پیام خوزستان

آخرين مطالب

گزارش مهر از جلسه سرنوشت‌ساز نان خرمشهر؛

هیچ نانوایی حق تعطیلی ندارد/ انحصار آرد در خرمشهر شکست اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - خرمشهر- در پی عرضه نان بی‌کیفیت و نارضایتی نانوایی‌ها و مردم خرمشهر، در جلسه‌ای به ریاست فرماندار این شهرستان، شکسته شدن انحصار تأمین آرد و پایان تعطیلی نانوایی‌ها مصوب شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، در دو روز گذشته برخی نانواها به کیفیت آرد دریافتی خود معترض و در پی این اعتراض‌ها نانوایی خود را تعطیل کردند. همین موضوع باعث شد کارگروه آرد و نان خرمشهر جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی مشکل تشکیل دهد که نمایندگان اداره کل غله و اتحادیه آرد و نان استان خوزستان نیز در آن حضور داشتند.
ملزم شدن نانوایی‌ها خرمشهر به تهیه نان از تنها کارخانه تولید آرد این شهر، فرستاده شدن پیامی منتسب به اتحادیه آرد و نان با موضوع تعطیلی نانوایی‌ها، این جلسه را بنا به گفته محمد حیدری فرماندار خرمشهر به جلسه استنطاق تبدیل کرد. جلسه که در آن باید به چند سوال ازجمله چرا آرد بی‌کیفیت وارد خرمشهر شد؟ و چرا مجوزهای توزیع و پخت داده شد؟ دلیل حضور نداشتن نهادهای نظارتی در این روزها چه بوده است؟ و چه کسی اجازه تعطیلی نانوایی‌ها را داد؟
جریان آرد بی‌کیفیت!
اینکه آرد بی‌کیفیت بوده یا در اثر عواملی طبیعی رنگی متفاوت داشته و برای سلامت مضر است یا خیر، موضوعی بود که به آن پرداخته شد. مدیر کارخانه آرد خرمشهر بر کیفیت محصولش تأکید کرد و گفت: در طول سال‌های 96 و 97 و حتی تا 18 اسفند امسال هیچ مشکلی در آرد خروجی وجود نداشته است و تنها آیتم‌هایی که باید در کارخانه بررسی شود خاکستر، سبوس‌گیری و دانه گیری آرد است که در آزمون کلی عدم تطبیق نداشته و تنها گندم از نوع بی‌کیفیت بوده است.
وی افزود: بعد از خروج آرد برخی نانواها اظهار کردند که این آرد خمیر خوبی نمی‌دهد، روز بعد مشکل با اداره کل غله خوزستان مطرح و 21 اسفند مقداری گندم تأمین که با گندم قبل اختلاط و مشکل رفع و آرد تولید قبل نیز از نیمی از نانوایی‌ها جمع‌آوری شد.

پیام خوزستان


فرماندار خرمشهر بر لزوم اطمینان از کیفیت آرد تأکید کرد و گفت: تأیید کیفیت آرد ازجمله وظایف معاونت غذا و دارو شبکه بهداشت و درمان است که با توجه به موضوع کرونا ، اعطای مجوز تولید به واحدهای مختلف تولیدی و کمبود نیرو در این معاونت و احتمال اینکه از برخی وظایف خود غافل شود، وجود دارد و این امر می‌تواند شرایط را برای افراد فرصت‌طلب فراهم کند تا از این فرصت برای سودجویی استفاده کنند که اتاق اصناف و اتحادیه موظف به تعیین تکلیف هستند.
امید جهان نژادیان معاون بازگانی اداره کل غله استان خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه کارخانه آرد خرمشهر از لحاظ تجهیزات جز کارخانه‌های خوب استان است، افزود: با وجود سابقه خوب این کارخانه در صورت اثبات تخلف پس از انجام نمونه‌گیری‌ها و محرز شدن تخلف کیفی، این کارخانه تعطیل و آرد خرمشهر از دیگر کارخانه‌های استان تأمین خواهد شد.
علت تعطیلی نانوایی‌ها
جباری رئیس اتاق اصناف خرمشهر گروهی را مسبب اخلال در چرخه تولید نان در خرمشهر دانست و گفت: نامه‌ای منتسب به رئیس اتحادیه نان خرمشهر توسط فردی برای تمام مسئولان نانوایی‌ها ارسال شده است که از آن‌ها خواسته طوماری را برای اعتراض تنظیم و نانوایی‌های خود را به نشانه «اعتراض» تعطیل کنند.
وی افزود: برای این فرد در دادسرا پرونده قضائی تشکیل شده است اما این اقدامات مربوط به حال نیست و گروهی در زمان اتحادیه سابق وجود داشتند که مرتکب انواع خلاف‌ها شده‌اند و هنوز قادر به تأثیرگذاری از طریق تهدید بر نانوایی‌ها هستند و اما پرونده مربوط به این تخلفات هنوز تعیین تکلیف نشده است.
فرماندار خرمشهر از معاون دادستان خرمشهر در جلسه خواست با توجه به طی شدن روند قانونی هرچه سریع‌تر نسبت به صدور حکم افرادی که در روند توزیع آرد اخلال ایجاد کرده و باعث تعطیلی نانوایی‌ها شدند، اقدام شود.
نانوایی‌ها حق تعطیلی ندارند
فرماندار خرمشهر به تعطیلی نانوایی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این شرایط که بیماری کرونا زندگی را برای مردم دشوارتر از همیشه کرده و خویشتن‌داری مردم باعث ثبات در منطقه شده است نباید اجازه داد عرصه بیشتر از این تنگ شود.
وی افزود: تأمین قوت قالب و نان که از نیازهای اولیه است نباید با دشواری مواجه شود و باید زمینه را برای تأمین هرچه ساده‌تر این اقلام فراهم کرد تا بتوان از این برهه که دشمنان در پی استفاده از آن برای تسلیم کردن ایران دارند، به سلامت گذر کرد.

پیام خوزستان


حیدری از تعطیلی نانوایی‌ها در چنین شرایطی انتقاد کرد و گفت: هرکس فراخوان برای تعطیلی نانوایی‌ها داده است، مرتکب جرم شده و اتحادیه باید به اطلاع تمام نانوایی‌ها برساند که از فردا هیچ نانوانی حق تعطیلی ندارد.
وی از برخورد با متخلفین خبر داد و اظهار کرد: در صورت تعطیل بودن نانوایی در روز آینده، در مرحله اول سهمیه آرد آن قطع و در صورت تکرار تخلف پروانه کسب‌وکارشان نیز باطل می‌شود.
فرماندار خرمشهر همچنین برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه خواستار برگزاری انتخابات مجدد در اتحادیه آرد و نان خرمشهر شد.
پایان انحصار آرد در خرمشهر
نانوایی‌ها خرمشهر و با هدف حمایت از تولید منطقه ملزم به تهیه آرد مورد نیاز خود از کارخانه آرد خرمشهر هستند، معاون بازگانی اداره کل غله استان خوزستان در این جلسه یادآور شد: اداره کل غله برحسب اعلام اتحادیه آرد و نان آرد مورد نیاز را طبق سهمیه تأمین می‌کند اما هیچ‌گاه به نانوا گفته نمی‌شود و گفته نخواهد شد آرد موردنیاز خود را از کجا و با چه کیفیتی تهیه کند.
فرماندار خرمشهر در این جلسه مشکل اخیر نان در خرمشهر را ناشی از انحصاری کردن تهیه آرد در این شهر دانست و اظهار کرد: انحصار هر جا باشد رانت و فساد ایجاد می‌کند، هیچ‌کس حق ندارد برای نانوایی‌ها تعیین تکلیف کنند و آن‌ها مخیر به تهیه آرد خود از هرجایی هستند.
حیدری از پایان این انحصار خبر داد و گفت: انحصار 100 درصد آرد خرمشهر پذیرفتنی نیست و از این بعد هر 104 واحد نانوایی خرمشهر، از سهمیه 50 درصد می‌توانند استفاده کنند و مخیر هستند طبق سهمیه زیر نظر اداره غله، طبق سهمیه آرد موردنیاز خود را تأمین کنند.
وی از تشکیل کمیته مبارزه با رانت و فساد در خرمشهر خبر داد و بیان کرد: از زمان آغاز مسئولیتم به‌عنوان فرماندار در خرمشهر دو جلسه مبارزه با فساد و رانت در این شهر برگزارشده و جلسات این کمیته که با حضور نیروهای امنیتی است ادامه‌دار است و باکسی مسامحه نخواهد شد.
فرماندار ویژه خرمشهر تغییر در شرایط خرمشهر را نوید داد و اظهار کرد: درباره سوءاستفاده‌هایی که در این شهر انجام شده است، بارها گفته‌ام که شرایط به نحوی تغییر خواهد کرد که مردم شاهد این تغییرات باشند و مدیرانی که قادر به تحمل این شرایط نیستند، استعفا دهند و یا تغییر داده می‌شوند.
وی سال 99 را سال تغییرات در خرمشهر خواند و این اقدامات را گامی برای آرام‌سازی مردم خسته و خشمگین خرمشهر از شرایط نابسامان در این شهر برشمرد.
در این جلسه که مقرر بود علت مشکل اخیر پیش‌آمده در نان خرمشهر بررسی شود، از زخمی عمیق در بدنه آرد و نان خرمشهر پرده برداشته شد. مشکلاتی که با وجود آغاز به فعالیت کارگروه آرد و نان در این سال‌ها همچنان پابرجا است.
هرچند این کارگروه ادعا می‌کند جلسات و تلاش‌های بسیاری داشته که معرفی رأس فساد به مراجع قضائی، مهم‌ترین دستاورد آن بوده است اما همان فرد یا افراد توانستند بدون توجه به اقدام کارگروه آرد و نان خرمشهر یک‌تنه نانوایی‌ها این شهر را به تعطیلی بکشانند. همان کارگروهی که امروز نتوانست به سوال فرماندار جدید جواب دهد؛ که خرمشهری‌ها روزانه چقدر نان مصرف می‌کنند؟!

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/161358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان زیر ذره بین بازرسان

حماس:30 افسر و ژنرال ارشد اسرائیلی در اختیار ما هستند

136 دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان است

شکست قطعی هر کسی که در برابر جریان مقاومت اسلامی بایستد

200 روزه شدن جنگ علیه غزه چه مفهومی دارد؟ مقاومت در این مدت چگونه ادامه یافت؟

مهر و موم مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر

امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم

حمله موشکی سنگین حزب‌الله به مرگلیوت

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی 2 سال

انعقاد تفاهم‌نامه 8 میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

آخرین وضعیت ایران برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

مرد یخی و سرشاخ با یک پدیده برای رسیدن به پاریس

کسی که اجازه نداد جای خالی پائز احساس شود

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

داستانک/ پری خوشحال

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

رئیسی: اشغالگری رژیم صهیونیستی نه مشروعیت‌زا است و نه مالکیت‌آور

شیر خاورمیانه؛ لقب سریلانکایی‌ها به رئیس جمهور ایران

خط و نشان سیاوش اکبرپور برای سپاهان!

دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات | حماس: 30 افسر اسرائیلی را در اختیار داریم

آغاز عملیات احداث باند دوم محور اهواز خرمشهر

اوج گیری گرما در اروند

چرا اردنِ «هاشمی» مخالف تسلیح کرانه باختری است؟

کنایه «نون خ» به شعارهای مسئولین!

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

هزینه‌کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان زیر ذره‌بین بازرسان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

پیشنهاد منچسترسیتی به خسرو حیدری

بازی پرسپولیس و سپاهان جذاب است

استرس فوتسالیست‌ها باید کنترل شود

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

محمدی: باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال

تیم ملی والیبال از امروز با سرمربی

حضور نماینده دوچرخه‌سواری ایران در کمپ اتحادیه جهانی سوییس

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان