پیام خوزستان

آخرين مطالب

تدبیر برای نیمه پنهان تولید در روستا معاونت امور زنان و خانواده

تدبیر برای نیمه پنهان تولید در روستا
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

اشتغال زنان روستایی و بهره گرفتن از توان تولیدی آنها در زمینه های مختلف از جمله مشاغل خانگی و محصولات کشاورزی از جمله دستاوردهای مهم دولت طی سال های اخیر است.
طی چند سال اخیر تلاش دولت در راستای توانمند سازی زنان روستایی و مناطق عشایری در قالب طرح های مختلفی از جمله طرح اشتغال روستایی و مشاغل خانگی دنبال شده است.
تحولات مختلف در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستا، علیرغم پیامدهای مثبتی که در بهبود شرایط زیست در روستاها داشته باعث شده است تا از نقش فعال زنان در عرصه تولید کاسته شود و زنان روستایی بعنوان تولید کننده سابق به زنان خانه دار مصرف کننده تبدیل شوند.
این امر نه تنها پیامدهای منفی در عرصه اقتصاد روستا به جای می‌گذارد، بلکه عملا قشر فعال عظیمی را از فرایند تولید حذف می کند و تاثیر منفی بر رشد اقتصاد ملی دارد.
از این رو سیاست ها و راهبردهای دولت دوازدهم در تدبیر ارائه نقش مولد به زنان روستایی بوده است. توسعه آموزش های مرتبط اشتغال، ارائه تسهیلات اشتغالزا، تخصیص اعتبار ویژه، کمک به رونق فضای کسب و کار و ضمانت آسان از جمله برنامه های موفق دولت در اشتغال زنان روستایی است.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که اجرای آن با نقش آفرینی سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد واسط و تسهیل‌گر با هدف توانمندسازی و اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار فروش محصولات، اجرا شده است که در این طرح تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت می شود.
در این زمینه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید تمام تلاش دولت در مسیری بوده تا از ظرفیت زنان روستایی به ویژه زنان سرپرست خانوار در حوزه تولید استفاده شود. در طرح توسعه مشاغل خانگی نزدیک به 60 درصد مربوط به زنان روستایی است.
معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهور درباره حمایت‌ها دولت در حوزه زنان روستایی، می گوید: دولت برنامه‌های متنوعی از طرح های توسعه سواد آموزی گرفته تا طرح هایی برای توسعه کشاورزی ، برای زنان روستایی و زنان عشایر داشته است در طرح‌های مرتبط با توسعه کشاورزی که نیاز به آموزش‌های خاصی دارد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی انجام شده است.
وی با بیان اینکه 38 درصد از 12 هزار میلیارد تومانی که بابت پرداخت تسهیلات روستایی از صندوق توسعه ملی برداشت شده به زنان کارآفرین روستا اختصاص داده شده است، افزود: زنان روستایی در طرح‌هایی که بخش‌هایی مانند کشاورزی، صنایع دستی و فناوری‌های نو بوده، بسیار موفق بودند.
بنا بر گفته ناهید پرویز پور مدیر کل امور بانوان استانداری لرستان ، 35 درصد جمعیت زنان استان را بانوان روستایی تشکیل می دهند که به منظور توانمند سازی این بانوان در حوزه های اتشغال و اقتصادی، برنامه ها و طرح هایی با همکاری جهاد کشاورزی و ارائه آموزش هایی انجام شده است.
وی می افزاید: بانوان روستایی بعد از فراگیری آموزش در حوزه ظرفیت روستایی و اخذ مجوز، می توانند تسهیلات دریافت کنند.
در شهرستان بروجرد نیز در قالب طرح ها و برنامه های مختلفی حمایت از اشتغال زنان روستایی انجام شده است در این زمینه رییس اداره تعاون روستایی بروجرد می گوید: براساس انعقاد قرارداد بین شرکت تعاونی روستایی زنان شیروان بروجرد با نمایندگی UNDP (توسعه سازمان ملل) در ایران 850 میلیون تومان برای توسعه مشاغل خانگی زنان روستایی سرپرست خانوار شهرستان اختصاص یافته است.
محمدحسن نوابی در گفت و گو با ایرنا افزود: شرکت تعاون روستایی زنان شیروان بروجرد در طرح اقدام سریع برای حمایت از زنان روستایی سرپرست خانوار استان لرستان در مقابله با شیوع ویروس کرونا، حضور یافتند که این طرح زیر نظر مدیریت ترویج جهاد کشاورزی لرستان، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد و بهزیستی در سطح استان لرستان انجام می شود و برای اجرای این پروژه قراردادی با شرکت نمایندگی توسعه سازمان ملل در ایران منعقد شده است.
وی گفت: نمایندگی توسعه سازمان ملل در ایران پروژه ای تحت عنوان اقدام سریع در حمایت از مشاغل زنان سرپرست خانوار و مشاغل کوچک را مطرح کرد که در این پروژه مشاغلی که در کرونا آسیب دیدند مورد حمایت این سازمان قرار می گیرد. در همین راستا شرکت تعاونی زنان شیروان بروجرد که در سال گذشته به عنوان شرکت تعاونی برتر کشور انتخاب شد، برای این برنامه معرفی شده است.
از آنجا که بخش بزرگی از جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می کنند توسعه روستاها بخش اجتناب ناپذیر توسعه ملی است . در این خصوص معصومه زارعی پژوهشگر اجتماعی می گوید: تراکم بالای جمعیتی در روستا موجب توزیع نا متقارن فرصت های اقتصادی شده است و بعبارتی توزیع نابرابر سرمایه و ابزار کار بین مردان و زنان ادامه دارد.
وی می افزاید: برای ایجاد یک چشم انداز روشن در توسعه روستا لازم است زنان و دختران روستایی در خوشه های کسب و کار با امتیازات ویژه ای از جمله تسهیلات ارزان قیمت، خرید تضمینی کالا، بازار یابی و بیمه های مشوق اجتماعی بهره مند شوند.
این پژوهشگر می گوید: در شرایطی که زنان کمترین سهم را در اشتغال مولد بصورت مستقل ایفا می کنند باید توجه داشت که زنان روستایی به عنوان نیمه پنهان تولید نقش موثری در روستاهای مولد بعهده دارند. با پیگیری مطالبات اشتغال، درآمد و در نهایت توجه به اقتصاد زنان و دختران روستا ، باید امید وار بود دولت گام های هدفمندی را در این زمینه برداشته و نیاز به تداوم و افزایش حمایت های بیشتری دارد.
با یادآوی اینکه ، کار صرفا مقوله اقتصادی نیست بلکه جنبه اجتماعی ، هویت و شخصیت و شکوفایی استعدادها و توانایی های نهفته را دارد بنابراین فراهم کردن شرایطی برابر و متعادل به منظور توسعه مشاغل زنان روستایی و حضور زنان بخصوص در فضای محدود روستایی می تواند نقش موثری در ایجاد اعتماد بنفس با اثرات مطلوب اجتماعی در پی داشته باشد .
در عین حال نمی توان منکر اثرات اقتصادی مشاغل زنان روستایی شد؛ در شرایطی که بیشتر خانواده ها با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه شده اند و امورات بسختی می گذرد همین مشاغل خرد زنان روستایی می تواند نقش موثری در تامین نیازهای اقتصادی خانواده داشته باشد که در دراز مدت با رسیدن به مشاغل پایدار میتواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/214687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محکومیت یک کارگزار کود و نهاده‌های کشاورزی در امیدیه

یک کشته و دو مصدوم در حادثه رانندگی محور خرمشهر_اهواز

افتخار آفرینی فرنگی کاران خوزستان در آسیا

توقیف محموله مواد مخدر در بهبهان

برداشت 51 تن گندم از مزارع خوزستان

حمله حزب‌ الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان کاهش نمی‌یابد

دیدار رئیسی با نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی اسرائیل

در دیدار رئیسی و مقام لبنانی چه گذشت؟

تمرین تاکتیک‌های پرسپولیس برای بازی حساس آبادان

عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود

بازی‌های باقی‌مانده استقلال ترسناک است/ 4 پیچ خطرناک که دور رفت نکونام امتیاز داد

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

اولین تیم سقوط‌کننده از لیگ دسته اول فوتبال

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

کشف محموله سیگار قاچاق در خرمشهر

کشف بیش از 41 هزار نخ سیگار قاچاق در خرمشهر

اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران جبهه مقاومت را امیدوارتر کرد

تصادف در جاده گچساران_ بهبهان چهار کشته و مصدوم برجا گذاشت

شکست قعرنشین لیگ یک مقابل استقلال ملاثانی

دستگیری 8 محکوم متواری در شوش

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

اقدامات جمهوری اسلامی درسرزمینهای اشغالی سبب آزادی قدس خواهد شد

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام

رابطه عجیب دوقلوهای همسان لیگ برتری

بازداشت یک شرور مسلح در محله شوش تهران

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

خانواده اسیران صهیونیست پنجشنبه به خیابان‌های تل‌آویو می‌آیند

رئیسی: صهیونیست ها خطا کنند، معنای پاسخ واقعی ایران را خواهند دید

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه

رهایی گروگان 12 ساله ‌از دست آدم‌ربا در آبادان

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 نفر رسید

برداشت بیش از 50 هزار تن گندم از مزارع خوزستان

پوستر جالب گل گهر برای مصاف با استقلال خوزستان؛ فوتبال روی فرش ایرانی + عکس

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 تن رسید

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

محدودیت ترافیکی جدید روز ارتش در اهواز اعلام شد

رهایی نوجوان 12 ساله از چنگال آدم‌ربا در آبادان

محکومیت قاچاقچی ماینر در سردشت

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

رئیسی: صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

حمله حزب‌الله لبنان به پایگاه اشغالگران/ زخمی شدن 3 صهیونیست در حمله پهپادی مقاومت

یک محکوم به قصاص در شادگان از چوبه‌دار رهایی یافت