پیام خوزستان

آخرين مطالب

طبق قانون شهرداری تهران موظف به تامین معیشت دستفروشان نیست

دولت به مطالبه گری دستفروشان رسیدگی کند شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - شهرنوشت: بیکاری دستفروشان در پی اجرای دستورات ستاد مقابله با کرونا، امرار معاش آنها را در این روزها با خطر جدی مواجه کرده که سبب اعتراضاتی در روزهای اخیر شد اما این امر مستلزم برنامه ریزی از سوی دولت و کمکهای مالی و معیشتی به این قشر است.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، پیاده‌راه هایی که تا یک ماه گذشته مملو از صد نوع کالای فروشی بودند اکنون جای خود را به سکوت و سکونی بی سابقه داده‌اند. کویید19 بساطِ بساط گستران را جمع کرد و آن‌ها را به خانه نشینی اجباری دعوت.
اعتراض اصلی دستفروشان بر سر درآمد قطع شده‌ای است که نهادی پرداخت کمک مالی را گردن نمی‌گیرد. اگرچه بنیاد مستضعفان در تاریخ 23 اسفند 1398 برای پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان اعلام آمادگی کرد و در نهایت قرار شد که طی دو مرحله این هزینه پرداخت شود. شناسایی دستفروشان از طریق بانک‌های اطلاعاتی که شهرداری‌های مناطق گردآوری کردند، صورت گرفت و قرار است که در مرحله دوم پرداخت کمک معیشتی، یکهزار دستفروش دیگر به این لیست اضافه شوند. همچنین می‌بایست پس از تأیید این اسامی توسط معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری شهرداری مناطق تهران، تسهیلات کمک معیشتی میان دستفروشان توزیع شود.
بنیاد مستضعفان در روزهای پایانی اسفندماه چهار میلیارد تومان از طریق شهرداری تهران به چهار هزار نفر از دستفروشان معابر عمومی پایتخت در قالب کارت هدیه یک میلیون تومانی اهداء کرده است.
زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تهران درباره مرحله دوم این کمک معیشتی در توئیتر شخصی خود نوشت: « 5 میلیارد تومان برای ‎ دستفروشان تهرانی توزیع می‌شود. بنیاد مستضعفان برای کمک به دستفروشان، پنج میلیارد تومان به ‎ شهرداری تهران می‌دهد.»
تجمع تعدادی دستفروش در مقابل شهرداری
همزمان با گسترش ویروس کرونا در کشور و اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت تمامی مشاغل تا 30 فروردین ماه متوقف شد. اگرچه ستاد ملی مقابله با کرونا در 23 فروردین ماه اعلام کرد که مشاغل کم خطر با تعهد به رعایت ضوابط بهداشتی امکان فعالیت دارند اما همچنان روزبازارها، بازارچه‌ها و دستفروشان معابر عمومی به علت اینکه بر تشدید شیوع این بیماری و افزایش آمار مبتلایان موثر هستند، اجازه فعالیت ندارند.
روز گذشته (25 فروردین ماه) حدود 20 نفر دستفروش با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان شهرداری تهران در خیابان بهشت خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود شدند.
اینکه چرا دستفروشان در مقابل شهرداری تجمع و اعتراض کردند جای سوال است؛ چرا که طبق تبصره 1 ماده 55 قانون شهرداری، تنها وظیفه‌ شهرداری تهران در برابر دستفروشان، رفع سد معبر است. اما رسیدگی به اقشار کم درآمد و اشتغال زایی جزو وظایف دولت است. بنابراین دولت باید به مشکلات معیشتی که از گسترش ویروس کرونا برای بیشتر مشاغل آزاد پایدار و کاذب به وجود آمده، ورود پیدا کند و از طریق مصوبه‌های مجلس یا طرح‌های دیگر به وضعیت درآمد قطع شده این قشر توجه و آن را تا حدودی جبران کند.
در همین رابطه؛ الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهرنوشت، با بیان اینکه در سراسر جهان، بیشتر دولت‌ها تلاش می‌کنند که در وضعیت کنونی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی را پوشش دهند تا با آسیب کمتری از این بحران عبور کنند، توضیح داد: تبعات اقتصادی گسترش بیماری کرونا متوجه تمامی بخش‌ها با نسبت‌های متفاوتی است. کارگران روز مزد و دستفروشان جزو گروه‌های درمعرض خطر و بیشتر آسیب دیده این بحران هستند چرا که دستفروشی با حضور مستقیم شهروندان در شهر تعریف می‌شود.
او با اشاره به اینکه پیش از شیوع بیماری کرونا، بسیاری از اقشار ضعیف جامعه به واسطه تحریم‌ها متحمل آسیب‌های اقتصادی بودند، گفت: اکنون با گسترش این بیماری، زیرساخت‌های اقتصادی آسیب دوچندانی دیده‌اند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ضمن مطالبه‌گری از دولت برای مدیریت وضعیت کلی کشور، یادآور شد: همکاری بین نهادی می‌تواند بهبود بخش وضعیت معیشتی اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه باشد. نهادهایی که در ساختار بودجه‌ای کشور مستقل‌تر و از منابع ذخیره‌ای بیشتری برخوردار هستند، با همکاری شهرداری‌ها می‌توانند سیستم پرداخت هزینه کمکی راه‌ اندازی کنند. می‌بایست منابع برای توزیع در اختیار شهرداری قرار گیرد چرا که تشخیص هویت دستفروشان از طریق شهرداری امکان پذیر است.
فخاری با تأکید براینکه شهرداری به عنوان مدیریت فضاهای شهری می‌تواند نقش موثری در این سیستم ایفا کند، گفت: باتوجه به اینکه دستفروشان برای مطالبه‌گری وضعیت معیشتی خود دسترسی به نهادها ندارند، شهرداری می‌تواند تسهیلگر این مسیر باشد. همانطور که بنیاد مستضعفان این اقدام را انجام داده و منابع خود را برای توزیع در اختیار شهرداری گذاشته است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان بیان کرد: نهادهای دیگری مانند بنیاد مستضعفان می‌توانند کمک کنند و دولت نیز می‎بایست از طریق منابع آزاد شده خود، به صورت حمایتی به وضعیت مردم رسیدگی کند و بخش بیشتری را به لایحه‌های ضعیف‌تر جامعه از جمله همین دستفروشان اختصاص دهد. به منظور رسیدگی به وضعیت معیشتی دستفروشان، از بین دستگاه‌های حاضر بهزیستی می‌تواند نقش موثری داشته باشد.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
* ماده 55 قانون شهرداری:
تبصره 1-(اصلاحی 27/11/1345) سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آن‌ها و میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند. در مورد دکه‌های منصوب قبل از تصویب این قانون، شهرداری مکلف است نسبت به برداشتن آن‌ها اقدام و چنانچه صاحبان این قبیل دکه‌ها ادعای خسارتی داشته باشند با نظر کمیسیون مقرر در ماده77 نسبت به جبران خسارت آن‌ها اقدام کند ولی کسانی که بعد از تصویب‌ این‌ قانون‌ اقدام‌ به‌ نصب دکه‌هایی در معابر عمومی کنند شهرداری موظف است رأساً و بوسیله مأمورین خود در برداشتن این قبیل دکه‌ها و رفع سد معبر اقدام کند و اشخاص مزبور حق ادعای هیچگونه خسارتی نخواهند داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/166724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی فرمانده پیشین پدافند هوایی اسرائیل از جنگ ایران و اسرائیل

پیش بینی فرمانده پیشین پدافند هوایی اسرائیل از رویارویی ایران و اسرائیل

بازگشت پرسپولیس از آبادان، شاید به‌عنوان صدرنشین

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل نفت آبادان

بازگشت سرمربی پرسپولیس به کنار خط در آبادان

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

مورد عجیب فراز: یک‌ماه دوری از خانواده!

اتفاق خوشحال‌کننده برای عبدالله ویسی

حماس: نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد

آنروا: اسرائیل در تلاش برای پایان دادن به فعالیت‌های ما در غزه است

حمله هوایی صهیونیست‌ها به آوارگان فلسطینی در جنوب غزه؛ هشت نفر شهید شدند

عالیشاه در فکر سبقت از ترابی در آبادان

80 درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است

حادثه انفجار گاز در دزفول 9 مصدوم داشت

برگزاری راهپیمایی مردمی برای دفاع مشروع نیروهای مسلح در خوزستان

بیش از 26.6 میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری خوزستان بازدید کردند

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

حماس:نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد/اسرائیل در ورطه نابودی است

بهبهان خط پایان محموله‌های قاچاق

انفجار یک ساختمان مسکونی در دزفول 9 مصدوم بر جا گذاشت

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

مجلس خود را موظف به حمایت از کشاورز می‌داند/ لزوم مکانیزه شدن کشاورزی در خوزستان

داستان 34 روز مقاومت در خرمشهر؛ اگر سلاح داشتیم، شهر سقوط نمی‌کرد

پیام تسلیت سردار قاآنی به هنیه

تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در 11 استان

پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه

حماس: عملیات «وعده صادق» ثابت کرد دوران بزن در رو به سر آمده/ موضع جانبدارانه غرب در حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم می‌کنیم

عقب ماندگی خوزستان با وجود افراد توانمند و دلسوز جبران می‌شود

باور کنید این قاب شگفت‌انگیز در خوزستان است!

پیروزی دختران بلند قامت کردستانی در مصاف با نماینده زنجان + فیلم

گلزن پرسپولیس به نفت در اختیار تارتار

اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی

آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان

حماس: زمان عربده‌کشی رژیم اشغالگر به‌سر آمده است

انفجار گاز در دزفول 9 مصدوم بر‌جای گذاشت

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

اوسمار به نشست خبری نرسید

حمله حزب‌الله لبنان به 2 مرکز نظامی صهیونیستی دیگر

رفیعی در انتظار پایان خوش دوران غیبت دروازه بان تیم ملی

کمالوند: مقابل پرسپولیس محکوم به برد هستیم

«وعده صادق» حادثه‌ تاریخ‌ساز/ فصل جدیدی از حیات جبهه مقاومت آغاز شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

خبر‌هایی از بزرگداشت شهید مدافع حرم حمزه در سمنان

اوزونیدیس: بازی سخت و عجیبی با استقلال خوزستان داریم

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد