پیام خوزستان

آخرين مطالب

جنجال های مشهورترین جایزه سینمایی جهان + عکس فرهنگی

جنجال های مشهورترین جایزه سینمایی جهان + عکس
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - نود و سومین دوره جوایز اسکار مراسمی ویژه است که به دلیل کرونا برگزاری ‌اش در رویدادی کم‌ سابقه به تعویق افتاده است و از سوی دیگر قوانین تازه اسکار داستان این جایزه را وارد جاده تازه‌ ای خواهد کرد 
چهارمین باری که اسکار به تعویق می‌افتد
امسال سال سینما نبود. سال شیوع کرونا به شدت به سینما در بخش تولید و توزیع ضربه زد. جشنواره‌های بسیاری تعطیل شدند و آن‌ها که برگزار شدند با روزهای شکوهشان فرسنگ ‌ها فاصله داشتند. 
معتبرترین جشنواره سینمایی جهان؛ جشنواره کن ، برگزار نشد. تنها جشنواره‌های مهمی که در این وضعیت برگزار شده‌اند، ونیز و تورنتو بودند که تمام تلاش خود را کردند تا خون را رگ ‌های خشکیده سینمای جهان دوباره به گردش درآورند. 
بیشتر بدانید : جشنواره کن 2020 برگزار نمی شود + جزئیات بیشتر
در اکران هم وضع چندان از این بهتر نیست. حتی فیلمی مثل «انگاره (تنت)» از کریستوفر نولان هم نتوانسته آن شور و شوق سابق را به سالن ‌های سینما برگرداند. با این تفاسیر تکلیف جایزه اسکار چه می‌شود؟
رویدادی نادر در تاریخ اسکار
در تاریخ طولانی اهدای جوایز اسکار، به ندرت رویدادی سبب شده است که این مراسم بزرگ و پر زرق و برق با تاخیر برگزار شود. اسکار 2021، نود و سومین دوره برگزاری این جایزه سینمایی است. در تاریخ دراز این جایزه فقط 4 بار تاخیر در برگزاری مراسم روی داده است. 
سیل ویرانگر لس ‌آنجلس 
نخستین بار مراسم اسکار را یک فاجعه طبیعی به تعویق انداخت. سیل سال 1938 در لس‌آنجلس یکی از مخرب‌ترین فجایع طبیعی در تاریخ این شهر است که بر اساس آمارهای موجود به نرخ امروز چیزی بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار خسارت برجای گذاشت. 

پیام خوزستان

سیل در لس آنجلس و تعویق مراسم اسکار
در این فاجعه بیش از 5 هزار ساختمان شهر به کل ویران شد و ساختمان‌های زیادی آسیب دید. با این میزان خسارت طبیعی است که مراسم اهدای جایزه اسکار در دل لس‌آنجلس به تعویق بیافتد. 
ترور مارتین لوترکینگ
درست 30 سال پس از سیل ویرانگر لس‌آنجلس، در سال 1968 مهم‌ترین رویداد سال ترور مارتین لوترکینگ فعال حقوق مدنی سیاه‌پوست بود. این ترور تاثیر شگرف بر آمریکای آن روزگار گذاشت و در نتیجه آن مراسم اسکار به تعویق افتاد. 
باز هم ترور البته ناکام
سومین باری که مراسم اسکار به تعویق افتاد باز هم در اثر اقدام به ترور یک شخصیت سرشناس بود. سال 1981 در ترور ناموفق رونالد ریگان رییس‌جمهور آمریکا مراسم اسکار به تعویق افتاد. 
و حالا کرونا
اسکار 2021، نود و سومین دوره برگزاری مراسم اهدای این جایزه سینمایی است. این رویداد قرار بود در تاریخ 10 اسفند 99 (28 فوریه) برگزار شود اما شیوع کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم زد. بر اساس آخرین تصمیم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی این دوره از مراسم اسکار با حدود 2 ماه تاخیر در شب 25 آوریل (صبح دوشنبه 6 اردیبهشت به وقت تهران) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد. 
درست است که به تعویق افتادن مراسم اسکار رویداد نادر و خبرسازی است اما خبر مهم‌تر درباره این جایزه سینمایی قوانین تازه‌ای است که در انتخاب برندگان جوایز از جمله جایزه بهترین فیلم تاثیر زیادی خواهد داشت. البته این قوانین قرار نیست تا اسکار 2024 اجرایی شوند اما اعلامشان از همین حالا بر سیاست فیلمسازان و استودیوهای بزرگ فیلمسازی تاثیرگذار خواهد بود. 
قوانین تازه اسکار
قوانین تازه اسکار در راستای قولی است که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای پررنگ کردن نقش‌ زنان و اقلیت‌های نژادی و جنسی در این جایزه معتبر سینمایی داده بود. آن‌ها با این قوانین تازه سعی دارند استانداردهای حداقلی برای فیلم‌ها افزایش تنوع؛ پشت و جلوی دوربین، وضع کنند. 
قوانین تازه چیست؟
در نخستین استاندارد که محتوای نمایش داده شده روی پرده سینما را هدف قرار داده است، باید بازیگران اصلی یا یکی از بازیگران نقش‌های مهم مکمل از گروه‌های نژادی باشند و علاوه بر آن حداقل 30 درصد از بازیگران نقش‌های ثانویه و جزئی از زنان، اقلیت‌های جنسی یا افراد معلول باشند. 
ماجرا به اینجا هم ختم نمی‌شود و فیلمسازان باید در مضامین اصلی فیلم و خرده پی‌رنگ‌ها سراغ گروه‌های کمتر دیده شده که در بالا به آن‌ها اشاره شد بروند. 
استانداردهایی مشابه آنچه درباره محتوا گفته شد، در بخش خلاق پشت دوربین، فرصت‌های شغلی، بازاریابی و تبلیغ هم تکرار شده است. حالا هر فیلمی که می‌خواهد واجد شرایط حضور در رقابت اسکار باشد باید حداقل 2 مورد از این استانداردها را رعایت کند. این قوانین پس از اعلام با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد که برخی در تایید و برخی در مخالفت با آن بودند. 
موافقان و مخالفان
دیوید اویلوو بازیگر سرشناس سیاه‌پوست که اخیرا پا به عرصه کارگردانی هم گذاشته است، از حامیان این تغییرات است. او می‌گوید: «خیلی نامربوط است اگر از ارزش زنان و سیاهان حرف بزنیم اما از این تغییر مسیر حمایت نکنیم.»
رجینا کینگ فیلمساز زن و خالق آثاری چون «یک شب در میامی» هم حامی این تغییر است و امید دارد که با این استانداردها افراد فعال در صنعت سینما «بیش از پیش خلاق شوند». او می‌گوید: «برای بسیاری از نقش‌ها می‌توان از بازیگران رنگین‌پوست استفاده کرد چرا که در نهایت بسیاری نقش‌ها ربطی به رنگ پوست ندارند.»
ادریس البا هم حامی این تغییرات است. کلویی گریس مورتز هم این استانداردها را «گامی در مسیر درست»‌ توصیف کرد. 
در نقطه مقابل او کریستی آلی بازیگر زن که به ظاهر این قانون برای پیشرفت بیشتر امثال او در صنعت سینما تدوین شده است، نگاهی بسیار منفی به این اجبارهای قانونی دارد. او می‌گوید: «تعیین استانداردهای این چنین برای جایزه بهترین فیلم اسکار دیکتاتوری و ضدهنر است.»
ویگو مورتنسن هم اگرچه به شدت آلی مخالف نیست اما در نهایت استانداردهای تازه اسکار را مصداق «حذف» عده‌ای می‌داند که در نهایت این موضوع خود باعث تبعیض می‌شود. او به فیلم «1917» اشاره کرد که سال گذشته در چندین رشته از جمله بهترین فیلم نامزد اسکار شد که براساس قوانین جدید واجد شرایط رقابت بهترین فیلم نیست. 
دین کاین بازیگر نقش سوپرمن در «لوییس و کلارک» دیگر هنرپیشه‌ای است که علیه این استانداردها اظهارنظر کرده است و این کار را مایه از بین بردن اعتبار جایزه اسکار می‌داند. او می‌گوید، با تعیین چنین استانداردهایی رقابت اسکار را مثل مسابقه‌های مهدکودک می‌کنیم که به همه شرکت‌کنندگان «جام مشارکت در بازی» اهدا می‌شود.
بیشتر بدانید : عجایب اسکار از آغاز تا امروز!!
بیشتر بدانید : اتفاقی که منجر به تغییر تاریخ اسکار 2018 شد!
منبع: khabaronline.ir

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/205201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان طی 10 سال اخیر

برگزاری مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

امروز، روزِ یوهان کرویف است

شادترین روز اورتون در یک دهه!

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد

واژگونی پژو پارس در محور لردگان به دهدز جان یک نفر را گرفت

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

آغاز نوبت اول آزمون سراسری 1403 با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی

پهلوانی به قامت «حیدر»

عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!