفت: این روزها مسائل جنسی یکی از مهم ترین دلایل طلاق است هرچند در گذشته هم وجود داشت اما در سال‌های اخیر بیشتر بروز پیدا کرده است.
او افزود: در ازدواج هایی که خودِ افراد همسرشان را انتخاب می‌کنند، طلاق بیشتر اتفاق می‌افتد دقیقا برعکس ازدواج هایی که خانواده انتخاب می‌کنند .
صادقی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر شیوع معاشرت قبل از ازدواج بیشتر شده است و در کلانشهرها این دوستی ها با روابط جنسی همراه بوده که تحقیقات نشان می‌دهد این افراد بیشتر تمایل به طلاق دارند.
او افزود: 57 درصد از افرادی که طلاق گرفتند، تجربه خشونت خانگی داشتند به همین دلیل می‌توان این عامل را یکی از دلایل طلاق دانست.
صادقی تصریح کرد: بیکاری یکی دیگر از دلایل مهم طلاق است اما در ایران بیکار بودن آنچنان باعث طلاق نمی‌شود بلکه این که مدت زمان بیکار بودن است که منجر به طلاق می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: کشور ترکیه برای کاهش طلاق از مددکاری اجتماعی استفاده کرده است و موفق هم شده بنابراین ما هم به جای قانون گذاری باید از اورژانس اجتماعی استفاده کنیم تا با این آسیب اجتماعی مقابله کنیم.
او افزود: بر روی جامعه آماری 50 فرد مطلقه که یکسال از طلاق آنها گذشته بود، مطالعه شد و نشان داد عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند تفاوت فرهنگی، اعتیاد، افزایش طلاق در جامعه، ماهواره، فضای مجازی، خیابانی شدن معاشرت ها، پذیرش اجتماعی طلاق، ازدواج های موقت از دلایل مهم طلاق هستند و در حوزه اقتصادی هم به ناامنی اقتصادی بیکاری، تجمل گرایی، افزایش هزینه های زندگی ومخالفت شوهر با اشتغال زن اشاره کردند و در حوزه فردی هم دخالت اطرافیان، خیانت و مسائل جنسی از دلایل مهم طلاق در این حوزه است.
صادقی گفت: سن ازدواج در کشور رو به افزایش است و آمارها نشان می‌دهد 40 درصد از پسرانتا 30 سالگی مجرد هستند که طبیعتا به دنبال چنین رخدادی، فرزندآوری کاهش پیدا می‌کند درواقع در گذشته ها به زوجین می‌گفتند اگر مشکلی دارید بچه به دنیا بیاورید تا مشکلتان حل شود اما الان تا افراد در ازدواج خود احساس پایداری نکنند، تمایلی به فرزندآوری ندارند.
او بیان کرد: خوشبختانه بحث طلاق در سازمان امور اجتماعی به عنوان یک معضل اجتماعی درنظرگرفته شده است اما مهم این است که راهبردها عملیاتی باشد.
صادقی گفت: از سال 95 به بعد در شاخص های طلاق تغییرات صورت گرفته است و اینکه کدام شاخص اثرگذاری بیشتری داشته است باید گفت اثرات فرهنگی به ویژه فردگرایی بیشتر بوده است و این حوزه بیشترین تاثیر بر‌خلاف را داشته است البته فقط نباید تقصیر را گردن ماهواره انداخت و نهادهای فرهنگی ما از جمله صدا و سیما مسئول بودند.
منبع:برنا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/219446/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

بهره‌برداری از 6 طرح ورزشی و آموزشی در اندیمشک

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

سرنگونی 100 جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست