پیام خوزستان

آخرين مطالب

بخش محروم شهیون دزفول نیازمند توجه شهرستان ها

بخش محروم شهیون دزفول نیازمند توجه
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - دزفول- بخش شهیون با حدود 11 هزار نفر جمعیت بخش گسترده‌ای از وسعت شهرستان دزفول را شامل می‌شود و با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان از کمبود امکانات و زیرساخت‌ها رنج می‌برد.

به گزارش ایرنا، بخش شهیون افزون بر 302 کیلومترمربع مساحت دارد و مرکز آن در 15 کیلومتری شمال دزفول قرار گرفته، این بخش کوهستانی با پنج دهستان یکی از گسترده‌ترین بخش‌های شهرستان دزفول است.
شهیون دزفول با داشتن ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و گردشگری منطقه‌ای محروم است و اهالی آن بدلیل کمبود امکانات با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
نبود زیرساخت‌های آموزشی، آب، برق، گاز، تلفن ثابت، فرهنگی و ورزشی در جای جای این بخش به وضوح قابل مشاهده است؛ جوانان این منطقه از نبود فضای ورزشی مناسب گلایه دارند و دیگر ساکنان خواستار بهره‌مندی از امکاناتی نظیر گاز هستند.
تنها مکانی که در این بخش به نام سالن ورزشی از آن یاد می‌شود دیوارهای ساختمانی نیمه کاره‌ای است که از سال‌ها پیش رها شده و ظاهرا عزمی برای تکمیل و بهره برداری آن نیست.
نبود امکانات و شغل مناسب در این بخش محروم باعث مهاجرت اهالی به شهرهای اطراف به ویژه دزفول شده است.
مشکلات شهیون از زبان ساکن این بخش
به گفته یکی از اهالی بخش شهیون دزفول، مشکلات فراوانی از جمله نبود فضای ورزشی در این بخش وجود دارد.
بهرام پیله رام با بیان اینکه حتی یک مترمربع فضای ورزشی در اختیار جوانان نیست، افزود: سال 94 یک زمین از طرف یکی از اهالی برای ساخت سالن فوتبال به اداره ورزش و جوانان اهدا شد که 50 درصد از سایت اداری این سالن و 10 درصد از کل پروژه به مرحله اجرا درآمد ولی با گذشت افزون بر پنج سال در همان حالت باقی مانده و عملیات ساخت آن متوقف شده است.
وی افزود: یک زمین ورزشی خاکی دیگر نیز از سوی اهالی واگذار و تسطیح شد ولی با گذشت 2 سال هنوز اقدام دیگری در راستای ساماندهی آن صورت نگرفته است.
پیله رام با بیان اینکه عزمی برای بهره برداری از این زمین چمن ورزشی از سوی مسوولان وجود ندارد، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده بودجه‌ای از طرف شرکت نفت برای انجام کارهای زیربنایی این زمین اختصاص یافت و قرار شد اقدامات دیگر توسط اداره ورزش و جوانان انجام شود. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات تسطیح و زیرسازی این زمین توسط شرکت نفت در حال انجام است، افزود: حدود 20 حلقه چاه نفت در این بخش محروم بهره برداری شده است که طبق قانون باید از سود حاصل از آن درصدی برای بهسازی و زیرسازی منطقه هزینه شود.
پیله رام اظهارداشت: این منطقه درآمدزایی بالایی برای کشور دارد ولی برای رفع دغدغه‌های جوانان آن اقدام خاصی صورت نگرفته این در حالی است که اگر امکاناتی به اهالی داده شود تهدیدها و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابند.
وی با تاکید بر لزوم توجه به بخش شهیون افزود: لوله‌های نفت از کنار خانه‌ها و جاده‌های منطقه عبور می‌کنند ولی مردم از نعمت گاز محروم هستند و پروژه‌ای در این منطقه اجرا نشده است.
این ساکن بخش شهیون دزفول گفت: تامین گاز اهالی از طریق سیلندر انجام می‌شود که در فصل سرما و با وجود سهمیه بندی سوخت، مشکلات زیادی برای آنها ایجاد شده است.
وی افزود: مهاجرت جوانان از روستاهای بخش شهیون به شهر برای کسب درآمد یکی دیگر از مشکلات اهالی است و نبود شغل آنها را مجبور به مهاجرت می‌کند.
پیله رام شغل اغلب اهالی منطقه را دامداری و کشاورزی دیم عنوان و بیان کرد: این شغل‌ها درآمد چندانی ندارند و درنهایت 90 درصد جوانان بدلیل بیکاری مجبور به مهاجرت از منطقه به حاشیه شهرها می‌شوند.
وی افزود: پیش از این پیگیری‌هایی برای درخواست کشت و تسطیح اراضی و آبیاری کشاورزی از سوی اهالی داده شد ولی اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.
این ساکن بخش شهیون گفت: نداشتن تلفن ثابت یکی دیگر از کمبودهای اهالی شهیون است و با وجود تعبیه دکل‌های همراه اول و ایرانسل، تلفن ثابت در منطقه وجود ندارد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری بخش شهیون اظهارداشت: این بخش در تعطیلات نوروز پذیرای بیش از 60 هزار گردشگر است ولی طرح‌های بوم‌گردی و گردشگری برای آن دیده نشده البته از طرف اهالی اتاق‌هایی با عنوان بوم‌گردی و صنایع دستی به فروش می‌رسد ولی به صورت عمده در این خصوص فعالیتی صورت نگرفته است.
پیله رام افزود: دستگاه‌های مربوطه از جمله میراث فرهنگی می‌توانند با سرمایه گذاری بخش خصوصی طرح‌های گردشگری ویژه‌ای برای اشتغالزایی اجرا کنند.
وی گفت: جمع‌آوری زباله و فاضلاب در بخش شهیون یکی دیگر از مشکلات اهالی است که برای رفع آن شورای شهر، شهرداری و دهیاری باید عزم جدی داشته باشند.
این ساکن بخش شهیون از مسوولان خواست برای مشاهده مشکلات این بخش به منطقه سفر کرده و از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرند ضمن اینکه انتظار درنظر گرفتن بخشی از بودجه نفت برای حل این مشکلات برای تامین زیرساخت‌ها انتظار به جایی است.
وی افزود: دامداری اهالی شهیون، سنتی است که می‌توان با تامین زیرساخت‌ها و احداث کارخانه شیر و کارگاه‌های زودبازده از جمله کارگاه‌های صنایع دستی موجب اشتغالزایی اهالی شد.
اقدامات دستگاه‌های اجرایی در این بخش
رئیس شرکت گاز شهرستان دزفول گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده گازرسانی به روستاهای بیشه بزان، بازارگه، زرگه، اسلام آباد، باغچه بان، پامنار، وحدت، ممیلی، گوگندم، حسن آقا و دارک به واحد برنامه‌ریزی ابلاغ شده و در دستور کار است. 
علیرضا توفیق‌زاده افزود: عملیات گازرسانی به این روستاها با 52.5 کیلومتر شبکه و 519 اشتراک انجام خواهد شد.
رئیس اداره ورزش و جوانان دزفول نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اعتبارات ورزشی دزفول بسیار ناچیز است و پاسخگوی جمعیت شهرستان نیست.
ناصر نظری سرانه استاندارد فضای ورزشی در شهر را برای هر نفر سه مترمربع عنوان کرد و افزود: این سرانه در حال حاضر در شهرستان دزفول کمتر از یک مترمربع است.
وی ادامه داد: یکی از اهالی بخش شهیون دزفول یک زمین ورزشی در سال‌های گذشته برای احداث چمن ورزشی واگذار کرد که ضمن تعیین تکلیف آن، عملیات زیرسازی آن با اعتبارات نفت در حال انجام است و پس از تکمیل زیرسازی، آب و برق آن توسط بخشداری تامین می‌شود.
رئیس اداره ورزش و جوانان دزفول اظهارداشت: چند سال پیش نیز یک زمین دیگر برای احداث سالن ورزشی توسط اهالی واگذار و عملیات بتن ریزی و اتاق‌های زیر جایگاه آن احداث شد ولی هنوز سوله‌ ساخته نشده است.
وی با بیان اینکه این سالن ورزشی زیرنظر ورزش و جوانان است، افزود: برای تکمیل این سالن ورزشی افزون بر 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت: بهسازی مسیر روستای سگریون و عالی رزا، اصلاح و بهسازی معابر منطقه چلون و المون احمد فداله، احداث منبع آب و خط لوله عظیم‌آباد در حومه روستای نورآباد، توسعه شبکه برق نورآباد، کوپال‌ریزی منطقه چارره و احداث 2 آب‌نمای آن از جمله اقداماتی است که در بخش شهیون دزفول انجام شده‌اند.
سیدحمید پورغفاری افزود: آبرسانی به منطقه سزار و روستاهای اطراف، اصلاح مسیر مناطق عشایری کول زیوه و نم نم چه در حومه دیونی، بهسازی معابر و اجرای جوی و جدول روستاهای دارک، آزنگ و صالح‌آباد، بهسازی معابر و سنگ فرش روستای گوشه، اصلاح مسیر راه‌های روستایی پرچوک و دره هالویی و نثار آبله و آبرسانی به منطقه سزار از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه محروم می‌باشند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توسعه صنایع دستی بخش شهیون دزفول گفت: امکانات لازم در اختیار یکی از بانوان کپوباف بخش شهیون دزفول قرار گرفته تا امکان فروش صنایع دستی تولیدی بانوان فراهم و بازاریابی شود.
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه دزفول اظهارداشت: به منظور توسعه صنایع دستی و اشتغالزایی در بخش شهیون دزفول، عملیات ساماندهی زنجیره ارزش کپوبافی و بوم گردی در سه روستای محصول محور زرگه، پامنار و اسلام‌آباد دزفول آغاز شده است.
وی حمایت از تولید کپو و اقامتگاه بوم‌گردی را هدف اجرای این طرح دانست و افزود: اعطای 100 میلیارد ریال تسهیلات به 120 نفر از اهالی این سه روستا آغاز شده و تلاش بر این است ضمن توانمندسازی اهالی، این روستاها بیکار نداشته باشند.
مدیر مخابرات منطقه خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تمامی شهرهای استان و بیش از 80 درصد روستاها خوزستان زیرپوشش شبکه همراه اول است. 
رحیم فلاح زاده افزود: در مناطق شمالی خوزستان همراه اول و شبکه تلفن جی اس ال وجود دارد و شرکت مخابرات براساس تعهدات خود مناطق بدون پوشش نظیر شهیون دزفول را به دستور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرپوشش قرار خواهد داد. 
وی با بیان اینکه 294 روستا در منطقه شهیون وجود دارد که قرار است 38 سایت در این منطقه راه اندازی ‌شود، گفت: بدلیل نبود برق در مناطق سخت گذر این منطقه، پنج سایت با استفاده از سلول‌های خورشیدی راه اندازی شده است. 
به گفته مسوولان دزفول با توجه به پراکندگی زیاد منازل، جمعیت کم و هزینه اقتصادی فراوان، امکان راه اندازی تلفن ثابت در مناطق محروم وجود ندارد و تلاش می‌شود اهالی این مناطق محروم از تلفن وایرلس بهره مند شوند.
به گزارش ایرنا 2 بخش شهیون و سردشت با سه هزار و 700 کیلومترمربع و 73 درصد مساحت دزفول جزو مناطق محروم این شهرستان به شمار می‌روند و بیش از 300 روستای بالای 30 خانوار دارند.
برچسب‌ها
دزفول دولت خوزستان محرومیت

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/202928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تست مقاومت گوشی چینی با پرتاب چاقو + فیلم

مقاومت عراق: به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

دادستان بندر امام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

زباله های فضایی در مریخ

تصادف پراید در محور آبادان به قفاص یک کشته و 9 مصدوم بر جای گذاشت

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تصاویر حمله پهپادی به هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی مهم در ایلات

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه