پیام خوزستان

آخرين مطالب

نارضایتی آبزی‌پروران خرمشهر از نحوه محاسبه نرخ آب‌بها سياسي

نارضایتی آبزی‌پروران خرمشهر از نحوه محاسبه نرخ آب‌بها
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - آبادان - پرورش‌دهندگان ماهی در شهرستان خرمشهر بالا بودن قیمت آب‌بها نسبت به قیمت تمام شده تولید را از عمده‌ترین مشکل فعالیت تولیدی خود عنوان می‌کنند.

جمعی از آبزی‌پروران شهرستان خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌گویند: تعیین تعرفه و نرخ آب‌بها برای تولیدکنندگان ماهی گرمابی خرمشهر چند سالی برای فعالیت ما در این حوزه دردسرساز شده و به رغم پیگیری‌ها و تشکیل جلسه‌های مکرر با مدیران سازمان آب و برق خوزستان تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده ایم.
یکی از آبزی پروران مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر در این باره گفت: مزارع پرورش ماهی خرمشهر به دلیل قرار گرفتن در آخرین نقطه رودخانه کارون متاثر از پساب‌های صنعت، خانگی و کشاورزی است و این کیفیت پایین آب در کاهش تولید تاثیرگذار است.
رانود جعفری افزود: سازمان آب و برق خوزستان و شیلات نرخ آب‌بها را بر حسب آب تنظیمی بالادست و پایین دست سد محاسبه می‌کنند این در حالی است که برای برداشت آب رودخانه کارون در خرمشهر هیچ گونه سدی وجود ندارد و محاسبه نرخ آب‌بها به نرخ پنج درصد از فروش محصول فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان این شهرستان وارد می کند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر بسته بودن مرز شلمچه و نبود صادرات و اشباع بازار داخلی ضرر جبران ناپذیری به تولیدکنندگان این محصول وارد کرده است.
جعفری تصریح کرد: قیمت خروج و ترخیص هر تن ماهی صادراتی 700 تا یک میلیارد ریال در مرزهای کردستان همچون قصر شیرین هزینه دارد و این میزان برای تولیدکنندگان منطقه به صرفه نیست.
یکی دیگر از آبزی پروران مجتمع پرورش ماهی شهیداحمدیان خرمشهر می گوید: شیلات محاسبه قیمت آب‌بها در شهرستان خرمشهر همانند شهرستانهای بالادست کارون و بر اساس تولید 2 تن و 900 کیلوگرم ماهی پرورشی در هر هکتار محاسبه می‌کند در حالی که تولید ماهی در خرمشهر با توجه به پایین بودن کیفیت آب هر هکتار در حدود یک تن و 100 کیلوگرم است.
سعید بقایی سرانه هزینه تولید یک کیلوگرم ماهی در خرمشهر را معادل 250 هزار ریال اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش آب‌بها ، هزینه نهادها و دیگر هزینه‌های جانبی و ضرر و زیان سال‌های گذشته به ویژه خشکسالی و شرایط کرونایی سالجاری کار تولید ماهی پرورشی در خرمشهر را متوقف کردم.
وی اظهار داشت: پیش از این 24 استخر در قالب 30 هکتار مفید و 45 هکتار غیرمفید مزارع پرورش ماهی گرمابی در خرمشهر داشتیم که به دلیل هزینه‌های بالای تولید و کاهش درآمد، آبگیری نکردم.
بقایی قیمت تمام شده آب‌بها برای هر مزرعه 500 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: به لحاظ قرار گرفتن مزارع پرورش ماهی خرمشهر در آخرین نقطه رودخانه کارون آب از کیفیت مطلوبی برخودار نیست و در چندین مرتبه برای کاهش نرخ آب‌بها از پنج درصد به سه تا یک درصد پیگیری کردیم ولی تاکنون نتیجه‌ ای بدست نیاوردیم.
وی عمده‌ترین مشکل تولیدکنندگان ماهی در خرمشهر را نبود بازار استاندارد دانست و گفت: نبود پایانه عرضه فروش ماهی پرورشی در مرکز استان و مرز شلمچه مشکل دیگری است که عرصه را برای تولیدکننده این شهرستان تنگ می کند.
رییس اتاق تعاون خرمشهر و یکی از تولیدکنندگان ماهی در این شهر گفت: برای تحقق شعار جهش تولید در صنایع شیلات احتیاج به تامین آب مورد نیاز داریم.
احمد شریفات بسته بودن مرز شلمچه از مشکلات صادرات آبزیان خرمشهر عنوان کرد و گفت: به خاطر بسته شدن بیش از چهارماهه مرز شلمچه امکان صادرات آبزیان از این مرز نیست.
وی صادرات آبزیان خوزستان در سال گذشته را 40 هزار تن بیان کرد و گفت: از این میزان 20 هزار تن سهم صادرات خرمشهر است که ضمن ارزآوری 10 تا 15 درصد اشتغال خوزستان را نیز تامین می کند.
شریفات اظهار کرد: طبق بند الف قانون توزیع عادلانه آب در مواردی که استحصال آب به وسیله دولت انجام می‌گیرد باید تنظیم شده در اختیار مصرف کننده قرار دهد و نرخ آب‌بها را با در نظر گرفتن هزینه جاری از قبیل مدیریت، نگهداری، بهره‌برداری و هزینه استهلاک تاسیسات با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر منطقه تعیین و از مصرف کننده وصول کند. 
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه پرورش ماهی گفت: زمانی که استحصال آب توسط دولت انجام نمی‌شود و تولید کننده به صورت سنتی آب برداشت می‌کند چرا باید به میزان پنج درصد نرخ آب‌بها پرداخت کند؟ 
این پرورش دهنده ماهی خرمشهر با اشاره به ماده 58 قانون که عنوان شده رودخانه کارون دارای سد است و باید از پرورش دهندگان ماهی پنج درصد حق آب‌بها دریافت شود افزود: مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر در پایین دست رودخانه کارون با فاصله بسیار زیاد از سدها قراردارد که آبهای پایین دستی متاثر از 23 نقطه تخلیه فاضلاب رودخانه کارون است و این امر باعث کاهش تولید در مزاع پرورش ماهی می‌شود. 
شریفات جزرومد در اروندرود و شرایط هیدرولوژی حاکم بر منطقه را از دلایل دیگر افت محصول در مرازع پرورش ماهی خرمشهر دانست و گفت: در 20 کیلومتر بالای رودخانه اروند شاهد آب شور بالای چهارهزار میکروموس (شوری آب)هستیم که آب استخرهای پرورشی را شورو موجب افت محصول می‌شود. 
وی نرخ آب‌بها برای تولیدکنندگان در خرمشهر را با دیگر مناطق خوزستان متفاوت بیان کرد گفت: با توجه به شرایط هیدرولوژی حاکم بر منطقه و تاثیرات جزر و مدی و طبق موافقت اصولی برداشت آب در سال 1376 اداره کل امور آب خوزستان در رابطه با تامین آب مورد نیاز طرح پرورش ماهی، نرخ آب‌بها ‌باید با دیگر مناطق کشور متفاوت باشد. 
رییس اداره شیلات خرمشهر گفت: آب‌بهای تعیین شده توسط سازمان آب و برق خوزستان طبق قانون و محاسبات فرمولی، معادل پنج درصد ارزش محصول تولید شده برای پرورش دهندگان ماهی است درحالی که قانون محاسبه آب‌بها برای پرورش دهندگان ماهی در خرمشهر که از آب رودخانه با کیفیت پایین بهره‌مند هستند باید یک درصد محاسبه شود. 
احمد علی‌پناه افزود: با توجه به اینکه خرمشهر فاصله زیادی از سدهای بالادست دارد و آب رهاسازی شده از چند شهرستان عبور می‌کند، کیفیت لازم را ندارد بنابر این پرورش دهندگان خرمشهر باید یک درصد ارزش محصول برای آب‌بها پرداخت کنند. 
وی شمار مزارع پرورش ماهی در خرمشهر را بیش از 250 مزرعه برشمرد و گفت: خرمشهر بیش از 5 هزار هکتار حوضچه پرورش ماهی وجود دارد و از نظر وسعت رتبه نخست استان خوزستان را دارد.
علی‌پناه با اشاره به طرح‌های زیرساختی مجتمع شهیداحمدیان خرمشهر گفت: به منظور افزایش بهره‌وری و افزایش تولید در واحد سطح اداره کل شیلات خوزستان مبادرت به پیگیری پروژه برق رسانی شبکه داخلی مرحله دوم شهیداحمدیان خرمشهر شد که هم اینک پیشرفت فیزیکی 40 درصد رسید و در مجموع تکمیل طرح های نیمه تمام برق به 160 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
رییس اداره شیلات خرمشهر جمع شدن پسابها نیشکر را از مشکلات عمده زیرساختی مزارع پرورشی ماهی در خرمشهر بیان کرد و گفت: بالغ بر 30 هزار هکتار از اراضی که 50 درصد آنها می‌تواند برای مصارف شیلاتی استفاده شود در احاطه پساب‌های نیشکر است و طرح احداث سیفونی جهت انتقال پساب نیشکر به دریا تاکنون نیمه تمام باقی مانده است.
مدیر امور آب جنوب خوزستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نرخ آب بهاء طبق قانون در بخش کشاورزی و آبزی پروری بر حسب ارزش محصول تولید در هر هکتار محاسبه و تعیین می‌شود.
ابراهیم پروین افزود: در مواردی که استحصال آب به وسیله دولت انجام پذیرفته و به صورت تنظیم شده در اختیار مصرف کننده قرار گیرد نرخ آب بهاء با در نظر گرفتن هزینه‌های جاری از قبیل مدیریت، نگهداری، بهره‌برداری و هزینه استهلاک تاسیسات و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر منطقه تعیین و از مصرف کننده وصول می‌شود.
وی اظهار داشت: در جاهایی که آب تنظیم شده و سدهای زنجیره‌ای کار شده 2 درصد ارزش محصول و مواردی که سازمان آب و برق و دولت شبکه اجرا کرده سه درصد ارزش محصول و پرورش ماهی را پنج درصد ارزش محصول آب بهاء محاسبه می‌شود.
پروین تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان بر اساس درصد تعیین شده به عنوان آب بهای هر محصول هرساله نرخ هر متر مکعب آب را برای مصارف مختلف در همان سال محاسبه و ملاک دریافت آب بهاء قرار می‌دهند.
وی گفت: در شهرهای مختلف خوزستان محصول تولید ماهی در هر هکتار 2 هزار و 650 کیلوگرم و در مجتمع شهید احمدیان در هر هکتار 2هزار و 900 کیلوگرم از سوی شیلات به سازمان آب و برق خوزستان اعلام شده و نرخ آب‌بهاء بر اساس برآورد شیلات تعیین می‌شود.
پروین در ادامه گفت: در این راستا با توجه به مشکلاتی که مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان و سایر مزارع پرورشی این منطقه به دلیل قطع شدن صادرات ماهی و سایر موارد سازمان آب و برق خوزستان تلاش خود را برای رفع مشکلات آبزی پروران به کار گرفته و درصدد کاهش تعرفه آب‌بهاء در این منطقه است و در روزهای آینده نرخ آب‌بهاء جدید به آبزی پروران اعلام می‌شود.
وی با بیان اینکه قطعا نرخ تعیین شده کمتر از سال‌های قبل خواهد بود گفت: سازمان آب و برق خوزستان در تلاش است تمامی مسایل و مشکلات بخش کشاورزی و شیلات شهرهای آبادان و خرمشهر را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر با سه هزارهکتار زمین در فاصله 15 کیلومتری خرمشهر واقع شده است. 
مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر از سال 1377 در مرحله نخست با 55 شرکت تعاونی آبزی پروری و مرحله دوم در سال 1395 با 88 شرکت تعاونی به تولید انواع ماهی پرورشی از نوع ˈفیتوفاگ ، کپور ، آمور، بیگهد و بنی با اشتغالزایی 900 نفر در مرحله اول و یکهزار و 300 نفر در مرحله دوم فعالیت خود را آغاز کرد. 
همچنین مجتمع شهیدکامروا ستاد معین و مزارع انفرادی غرب کارون بیش از 2 هزار نفر اشتغالزایی دارند.
برچسب‌ها
پرورش ماهی خرمشهر سازمان شیلات ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/186687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی

کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان

شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر پس از گلزنی به نفت آبادان + فیلم

اطلاعیه قطع گاز در قلعه چنان

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

پیام تبریک مدیرکل تجسمی برای مسعود نجابتی «چهره سال هنر انقلاب»

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

انتقاد از بی قانونی در نظام مهندسی اهواز

رشد چشمگیر گرما در اروند

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

بهره‌برداری از 6 طرح ورزشی و آموزشی در اندیمشک

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

تجلیل از دست اندرکاران رادیو مقاومت

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

سرنگونی 100 جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

پیش بینی هواشناسی هرمزگان جمعه 31 فروردین

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

اوقات شرعی سی و یکم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

شرکت فولاد خوزستان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت!

صعود موقت سرخ‌ها به صدر جدول / عزم جدی استقلال خوزستان برای بقا

مرمت خط انتقال آب محله سنگفرش شوشتر

تشییع جانباز شهید کلیوند عباسی در اهواز

گشایش دومین نمایشگاه نقاشی کُنار، درخت زندگی در دزفول

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است