پیام خوزستان

آخرين مطالب

رئیس حوزه هنری خوزستان:

درهای حوزه هنری را به روی همه هنرمندان باز کرده‌ایم فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: رسالت اصلی حوزه هنری، رسالت فرهنگی است و در حقیقت حوزه هنری انقلاب اسلامی بال فرهنگی نهاد رهبری است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید شهاب‌الدین طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه که منویات رهبری در حوزه محتوای فرهنگی، هنری و ادبی است اینجا جامه عمل پوشانده می‌شود. رسالت فرهنگی ما این است که مطالبات و منویات مقام معظم رهبری به طور خاص در حوزه تولید محتوای فرهنگی و انقلابی و هنر متعهد را پیگیری کنیم.
وی افزود: تمام کتاب‌هایی که حضرت آقا در حوزه ادبیات پایداری تقریظ کرده‌اند کتاب‌هایی هستند که حوزه هنری انقلاب اسلامی چاپ کرده است. تولید محتوای رسانه‌ای، تولید فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و مستند، برنامه‌های هستند که در این مجموعه انجام می‌شود؛ ناهماهنگی یا کوتاهی‌هایی در طول این سال‌ها اتفاق افتاده است و آن طور که باید و شاید در این زمینه عمل نشده است. یکی از این دلایل شاید تحدید اعتبارات بوده است.
رئیس حوزه هنری خوزستان خاطرنشان کرد: همان طوری که صدا و سیما سال‌ها است در حوزه اعتباری دچار محدودهایی شده، حوزه هنری هم به عنوان یک نهاد انقلابی در حوزه اعتبارات مورد کم توجهی قرار گرفت. بنابراین در زمینه فیلمسازی و محتوای رسانه‌ای متعهد، بخشی از کارها به موسساتی نظیر اوج و جشنواره عمار واگذار شد.
طباطبایی بیان کرد: در بخش کارها و آثار تجسمی نیز، حوزه رسالت عظیمی دارد و بیشترین آثار حوزه تجسمی در زمینه‌های مختلف در حوزه هنر متعهد و انقلابی بر عهده ما است. در زمینه موسیقی نیز ناهماهنگی‌هایی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحد موسیقی حوزه هنری رخ داد که به شکلی نگران‌کننده، فعالیت‌های موسیقی حوزه هنری را محدود کرد و باعث شده خلل‌هایی در این زمینه ایجاد شود. البته حرکت انجام می‌شود اما کار با کندی پیش می‌رود. یعنی عدم تعامل با این نهاد انقلابی باعث کند شدن روند کارها شده است.
وی با بیان اینکه در این دو سال و اندی جهش چند برابری در حوزه تولیدات نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، ادامه داد: نخستین کاری که کردیم این بود که درهای حوزه هنری را به روی همه هنرمندان باز کردیم زیرا هنر متعهد از هر هنرمندی برای ما قابل قبول است و حتی اگر هنرمندی که در یک سری مولفه‌ها با ما اختلاف نظر داشته باشد اما اثری در قالب هنر متعهد، انقلابی و سبک زندگی اسلامی داشته باشد او را پذیرفته‌ایم بلکه از این نیز فراتر رفتیم و اگر در حوزه تولید نمایش هنرمندی نیازمند پلاتو برای تمرین و تولید نمایش بود و نمایشی که حتی با رسالت‌های حوزه تطابق نداشت، باز گفتیم کارشان را انجام دهند اما چون آن کار متعلق به حوزه هنری نیست مراحل صدور مجوز را باید از شورای نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اخذ کنند.
رئیس حوزه هنری خوزستان اضافه کرد: همچنین با این که برخی کارها سخت بود و برای حمایت از تولید برخی کارها که به طور خاص با محوریت شعار سال مقام معظم رهبری بود اما خارج از حوزه تولید می‌شد نیز شخصاً وارد کار و حمایت و مشارکت برای تولید و ارائه آن شدیم. بنابراین از طرف حوزه گاردی برای جلب مشارکت یا حضور در مشارکت‌ها نیست اما به طور خاص یکی از کارهایی که در این مدت انجام داده‌ایم برقراری تعامل بسیار خوب بین برخی مجموعه‌ها است.
طباطبایی با اشاره به تعامل خوب صدا و سیما، اداره کل کتابخانه‌های خوزستان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با حوزه هنری گفت: توانستیم برنامه‌های خوبی با کمک این نهادها اجرا کنیم که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. به دلیل محدودیت فضا و فقدان اعتبار عمرانی لازم برای تهیه یک مکان مناسب که جوابگوی نیازهای فرهنگی حوزه باشد، با یک مجموعه خصوصی در منطقه کیانپارس تعامل کردیم و تمام جلسات شعر سه‌شنبه‌های مهربان ما در تالار مجموعه کتابخانه علوم ایران برگزار می‌شود.
رئیس حوزه هنری خوزستان با بیان این که هدف ما این است که کاری روی زمین نماند بیان کرد: ما می‌خواهیم سیاست خودکفایی و جهادی مورد تاکید مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی نیز تعمیم داده شود.
طباطبایی با اشاره به کارهای انجام شده تصریح کرد: در این زمینه دفاترمان در شهرستان‌ها را تقویت کرده‌ایم و ابتکار عمل را به مدیران سپرده‌ایم. حتی برنامه‌های کشوری در دفاتر دزفول و آبادان اجرا شد. حوزه هنری نهاد تمرکزگرایی است اما با توجه به شرایط جغرافیایی خوزستان و برای اینکه هزینه‌های اضافی بر هنرمندان تحمیل نشود، قرار است دفتری در رامهرمز راه‌اندازی کنیم که به علت عدم اهتمام برخی از مسئولان شهرستان، تاکنون موفق نشده‌ایم.
وی با اشاره به تفاوت‌های حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از سوءتفاهم‌هایی که بین ما و وزارت فرهنگ و ارشاد وجود دارد در این خصوص است که رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور مجوز و نظارت صرف است. در حالی که رسالت حوزه هنری کشف، پرورش، تولید و ارائه به مخاطب است. یعنی ما در حوزه کشف استعداد، فراهم کردن شرایط آموزش، کمک به تولید و همچنین ارائه کار تولید رسالت داریم و صفر تا صد کار هنری و حتی صدور مجوز بر عهده حوزه هنری گذاشته شده است. در حالی که نهایت هزینه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، برای برگزاری جشنواره‌ها است. بنابراین اگر هنرمندی یا خواننده‌ای می‌خواهد کاری ارائه دهد همه کارها را تا زمان نهایی کار انجام می‌دهد و در نهایت تولید خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد ارائه می دهد تا مجوز اخذ شود.
طباطبایی تصریح کرد: یکی از اشکالات در خوزستان این است که برخی نهادهای مسئول خوزستان تفاوت بین حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد را درک نمی‌کنند. یعنی برخی نهادهای مسئول خوزستان به رغم این که مدیرکل ارشاد با آنها صحبت می‌کند که حوزه هنری مستقل است و نیازی به اخذ مجوز از آنها ندارد اما باز هم این مساله کفایت نمی‌کند و می‌خواهند اداره کل فرهنگ و ارشاد برای آنها نامه بفرستد در حالی که وظیفه ارشاد ارسال آن نامه نیست.
رئیس حوزه هنری خوزستان اضافه کرد: یکی از کارهای سنگین بر دوش ما معرفی حوزه است زیرا این مساله به دلیل عدم شناخت ارگان‌ها از حوزه هنری ایجاد شده است. با وجودی که در شورای نظارت مجوز نمایش‌های کشور، یک نفر به نمایندگی از حوزه هنری باید حضور داشته باشد تا مجوز تایید شود اما برای صدور مجوزهای نمایش‌های حوزه هنری این گونه نیست و ما می‌توانیم مجوز صادر کنیم و نمایش‌ها در سالن‌های زیر نظر ما اجرا شوند اما اگر قرار است این نمایش خارج از سالن‌های تحت نظر ما اجرا شوند باید اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز مجوز صادر کند. البته در صورتی که بلیت‌فروشی نداشته باشیم، باز هم نیازی به اخذ مجوز از ارشاد نیست.
وی با بیان این که حدود 15 سال از استقلال حوزه هنری می‌گذرد، گفت: به‌رغم جایگاه فاخر حوزه هنری انقلاب اسلامی اما بزرگترین مشکل ما در خوزستان ناشناختگی این حوزه برای مردم و نهادها است و بسیاری از مسئولان خوزستان شناختی نسبت به حوزه هنری خوزستان نداشتند.
طباطبایی با اشاره به اینکه حوزه هنری خوزستان گاهی شاهد حضور مدیران با عمر مدیریتی چند ماهه نیز بوده است، بیان کرد: این مساله موجب بی‌ثباتی مجموعه شده بود. بنابراین مجموعه‌ای را به دست گرفتم که از نظر مدیریتی متزلزل بود و ثبات مدیریتی نداشت. ایجاد ثبات مدیریتی هم بار سنگینی بود که بر دوش ما گذاشته شد. همچنین در مجموعه‌ای که مدیران به سرعت تغییر کنند نیروها فکر می‌کنند شرایط بی‌ثبات می‌ماند، بنابراین باید نیروها را متوجه می‌کردیم که شرایط نگران‌کننده نیست و باید خودمان را به استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل و نهادها ثابت و جایگاه حوزه هنری را در نگاه آنها تقویت و تثبیت می‌کردیم و امروز خدا را شکر این اتفاق افتاده است.
رئیس حوزه هنری خوزستان تصریح کرد: بهبود فضای کار، جلب اعتبارات عمرانی و رشد بیش از صد درصد حقوق و مزایای کارکنان، برخی دیگر از مجموعه کارهایی بود که پیگیری و محقق کردیم.
وی با اشاره به فعال شدن واحدهای مختلف حوزه هنری خوزستان بیان کرد: امسال فیلمی در خوزستان تولید شد که جزو 10 فیلم کوتاه برتر جشنواره فجر انتخاب شده است. همچنین تئاتر خوزستان در جشنواره‌های کشوری مقام آورده است. در سطح کشور، خوزستان به‌رغم سابقه درخشان و میراث‌داری تعزیه‌خوانی کشور حرفی برای گفتن نداشت اما در این فضا سه سال است که خوزستان در زمینه تعزیه‌خوانی رتبه اول را کسب می‌کند و این میراث را به خوزستان برگرداندیم و دبیرخانه روایت راهیان تعزیه در پیاده‌روی اربعین را برای استان‌مان ثبت کردیم.
وی در خصوص تعامل با هنرمندان گفت: هیچ فیلترینگی در خصوص تعامل با هنرمندان نداریم و با هنرمندی که فعالیت هنری داشته باشد ارتباط داریم اما در استفاده از ظرفیت‌ها ملاحظات حراستی مانند سایر نهادها داریم و به مراتب حتی سخت‌تر و از هنرمندی استفاده می‌کنیم که بتوانیم از وی دفاع کنیم.
طباطبایی در خصوص وضعیت سینماهای خوزستان گفت: در حوزه سینما نیز اگر در وضعیت اقتصادی خوبی بودیم اکنون خوزستان از نظر سرانه فرهنگی و سینمایی هیچ مشکلی نداشت. بنابراین یکی از گلایه‌های من به مدیران قبلی در این زمینه است. در حال حاضر تعداد سینماهای ما نسبت به قبل از انقلاب، کاهش یافته در حالی که جمعیت ما چندین برابر شده است که در این زمینه رایزنی‌هایی کردیم و به اینجا رسیدیم که سینماهای اکسین و بهمن اهواز و سینما آزادی آبادان و سینما نخل خرمشهر به پردیس سینمایی تبدیل شوند که بخش عمده‌ای از این کار انجام شده و در مرحله پایانی هستند.
رئیس حوزه هنری خوزستان افزود: پردیس سینمایی آزادی آبادان با سه سالن که یک سالن آن کافه سینما است، پردیس سینمایی اکسین اهواز با چهار سالن، پردیس سینمایی بهمن با شش سالن و پردیس سینمایی نخل خرمشهر با 2 سالن فعالیت خواهند کرد و این اتفاق بی‌سابقه است که در کمتر از یک سال اتفاق افتاد و قریب به 12 سالن سینمایی جدید به سرانه استان اضافه می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تئاتر و نمایش گفت: در این زمینه در حال تقویت پلاتوهای حوزه هنری هستیم و پلاتوهای ما در شرایط ایده‌آل قرار دارند.
طباطبایی تصریح کرد: برخی فضاهای معطل در اهواز وجود دارد اما ادارات حاضر نیستند از این خانه‌های قدیمی دل بکنند. در حالی که استفاده ای از این اماکن هم ندارند. ما رایزنی کردیم حتی اگر این اماکن به ما واگذار نشوند اما حداقل برای مدتی از آن بهره‌برداری کنیم که متاسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است. برخی یا شجاعت گذشت ندارند یا فکر می‌کنند همیشه بر این صندلی ماندگار هستند. برخی پست‌ها در خوزستان ارث و میراثی است و این افراد فکر می‌کنند این املاک متعلق به آنها است و حاضر نیستند این اماکن را در اختیار نهاد دیگری قرار بدهند، در حالی که حتی برخی از اماکن خراب شده‌اند. این مدیران باید بدانند این صندلی‌ها جابه‌جا می‌شوند. بنابراین حداقل به توسعه خوزستان کمک کنند زیرا اگر فضا در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم اقدامات بسیاری در حوزه هنری انجام دهیم.
رئیس حوزه هنری خوزستان با بیان این که در حال پیگیری برگزاری کنسرت در اهواز هستیم افزود: نباید به مردم دروغ گفت یا مردم را به سلیقه خودمان وابسته کنیم. بنابراین باید نیاز هنری مردم را تامین کنیم. تجربه 40 سال پس از انقلاب اسلامی ثابت کرده که برخورد سلبی نتیجه عکس می‌دهد. به طور مثال در بعضی مباحث با برخورد سلبی به کجا رسیده‌ایم؟ در حالی که اگر به جای هزینه برای برخورد سلبی، در آموزش و پرورش هزینه می‌شد شرایط بسیار تفاوت پیدا می‌کرد. بنابراین اگر برای فرهنگ‌سازی هزینه کنیم، باورهای افراد نیز تغییر پیدا می‌کند.
وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن زمینه برای علاقه مندان به حوزه‌های مختلف گفت: در حال حاضر برخی از جوانان و نوجوانان دهه 70 و 80 به موسیقی سنتی علاقه دارند که اگر زمینه فعالیت برای آنها فراهم نشود، به سمت موسیقی رپ، راک و غیره می‌روند و این برای جبهه فرهنگی کشور خسارت محض است و باید چاره‌اندیشی کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/171272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آدمی حسرت سرگردونه

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

ظریفیان: مهم‌ترین مشکل رئیسی این بود که درک درستی از شرایط نداشت

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

کمک 12 میلیارد ریالی خیران گرمسار برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان

گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است

935 میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان وصول شد

نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است

جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف | علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟

صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و 2 رودخانه خوزستان

آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی

آماده‌سازی شبکه برق خوزستان برای عبور از پیک مصرف تابستان

هشدار زرد وقوع گرد و خاک در خوزستان

جزییات جدید از پرونده مرگ مشکوک زهره فکورصبور

نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان

13 فیلم به جشنواره کن اضافه شد

انتشار جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

با تعطیلی پنجشنبه دستمزد کارگران کم می شود؟

وصول بیش از 8 هزار میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان

هشدار زرد وزش باد شدید و وقوع گردوخاک در خوزستان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

اتفاق ویژه در رختکن تیم ملی به افتخار کاپیتان

کدام آزادکار سهمیه ایران را برای المپیک کامل می‌کند؟

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم

از 300‌داور آسیایی کاراته ایران فقط 30 نفر فعال هستند!

بدون مربی به مسابقات بدمینتون آسیا اعزام شدیم

اعتراف سری آ به قدرت مهاجم تیم ملی ایران

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

رئیسی: اولویت ما توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی، همسو و مستقل است

سلیمی نمین: حرف‌های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد

8 هزار و 300 میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان وصول شد

آخرین خبر از پرونده مرگ زهره فکور صبور

سپاهان قافیه قهرمانی را باخته است/ دل کندن از مورایس راحت نیست

جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

آفتاب بر گستره آبادان و خرمشهر

وقتی مامانت می‌خواد دامادت کنه!

همیشه این بهترین کاره!

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

شوک بزرگ درباره حقوق 1403؛ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می یابد؟

تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان افزایش یافت

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

از پرسپولیس رفتند، هالند شدند!