پیام خوزستان

آخرين مطالب

مروری بر داستان تراژیک اولین نسل‌کشی تاریخ/ از کشتن حیوانات خانگی تا تجاوز به زنان/ چگونه آشوری‌ها همه مردم شوش را کشتند؟ مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شاید بتوان امروز را یکی از ننگین ترین روزهای تاریخ دانست. در این روز بنای اتفاقی گذاشته شد که از ابتدا تا انتهای تاریخ را به سیاهی کشاند. هر چند کشتار و قتل و خونریزی از بدو خلقت انسان وجود داشت و کم کم به صورت سنتی مرسوم درآمد اما شاید بتوان تاریخ اولین نسل کشی ثبت شده در تاریخ و اسناد مکتوب را امروز دانست.
در روزی شبیه این در سال 645 ق.م آشوری‌ها به رهبری آشور بانی‌پال به شهر شوش، پایتخت ایلامی‌ها(عیلامی) حمله کرده و همه مردان این شهر را کشته و زنان را نیز به کنیزی بردند. مورخان کشتار شهر شوش را اولین نسل کشی ثبت شده در تاریخ می‌دانند.
جنگ بزرگ دو امپراتوری؛ آشوری‌ها علیه ایلامی‌ها
آشوری‌ها و ایلامی‌ها دو امپراتوری بزرگ خاومیانه بودند که از قرن 8 ق.م با یکدیگر رقابت تنگاتنگ و گاه خشونت باری داشتند. سرزمین آشوری‌ها و پایتختشان نینوا تقریبا در شمال عراق قرار داشت؛ نژاد سامی داشتند و به شدت جنگجو، شجاع و مبارز بودند. از طرف دیگر، ایلامی‌ها با نابودی سومری‌ها، اکدی‌ها و بابل توانسته بودند درغرب ایران و شرق عراق یک امپراتوری بزرگ و باشکوه به وجود آورده و پایتختشان یعنی شوش را باشکوه ترین شهر دنیا کنند.
با این حال، اشوری‌ها با گذشت زمان توانستند قدرتمندتر شوند. جنگاوری آنها و اتحادشان توسط شاهان جبار از آنها نیروی جنگی قدرتمندی ساخت. آشوری‌ها ابتدا ترجیح دادند در شمال فعال شوند. با پیروزی در این قسمت حتی توانستند بخشی از مصر را هم تصرف کنند(در زمان پادشاهی اسر حدون، پدر آشور بانی‌پال). با این حال، دیری نگذشت که نگاهشان به جنوب و ایلام افتاد و به شهر باشکوه شوش چشم دوختند.
در سال 669 ق. م آشور بانی‌پال به جای پدرش اسر حدون به تخت نشست. آشور بانی‌پال مانند پدرش جنگاور و باهوش بود. او ابتدا متوجه شمال شد. آشور با نیروهایش به شمال رفت تا شورش مصری‌ها را بخواباند. ایلامیان از این فرصت استفاده کرده به تاخت و تاز در بابل پرداختند و غنائمی از آنجا به دست آوردند. در همین حین، اورتاکو شاه ایلام درگذشت و برادرش (ته اومان) بر تخت نشست. همین تغییر پادشاهی نطفه نابودی ایلام را شکل داد. شاه جدید ایلام می‌خواست برادرزادگان خود را بکشد تا از شر رقبای احتمالی خلاص شود. به همین دلیل، 60 تن از شاهزادگان ایلامی فرار کرده و به دربار آشور پناه بردند و آشور بانی‌پال هم با آغوش باز از آنها پذیرایی کرد تا بتواند از جنگ خانگی استفاده کرده، ایلام را ضعیف کند. از طرف دیگر شاه ایلام با لحن تندی از آشور بانی‌پال خواست که فراریان ایلامی را به او پس دهد. آشور جواب رد داد و به حمایت از شاهزادگان ایلامی به شوش حمله کرد.
در اولین جنگ، آشوریان پیروز شدند ، اما پس از مرگ ته اومان، یکی از پسران اوتاکو یعنی اوممان آلداش را به عنوان شاه انتخاب کرده و با گرفتن غرامت فراوان به سرزمین خود بازگشتند. با این حال، طولی نکشید که بار دیگر بین این دو گروه جنگ درگرفت. آشوری‌ها دائما از ایلام باج می‌خواستند. در یکی از این موارد، آشور بانی‌پال از شاه ایلام خواست که تندیس نانای (یکی از الهگان بزرگ بابل و ایلام) را به نینوا بفرستد. در همین احوال، برادر آشور بانی‌پال که از جانب او حاکم بابل بود علیه او شورید. شاه ایلام که از آشور کینه گرفته بود از برادرش حمایت کرد. آشور بانی‌پال مدتی بعد به بابل حمله کرد و پس از کشتن برادر و غارت شهر به ایلامی‌ها نیز اعلام جنگ نمود.
در ایلام اوضاع خوب پیش نمی‌رفت. در مدت کوتاهی بیش از 4 شاه بر تخت نشسته و هر یک دیگری را از بین می‌برد. این ضعف داخلی اوضاع را به نفع آشوری‌ها کرد تا با خیال راحت شوش را تصرف کنند. آشور بانی پال ابتدا ترجیح داد نیروهایش را وارد درگیری مستقیم نکند. به همین دلیل یکی از طرفداران خود یعنی تام ماریتو را به تخت ایلام نشاند اما پس از شورش او علیه آشوری‌ها، تصمیم گرفت مستقیما به شوش حمله کرده و آنجا را با خاک یکسان کند.

پیام خوزستان

غارت بزرگ شهر شوش؛ اولین نسل کشی تاریخ
روایات بسیاری در مورد کشتار شهر شوش وجود دارد. مورخین یونانی و مصری معمولا اهل اغراق هستند و داستان‌های عجیبی در مورد کشتار شهر شوش روایت می‌کنند. با این حال، مشخص است که فتح شهر شوش یک نسل کشی از جانب آشوری‌ها بوده است. خود اشور بانی‌پال در یکی از الواحش به خوبی فضای سیاه کشتار شهر شوش را ترسیم می‌کند:
"تمام خاک شهر شوش و شهر ماداکتو و شهرهای دیگر{ایلام} را با توبره به آشور کشیدم، و در مدت یک ماه و یک روز کشور ایلام را با همه پهنای آن، جاروب کردم. من این کشور را از چارپایان و گوسفند و نیز از نغمه‌های موسیقی بی‌بهره ساختم و به درندگان، ماران، جانوران و آهوان رخصت دادم که آن را فرو گیرند."
روایت است که آشور بانی‌پال و سربازانش تمام مردان شهر شوش را از دم تیغ گذراندند. برخی مورخین نوشته اند که آنها حتی به سگ‌های شوش نیز رحم نکرده و حیوانات ایلامی‌ها را نیز از بین بردند. آشور بانی‌پال دستور داد تمام خانه‌های شهر خراب شود. سربازان اجازه کشتار، غارت و تجاوز یافتند. معابد شهر غارت شد. تندیس نانای و سایر ایزدان سنتی ایلامی‌ها به نینوا و سایر شهرها فرستاده شد و این اتفاق بیش از هر چیزی برای ایلامی‌ها سخت آمد. آشور بانی‌پال دستور داد قبر شاهان ایلام را شکافته و استخوان‌ها را به آتش زده یا برای تحقیر به ارابه ببندند. تام ماریتو پس از دستگیری به ارابه بسته شد و او را تا شهر نینوا بر زمین کشیدند. جنازه اش را در دروازه شهر گذاردند تا به اصطلاح نماد پیروزی و ظفر اشوری‌ها باشد.
معمولا در جنگ‌ها آنچه بر سر کودکان و زنان می‌آید سخت تر است. در جنگ شوش، بیشتر زنان از کارافتاده کشته شدند. زنان سالم و جوان و زیبا سرنوشت سخت تری داشتند. آشور بانی‌پال آنها را به عنوان کنیز بین سربازانش تقسیم کرد و سربازان این کنیزها را که بسیاری تا دیروز در ناز و نعمت زندگی کرده و خود سرور کنیزان بسیار بودند، با خود به خانه بردند.
جنایت شهر شوش به حدی بود که پس از آن دیگر کسی نامی از این شهر و تمدن ایلامی نشنید و این جامعه با مرگ تراژیک خود به تاریخ پیوست.

پیام خوزستان

نابودی آشور
با این حال، به حکم بازیچه‌های فراوان چرخ بازیگر، دولت مقتدر آشور نیز تا ابد ماندگار نبود. پس از مدتی که آشور حاکم مطلق بین النهرین بود سرانجام اقوام مختلف مادها که از ظلم و حملات پیاپی سربازان آشوری به تنگ آمده بودند با یکدیگر متحد شده و در مقابل آشور ایستادند. در زمان قدرت گیری هوخشتره، مادها با بابلی‌ها متحد شده و به حران و نینوا حمله کرده و این شهرها را تصرف نمودند. همزمان مصری‌ها نیز از شمال به بقایای امپراتوری آشوری هجوم آوردند و در قرن 7 ق. م (سال 614) این امپراتوری از تاریخ حذف شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/169312/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان برگزار شد

فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال

مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

مقاومت ترموود در برابر آتش

افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان

6 عمل پیوند اعضا در خوزستان انجام شد

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

برداشت کلزا در بهبهان

خبر خروج السنوار از تونل‌های غزه صحت دارد

اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان

استقرار جوی پایدار در هوای خوزستان

امیرعبداللهیان: آمریکا در سرکوب حامیان فلسطین در این کشور رفتار متناقض به آزادی بیان دارد

کشف سوخت قاچاق در آبراه اروند

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

خاطره شنیده نشده از حاج قاسم

قدردانی از مقام شامخ شهید حسن طهرانی مقدم

آزادی 2 زندانی جرایم غیرعمد به همت اهالی رسانه

اختصاص 60 میلیارد تومان به توسعه گردشگری شادگان

بازداشت بیش از 100 دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی

آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر

وضعیت «نارنجی» هوا در خرمشهر

پیش‌بینی افزایش دما و گرد و خاک برای خوزستان

نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ