پیام خوزستان

آخرين مطالب

نقش پدافند غیر عامل در رویارویی با ویروس کرونا شهرداری تهران

نقش پدافند غیر عامل در رویارویی با ویروس کرونا
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهر معنا و مفهوم جدیدی نسبت به گذشته پیدا کرده و شهروندان نیز علاوه بر مدیران و برنامه‌ریزان در سطح خرد و کلان با وظایف جدیدی مواجه شده‌اند،پیش بینی می شود تا پایان سال 2030 میلادی، بیش از 70 درصد جمعیت، در شهرها سکونت پیدا کنند و این خود بیش از بیش اهمیت پدافند غیر عامل را در جهت هرچه بهتر مدیریت نمودن و حفاظت از بنیان های شهری نمایان می سازد.

نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیر عامل می‌تواند منجر به اولویت بخشی اقدامات مربوط در حوزه های عملیاتی شهر شود و تاب آوری را تا حد زیادی در همه لایه های شهری افزایش دهد.آنچه اهمیت این مهم را نمایان می سازد تقویت روحیه همکاری بین انواع دستگاه‌های اجرایی و پرهیز از هرگونه موازی کاری در جهت دستیابی به اهداف مهم ملی می باشد.
دراین گام وظیفه مهم و خطیری برعهده دستگاه‌های اجرایی در جهت ایجاد و یا تکمیل زیرساخت های مناسب ارتباطی،راهبری و نظارت بر روند برنامه های مربوطه، آموزش و کنترل و نظارت دائم می باشد.اما آنچه که می‌تواند منجر به تداوم برنامه ها و طرح های پدافند غیر عامل شهری گردد، بدون شک به روزرسانی داده ها و اطلاعات مربوطه و آموزش به هنگام کاربران و اثرگذاران این حیطه و برگزاری جلسات و نشست های پی در پی می باشد.
آنچه که امروزه کلان شهر تهران با عنوان یک معضل جدی با آن مواجه است عدم مستند سازی و همینطور عدم پایبندی به مدیریت دانش در بخش های اجرایی بوده که می تواند منجر به تشدید بحران‌ها و عدم مدیریت صحیح و به موقع گردد. بخشی از بحران های طبیعی همچون سیل، فرونشست، لغزش زمین و سونامی‌ها قابلیت پیش بینی نسبی دارد و می توان با حذف به موقع موانع و وضع قوانین آن را کنترل نمود و یا در هنگام بروز با ایجاد زیر ساخت های از قبل ایجاد شده تلفات جانی و مالی را به شدت کاهش داد. اما آنچه بشر از آغاز سال2020 میلادی با آن مواجه است(ویروس کرونا) نه وسعت جغرافیائی محدودی دارد و نه تا به امروز قابل کنترل بوده است اما در این بین کشورهائی بوده اند که با قرارگیری در مسیر شهر هوشمند توانسته‌اند هرچه بهتر و همین‌طور راحتر با این بحران مواجه گردند و آن را کنترل نمایند.
سازمان پدافند غیرعامل در برخی کشورها دارای عمری 60 تا 70 ساله هستند و در بسیاری از کشورهای جهان این مساله به برنامه‌های استراتژیک سیاسی و دفاعی تبدیل شده و در کشور ما نیز برای صیانت از منابع موجود در برابر تهدیدات، پدافند غیرعامل فعالیت خود را از سال 82 آغاز کرده است و عمری قریب به 17 سال دارد. با این حال در طرح جامع پدافند غیرعامل می بایست تمام فرصت‌ها و دارایی‌های استانی در کنار تهدیدات و چالش‌ها مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار بگیرد.
آنچه در خصوص بیماری کرونا وجود دارد این است که از آنجایی که تاکنون واکسن و داروی مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است رویکرد اساسی در پدافند غیرعامل شهری به جای درمان محوری باید مبتنی بر اقدامات بهداشت محور و همینطور بر آموزش مردم در جهت کنترل و کاهش این بیماری باشد.روند افزایشی تعداد درگذشتگان و خصوصاً ابتلا و فرسایش کادر درمان زنگ خطری است برای از دست دادن تعداد قابل توجهی از انسان های کارآمد که برای به بارنشستن آنان حداقل عمری 30ساله در کنار هزینه‌های دیگر صرف شده است و خود می‌تواند اثرات سوء بی‌شماری برای کشور داشته باشد. این روند افزایشی مبتلایان و فوتی ها نشان از ضرورت توجه جدی به مقوله پدافند غیرعامل را روشن می‌سازد.همچنین برای این امر کاهش و یا کنترل وضعیت ترافیکی از دیگر گزینه‌هائی است که از اهمیت آن نمی‌بایست غافل شد.
در این بین شهرداری تهران به عنوان یکی از ارکان عملیاتی کلانشهر تهران همگام و همسو با سایر دستگاه های ذی‌ربط از آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا(COVID19) در جهت حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از هر گونه وقفه درخدمت رسانی به آنان با ضد عفونی و گندزدایی معابر، ناوگان حمل و نقل درون شهری (ایستگاه‌هاوتوقفگاه‌های مترو،تاکسی،اتوبوس و پایانه های ورودی شهری)، مراکز خرید و فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره بار توانسته است در راستای تدابیر ستاد مهار و مبارزه با کرونا، سازمان پدافند غیر عامل گام‌های مؤثری بردارد.
آنچه در این میان بیش از بیش اهمیت دارد، غافل نشدن از امر آموزش و مهارت افزایی است تا موجب افزایش حس تاب آوری شهری در مواجه با بحران های پیش بینی نشده گردد، در این بین رسانه‌ها می توانند نقش بی بدیلی در حوزه فرهنگ سازی ایفا کنند تا آرامش و آسایش ملی در گرو آموزش مجازی رقم بخورد و هم در سایه سایر موارد به عنوان کشوری دارای قابلیت مدیریت بحران، در سطح منطقه و جهان معرفی گردیم؛ در نهایت باید اذعان داشت پدافند غیر عامل تعیین کننده امنیت زندگی همه شهروندان است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/212727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی

اوسمار ویه را: برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد

اوسمار ویرا: نتیجه سه بر صفر عالی است؛ از بازیکنانم راضی هستم

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

کمالوند: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گل والی تماشایی مطلق‌زاده به گل گهر (گل گهر 2-2 استقلال خوزستان)

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

خلاصه بازی گل‌گهر و استقلال خوزستان + فیلم

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| عبور یک نیمه‌ای پرسپولیس از صنعت نفت در آبادان

فیلم/ گل دوم پرسپولیس به نفت آبادان توسط آل کثیر

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

دبیر شورای مجازی استان کرمانشاه معرفی شد

رقابت جالب عیسی و کنعانی با گئورگی و شهاب

گل عیسی خیال پرسپولیس را راحت کرد

طوفان پرسپولیس در آبادان؛ صدر جدول قرمز شد

قصه تکراری عیسی مقابل صنعت نفت (عکس)

پرسپولیس از آبادان به صدر رفت | برد پرگل سرخ‌ها برای جا گذاشتن استقلال

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

سرقت خونسردانه کابل‌های برق در خرمشهر!

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

یل گتوند بهترین کشتی‌گیر فرنگی 2023 آسیا شد

7 مصدوم انحراف از جاده خودروی سواری در محور آبادان به اهواز

گل برای پرسپولیس و جبران دانیال اسماعیلی‌فر

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا