پیام خوزستان

آخرين مطالب

روزهای تلخ قصرشیرین مقالات

روزهای تلخ قصرشیرین
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - مسافرخانه تاریخی قصرشیرین اهواز که روزگاری محل اسکان مسافران ایرانی و خارجی بود این روزها در گوشه بازار روزگار تلخی را می‌گذراند.

به گزارش ایرنا قدمت مسافرخانه قصر شیرین به اوایل دوره پهلوی می‌رسد، در آن زمان به خاطر موقعیت مکانی این مسافرخانه و حضور تجار و بازرگانان، مسافران زیادی را به خود دید اما با گذر زمان، تغییر در نوع زندگی و تجارت مردم رفته رفته این مسافر خانه تعطیل و به تاریخ پیوست.
مسافرخانه قصر شیرین در خیابان امام خمینی (ره) یکی از پرترددترین نقاط اهواز واقع شده است، در کنار آن سینما قدس اهواز قرار دارد، بنا به گفته دوستداران میراث فرهنگی بخش‌هایی زیادی از مسافرخانه قصر شیرین قبلا تخریب شده است.
در حال حاضر این مسافرخانه خانه قدیمی دارای 10 اتاق سالم است و هیچ گونه کاربری خاصی ندارد، در اثر بی توجهی سال‌های متوالی، بنا دچار آسیب‌های جدی در سقف، دیوارها و در و پنجره شده است، فضای داخلی این بنا مملو از زباله‌هایی است که سال‌ها در آنجا بوده‌اند و خاک خورده اند و همین امر منظره بسیار زشت و ناخوشایندی را فراهم آورده است.
با وجود این که کارشناسان گردشگری معتقدند با توجه به موقعیت مکانی این بنا می‌تواند تاثیر به سزای در توسعه فرهنگ و گردشگری شهر اهواز داشته باشد اما همچنان این بنا به حال خود رها شده است و تا این لحظه نیز به ثبت ملی نرسیده است.

پیام خوزستان


شلوغی بازار، بهانه‌ای برای تخریب
یک فعال و دوستدار میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به آسیب‌های وارده به این بنا گفت: برخی نبود پارکینگ و شلوغی منطقه را بهانه‌ای برای تخریب این اثر می‌دانند اما این مساله اصلا بهانه خوبی نیست چراکه بناهای زیادی در سراسر دنیا در دل شهر واقع شده است که نه تنها شلوغی برای آن بد نیست بلکه بسیار خوب و درآمدزا است.
مجتبی گهستونی با بیان این که با فعال کردن این مسافرخانه امکان جذب گردشگر افزایش می‌یابد توضیح داد: با احیای مسافرخانه قصر شیرین امکان احیای تاریخی که در گذشته در این مکان بوده فراهم می‌شود و از این طریق به دیگران نیز انگیزه‌ای برای حفظ دیگر بناهای تاریخی داده می‌شود.
وی یادآور شد: ساختمان مسافر خانه قصر شیرین با سینما قدس اهواز در هم تنیده هستند و بخش‌های جدایی ناپذیر از یکدیگرند، این 2 اثر تاریخی فرهنگی می‌توانند در مسیر گردشگری شهری و فرهنگی مورد توجه قرار گیرند و ضرورت دارد که در حال حاضر مرمت، حفاظت و احیای شوند و به بهره‌برداری متناسب با شان بنا قرار گیرند.
این دوستدار میراث فرهنگی افزود: متولیان امر از جمله اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی مکلفند در راستای زیباسازی، توسعه فرهنگی شهر و بازآفرینی شهری این بنا را مورد توجه در مقوله گردشگری قرار دهند.
وی با بیان این که موقعیت مکانی مسافرخانه قصر شیرین موقعیتی منحصر به فرد است توضیح داد: این مسافرخانه در قلب بازار واقع شده و توجه به این مقوله می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز فرهنگی کسبه و افرادی که برای خرید به شهر می‌آیند را برطرف سازد قطعا حذف سینما قدس و مسافرخانه قصر شیرین ضربه جبران ناپذیری به توسعه فرهنگی شهر است.
گهستونی ادامه داد: حذف پی در پی بناهای فرهنگی که در خیابان امام خمینی(ره) فعلی اهواز از گذشته تاکنون بوده است نشان می‌دهد که تعدد مراکز فرهنگی رو به کاهش است و جای خود را به برخی مکان‌هایی داده که امروز شاهد خلا در حوزه فرهنگی شهر هستیم.
ایجاد گذر فرهنگی با احیای قصر شیرین
وی با تاکید بر نیاز مردم ساکن در شهر و کسانی که در بازار در رفت‌ و آمد هستند گفت: موقعیت مکانی سینما قدس و مسافرخانه قصر شیرین با توجه به اینکه در کوچه پشتی آن نیز چند بنای تاریخی واقع شده می‌تواند تبدیل به یک گذر فرهنگی در خیابان امام خمینی(ره) اهواز باشد لازم است نگاه مسئولان به این مقوله جامع‌تر و متمرکزتر باشد.
این فعال میراث فرهنگی گفت: منطقه‌ای که ساختمان مسافر خانه قصر شیرین در آن واقع شده از تحرک‌پذیری بالایی برخوردار است و روزانه ده‌های هزار نفر از آنجا تردد می‌کنند.
وی تاکید کرد: ساختمان مسافر خانه قصر دارای ارزش‌های معماری و دارای یک الگوی ایرانی است و متناسب با بافت گذشته شهری اهواز است و مرمت آن می تواند الگویی برای دیگر بناهای سطح منطقه به ویژه در مرکز شهر که دچار نوعی پریشانی در معماری بناها است و از هیچ الگوی متناسبی تبعیت نمی‌کند باشد، 10 اتاق مسافرخانه قصر شیرین می‌تواند تبدیل به یک مکان فرهنگی مثل فرهنگسرا، تالار، گالری، کافی‌شاپ، مرکز آموزش و... شود.
گهستونی گفت: در مرکز شهر اهواز از یک خلاهای فرهنگی برخودار هستیم و مردم فکر می‌کنند آنجا صرفا یک مرکز خرید و فروش محصولات غیر فرهنگی است، در حال حاضر جز چند کتابفروشی در مرکز شهر، دیگر مراکز فرهنگی بسیار اندک هستند و نیازهای منطقه را برآورده نمی‌کنند و هنوز متناسب با نیاز مردم مراکز فرهنگی به روز نشده اند
وی گفت: پس بنایی مثل قصر شیرین باید مرمت و در راستای گردشگری شهری مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و انگیزه ای شود تا و از این طریق رفت و آمدهای غیرهدفمند در پاساژها می تواند به مکان های فرهنگی بروند.
این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: یکی از دلایلی که مسافر خانه قصر شیرین در شهر اهواز وضعیت نابسامانی پیدا کرده است از یک طرف نبود یک نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌گذاری مناسب برای آن است و از طرف دیگر اندک بودم تعامل میراث فرهنگی و شهرداری است.
وی افزود: متاسفانه میراث فرهنگی بودجه لازم برای جلوگیری از تخریب و مرمت بناها را ندارد و از سوی دیگر اولویت برخی ارگان‌ها مانند شهرداری مسایل دیگری است.
گهستونی توضیح داد: با راه اندازی یا تشکیل اداره دفتر بافت تاریخی می‌توان برای بناهایی همچون مسافرخانه قصر شیرین سرمایه‌گذار پیدا کرد و از این طریق ضمن حفاظت از بنا از آن بهره برداری لازم را داشت.

پیام خوزستان


قصر شیرین در شرف ثبت ملی
معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: پرونده ثبت سینما قدس و کاروانسرای قصر شیرین برای ثبت این 2 اثر در فهرست آثار ملی آماده شده است، به شهرداری و مالک نیز اعلام شده هر گونه دخل و تصرف یا تخریب بنا به علت اینکه در شرف ثبت است ممنوع می‌باشد.
احمدرضا حسینی‌بروجنی با اشاره به خطراتی که این بنا را تهدید می کنند گفت: آسیب‌هایی در حال حاضر بنا را تهدید می‌کند که باید فکری به حال این آسیب‌ها و برطرف کردن آن‌ها بشود، یکی از برنامه‌های ما این است که رفع خطر از بنای قصر شیرین را در اعتبارات امسال پیش‌بینی‌ کنیم.
وی تاکید کرد: هرگونه فعالیت عمرانی، مرمتی یا تعمیراتی که در سطح شهر به ویژه در محدوده بافت تاریخی انجام شود باید از میراث فرهنگی استعلام صورت گیرد و تا زمانی که مالک اقدامی نکند برای بنا مشکلی ایجاد نمی‌شود اما به طور کلی حتی برای انجام‌ تعمییرات هم باید استعلام ‌ازمیراث گرفته شود تا ما مجوز لازم را صادر کنیم.
معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: مالک بنا و شهرداری با اطلاع کامل در جریان این موضوع هستند که اثر قصر شیرین یک اثر فرهنگی تاریخی است حتی خرید و فروش بدون مجوز میراث مجاز نیست.
وی توضیح داد: حال اگر مالک قصد بهره‌برداری یا انجام مرمت در بنا را داشته باشد می‌تواند از طریق فرم‌های مشارکت استفاده کند و از این طریق وام‌های بلاعوض یا کم بهره به او تعلق می‌گیرد.
حسینی‌بروجنی ادامه داد: اعتبارات میراث فرهنگی برای بناهایی که مالک خصوص دارند بیشتر به مرمت و رفع خطر اضطراری بناها تعلق می‌گیرد.
برچسب‌ها
تخریب بنای تاریخی خوزستان بنای تاریخی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/205012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!