پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیرعامل آبفا خوزستان:

از ورود فاضلاب به کارون شرمنده هستم/نقاط تلاقی آب و فاضلاب کم است سياسي

از ورود فاضلاب به کارون شرمنده هستم/نقاط تلاقی آب و فاضلاب کم است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: از ورود فاضلاب به کارون شرمنده هستم. از سال 85 و 86 باید جلوی سرریز فاضلاب به کارون را می گرفتیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، صادق حقیقی پور عصر امروز در نشست خبری، اظهار کرد: حجم مشکلات آنقدر زیاد است که برخی مواقع در کارهای روزمره غرق و دچار انفعال می‌شویم. در میان این مشکلات قطعاً وجود فضای مجازی گسترده، سایت یا روزنامه‌های اطلاع‌رسانی را یک نعمت می‌دانیم. حتی اگر برخی مواقع نقد از دید ما غیرمنصفانه باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید دموکراسی تمرین شود و نباید همیشه منتظر تعریف باشیم، افزود: اینکه کتمان شود که هیچ مشکلی وجود ندارد، اصلاً خوب نیست ولی باید علت سنجی شود که چه عواملی زمینه‌ساز این مسائل شده است چرا که تا مشکلات ریشه‌یابی نشود، شاهد حل آنها نخواهیم بود.
مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اینکه تراکم عملیاتی آبفا تنها در یک منطقه صرف نیست، تصریح کرد: در مدیریت، نباید با دیدگاه سیاسی و یا قومیتی به مسائل نگاه کرد بلکه باید همه مردم را برای دریافت خدمات به یک چشم نگاه کرد. بیشتر فعالیت‌های عملیاتی در مناطق پایین‌شهر بوده است که از جمله می‌توان به محلات منبع آب، حصیرآباد، زوئیه ، کوت عبدالله و غیزانیه اشاره کرد.
حقیقی پور عنوان کرد: مشکلات آب و فاضلاب به صورت فنی و کارشناسی باید بررسی شوند و نمی‌توان به این مسائل، قومیتی یا سیاسی نگاه کرد. فاضلاب از منظرم مشکل اول خوزستان است که این استان در این زمینه فقیرترین استان کشور محسوب می‌شود.
وی بیان کرد: تمدن قدیمی استان، یکی از علل این مشکلات است و اینکه از همان گذشته سیستم دفع فاضلاب داشتند ولی ایجاد شبکه‌های مدرن با انقلاب و بعد هم جنگ تحمیلی همزمان شد، بعد از جنگ خوزستان در دوران دنبال ساخت خانه بود ولی استان‌های دیگر به دنبال ایجاد شبکه فاضلاب بودند.
7 شهر خوزستان مشکل فاضلاب دارند
مدیرعامل آبفای خوزستان گفت: مشکل اساسی فاضلاب در هفت شهر سوسنگرد، اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام وجود دارد که زمین باتلاقی است و برای عمق لوله‌گذاری در یک متری به آب یا لنز ماسه‌ای برخورد می‌کنیم که مجبور به سپرکوبی هستیم و از طرفی بسیاری از خانه‌ها استحکام کافی را در این خصوص ندارند و با سپرکوبی ، خراب می‌شوند.
حقیقی پور با اشاره به اینکه برای کار در مناطق مرکز شهر اهواز با یک بیل کل آب مناطق قطع می‌شود، ادامه داد: روز گذشته در کوت عبدالله با یک دستگاه گریدر 17 انشعاب غیرمجاز قطع شد که با وجود غیرمجاز بودن ولی به دنبال وصل شدن مجدد آن بودیم تا آب منزلی قطع نشود.
وی اظهار کرد: قرار است که تأمین آب 74 شهر و چهار هزار روستا در طرح‌های جامع آب‌رسانی انجام شود. این کار از سدهای استان به دلیل منابع آب مطمئن، با کیفیت آب پایدار و مصون از آلودگی هستند، به وسیله خطوط انتقال انجام خواهد شد.
مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اینکه در مطالعات بانک جهانی که سال 87 اعلام شد، تصفیه‌خانه شماره دو که 60 درصد آب اهواز را تأمین می‌کند، باید از مدار خارج شود، افزود: دولت اعلام کرد که تأمین آب اهواز در طرح غدیر قرار گرفته است و مطابق این طرح به ازای هر نفر، 250 لیتر آب را تحویل شهروندهای اهوازی بدهیم.
حقیقی پور یادآور شد: در طرح غدیر قرار بود آب تصفیه شده را به ما تحویل دهند که اگر این‌گونه نبود، باید در تصفیه‌خانه شماره دو اهواز شاهد حداقل 15 درصد هدررفت آب باشیم.
وی با اشاره به تولید یک میلیون مترمکعب آب در خوزستان، تصریح کرد: برای اهواز نزدیک 700 هزار مترمکعب در شبانه‌روز تولید آب داریم ولی فروش آب کمتر از 260 هزار مترمکعب است.
مدیرعامل آبفا خوزستان عنوان کرد: عمر مفید یک شبکه در اروپا 80 سال است که اتفاقاً خیلی از شبکه‌های قدیمی ما نسبتاً پایدار هستند. یک هزار و 600 کیلومتر شبکه توزیع با سن بالای 25 ساله را در اهواز داریم که در استان این رقم سه تا چهار هزار کیلومتر است.
50 هزار مشترک غیرمجاز در اهواز
وی تصریح کرد: هدررفت آب (میزان هدررفت به خاطر شبکه فرسوده که تلفات فیزیکی است و یک بخش هم تلفات ظاهری که یا کنتور خراب است یا مشترک کنتور ندارد و یا قبل از آن سه راهی زده است) را از 42 درصد به 35 درصد کاهش داده شد که استاندارد این هدررفت فیزیکی در تمام جهان 50 درصد می‌شود ولی در خوزستان حداقل 70 درصد آن ظاهری یعنی مربوط به خطای قرائت است.
مدیرعامل آبفای خوزستان خبر داد: اهواز 400 هزار مشترک آب دارد ولی 50 هزار مشترک غیرمجاز هم دارد که شاید در دیگر کلان‌شهرها این‌گونه نیست.
حقیقی پور در خصوص آب گل آلود یا بوی فاضلاب دادن آب آشامیدنی گفت: این نقاطی که احتمال تلاقی فاضلاب وجود دارد به شدت پایین است ولی شبکه‌های توزیع آب موجودات زنده‌ای هستند و اتفاقات غیر برنامه‌ریزی شده هم دارند. قطعاً در هر خیابانی یک خط آب و یک خط فاضلاب داریم که هر کدام یکسوی خیابان هستند و خط آب در عمق یک و نیم تا دو متر و فاضلاب از سه متر شروع می‌شود و تا پایین‌تر می‌رود.
وی بیان کرد: خط لوله آب تحت فشار است و همیشه فشار پمپ پشت آن است ولی خط لوله فاضلاب ثقلی است. در مواقع پیک مصرف فشار در خط پایین می‌آید و بر اساس قانون و مقررات ملی ساختمان بعد از مخزن پمپ نصب شود ولی همه در اهواز قبل از مخزن این نصب پمپ را دارند.
مدیرعامل آبفای خوزستان تشریح کرد: در اهواز سطح آب زیرزمینی بالاست و آب دور لوله‌ها را احاطه کرده است ولی در مواقع پیک مصرف که کم‌فشاری عمومی در شبکه توزیع را داریم، وقتی پمپ‌ها مکش آب دارند، آب سطحی هم وارد لوله می‌شود که ماندآب هست و بوی گند می‌دهد یا آب گل آلود هست.
حقیقی پور تصریح کرد: در کنار توسعه شبکه باید توسعه فرهنگ داشته باشیم و رابطه مردم با ما و نگاه آنها به آبفا تغییر کند یعنی مشترکان غیرمجاز و نصب پمپ‌های آب قبل از مخزن نباید وجود داشته باشد.
تولید 185 هزار مترمکعب فاضلاب
وی انتقاد کرد: وقتی یک فرد به خاطر چک برگشتی از کسی که به او بدهکار بود، کُنده نخل را وارد منهول می‌کند تا فاضلاب مقابل خانه آنها بالا بزند در حالی که یک کیلومتر جلوتر بالا می‌زند، 100 متر قبل یا بعد کبابی‌ها و رستوران‌ها نیز فاضلاب بالا زده یا فضله احشام را در شبکه فاضلاب رها می‌کنند، چه انتظاری باید داشت.
مدیرعامل آبفای خوزستان ادامه داد: شبکه فاضلاب برای فاضلاب تولید شده از سینک ظرف‌شویی، دوش حمام و لباسشویی است ولی برای پتو، بطری و کُنده درخت نیست.
حقیقی پور یادآور شد: از ریزش فاضلاب به کارون شرمنده هستیم و اعتقاد دارم که پاک‌سازی کارون به اجرای طرح غدیر اولویت دارد و از سال 85 و 86 باید جلوی سرریز فاضلاب به کارون را می‌گرفتیم.
وی عنوان کرد: 185 هزار مترمکعب فاضلاب در شرق تولید می‌شود که بخشی از آن به رودخانه کارون سرریز می‌شود. از 107 هزار مترمکعب فاضلاب غرب اهواز نیز 75 هزار مترمکعب به رودخانه کارون سرریز می‌شود.
مدیرعامل آبفای خوزستان گفت: کل ظرفیت شبکه فاضلاب 300 هزار مترمکعب در اهواز است که در آذرماه سال گذشته، 17 میلیون مترمکعب بارندگی داشتیم که دفع آب‌های سطحی شهرداری نهایتاً 20 درصد باشد ولی مابقی را چه کسی باید دفع می‌کرد؟ با کمک گروه‌های جهادی و خیریه توانستیم آن را در چند روز دفع کنیم.
حقیقی در خصوص اعتراض کارگران آبفا روستایی گفت: بر اساس لیست 883 نفر کارمند آبفای روستایی داریم ولی در واقعیت یک هزار و 850 نفر پرسنل داریم. در آب روستایی قبلاً با اعتبار عمرانی حقوق پرداخت می‌شد که نتیجه نه کار برای مردم انجام می‌شد و نه حقوق پرداخت می‌شد اما از وقتی منصوب شدم، از درآمدهای خود پرداخت حقوق می‌کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/202202/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!

کاپیتان خوزستانی‌ها مرد بازی‌های خاص!

پنج ماموریت اسرائیل برای مقابله با ایران و مقاومت

حمله موشکی مقاومت به جنوب فلسطین اشغالی