پیام خوزستان

آخرين مطالب

محرومیت گلخانه‌های خوزستان از معافیت بیمه‌ سياسي

محرومیت گلخانه‌های خوزستان از معافیت بیمه‌
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- هیات وزیران در سال 1362 مصوبه ای صادر کرد که بر اساس آن شرکت‌ها، اتحادیه‌های تعاون روستایی و کشاورزی که واحدهای تولیدی محسوب می‌شونداز پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا سقف پنج کارگر معاف هستند، اما این موضوع به دلیل تفسیر متفاوت سازمان تامین اجتماعی تاکنون برای واحدهای گلخانه‌ای خوزستان اجرایی نشده است.

به گزارش ایرنا هیات وزیران در سال 1362 فهرست فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و فنی مشمول سهم کارفرما را در 35 بند اعلام کرد و سپس یک بند به آن اضافه کرد و به موجب الحاقیه تصویب نامه شماره 502/ 23853 اسفندماه سال 1382 شرکت‌ها و اتحادیه تعاون روستایی و کشاورزی که جنبه تولیدی صنعتی داشته باشند، در ردیف کسب و کارهایی قرار گرفتند تا امکان بهره‌مندی آنها از این معافیت‌ها به وجود بیاید اما با وجود پیگیری‌های متعدد، کارگاه‌های گلخانه‌ای در استان خوزستان مشمول این قانون نشده‌اند.
استفاده گلخانه‌های دیگر استان‌ها از معافیت بیمه‌ای
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با اشاره به پیگیری‌ صورت گرفته در خصوص مشمول شدن گلخانه‌های این استان از قانون معافیت پرداخت حق بیمه کارگاهای دارای پنج نفر کارگر، اظهارداشت: طی سال‌های 90 تا 91 خوزستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت کمک‌های دولت به بخش کشاورزی بود اما این درحالی است که گلخانه‌داران استان مشمول این قانون قرار نگرفتند.
شهلا عموری به تصویب نامه شماره 502/ 23853 هیات وزیران با موضوع فهرست فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و فنی مشمول معافیت حق بیمه سهم کارفرما و همچنین بخشنامه 140/2 درآمد سازمان تامین اجتماعی با موضوع واحدهای تولیدی کشاورزی اشاره کرد و گفت: بر اساس تعریف تخصصی که سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان از فعالیت‌های کشاورزی دارد، کشت گلخانه‌ای نیز باید زیرمجموعه بخش کشاورزی و جز واحدهای تولیدی این بخش قلمداد گردند.
رییس اتاق بازرگانی اهواز به نامه اخیر رییس سازمان تامین اجتماعی کشور به استاندار خوزستان پیرو مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مردادماه سال گذشته اشاره‌کرد و گفت: در این نامه واحدهایی که مشمول قانون معافیت نمی شوند ، واحدهایی معرفی شده که به صورت خانوادگی اداره می‌شوند.
وی با طرح این سوال که چرا این معافیت‌ها در دیگر استان‌های کشور اعمال می‌شود، گفت: اداره کل تامین اجتماعی خوزستان باید نسبت به این موضوع شفاف سازی کند و این معافیت‌ها را برای واحدهای گلخانه‌ای در استان اجرایی کند.
استعلام از اداره کل قوانین مجلس در خصوص بهره‌مندی معافیت بیمه ای گلخانه‌ها
مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص پاسخ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور در اسفندماه سال گذشته خطاب به استاندار خوزستان، پیرو مصوبه مردادماه 1398 برای مشمول شدن کارگاه‌های گلخانه‌ای استان جهت استفاده از معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا سقف پنج کارگر، بیان داشت: پاسخ ارائه شده به صراحت اعلام کرده که اداره کل تامین اجتماعی خوزستان اختیار کامل دارد و می تواند تحت شرایطی گلخانه‌های استان را شامل قانون معافیت قرار دهد.
ارسلان شهنی یادآورشد: با این وجود؛ پیش از هر چیز لازم است تا استعلام‌های مربوط به شمولیت این قانون در مورد کارگاه‌های گلخانه‌ای از اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی انجام شود.
وی با بیان اینکه امکان شمولیت این کارگاه‌ها از این معافیت‌ها قطعا امکان پذیر است، گفت: در صورتی که اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی این موضوع را تایید کند، تامین اجتماعی ملزم به انجام آن است.
مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان اضافه‌کرد: بر اساس اطلاعات موجود، معافیت مربوط به گلخانه‌ها در دیگر استان‌های کشور در حال اجرا است و اداره کل تامین اجتماعی خوزستان نیز به تبعیت از دیگر نقاط کشور باید نسبت به اعمال این معافیت‌ها در زمینه کارگاه‌های گلخانه‌ای اقدام کند.
شهنی با اشاره مجدد به نامه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور به استاندار خوزستان، گفت: وی در این خصوص اذعان داشته کارگاه‌های موصوف در صورت احراز شرایط لازم مقرر در قانون معافیت، کارفرمایان آنها از پرداخت حق بیمه معاف خواهند شد و می‌توانند از مزایای پیش‌بینی شده در این زمینه بهره‌مند گردند.
وی تنها استثناء قائل شده در این نامه برای شمولیت این کارگاه‌ها را خانوادگی نبودن لیست بیمه گلخانه‌ها عنوان‌کرد و افزود: همچنین در صورتی که اعتبارات لازم برای انجام معافیت‌های مذبور از سوی دولت تامین گردد، امکان مشمول شدن کارگاه‌هایی با این نوع لیست بیمه نیز فراهم خواهد شد.
مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان گفت: همچنین در این نامه تاکید شده به جز کارگاه‌های بررسی شده که به صورت خانوادگی اداره می‌شوند، دیگر واحدها که مدعی استفاده از این معافیت‌ها هستند، می توانند مدارک و مستندات خود را ارائه کنند تا بررسی‌های لازم در مورد آنها صورت گیرد.
وی تصریح‌کرد: بر همین اساس نمی‌توان گفت مدیرعامل این سازمان شمولیت گلخانه‌های استان برای استفاده از این معافیت‌ها را رد کرده است.
تفسیر از تعریف واحدهای کشاورزی تولیدی بر عهده تامین اجتماعی نیست
معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان همچنین در این خصوص بیان‌داشت: بر اساس قانون معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفر تا سقف پنج کارگر، واحدهای کشاورزی تولیدی که عملیات کاشت، داشت و برداشت را انجام می‌دهند باید از مزایای مربوطه بهره‌مند شود.
نوراله حسن زاده با بیان اینکه فعالیت‌های گلخانه‌ای امروزه در حال توسعه و گسترش هستند، بیان‌داشت: شهرک‌های گلخانه‌ای متعددی در شهرستان‌های شوش، شوشتر، دزفول و دیگر مناطق استان ایجاد شده که وسعت هر کدام از آنها بین 200 تا 500 هکتار است که برنامه توسعه آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: اینگونه شهرک‌ها همانند شهرک‌های صنعتی هستند که هر کدام از آنها به ایجاد فرصت‌های شغلی بین پنج تا 10 نفر منجر خواهند شد.
حسن‌زاده از سازمان جهادکشاورزی خوزستان خواست تا با توجه به حوزه تخصصی این سازمان نسبت به ارائه تعریفی روشن از فعالیت گلخانه‌ای به عنوان یک واحد تولیدی کشاورزی اقدام کند.
معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان تاکیدکرد: باتوجه به همسو بودن فعالیت‌های گلخانه‌ای به عنوان یک واحد تولیدی کشاورزی با فهرست فعالیت‌های مشمول معافیت حق بیمه سهم کارفرما و همچنین اجرای آن در سایر استان‌ها، اعمال این معافیت برای گلخانه داران خوزستان قابل اجرا است.
وی گفت: ضروری است که یک کارگروه کارشناسی با حضور اداره کل تامین اجتماعی استان، معاونت امور اقتصادی استانداری و سازمان جهادکشاورزی خوزستان برای بررسی کارشناسی مستندات موجود تشکیل شود.
حسن‌زاده در ادامه تاکیدکرد: در صورت رفع نشدن این مشکل از سوی اداره کل تامین اجتماعی استان، موضوع از طریق معاونت اقتصادی وزارت کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه دولت‌ها در همه ادوار از حفظ و افزایش تولیدات بخش کشاورزی حمایت می کنند افزود: به‌نظر می‌رسد محدودیت‌های مالی و مشکلات پیش آمده، دلیل اصلی مقاومت سازمان تامین اجتماعی در اعمال این معافیت‌ها باشد.
محدودیت‌های مالی تامین اجتماعی دلیل تفسیر یکجانبه از فعالیت‌های تولیدی کشاورزی
رییس هیات مدیره تعاون گل و گیاه شهرستان شوشتر در خصوص مشمولیت نشدن کارگاه‌های گلخانه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی در استان خوزستان، گفت: در یکی از بازرسی‌های این سازمان متوجه شد که لیست بیمه یک واحد گلخانه‌ای 2 هزار متری غیر فعال در شهرستان باغملک (مربوط به سال 91) به‌صورت خانوادگی صادر شده است.
غلامحسین فرجیان ادامه‌داد: در این رابطه یک پرونده در اداره کل تامین اجتماعی استان تشکیل شد و سپس گزارش‌های مربوط به این گلخانه به سازمان مرکزی منعکس گردید و همین گزارش مبنای سوء برداشت تامین اجتماعی در استان خوزستان شد.
وی با بیان اینکه تفسیر سازمان تامین اجتماعی و اداره کل آن در استان خوزستان از تعریف واحدهای گلخانه‌ای اشتباه است بیان‌داشت: علاوه بر این محدودیت‌های مالی سازمان در اختصاص معافیت‌های بیمه‌ای در ایجاد این سوء برداشت تاثیرگذار بوده است.
فرجیان تصریح‌کرد: این رویه باعث شد تا در نهایت حتی گلخانه‌های استاندارد و مکانیزه از سوی اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان مشمول این معافیت‌ها نشوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان‌های دیگر کشور از این معافیت‌ها استفاده می‌کنند، گفت: گلخانه‌داران گرگان، گرمسار، ورامین اعلام کرده‌اند که مشمول معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا سقف پنج کارگر هستند اما تمایلی به ارائه مستندات مربوطه ندارند.
فرجیان به بررسی‌های صورت گرفته توسط معاونت برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در خصوص شمولیت معافیت گلخانه‌های دیگر استان‌های کشور اشاره‌کرد و گفت: به‌عنوان مثال گلخانه‌های فعال در استان فارس برای بهره‌مندی از این معافیت‌ها مشکلی ندارند و در حال استفاده از مزایای این قانون هستند.
رییس هیات مدیره تعاون گل و گیاه شهرستان شوشتر همچنین در خصوص مکاتبه سازمان مرکزی تامین اجتماعی با مدیرکل وقت استان در دی ماه سال 96، عنوان‌کرد: در این نامه آمده است که واحدهای تولیدی کشاورزی اعم از تعاونی‌های تولیدی روستایی و سایر واحدهای تولیدی کشاورزی که راسا در امر کاشت، داشت و برداشت فعالیت می‌کنند، با احراز سایر شرایط مندرج در قانون معافیت در پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان پنج نفر کارگر و آیین‌نامه مربوطه آن، می‌توانند از معافیت مذبور برخوردار شوند.
فرجیان گفت: در بخش دیگری از این نامه همچنین بیان شده که با توجه به بررسی محتویات پرونده و گزارش بازرسی‌های سال‌های 91 و 92 (موضوع گلخانه سنتی در شهرستان باغملک) به صورت موضوعی بوده و قابل تعمیم به سایر کارگاه‌ ها نیست.
وی یادآورشد: اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان با وجود چنین نامه‌ای اما همچنان از مشمول کردن واحدهای گلخانه‌ای استان برای استفاده از این معافیت‌ها مقاومت می‌کند.
فرجیان با اشاره به اینکه بهانه سازمان تامین اجتماعی برای مقاومت در اعمال این معافیت‌ها عدم بکاربردن واژه گلخانه در این مصوبه هیات وزیران است، گفت: این درحالی است که در این مصوبه به صراحت موسسات کشاورزی را واحدهایی تعریف کرده که عملیات کاشت، داشت و برداشت در آنها انجام می‌شود.
رییس هیات مدیره تعاون گل و گیاه شهرستان شوشتر همچنین به تعریف فعالیت‌های گلخانه‌ای تحت عنوان یک فعالیت تولیدی کشاورزی پرداخت و بیان‌داشت: به همان شکل که در فضای آزاد عملیات کاشت، داشت و برداشت صورت می‌گیرد در سازه‌های گلخانه‌ای نیز این عملیات با استفاده از سیستم‌های مکانیزه انجام می‌شود.
بیش از 20 هزار کارگاه بخش کشاورزی از معافیت‌های بیمه ای استفاده می کنند
معاون منابع بیمه ای اداره کل تامین اجتماعی خوزستان در این خصوص بیان‌داشت: از سال 1361 تعداد 155 نوع فعالیت مشمول معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما (کمک دولت ) بودند که به مرور زمان به 35 فعالیت کاهش یافت.
ضیاء صباغ ضمن اشاره به مصوبات نشست سال 98 شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: انتظار می رفت این موضوع از طریق شورای ملی مورد پیگیری قرار گیرد.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود این موضوع از سوی مجمع نمایندگان استان خوزستان برای طرح در مجلس شورای اسلامی به منظور اختصاص ردیف بودجه ای مشخص جهت فعالان در حوزه بخش کشاورزی از جمله کارگاه های گلخانه ای، قارچ، نوغان داری مورد پیگیری قرار گیرد.
صباغ یادآورشد: تامین اجتماعی در زمینه شمولیت فعالیت واحدهای تولیدی محدودیتی تحت عنوان روستایی و غیر روستایی تعیین نکرده است.
معاون منابع بیمه ای اداره کل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه حدود 35 هزار کارگر در قالب بیش از 20 هزار کارگاه بخش کشاورزی در استان تحت پوشش معافیت های پرداخت حق بیمه سهم کارفرما قرار گرفته اند، گفت: به عنوان مثال در مناطق روستایی شهرستان شوش سه هزار و 500 کارگاه و همچنین شهرستان دزفول چهار هزار کارگاه کشاورزی وجود دارد که از مزایای قانون معافیت استفاده می کنند.
وی بیان داشت: اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان با توجه به ذکر نشدن نام گلخانه در تصویبنامه اصلاحی شمار 6254 امکان بهره مندی فعالان در حوزه گلخانه به جهت نداشتن ردیف بودجه را فراهم نمی‌داند.
صباغ اضافه‌کرد: در صورت تامین اعتبار لازم، کارگاه‌های گلخانه‌ای و تولید قارچ تحت شمول کمک دولت قرار خواهند گرفت.
معاون منابع بیمه ای اداره کل تامین اجتماعی خوزستان به تصویب قانون ماده واحده معافیت کارگاه‌های کشاورزی در سال 1390 اشاره‌کرد و گفت: بعد از ابلاغ این ماده واحده، به مدت یک سال مجموعه کارگاه های کشاورزی به صورت خیلی گسترده تحت شمول معافیت پرداخت حق بیمه قرار گرفتند که پیش از آن به موجب بخشنامه 2/140 با شرایط خاصی این کارگاه ها مشمول این معافیت ها بودند اما در اواخر سال 91 با منقضی شدن قانون بودجه، این معافیت ها در سراسر کشور قطع شد.
وی تصریح‌کرد: پیگیری برای برقراری مجدد این معافیت ها از سوی اداره کل تامین اجتماعی صورت گرفت و با استناد به بخشنامه سابق با عنوان " بخشنامه پنج مشترک فنی و درآمد" کارگاه‌های کشاورزی تحت پوشش معافیت‌ها قرار گرفتند.
ایشان ضمن اشاره به اعمال نشدن معافیت‌ها در استان های اصفهان و فارس ویژه گلخانه‌ها، بیان داشت: در صورتی که گلخانه داران خوزستان، مستنداتی مبنی بر شمولیت این واحدها در سایر استان‌ها ارائه کنند، امکان پیگیری بیشتر این موضوع وجود دارد.
صباغ تاکید کرد: بر همین اساس باید توجه داشت؛ اعمال این معافیت ویژه کارگاه‌های گلخانه‌ای یا پرورش قارچ قبل از پیش بینی و تخصیص اعتبار مورد نیاز، امکان پذیر نیست.
تفسیر تامین اجتماعی از فعالیت‌های گلخانه ای برضد توسعه کشاورزی است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه فعالیت واحدهای گلخانه‌ای در کشور اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند، گفت: در قانونی که سال 62 تحت عنوان ماده واحده در مجلس تصویب و سپس بر اساس تبصره پنج این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن از سوی هیات دولت ارائه شد، کاملا مشخص کرده که چه واحدهای مشمول این معافیت هستند.
جواد سلطانی کاظمی ادامه‌داد: در این تصویبنامه روشن و شفاف عنوان شده که شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی که جنبه تولیدی، صنعتی و فنی (واحدهای تولیدی کشاورزی) داشته باشند؛ مشمول این معافیت هستند.
وی با اشاره به اضافه شدن عنوان واحدهای تولیدی کشاورزی در سال 82 به آیین نامه اجرایی معافیت‌های سهم کارفرما، تصریح‌کرد: بر همین اساس نیازی به پیشنهاد مجدد برای مشمولیت این واحدها در قانون برنامه توسعه هفتم نیست و کافی است که سازمان تامین اجتماعی این معافیت را بر اساس تصویبنامه هیات وزیران در سال 1362 در خصوص واحدهای گلخانه‌ای اعمال کند.
کاظمی، سازمان جهادکشاورزی را متولی این حوزه تخصصی عنوان‌کرد و گفت: بنابراین اداره کل تامین اجتماعی نمی‌تواند در این خصوص به صورت یکجانبه از قانون تفسیر و برداشت کند.
وی اضافه‌کرد: باتوجه به اینکه زمین کشاورزی به‌عنوان واحد تولیدی برای بهره‌مندی از این معافیت مورد قبول اداره کل تامین اجتماعی استان قرار گرفته است؛ لذا باید کارگاه‌های گلخانه‌ای نیز مشمول این بخش از حمایت‌های دولت قرار گیرند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان دلیل رد شدن درخواست مطرح شده برای شمولیت گلخانه‌ها از معافیت پرداخت سهم کارفرما را محدودیت منابع اعتباری تامین اجتماعی دانست و گفت: بنابراین تفسیر این اداره کل از واحدهای تولیدی کشاورزی که در آن گلخانه‎‌ها را واحد تولیدی نمی‌داند؛ قابل قبول نیست.
کاظمی از فعالیت گلخانه‌ای به‌عنوان اولویت اول توسعه کشاورزی کشور نام‌برد و گفت: این واحدها در ایجاد فرصت‌های مناسب شغلی، افزایش تولید و حجم صادرات محصولات داخلی تاثیر بسیار زیادی دارند.
وی یادآورشد: دولت برای حمایت از این واحدها، تسهیلات ویژه‌ای را تعیین کرده اما تامین اجتماعی نسبت به اهمیت موضوع بی‌توجه است و این رویه بر ضد توسعه کشاورزی محسوب می‌شود.
تعارض اعمال معافیت ها در تامین اجتماعی
رییس مرکز داوری اتاق بازرگانی اهواز همچنین با تاکید بر اینکه در عملکرد سازمان تامین اجتماعی بین واحدهای گلخانه‌ای و کارگاه‌های مشمول این معافیت‌ها تعارض وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه امکان انجام هزینه کردهای دولتی (معافیت های تعیین شده) بدون قانون مربوطه امکان پذیر نیست؛ لذا پرداخت هرگونه وجهی توسط دولت در راستای اختصاص معافیت؛ به این معنی است که هزینه‌های آن از پیش تامین شده است.
منصورعطاشنه ادامه‌داد: بر همین اساس دولت مکلف بوده که مبلغی را برای انجام این معافیت‌ها درنظر بگیرد و امکان ندارد این منابع برای استانی درنظرگرفته شده باشد و استان دیگری نتواند از این مزایا بهره‌مند گردد.
این کارشناس برجسته حقوقی استان خوزستان تصریح‌کرد: بنابر این، پاسخ تامین اجتماعی در خصوص رد درخواست بهره‌مندی گلخانه‌داران از قانون معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، مصداق عدم اجرای قانون است و پاسخ های این سازمان را نمی توان قانع کننده دانست.
خوزستان باید به یک هزار هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای برسد.
توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ای از اهداف مهم دولت و بخصوص وزارت جهادکشاورزی در راستای عملیاتی شدن ماده 31 قانون برنامه پنچ ساله توسعه ششم در راستای تحقق برنامه‌ریزی‌های راهبردی جهت ایجاد امنیت غذایی، سلامت و غنی‌سازی محصولات کشاورزی است.
در سال پایانی این برنامه سطح توسعه گلخانه‌ای چهار هزار و 600 هکتار بوده و در سند چشم انداز 1404 به میزان سه هزار و 600 هکتار پیش بینی شده و در ماده 35 این قانون، بر ارتقاء، بهره‌وری و مدیریت بهینه منابع آب و افزایش تولید و اشتغال تاکید شده است.
سهم خوزستان در برنامه توسعه ششم یک هزار هکتار تعیین شده و در حال حاضر در استان 575 هکتار به کشت گلخانه‌ای اختصاص پیدا کرده و سالانه از این سطح زیر کشت 42 هزار و 456 تن انواع محصول گلخانه‌ای برداشت می‌شود.
در استان خوزستان یک هزار و 386 نفر به فعالیت کشت گیاهان گلخانه‌ای مشغول هستند که از این تعداد 77 درصد در بخش تولید گیاهان زینتی و 23 درصد دیگر سایر محصولات گلخانه‌ای را تولید می کنند.
توسعه سطح زیر کشت گلخانه با توجه به ویژگی‌های آن از جمله توان افزایش تولیدی، حدود 10 تا 12 برابر نسبت به محیط باز و با مصرف بهینه از منابع آب 8 تا 10 برابر است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی سازمان تأمین اجتماعی استانداری خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/205100/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کنار بیایند

دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد

ادای احترام رئیس‌جمهور به مقامِ رهبر استقلال پاکستان

اظهارات جدید وزیر کشور درخصوص گشت ارشاد و طرح نور

رئیسی: خطای صهیونیست‌ها در تعرض به خاک ایران چیزی از این رژیم باقی نمی‌گذارد

پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید

واکنش ایران محاسبات دشمن را به هم ریخت

نظارت بر هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان

ابوعبیده: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد

بازداشت کلاهبردار خرید و فروش خودرو در آبادان

ایستادگی و مقاومت بارز‌ترین ویژگی‌های شهید قرنی است

دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است | پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟

پیام ویژه حزب‌الله به اسرائیل!

بازداشت کلاهبردار معامله خودرو در آبادان

پایگاه‌های اشغالگران صهیونیست زیر آتش سنگین حزب‌الله

القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد | ما از حقوق اصلی ملت خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد

خرید تضمینی بیش از 308 هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی

صدور سند برای 56 هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان

عملیات وعده صادق در جهان بی نظیر بود

پلمب یک رستوران بدلیل تخلفات بهداشتی در شادگان

برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت شهادت حمزه سیدالشهدا(ع)

ابوعبیده: پس از گذشت 200 روز، مقاومت فلسطین همچنان استوار ایستاده است

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

به نظرتون سروش با حامد چه صحبتی داشت؟

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

فریدون عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است

نطق طوفانی علیرضابیگی: در مقابل گردنکشان و بدخواهان ملت ایران خواهم ایستاد

سخنگوی جبهه پایداری: در دور دوم انتخابات، لیست انقلابی‌تری خواهیم داشت

توصیه انتخاباتی مصباحی مقدم به مردم: از میان نامزدهای باقیمانده، اصلح را انتخاب کنید

القسام: پاسخ قاطع و گسترده ایران، معادلات دشمن را برهم زد

اجرای طرح ملی زراعت چوب با مشارکت بنیاد برکت در لالی +فیلم

نخستین قربانی اقتدار مقاومت در سرزمین‌های اشغالی/ آهارون هالیوا کیست؟

برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم

آرای جدید انضباطی لیگ برتر اعلام شد

دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب فردا برگزار می‌شود

مدیریت متفاوت در قرمز و آبی‌های اهواز؛ یکی دخالت می‌کند، یکی حمایت!

کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

عکس | تصویر جالب توجه منتشر شده از سوی قسام در دویستمین روز جنگ

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی