پیام خوزستان

آخرين مطالب

تمام اقدامات دستگاه قضا برای مقابله با شایعات کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به احتیاج مردم به ماسک و مواد ضدعفونی کننده عده‌ای سودجو با هدف ضرر زدن به شهروندان اقدام به گرانفروشی و احتکار ماسک‌هایی کردند که نیاز مردم در شرایط حساس بیماری واگیردار بود.
احتکار اقلام مورد نیاز مردم از یک سو و انتشار اخباری کذب درباره بیماری کرونا از سوی دیگر سبب شد تا دستگاه قضا وارد میدان شود و با شایعه سازان و محتکران مقابله جدی داشته باشد.
از همان روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا، دادستانی و قوه قضاییه با حضور در ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نقش خود را برای مجازات افرادی که به مراتب بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا بودند، آغاز کردند.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور طی نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کرد که اخلال در نظام سلامت اقدامی مجرمانه است و آن دسته از افرادی که ماسک و مواد ضدعفونی کننده را احتکار کنند، مفسد فی الارض به شمار می‌روند.
البته پس از آن هم غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از برخورد جدی و قاطع با محتکران صحبت کرد و گفت: میزان مجازات این افراد بنا به نظر قاضی حبس‌های طویل المدت 5 تا 20 سال و اعدام به جرم افساد فی‌الارض است.
دستگاه قضایی در برخورد با محتکران هیچ تسامحی ندارد
پس از ورود دستگاه قضا و برخورد جدی با محتکران و تشکیل چندین پرونده در دادسرا‌های کشور درباره احتکار ماسک و مواد ضد عفونی کننده دستگاه قضایی این اطمینان را به مردم داد که در برخورد با محتکران هیچ تسامحی ندارد و اولین جلسه دادگاه محتکران ماسک و مواد ضدعفونی کننده به 10 متهم به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی برگزار شد.
متهمان این پرونده هتل‌های شمال تهران را به انباری برای احتکار خود اختصاص داده بودند و چندین هزار تب سنج را در این هتل‌ها مخفی کرده بودند و کارتن‌های الکل را به قیمتی بسیار بالاتر به دلالان می‌فروختند.
پس از آن جدیت دستگاه قضا برای برخورد با محتکران، دادستان تهران از کشف 55 میلیون دستکش و 50 میلیون ماسک و هزاران لیتر مواد ضدعفونی‌ کننده خبر داد و از تحویل آن‌ها به وزارت بهداشت صحبت کرد.
اگر بیماری کرونا خود را مخفی کنید، باید یکسال زندان بروید
البته هشدار‌های دستگاه قضا به برهم زنندگان بازار مواد ضدعفونی کننده و ماسک تنها تا اینجا نبود، بلکه بعد از آن مسعودی فر مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی-انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از یک سال حبس برای آن دسته از افرادی خبر داد که بیماری کرونا خود را مخفی می‌کنند، زیرا بیماران مبتلا به کرونا باید سریعاً قرنطینه شوند و از ابتلای دیگر شهروندان به بیماری کرونا جلوگیری شود.
فرصت طلبانی که به فکر کسب منفعت بیشتر و متشنج کردن فضای روانی بودند در این مدت آرام ننشستند و با انتشار اخباری درباره ویروس کرونا سعی در ترساندن شهروندان داشتند؛ پس از افزایش تعداد شایعه سازان و اخباری کذب درباره ویروس کرونا دادستانی تهران به موضوع فضاسازی کاذب شبکه‌های اجتماعی در خصوص شیوع بیماری کرونا واکنش نشان داد و به شایعه سازان هشدار داد که در صورت ادامه روند شایعه سازی درباره این ویروس مطابق با قوانین مجازات اسلامی با آن‌ها برخورد می‌کند.
دادستان کشور هم هشدار داد که در صورتی که نا امنی سبب تشویش اذهان عمومی و حفظ نظم کشور شود، با افرادی که اخبار کذب و شبهه آفرین را منتشر می‌کنند، برخورد قانونی خواهد شد.
انتشار اخبار غیرواقعی درباره تعداد مبتلایان به کرونا جرم است
به دنبال مقابله جدی با ویروس کرونا و از آن جایی که انتشار اخبار مطابق با واقعیت درباره تعداد مبتلایان به بیماری کرونا و فوت شدگان اهمیت بسزایی داشت؛ دادستان کل کشور از مجازات تعدادی از افراد خبر داد که بدون داشتن هیچ منبع موثقی آماری خلاف آمار ستاد ملی مبارزه با کرونا را منتشر می‌کردند.
بسته شدن داروخانه‌های محتکر کننده ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سراسر کشور و تحویل آن‌ها به وزارت بهداشت هم یکی دیگر از اقداماتی بود که دستگاه قضا انجام داد.
اما با توجه به ضرورت رعایت فاصله اجتماعی و مطابق با ابلاغیه ستاد مقابله با ویروس کرونا معاون اول قوه قضاییه هم شیوه نامه‌ای را صادر کرد و بر اساس آن چگونگی فعالیت در دوره کرونا را تشریح کرد؛ بر اساس این شیوه نامه جلسات باید به صورت مجازی برگزار شود و دورکاری نیرو‌ها در دستور کار باشد. همچنین بر اساس آن شیوه محاکمه متهمان که بازداشت موقت هستند و ایجاد پیشخوان قضایی برای اطلاع رسانی به طرفین دعوا ضمن رعایت ضوابط بهداشتی مطرح شد و همچنین کلیات دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های قضایی تا پایان دوره کرونا نیز ابلاغ شد.
سخنگوی دستگاه قضا درباره تدابیر دستگاه قضا برای ادامه روند دادرسی در دوران کرونا گفت: تلاش شد هم سلامت همکاران و هم سلامت مراجعین با رعایت فاصله گذاری فیزیکی با استفاده از فناوری و سامانه‌های مربوطه به گونه‌ای باشد که سلامت مراجعین و همکاران به خطر نیفتد و دادرسی تعطیل بردار نیست و با رعایت موارد حفظ سلامت کارکنان، رسیدگی‌ها مجددا آغاز می‌شود.
اما برخورد قاطع با احتکارگران تا جایی اهمیت داشت که حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا بخشنامه برخورد با محتکران مواد شوینده و ماسک را ابلاغ کرد و از روسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها خواست که با احتکار کنندگان مطابق ماده 286 قانون مجازات اسلامی برخورد شود.
دادستانی تهران مأموریت ویژه بر فرایند غسل دادن متوفیان کرونا را دارد
البته نظارت دادستانی در دوران کرونا تنها به بحث درباره احتکار کنندگان و منتشر کنندگان اخبار کذب مربوط نمی‌شود، بلکه پس از انتشار اخباری ضد و نقیض درباره چگونگی غسل دادن متوفیان کرونا دادستان کل کشور خبر داد که با پیگیری‎های دادستانی کل کشور و همکاری مجموعه‎های ذی‌ربط، عملیات تدفین و تغسیل متوفّیان کرونایی بر اساس فتوای مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفته و دادستانی تهران نیز مأموریت یافته به ‎صورت ویژه بر این فرآیند نظارت کند.
البته علاوه بر بخشنامه‌هایی که از سوی دستگاه قضا در رابطه با احتکار کنندگان صادر شد، قوه قضاییه اقدام بسیار مناسب و خوبی را در حوزه اعطای مرخصی به زندانیان انجام داد و پس از شیوع ویروس کرونا دستگاه قضا برای سالم نگه داشتن محیط زندان‌های کشور به بیش از یکصد هزار زندانی مرخصی اعطا کرد. در این میان بیش از نیمی از زندانیان سیاسی هم توانستند از این مرخصی استفاده کنند؛ البته بنا به گفته سخنگوی دستگاه قضا سه گروه از زندانیان نمی‌توانند از این مرخصی استفاده کنند.
سه گروه از زندانیان بعد از اعطای مرخصی و عفو در زندان ماندند. زندانیانی که مرتکب جرایم خشن شدند و به جهت امنیت جامعه فعلا این گروه به مرخصی نرفتند، اما در شرایط مناسب برای این گروه هم تسهیلاتی فراهم می‌شود، اما در این برهه نمی‌توانند از مرخصی استفاده کنند، گروه دوم زندانیانی هستند که ضوابط و مقررات شامل حال آن‌ها بود، اما استفاده از مرخصی نیازمند اقداماتی همچون سپردن تأمین بود، اما برخی از زندانیان، چون تأمین مناسب فراهم نکردند از مرخصی استفاده نکردند. مطابق بخشنامه رئیس دستگاه قضا مصوب شد که با نظر مدارا تأمین این افراد تخفیف داشته باشد و گروه سوم زندانیانی هستند که هنوز حکم نگرفتند و مرخصی شامل حال آن‌ها نمی‌شود، اما اگر کسی قرار تأمین کفالت و وثیقه داشته باشد، از زندان بیرون می‌آید و به عنوان فردی آزاد تا زمان صدور حکم بیرون خواهد ماند و قرار شد که بررسی شود که قرار این افراد هم تخفیف داشته باشد.
این اقدام قوه قضاییه منجر به حفظ سلامت زندان‌ها شد و پس از آن هم با همکاری هلال احمر تمامی زندان‌های شهر تهران پاکسازی شدند.
بنا به گفته مسئولان قوه قضاییه آن‌ها تا پایان دوران کرونا برای مقابله با این بیماری برنامه دارند و تضمین سلامت مردم به عنوان یکی از وظایف قوه قضاییه ادامه دار خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/169303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

آغاز رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

دستگیری سارقان حرفه ای در اهواز

حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است

دستگیری عامل قدرت نمایی در درمانگاه قدیم دارخوین

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان برگزار شد

فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال

مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

مقاومت ترموود در برابر آتش

افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان