پیام خوزستان

آخرين مطالب

کرونا و تاثیر آن بر فعالیت آموزشگاه‌های موسیقی در اهواز فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - بلایای طبیعی همواره بخشی از جامعه را به نوعی درگیر می‌کند اما این بار ویروس کرونا همه قشرها و از جمله جامعه موسیقیایی را نیز متاثر کرده‌است.این روزها با تعطیلی آموزشگاه‌های موسیقی در اهواز ساز این آموزشگاه‌ها از کوک خارج شده‌است.

توقف فعالیت آموزشگاه های موسیقی بر اثر شیوع کرونا موجب قطع در آمد اهالی موسیقی شده است. نوازندگان و فعالان عرصه موسیقی که هزینه زندگی خود را از طریق آموزشگاه‌های موسیقی و نیز تدریس به دست می‌آورند و اکثر این افراد جز نوازندگی شغل دیگری ندارند .
کرونا در حال حاضر تلنگری بر جامعه هنری بخصوص موسیقی وارد کرده تا به فکر درآمدزایی از طریق شغل دیگری باشند .
ورشکستگی آموزشگاه‌های موسیقی به دلیل شیوع بیماری کرونا
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان با اشاره به برگزاری کلاس‌های موسیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت : طی سه ماه تعطیلی آموزشگاه‌های موسیقی متاسفانه صاحبان ملک آموزشگاهها اجاره بهای خود را طلب می‌کنند و با توجه به اینکه آموزشگاهها در این مدت هیچ درآمدی نداشته اند با مشکلی جدی روبرو شده‌اند و از مسئولان انتظار کمک دارند.
سجاد کوراوند ادامه داد : از دولت تقاضا داریم با اعطای تسهیلات بلاعوض و یا اعطای وام کم‌بهره با دوره تنفس و پرداخت مدت دار از آموزشگاه‌های موسیقی حمایت جدی به عمل آورد.
وی گفت : آموزشگاه‌های موسیقی در این مدت حدود سه ماه هیچگونه فعالیتی نداشته‌اند و همین عامل باعث می‌شود تا هنرآموز موسیقی دلسرد شود ، این در حالی است که می‌توان در محل آموزشگاه با رعایت کامل نکات بهداشتی بر اساس ارائه زمان بندی برای هر هنرآموز تدریس را به صورت انفرادی ادامه داد .
کوراوند افزود : اکثر مدرس‌های موسیقی تنها یک شغل در آموزشگاه دارند که در این مدت با مشکل معیشتی روبرو شده‌اند و اگر این روند ادامه یابد با چالش سخت تری روبرو خواهندشد.
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان با اشاره به ورشکستگی آموزشگاه بر اثر شیوع ویروس کرونا گفت : اگر این روند ادامه پیدا کند تمامی آموزشگاه‌هایی که شرایط یکسانی در پرداخت اجاره بها دارند ورشکست می‌شوند و به ناچار مجبور به تعطیلی کامل آموزشگاه خواهند شد .
کوراوند خاطرنشان کرد : این دغدغه جدی اهالی موسیقی است و امیدواریم هرچه زودتر این مساله تمام شود ؛چرا که اگر ادامه یابد مشکلات جدی تری در پی خواهد داشت .
فضای مجازی راهکار مناسبی برای آموزش موسیقی نیست
یک مدرس موسیقی در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت :متاسفانه با شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌های هنری مختل شده است و جامعه مدرسین موسیقی را دچار مشکل کرده . فعالیت‌های موسیقی به این دلیل اینکه با مخاطب سروکار دارد بیشتر آسیب دیده است .
مهزیار کریمی مدرس ساز سنتی در اهواز بااشاره به کارآمد نبودن فضای مجازی در بحث آموزش ادامه داد : فضای مجازی برای برخی حرفه‌ها مناسب است ولی برای آموزش موسیقی که باید شاگرد حتما در کنار استاد مشق و تمرین را بیاموزد خیلی کارایی ندارد .
وی افزود : برخی هنرجوها با انگیزه قبل از شیوع کرونا فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند که با شیوع این بیماری و تعطیلی مراکز آموزشی آنان از ا دامه کار دلسرد شده اند.
این مدرس آموزش ساز گفت : باتعطیلی آموزشگاه‌ها بسیاری از مدرسان موسیقی بیکار شده‌اند. شغل ما فقط تدریس موسیقی است و در آمد دیگری غیر از این نداریم ضمن اینکه برخی از نوازندگان موسیقی با اجرای کنسرت ها درآمدزایی داشتند که شیوع ویروس کرونا کلیه کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی را به تعطیلی کشاند.
وی خاطرنشان کرد : مسئولان ذیربط باید به این مساله به طور جدی نگاه کنند و چاره اندیشی کنند باید برای جبران خسارت‌ و تامین معشیت هنرمندان موسیقی فکری اساسی کرد.
90درصد آموزشگاه‌های موسیقی اهواز اجاره‌ای هستند
مدیر آموزشگاه موسیقی سرایش اهواز که حدود سه ماه است آموزشگاه وی تعطیل شده است نیز گفت: تعطیل شدن آموزشگاه باعث شده تا هزینه‌های سنگینی متحمل شویم مخصوصا هزینه اجاره ملک چرا که حدود 90 درصد آموزشگاه‌های اهواز اجاره‌ای هستند و با تعطیلی فعالیت مشکل پرداخت اجاره بها دارند.
عارف قادری نژاد افزود: میانگین اجاره ماهانه یک محل برای ایجاد آموزشگاه موسیقی در اهواز بالغ بر 50 میلیون ریال است که تامین این هزینه با این شرایط بسیار دشوار می باشد .هزینه ماهانه یک آموزشگاه با محاسبه هزینه آب ،برق ، تلفن ، منشی بیش از 100 میلیون ریال است.
وی با اشاره به برگزاری کلاسهای غیر حضوری و مجازی گفت : برگزاری کلاس‌های مجازی باتوجه به سرعت کم اینترنت با مشکل مواجه شده است بسیاری از کلاس‌های مجازی هنرجویان نیمه تمام مانده و روند آموزش آنها متوقف شده است.
قادری نژاد با بیان اینکه سال گذشته شهریه کلاس‌های آموزشی از سوی اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان افزایش یافت ولی بسیاری از آموزشگاه‌ها با همان تعرفه سابق شهریه دریافت کردند افزود : اکثر آموزشگاه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی هنرجوها همان شهریه سال 97 را دریافت می‌کردند تا هنرجوهای این رشته هنری به دلیل شهریه بالا آموزش را رها نکنند.
مدیر آموزشگاه موسیقی سرایش با بیان اینکه تا کنون هیچگونه کمک مالی به آموزشگاه های موسیقی صورت نگرفته است خاطر نشان کرد : از مسئولان درخواست داریم برای جبران خسارتی که به آموزشگاه‌ها وارد شده فکری اساسی کنند و با پرداخت تسهیلات بلاعوض یا کم بهره از این قشر حمایت کنند.
برآورد خسارت کرونا به آموزشگاه های موسیقی
مدیر هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برآورد خسارت آموزشگاه ها در دوران تعطیلی حدود سه ماهه ناشی از شیوع کرونا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : اداره کل ارشاد اسلامی در حال جمع آوری برآورد خسارتهای آموزشگاههای موسیقی اهواز و استان است که پس از تکمیل اطلاعات خسارت های وارده از نظر هزینه‌های آموزش ، مدرسین و اجاره بها به سازمان اعلام و طبق مصوبه درنظر گرفته شده پرداخت خواهد شد .
ژاله شفیعی با بیان اینکه آموزشگاه ها با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی می‌توانند به صورت انفرادی کلاسها و دوره های خود را در محل آموزشگاه برگزار کنند افزود : طی سه ماه تعطیلی خسارات بسیاری به آموزشگاه ها و هنرجویان وارد شده است.
ویرگفت : آموزشگاه ها می‌توانند با هنرجوهای خود به صورت مجازی ارتباط داشته باشند ؛ هرچند این نوع آموزش با توجه به سرعت اینترنت و مشکلات موجود و بعضا نداشتن گوشی هوشمند سخت است ولی از طرفی باعث خواهد شد هنرجو از روند آموزش دور نمایند .
شفیعی در عین حال گفت : طی سه ماه شیوع ویروس کرونا در کشور انتشار برخی آثار هنرمندان موسیقی در فضای مجازی و بهره برداری از امکانات این فضا باعث شده تا موسیقی رنگ و بوی بیشتری نسبت به قبل داشته باشد و مورد توجه همگان قرار گیرد .
وی گفت : درست است برنامه‌های فرهنگی نظیر جشنواره‌های موسیقی تعطیل شده است ولی طی این مدت به همت اساتید موسیقی و گروه‌های موسیقی برنامه‌ها و جشنواره‌های خوبی در فضای مجازی برگزار شد که نشان دهنده فعالیت و همت اهالی هنر موسیقی استان خوزستان و کشور است.
مدیر هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه آثار فاخر و برجسته‌ای طی این مدت تولید شده است گفت : انجمن موسیقی استان خوزستان در این مدت آثار و برنامه های فاخری را در فضای مجازی منتشر کرده و زمینه ای برای سرگرمی ، آموزش و بهره مندی علاقه مندان به موسیقی در این شرایط که طرح محدودیت اجتماعی در کشور اجرا شده را فراهم کرده است.
کلانشهر اهواز حدود 25 آموزشگاه هنری موسیقی دارد که با شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند 1398 تعطیل شده‌اند و هیچگونه فعالیتی ندارند .
ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به 210 کشور سرایت کرده است که سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شیوع ویروس کرونا در کشور موجب توقف فعالیت مراکز آموزشی و فرهنگی همچنین لغو کنسرت‌ها و همایش‌ها در کشور شد. در این مدت اهالی موسیقی اقدام به تولید محتوا در زمینه هنری ، ادبیات ، موسیقی و تئاتر به صورت آنلاین در فضای مجازی کردند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا موسیقی سنتی ایرانی کنسرت موسیقی اهواز
پروندهٔ خبری
خسارت اقتصادی کرونا به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/169526/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند