پیام خوزستان

آخرين مطالب

ضد عفونی معابر تا چه اندازه در کاهش شیوع ویروس کرونا تأثیر گذار است؟

ضد عفونی با روشی متفاوت در آینده نزدیک شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهرنوشت: تهران این روزها با دو ماه قبلش از زمین تا آسمان فرق کرده، کافی است شعار در خانه بمانیم را به هر دلیلی نادیده بگیرید و سری به خیابان بزنید آن وقت است که تغییرات به چشمتان می آید مردمی که به صورت ماسک زده‌اند و به دست ها دستکش پوشانده‌اند.البته این تغییرات به همین جا ختم نمی شود شیوع ویروس کرونا حال و هوای اقدامات مدیریت شهری را هم این روزها به شدت تغییر داده است.

به گزارش شهرنوشت ، بی شک آنهایی هم که به فاصله گذاری اجتماعی پایند بودند و در خانه ماندند تصاویر آتش نشانانی که با لباس های مخصوص مشغول ضد عفونی معابر هستند را در شبکه های مجازی دیده‌اند. تصاویری که نه تنها در رسانه های داخلی از زحمات روزانه بیش از 55٠ آتش نشان تهرانی به چشم می خورد بلکه به رسانه های خارجی همچون خبرگزاری آناتولی ترکیه راه پیدا کرده است.
ضد عفونی معابر پایتخت توسط آتش نشانان از سیزدهم اسفند ماه سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا و خارج شدن تهران از وضعیت سفید و براساس پروتکل اعلام شده از سوی وزارت بهداشت آغاز شد و روزانه حدود ٢٠٠ نقطه به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا تحت ضد عفونی قرار می گیرد، در این میان البته برخی معتقدند ضدعفونی معابر تاثیری در کاهش شیوع ویروس ندارد و تنها باعث اتلاف سرمایه های مالی و انسانی می شود. تا آنجایی که حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران اعلام کرد که هر از چند گاهی در گوشه و کنار کشور تصاویری از سم‌پاشی معابرعمومی به‌عنوان اقدام عمومی و پیشگیرانه از گسترش و پراکنش ویروس کرونا توسط رسانه ملی پخش می‌شود. از طرفی در توصیه‌های مکرر سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مبارزه با کرونا نه تنها این اقدام سفارش نشده، بلکه انجام آن را عبس و بیهوده اعلام می‌کنند، انتظار می رود، وزیر بهداشت در عمل به مسؤلیت خطیر ملی خویش ورود پیدا کرده و از هدررفت منابع عمومی جلو گیری کند.
این اظهارات در حالی از سوی خزانه دار شورای شهر مطرح شد که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در رزمایش زیستی سازمان بسیج شهرداری عنوان کرد که یکی از راه های مهم مبارزه با این بیماری، گندزدایی و ضدعفونی معابر شهری است. در این میان در حالی که اعضای شورای شهر تهران نظرات متفاوتی نسبت به این اقدام دارند تصاویر منتشر شده از اقدامات سایر کشور ها از جمله چین، اسپانیا، ایتالیا، عراق، ترکیه و ...نشان می دهد که این شیوه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در دیگر کشورهای درگیر با این ویروس انجام می شود.
تاثیر روانی ضد عفونی معابر بر افکار عمومی
زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان انجام هر نوع اقدامی که از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کند ضروری است به شهرنوشت گفت: البته اثرگذاری اقدامات متفاوت است و برخی از اقدامات بی شک تاثیر بیشتری در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا ایفا می کنند.
او درباره گندزدایی و ضدعفونی معابر پایتخت توضیح داد: در بحث ضد عفونی معابر و فضاهای عمومی نقطه نظرات متفاوتی مطرح است، اما مشخص است که این امر از لحاظ روانی بسیار در شرایط روحی شهروندان موثر
است و برای آنها آرامش خاطر ایجاد می کند.
صدراعظم نوری با تاکید بر اینکه ضد عفونی معابر حس توجه مدیریت شهری به شهروندان را در آنها ایجاد می کند، اضافه کرد: مسأله سلامت شهروندان موضوع مهمی است که مدیریت شهری آن را مورد توجه قرار داده است.نکته مهم دیگر این که آب هم به تنهایی یک وسیله شست و شو محسوب می شود بنابراین وقتی حتی معابر با آب شست و شو می شود می تواند تا حدودی در از بین بردن ویروس کرونا موثر باشد.
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: البته آب با مواد دیگری همچون آب اکسیژنه و آب ژاول مخلوط می شود و بی شک اثرات موثری را به همراه دارد.در محیط هایی که تردد در آنها زیاد است این شیوه ضد عفونی می تواند در کاهش شیوع ویروس کرونا موثر باشد، در حال حاضر آتش نشانی به طور مرتب نسبت به شست و شوی معابر اصلی مبادرت و سعی می کند از مواد شیمیایی استفاده کند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند.
در روزهای گذشته تمامی معابر اصلی، اماکن عمومی، بزرگراه ها و تونل های پایتخت حداقل یک بار ضدعفونی شده‌اند، این در حالی است که برخی از مناطق جنوب، غرب و مرکز شهر تهران بیش از دو تا چند بار توسط آتش نشانان تحت گندزدایی قرار گرفته ‌اند.معابر اصلی پایتخت روزانه با ٣٠ هزار لیتر مواد ضدعفونی گندزدایی می‌شود.
لزوم توجه به پروتکل های وزارت بهداشت برای ضد عفونی معابر
ضد عفونی معابر براساس پروتکل های وزارت بهداشت موضوع مهمی است که باید در حین ضد عفونی معابر به آن توجه شود زینب نصیری، مدیر کل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه تاثیر قطعی ضدعفونی معابر موضوعی است که باید از سوی وزارت بهداشت تایید شود به شهرنوشت گفت: البته وقتی فرآیند ضدعفونی براساس استانداردها و پروتکل های ابلاغ شده، انجام می شود به کاهش آلودگی ها کمک می کند و اگر ویروس کرونا روی سطوحی که ضدعفونی می شوند وجود داشته باشد حتما از بین می رود.
او ادامه داد: البته اگر کسی ناقل یا مبتلا به ویروس کرونا باشد و یک دقیقه بعد سطوح ضدعفونی شده را لمس کند دوباره آن سطح منتشر کننده ویروس کرونا خواهد بود و شهروندان نباید گمان کنند چون جایی ضد عفونی می شود دیگر نیازی به رعایت اصول بهداشتی نیست.‌
مدیر کل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ضدعفونی معابر میزان احتمال شیوع ویروس کرونا را کاهش می دهد، اضافه کرد: ضدعفونی معابر اصلی شهر توسط شهرداری و نیروهای داوطلب قطعا در کاهش شیوع ویروس کرونا تأثیر گذار است، البته ضدعفونی باید براساس پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت انجام شود. در این روزها بسیاری از افراد به صورت داوطلبانه یا در قالب گروهای جهادی تمایل به همکاری در این زمینه را دارند اما اگر از پروتکل ها آگاهی نداشته باشند به طور حتم آسیب زا خواهد بود.
رئیس کمیته امور اجتماعی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد: کسانی که نسبت به ضدعفونی معابر اقدام می کنند اگر براساس پروتکل ها وسایل محافظتی نداشته باشند احتمال شیوع بیماری را در رابطه با خودشان افزایش می دهند، اگر طبق پروتکل ها ضدعفونی نکنند سرمایه مالی و انسانی استفاده می شود اما نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. کسانی که در حال ضدعفونی هستند اگر ندانند هر مکانی را باید به چه صورتی ضدعفونی کنند می توانند همانند نمونه هایی که در رابطه با تخریب دستگاه های خودپرداز اتفاق افتاد، اثرات تخریبی به جا بگذارند .
نصیری با تاکید بر اینکه ابعاد محیط زیستی این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: در برخی از موارد سطوحی ضدعفونی می شوند که اصلا محل تماس شهروندان با آن ها نیست، اگر ضد عفونی براساس پروتکل ها نباشد می تواند اثرات تخریبی به جا بگذارد.
ضد عفونی معابر شهر بر اساس نقشه های مسیر شیوع
این مقام مسئول توضیح داد: در راستای همکاری شهرداری تهران با ستاد ملی کرونا تلاش می شود تا سرمایه های انسانی و مالی در بهترین حالت آن هزینه شود، به همین منظور نقاطی که احتمال شیوع ویروس کرونا در آن جا بیشتر است باید مورد توجه قرار گیرد.وزارت بهداشت نقشه هایی را در اختیار دارد که میزان تردد بیماران مبتلا به کرونا، یا حضور کسانی که به علت این بیماری فوت شده اند را می توان در آنها مشاهده کرد، این نقاط به عنوان مسیرهای اصلی انتقال ویروس کرونا شناخته می شوند.
نصیری با تاکید بر لزوم تمرکز در این نقاط و ضدعفونی منظم مسیرهای مشخص شده گفت: اگر این مسیرها در فواصل منظم و کوتاه مدت انجام شود خیلی بهتر از این است که این ظرفیت بخش شود و اماکنی که احتمال شیوع با بروز بیماری در آنها وجود ندارد. استفاده از این نقشه ها جزو موضوعاتی بوده که طی روزهای گذشته مورد پیگیری قرار گرفته است.
رئیس کمیته امور اجتماعی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد که اگر نقشه و لایه های مسیر انتشار ویروس کرونا در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد بی شک این شیوه ضدعفونی تاثیر گذار خواهد بود، گزارش های ارسال شده از مراکز بهداشت زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و تهران نشان می دهد وقتی نقاط اعلام شده از سوی آنها تحت ضد عفونی قرار می گیرد و میزان تماس شهروندان با این نقاط کاهش پیدا می کند میزان ارجاع شهروندان مبتلا به این بیماری به مراکز بهداشتی کاهش پیدا می کنند.
آتش نشانان تهرانی به گفته مهدی داوری، مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران این روش ضد عفونی معابر را تا اعلام ستاد ملی کرونا ادامه می دهند حالا باید منتظر ماند و دید وزارت بهداشت پروتکل جدیدی در این باره ابلاغ می کند یا شیوه فعلی ادامه دار خواهد بود.
خبرنگار: الهه خانی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/167032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی و الاعرجی با محوریت توافق امنیتی ایران و عراق

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

انرژی هسته‌ای ارزش تحمل این همه فشار را دارد؟

رئیس‌جمهور: امیدواریم توافقات سفر پاکستان با پیگیری مقامات دو طرف سریع‌تر اجرایی شود

واکنش ایران قواعد جدیدی را پایه گذاری کرد

القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد

ابوعبیده: پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد

مشکل ساز شدن حوضچه برای گوسفندان در حوالی آرمگاه ویس نازار + فیلم

لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف

واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله

نمایی زیبا از چال کندی دزفول (فیلم)

اوسمار قید استادیوم استادیوم آزادی را زد

افزایش 22 درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز

پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد + فیلم

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

مهر و موم یک رستوران در شادگان

جغرافیای جرایم پرتکرار در اهواز مشخص شده است

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است/ پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده سلام فرمانده

تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه

تعطیلی یک رستوران در شادگان

پاسخ دوقلوهای سریال «پایتخت» به 2 سوال مهم

نماوا بایکوت می‌شود؟/ رضا کیانیان: از شانه‌ساززاده شکایت می‌کنیم

خوشمزه‌ترین سوغاتی گرگان از نظر «احمدرضا اسعدی»

تغییر در قوانین جوایز «اسکار»

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

بیرانوند بالاخره در محلی که دوستش دارد

مدافع پرسپولیس مقابل سپاهان از مصدومیت برگشت

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد

ووشوکاران ایرانی رقبای خود را شناختند

داوران معروف UWW محروم شدند؛ برنده کشتی جنجالی عوض نشد

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کنار بیایند

دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد

ادای احترام رئیس‌جمهور به مقامِ رهبر استقلال پاکستان

اظهارات جدید وزیر کشور درخصوص گشت ارشاد و طرح نور

رئیسی: خطای صهیونیست‌ها در تعرض به خاک ایران چیزی از این رژیم باقی نمی‌گذارد

پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید

واکنش ایران محاسبات دشمن را به هم ریخت

نظارت بر هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان

ابوعبیده: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد

بازداشت کلاهبردار خرید و فروش خودرو در آبادان

ایستادگی و مقاومت بارز‌ترین ویژگی‌های شهید قرنی است

دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است | پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟

پیام ویژه حزب‌الله به اسرائیل!

بازداشت کلاهبردار معامله خودرو در آبادان