پیام خوزستان

آخرين مطالب

گوهرشاد به خون کشیده شد

کلاه‌شاپویی که 2000 نفر را در گوهرشاد کشت! مقالات

کلاه‌شاپویی که 2000 نفر را در گوهرشاد کشت!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رضاخان در زمانی که در ارتش حضور داشت، یک تیربارچی بود. به رضا ماکسیم شهره یافت و همه مسائل را از زبان مسلسل و قدرت نظامی حل می‌کرد و این موضوع را به دفعات تجربه کرده بود و این عامریت و قاهریت را اعمال می‌کرد. درمجموع، جریان روشنفکری‌ای در ایران حاکم بود که رضاخان نماینده مشت آهنین این روشنفکری است. من رضاخان را جدا از جریان روشنفکری نمی‌دانم. معتقدم که رضاخان نماینده مشت آهنین روشنفکری است و چندان فاصله و تفاوتی بین آنها نیست. اگر مصوبات مجلس سوم را ببینید، تشکیلات تقی‌زاده را که در «اجتماعیون-عامیون» پی می‌گرفتند، همه این تشکیلات را آنها هم پیش‌بینی می‌کردند. نکته تازه‌ای در زمان رضاخان شاهد نیستیم. حتی در آثار و نوشته‌های دوره مشروطه از سوی روشنفکران، بحث مربوط به معارضه با حجاب و تغییر لباس و حتی تشکیل قشون متحدالشکل و مدل اروپایی‌شدن را بعینه می‌بینیم. آقایانی که به سفر اروپایی می‌رفتند نخستین دستاورد جدی‌ای که همراهشان به کشور بازمی‌آوردند، تغییر فرم لباس خانواده‌هایشان بود و این موضوع، در آن دوره، تبدیل به خواست عمومی جریان اشرافیت شد. تأکید می‌کنم که برای اشرافیت و لاغیر! حتی عکس‌هایی از زندگی خصوصی ناصرالدین‌شاه در میان است که وقتی از اروپا به ایران بازگشت، لباس‌های اروپایی با‌خود به همراه آورد. این موضوع به وضوح و بارها در اشرافیت سیاسی ایران به چشم می‌خورد. در واقعه مسجد گوهرشاد هم موضوع همین‌گونه بود. وقتی که طیفی از روحانیون ازجمله حاج‌آقا حسن قمی که از مراجع تقلید مشهد در آن زمان بود، با سیاست‌های تغییر لباس و متحدالشکل‌کردن لباس‌ها و کلاه‌شاپو مخالفت می‌کند‌ و این موضوع را هم به‌درستی تشخیص داد، بهانه‌ای برای مقدمه‌ای از اقدام‌های ارتش و رضاخان دست حکومت می‌افتد. رضاخان مرجع تقلید مشهد را به زور تبعید می‌کند و او از کشور اخراج می‌شود و هنگامی هم که مردم نسبت به این موضوع معترضند، اعتراضشان با خشونت پاسخ داده می‌شود.
محمدتقی بهلول تلاش کرد که این اعتراض عمومی را تبدیل به تحصنی در مسجد گوهرشاد کند. تحصن مردم در مسجدی که امروز هم اگر به آنجا بروید و گذرتان به آنجا بیفتد، خواهید دید که با توجه به مساحت مسجد و اطرافش، محدود است و به زحمت در دور و اطراف و داخل آن 5هزار نفر جا می‌گیرند. درمجموع مردم نسبت به این مسئله اعتراض کردند. چنانچه چند روز مردم در آنجا ماندند.
ذهنیت ماکسیمی و تیربارچی‌بودن و حل همه‌‌چیز از زبان مسلسل به اینجا منتهی می‌شود که همین سرکوب را، اگر البته به رضاخان حق سرکوب را هم بدهیم، مرحوم اسدی خواست با برخورد پلیس خاتمه دهد و تمایل داشت پلیس در این امر مداخله کند، نه ارتش. به هر حال با توجه به شرایط آن دوره، ممکن بود پلیس 4تا باتوم بزند و مردم را متفرق کند و به خانه‌هایشان بفرستد. اصرار نایب‌التولیه استاندار همین بود و گفت در مسجد و کنار حرم امام‌رضا(ع) کشتار و خونریزی به‌راه نیندازید و نهایتا با موضوع، برخورد پلیسی و امنیتی شود. اما می‌بینیم که رضاخان به سرلشگر ایرج مطبوعی دستور می‌دهد که منطقه را با تیربار و سلاح نظامی محاصره کنند و مردم را به مسلسل ببندند و کشتار وسیعی انجام شود. مردم بی‌گناهی که فقط می‌گفتند نمی‌خواهیم لباسمان تغییر کند یا زنانمان بی‌حجاب باشند و به هیچ‌وجه قائل به تغییر حکومت نبودند، ادعای تأسیس حکومتی را هم نداشتند و فقط همین را می‌خواستند که حکومت قبول کند که حجاب نوامیس‌شان حفظ شود و احیانا مئأثر فرهنگی‌ای که دارند تحت فشار مدرنیته از بین نرود، به رگبار کشیده شدند. این خواست حداقلی جامعه بود و تازه اگر حکومت در همین اندازه هم نمی‌خواست بپذیرد، حق نداشت که با مسلسل از روی مردم رد شود؛ آن‌هم نه اینکه مسلسل را به میان بیاورد تا فقط برای اظهار قوه قهریه بخواهد در دل مردم ترسی بیندازد، بلکه با مسلسل آتشی روشن کند. و به اقرار اسدالله علم در یادداشت‌های خودش که می‌گوید: «روزی که به حرم امام‌رضا(ع) رفتم و خواستم دعا کنم، خجالت کشیدم که با این کارهایی که کرده‌ام، چه چیزی برای دعا کردن دارم، چون امام‌رضا(ع) می‌داند که من در 15خرداد چه جمعی را کشته‌ام». و خب، می‌گوید: «البته ضرورت داشت! و رضاخان هم قبلا 2هزار نفر را اینجا کشت». این موضوع در حقیقت اقرار اسدالله علم به کشتار 2هزار نفری در یادداشت‌های اوست. حالا نمی‌گوییم 2هزار نفر، اصلا 200نفر یا 10نفر! آن‌هم در مسجد و در حالی ‌که مردم دست خالی‌بودند و با یک محاصره ساده می‌شد آن تحصن را جمع کرد. اما واقعه مسجد گوهرشاد 2هزار نفر کشته روی دست مردم گذاشت، آن هم به‌خاطر اینکه چرا آنها به کلاه‌شاپو اعتراض کرده‌اند! جالب اینکه پس از آنکه مدتی مردم کلاه‌شاپو به سر نهادند، شرکت و جریان دیگری از غربی‌ها آمد و به آنها کلاه لگنی پیشنهاد را داد. حکومت هم دوباره تکلیف کرد که کلاه‌شاپو را بیندازند و کلاه لگنی بر سر بنهند. طنزآمیزتر اینکه نخست‌وزیر این دوره، یعنی مخبرالسلطنه هدایت که سیاست کشف حجاب را اجرا کرد و نخست‌وزیر همین دوره است خودش به زنش اجازه نداد که از خانه بیرون بیاید و کشف حجاب کند. این هم از عجایب آن روزگار است و خودش هم بعدها کتاب «نقد غرب‌زدگی در ایران» را نوشت و جزو پیشگامان نقد غرب‌زدگی در ایران است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/194299/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هرروز یک سری مشکل هست!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

بازدید السنوار از میدان های جنگ

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

وزیر ورزش: هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد/ 1200 میلیارد برای بازسازی آزادی

حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد

دادستان کل کشور: مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود

برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهیدان خلیل سلیمی و محمدباقر سلیمی + تصاویر

جهاد اسلامی: رژیم صهیونیستی با گذشت 200 روز در غزه به هیچ هدفی دست نیافته‌است

معاون رهبر حماس: طوفان الاقصی روحی تازه در کالبد آرمان فلسطین دمید

مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

دانش آموزان اردبیلی آزادی یک زندانی غیرعمد را رقم زدند

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

برترین صحنه ورزشی سال؛ پیروزی تیم ملی برابر ژاپن

هاشمی: در حال تدوین آیین نامه حق پخش تلویزیونی هستیم

منظمی سرپرست دبیرکلی فدراسیون والیبال شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

خوش چهره: جمعی از روحانیون برجسته به من گفتند «مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می‌شود؟!»

جزئیات دومین جلسه بررسی مسائل ارزی با حضور قالیباف و وزیر اقتصاد

نشان عالی «سربداران» به سپاه اهدا شد

واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش

رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

اعزام 255 زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی