پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان:

4200 روستای خوزستان مسکونی هستند/ خوزستان کمبود تجهیزات دارد گفتگو

4200 روستای خوزستان مسکونی هستند/ خوزستان کمبود تجهیزات دارد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: این استان 6 هزار روستا دارد که چهار هزار و 200 روستای آن مسکونی هستند.

مسعود انصاریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، ضمن گرامیداشت روز روستاها و دهیاری، اظهار کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی و همچنین سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیرندگان و دولت‌های مختلفی که روی کار آمده‌اند، توسعه و آبادانی روستاهاست.
وی افزود: در بنیاد مسکن وظایف قانونی مختلفی را برای روستاها داریم که از آن جمله می‌توان به تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی، بهسازی مسکن روستایی و همچنین واگذاری زمین روستایی (برای خانه‌دار شدن افراد در روستا زمین تهیه می‌کنیم و در اختیار آنها قرار می‌دهیم) اشاره کرد و همچنین با همکاری سازمان ثبت اسناد نیز صدور اسناد واحدهای مسکونی روستایی را انجام می‌دهیم.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به اینکه تهیه طرح هادی از سال 68 در استان خوزستان آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون دو هزار و 600 روستای این استان تهیه طرح شده‌اند که در مجموع روستاهای بالای 20 خانوار که باید برای آنها طرح تهیه می‌شد، حدود دو هزار و 700 روستا گزارش شده است که این امر برای بیش از 90 درصد این روستاها انجام شده است.
انصاریان با اشاره به اینکه خوزستان چهار هزار و 400 روستای مسکونی دارد، تشریح کرد: تاکنون برای یک هزار و 200 روستای خوزستان کارهای مختلفی انجام شد ولی با توجه به محدودیت اعتباری، این اقدامات در روستاها 100 درصدی نیست؛ تعداد اندکی از این روستاها هستند که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای آنها به اتمام رسید چرا که روستا مدام در حال توسعه است.
برگشت جمعیت به روستاها
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اضافه کرد: طرح هادی گردشگری روستایی را برای روستاهای مستعد در استان اجرا می‌کنیم که باعث ایجاد اشتغال برای روستاییان شده است و در کنار آن با بهسازی روستاها و امکاناتی که به روستا می‌دهیم، شاهد برگشت جمعیت به روستاها هستیم.

پیام خوزستان


انصاریان به مهاجرت روستاییان به شهر اشاره کرد و افزود: این موضوع به عامل معیشتی بر می‌گردد و بخشی از حاشیه‌نشینی رو به گسترش در شهرها مربوط به جامعه روستایی است؛ زیرا تقویت اقتصادی این جامعه تا حدی مغفول مانده است اما در این بین بنیاد تا حد امکانات و وظایف قانونی خود فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه در طرح هادی یکی از موارد این طرح «پیش‌بینی زمین برای ساخت سایت کارگاهی و طرح‌های کد الف است» تصریح کرد: صدور سند روستایی باعث شده است که بخشی از دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به سمت روستاها سوق پیدا کند و در این راستا افراد اسناد منازلشان را برای تسهیلات کارهای تولیدی خود به عنوان وثیقه نزد بانک قرار می‌دهند.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در خصوص صدور سند روستایی گفت: رسمیت بخشیدن به مالکیت افراد، تسهیل در انجام معاملات ملکی (خرید و فروش آن) و همچنین جذب یا هدایت بخشی از تسهیلات بانکی به درون جامعه روستایی از جمله فواید انجام صدور اسناد روستایی است.
انصاریان افزود: در زمینه واگذاری اراضی روستایی برای آن دسته از روستاهایی که در عرصه ملی است، بر اساس قانون منابع طبیعی اراضی را در اختیار بنیاد قرار می‌دهد که بعد از تفکیک آنها به روستاییان فاقد مسکن اهدا می‌کنیم و در ادامه نیز با پرداخت تسهیلات و ارائه نقشه به آنها کار نظارت بر ساخت خانه‌ها را نیز انجام می‌دهیم.
وی، هدف مسکن روستایی را نوسازی واحدهای مسکونی و تولید مسکن برای روستاها دانست و گفت: از سالیان گذشته نظام فنی روستایی را با کمک راه و شهرسازی و نظام مهندسی فعال‌تر کردیم؛ همچنین برای افراد تحصیل کرده به خصوص در رشته معماری ساکن در روستا دوره‌های آموزشی برگزار و گواهی کاری را برای آنها صادر کردیم تا کار نظارت را بر ساخت مسکن روستایی انجام دهند.
واگذاری 415 قطعه زمین مسکونی
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان یادآور شد: سال گذشته چهار هزار و 775 واحد مسکونی را در سطح روستاهای استان با پرداخت 190 میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت احداث کردیم؛ در زمینه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در سیل نیز واحدهای نوسازی شده را بر اساس اصول فنی احداث و یا مقاوم‌سازی کردیم.
انصاریان اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی نقاط استان در معرض خطر زلزله هستند و کیفیت مسکن در نقاط کوهستانی و کوهپایه‌ای فوق العاده ضعیف است، افراد ساکن در این مناطق باید به بنیاد مراجعه کنند تا از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در ادامه گفت: سال گذشته میزان این تسهیلات 40 میلیون تومان بود که امسال به 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و مدت بازپرداخت حدود 160 ماه و کارمزد آن نیز پنج درصد است که با این امر مردم می‌توانند حداقل مسکن مقام را بسازند که در مقابل خطرات احتمالی ایمن باشند.
وی با عنوان اینکه هماهنگی‌ها با مدیریت بحران استانداری انجام شد و امسال حدود هفت هزار و 500 فقره وام مقاوم‌سازی منازل روستایی را برای استان خوزستان داریم که با استقبال مردم تا 10 هزار فقره قابل افزایش است، بیان کرد: از مردم می‌خواهیم از این امکان استفاده کنند و مسکن مقاومی داشته باشند تا در صورت اتفاق حادثه، دچار تلفات و آسیب جانی نشوند.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان افزود: در خصوص بازنگری طرح هادی برخی روستاها با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مذاکراتی را در این زمینه داشتیم چرا که طرح برخی از آنها بعد از سه سال سقف طرح توسعه آتی را نیز تکمیل ظرفیت کرده‌اند، در حالی که عمر این طرح‌ها 10 ساله است.

پیام خوزستان


انصاریان خبر داد: سال گذشته 415 قطعه زمین به مساحت 110 هزار مترمربع را به اهالی روستاهای مختلف خوزستان واگذار کردیم؛ همچنین در زمینه صدور سند نیز چهار هزار و 735 فقره سند صادر شد.
وی تصریح کرد: در سال گذشته طرح هادی 20 روستا را در استان بازنگری و طرح‌های جدیدی را برای آنها تهیه کردیم؛ همچنین در اجرای «طرح گردشگری» 6 پروژه را با ارزش دو میلیارد و 500 میلیون در فاز اول داشتیم که منتظر اعتبارات تکمیلی برای اتمام آنها هستیم.
7500 فقره سهم وام مقاوم‌سازی مسکن روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه از هفت هزار و 500 فقره سهم وام مقاوم‌سازی مسکن روستایی امسال، 6 هزار مورد آن ابلاغ و بین شهرستان‌های استان توزیع شده است، افزود: نامه‌ها نیز به بانک ذی‌ربط ارسال شده‌اند که متقاضیان برای دریافت وام باید تشکیل پرونده دهند.
انصاریان به وقوع سیل سال گذشته اشاره کرد و گفت: به طور تقریبی حدود پنج هزار و 600 واحد احداثی را در این زمینه داشتیم که همه آنها تمام و تحویل داده شده است (نهایتاً 200 واحد مانده که مالکان به تازگی مراجعه کردند)؛ در بازسازی سیل خوزستان برای انجام یک کار علمی– فنی با دانشگاه چمران به عنوان مشاور قراردادی را منعقد کردیم که آنها تمام روستاهای سیل زده را بررسی و دوره‌های سیل 25 ساله هر منطقه را نیز رصد کردند.
وی اضافه کرد: مسکن روستایی برای هر روستا دارای یک کد ارتفاعی پیش‌بینی شده است تا در صورت تکرار سیل واحد روستایی را آب نگیرد.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با عنوان اینکه تمام این پنج هزار و 600 واحد بر اساس کدهای ارتفاعی احداث شده‌اند و در صورت تکرار سیل دچار آب‌گرفتگی نمی‌شوند، تشریح کرد: طرح‌های بالادستی مثل دایک‌ها یا سیل بندهای کنار رودخانه، لایروبی و کانال‌های سیلاب بر را دارد که دستگاه‌های متولی باید آنها را انجام دهند.

پیام خوزستان


انصاریان با اشاره به قرار داشتن 46 روستای استان در مناطق بحرانی و لزوم ساخت دایک حفاظتی برای آنها، عنوان کرد: کار ساخت دایک حفاظتی برای 16 روستا را از محل ملی تأمین اعتبار و انجام دادیم ولی مابقی باید از منابع استانی مسئولان تأمین اعتبار داشته باشند تا انجام شوند.
وی بیان کرد: حدود 22 هزار واحد تعمیری را در سیل سال 98 داشتیم که همان پایان سال گذشته به اتمام رسید و به علت بیماری کرونا تنها کار بازسازی کمی به تأخیر افتاده است چرا که تعطیلی‌های مداوم و قرنطینه بود ولی اکنون پنج هزار واحد از واحدهای نیازمند بازسازی به مرحله نصب در و پنجره رسیده‌اند و حتی مردم در چهار هزار و 800 واحد از این واحدها ساکن و زندگی عادی خودشان را دارند.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اضافه کرد: علاوه بر تسهیلاتی که دولت در این زمینه مصوب کرده بود، وزارت نفت مبالغ بلاعوضی را به میزان 9 هزار و 595 تُن میلگرد به صورت رایگان در اختیار مردم داد و بنیاد مستضعفان نیز سیمان رایگان را در این راستا تأمین کرد.
کد ارتفاعی
انصاریان پرداخت بلاعوض سیل را دو هزار و 143 میلیارد و 310 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: 32 هزار و 625 میلیارد فقره عقد قرارداد را با بانک داشتیم؛ مالکان واحدهای احداثی 40 میلیون تومان تسهیلات و 10 میلیون تومان بلاعوض، خانواده‌های واجد شرایط کمک معیشتی 15 میلیون تومان وام و پنج میلیون تومان بلاعوض و برای مالکان واحدهای تعمیراتی نیز 15 میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان بلاعوض دریافت کردند.
وی با بیان اینکه کمیته امداد از اعتبارات داخلی خود به افراد تحت پوشش کمک بلاعوض پرداخت کرده‌اند، یادآور شد: باید از هم اکنون بر اساس طرحی جامع مسئله ایمن‌سازی روستاهای واقع در حریم رودخانه‌ها را در نظر داشته باشیم که با تعریف پروژه نیز اعتبار لازم را به آنها اختصاص دهند.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان افزود: واحدهای مسکونی را که در سیل آسیب ندیده‌اند، پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی را داریم تا کد ارتفاعی خود را افزایش دهند و در صورت وقوع سیل دچار آب‌گرفتگی نشوند و مقرر شده است که از این به بعد برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، واحدهای مسکونی و روستایی بر اساس کد ارتفاعی ساخته شوند.

پیام خوزستان


انصاریان تشریح کرد: دامنه جنوبی زاگرس از بخش تشان بهبهان، باغملک، ایذه، اندیکا، مسجدسلیمان، لالی و شمال گتوند، سردشت دزفول، شهیون دزفول تا الوار گرمسیری در خطر نسبی متوسط به بالای زلزله هستند که تعداد زیادی روستا به صورت پراکنده در این مناطق وجود دارد.
کمبود تجهیزات در خوزستان
وی ادامه داد: «راه‌های مواصلاتی» بخشی از کار برای آمادگی در برابر زلزله‌های احتمالی است؛ زمانی که جنگ یا سیل شد مکانی برای اسکان موقت مردم فراهم نبود که با همکاری نیروهای مسلح و دستگاه‌های مختلف این مشکل در آن زمان حل شد ولی اگر چنین اتفاقی باز تکرار شود، شاید مثل گذشته قابل حل نباشد و باید از هم اکنون نقاط با ظرفیت اسکان موقت را پیش‌بینی و آماده‌سازی کنیم که در عین حال آب و برق داشته باشند تا در صورت بروز حادثه به مشکل مواجه نشویم.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اضافه کرد: نیروهای آموزش دیده هلال احمر را در این زمینه داریم ولی اگر فاجعه بزرگ باشد، آنها به تنهایی قادر به خدمات‌رسانی نیستند؛ باید در سطح شهرستان‌ها و روستاها برنامه آموزشی را برای افراد برگزار کرده و تجهیزات را به میزان کافی نیز تهیه کنیم تا در این مناطق مستقر شوند که به این گونه در صورت بروز اتفاق احتمالی خدمات‌رسانی مطلوبی را داشته باشیم.
انصاریان با بیان اینکه بیش از 6 هزار روستا را در خوزستان داریم که از این تعداد چهار هزار و 200 روستا مسکونی هستند، تصریح کرد: در سیل سال گذشته خوزستان، دستگاه‌های اجرایی و متولی استان ثابت کردند که توانمند هستند ولی مشکل استان در کمبود تجهیزات است؛ به طور مثال تجهیزات ماشین آلات کمی را در این زمینه داشتیم؛ هرچند بنیاد استان خوزستان بانک ماشین آلاتی را به کار گرفت ولی چون پهنه سیل در استان گسترده بود از استان‌های بوشهر، یزد و فارس تقاضای ماشین آلات را داشتیم که ارسال کردند؛ همچنین در بازسازی نیز ستادهای معین استان‌های البرز، فارس، هرمزگان، تهران و کرمان به خوزستان کمک کردند.
وی اظهار کرد: در بنیاد مسکن هر اتفاقی که رخ بدهد، بلافاصله استان‌های معین تعیین و اکیپ‌های فنی اعزام می‌شوند، به طور مثال برای زلزله کرمانشاه نیروهای آموزش دیده و اکیپ‌های فنی و ماشین آلات را اعزام کردیم.
پرداخت 52 میلیارد تومان
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی برای مسکن معلولان خبر داد و گفت: ضمن پرداخت تسهیلات کمک بلاعوضی که برای آنها در نظر گرفته شده است که سازمان بهزیستی آنها را تأمین اعتبار و پرداخت می‌کند؛ یک تفاهم‌نامه دیگر برای کمک به خانواده‌های دارای معلول با کمیته امداد امام منعقد کردیم که به آنها نیز این تسهیلات را پرداخت می‌کنیم.

پیام خوزستان


انصاریان ادامه داد: تعداد زیادی از این افراد را با کمک این دو نهاد صاحب‌خانه کردیم و این همکاری در این زمینه همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در بارندگی و آب‌گرفتگی آبان ماه نیز هفت هزار و 368 واحد در شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و کارون آسیب دیدند، بیان کرد: پنج هزار و 806 نفر از آسیب دیدگان را به سیستم بانکی استان معرفی کردیم که سه هزار و 386 عقد قرارداد و دو هزار و 998 فقره پرداختی برای منازل نیازمند به احداث، تعمیرات و یا خانواده‌های نیازمند دریافت کمک‌های معیشتی داشتیم؛ همچنین 52 میلیارد تومان بلاعوض در این راستا پرداخت شد.
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اضافه کرد: در زمینه صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری و تهیه نقشه توسط سازمان نظام مهندسی مشکلاتی را داریم که بخشی از آنها با برگزاری جلسات رفع شده است و افراد زیادی را به شهرداری معرفی کردیم که مطالبات و بدهی‌های قبلی مردم را مطرح کردند و این در حالی است که بر اساس قانون بازسازی نباید این مطالبات و بدهی‌ها مانع کار صدور پروانه شوند.
انصاریان با عنوان اینکه بعد از جلسه مشترک با نظام مهندسی، شهرداری، مدیریت بحران و بانک‌ها هماهنگی‌های بیشتر انجام و کار تا حدودی سرعت گرفته اما مقبول نیست، تصریح کرد: واحدهای تعمیراتی به اتمام رسیده است و از یک هزار واحد نیازمند احداث نیز 300 واحد روستایی تمام شده و 700 واحد شهری مانده که پیشرفت خوبی دارد ولی تعدادی از آنها به دلیل صدور پروانه و تهیه نقشه هنوز کار را شروع نکرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/208558/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)