پیام خوزستان

آخرين مطالب

کرونا پشت درها/ اهوازی‌ها در خانه نمی مانند مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- در حالی که دغدغه این روزهای پایان سال مسئولان و به خصوص کادر درمانی و پزشکی کشور پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی شیوع ویروس ناخوانده کرونا و بازگرداندن شرایط عادی به کشور است ولی با وجود تمامی هشدارها و آموزش‌هایی که در رسانه‌های دولتی و فضاهای اجتماعی ارائه می‌شود، هنوز هم کسانی هستند که فارغ از هر دغدغه‌ای با جان خود، خانواده و همشهری‌های خود بازی می‌کنند و در این روزها که بهترین کار ممکن قرنطینه خانگی و دوری از فضاها و اماکن عمومی است با رعایت نکردن اصول بهداشتی و حضور غیرضروری بدون توجه به نکات ایمن‌سازی، سلامت خود و اطرافیانشان را به خطر می‌اندازند.

هرچند که نه تنها در کشور بلکه حتی در خوزستان روزانه بر تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا اضافه می‌شود ولی برخی مردم این شیب تند شیوع ویروس را جدی نگرفته و به ظاهر اعتقادی به خود قرنطینگی ندارند.

از جمله موارد مشاهده شده در کلان‌شهر اهواز حضور و تردد قابل توجه مردم در اماکن عمومی و به ویژه بازار مرکزی شهر است که بی‌توجه به بحرانی بودن اوضاع برای خرید نوروزی که در این روزها اصلاً رنگ و بوی عید را با خود ندارد، به خیابان‌ها آمده‌اند.

آدم‌هایی که حتی برای سلامتی فرزندان خود هم‌ارزشی قائل نیستند، مادرانی که دست کودکان خود را گرفته و به بازار شلوغ آورده‌اند، پدرانی که سیگار به دست و بدون ماسک و دستکش در خیابان قدم می‌زنند و جوانانی که به راحتی از اغذیه‌فروشی‌هایی که نباید باز باشند، خوراکی خریده و با دستانی که شاید آلوده باشند، تناول می‌کنند.

البته در این بین افرادی هستند که با دغدغه خرید اقلام بهداشتی و ضدعفونی و یا ماسک به بازار آمده‌اند که برای تقاضای آنها آن‌طور که باید عرضه‌ای از سوی داروخانه‌ها نشده است.

کرونا را جدی بگیرید

یک مرد 47 ساله که بدون ماسک و دستکش بازار آمده است، با گلایه از کمبود الکل در سطح شهر می‌گوید: متأسفانه الکل یا نیست و یا آنجایی که به صورت کم عرضه می‌شود نیز قیمت‌های گزافی دارند.

وی با اشاره به اینکه دستکش و ماسک خیلی کم عرضه می‌شود، ادامه می‌دهد: بازار باز است ولی مردم هم باید تا حد توان با دستکش و ماسک به بازار مراجعه و مرتب ضدعفونی کنند.

این شهروند اهوازی در واکنش به اینکه چرا خودش بدون رعایت نکات بهداشتی به بازار آمده و اصلاً چرا در خانه نمانده است، می‌گوید: برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به اجبار به بازار آمده‌ام و با این وضعیت ضعیف عرضه در داروخانه‌ها انگار حالا حالاها باید در سطح شهر حضور داشته باشم.

وی در پایان با تأکید بر لزوم جدی گرفتن کرونا یادآور می‌شود: مردم نباید فکر کنند که کرونا برای آنها نیست! اتفاقاً خطر کرونا در کمین است و هر فرد بعد از ابتلاء در صورت درمان نشدن به عنوان یک ناقل آن را به دیگر مردم هم انتقال می‌دهد.

مردم به خوزستان سفر نکنند

بانویی 30 ساله که تنها ولی با ماسک به بازار آمده است،  می‌گوید: بسیاری از مردم به خصوص پدر و مادرها که سن بیشتری دارند، اصلاً نکات بهداشتی و خود مراقبتی را رعایت نمی‌کنند؛ به ظاهر ویروس سریع‌تر به افراد مسن منتقل می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: مردم حتی اگر شده به خاطر خانواده‌هایشان رعایت کنند؛ سعی کنند که به بازار مراجعه نکنند، خرید عید مهم نیست چون ما همیشه مهر، آذر و عید فطر لباس خریداری می‌کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه حالا برای یک عید خرید نکنیم چه می‌شود؟ می‌گوید: از مردم درخواست دارم که در خانه بمانند و مسافرت نروند؛ هیچ‌چیزی از سلامتی مهم‌تر نیست و افراد مبتلا به این ویروس به عنوان یک ناقل برای خانواده و جامعه خود هم آسیب‌زا هستند.

این شهروند اهوازی با اشاره به اینکه خونگرمی مردم خوزستان بر کسی پوشیده نیست، بیان می‌کند: ولی در این شرایط فعلی با توجه به همه‌گیر بودن ویروس کرونا نمی‌توانیم پذیرای مهمانان نوروزی باشیم؛ مردم دیگر استان‌ها هم نباید تصور کنند چون خوزستان گرم است، باید به این استان سفر کنند چون اگر ازدحام افزایش و شهر شلوغ شد، آن وقت میکروب‌ها جذب افراد بسیاری می‌شوند.

وی می‌گوید: مردم تنها برای کارهای ضروری خود باید از خانه خارج شوند، چون میکروب به هر حال به دستکش و ماسک نیز اصابت می‌کند.

احمدی در پایان با اشاره به اینکه برخی مردم یک دستکش را با شست‌وشوی مرتب چندین بار استفاده می‌کنند، یادآور می‌شود: یک شیشه الکل کوچک که قبلاً شاید با قیمت دو تا پنج هزار تومان به فروش می‌رسید ولی این روزها با قیمت 20 تا 25 هزار تومان آن هم در معدود داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

اقلام عرضه شده دولت کجاست؟

زنی 42 ساله که بدون ماسک و دستکش به بازار آمده تا خریدهای ضروری را انجام دهد می‌گوید: دولت بارها اعلام کرده که اقلام بهداشتی و ضدعفونی را در بازار عرضه کردیم ولی وقتی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنیم آنها کلمه «نداریم» ورد زبانشان شده است.

او ادامه می‌دهد: هر داروخانه به ما اعلام می‌کند که بروید و از جای دیگری اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید که ما اصلاً اطلاع نداریم این جای مد نظر آنها دقیقاً کجاست؟

جعفری با گلایه از اینکه چرا باید هزینه زیادی برای اقلام با قیمت بسیار پایین‌تر پرداخت کند، می‌گوید: دولت چندین بار اعلام کرده که الکل، دستکش و ماسک هست ولی چرا داروخانه‌ها این اقلام را ارائه نمی‌دهند؟ واقعاً نمی‌دانیم علت این تناقض رفتاری چه چیزی است؟!

گشتم نبود، نگرد نیست

پدری 52 ساله که او هم مانند بسیاری دیگر از شهروندان نه ماسک دارد و نه دستکش، می‌گوید: شیشه الکل 500 سی‌سی را با قیمتی بین 25 تا 30 هزار تومان عرضه می‌کنند، با مراجعه‌های بسیار آخر یک داروخانه آن را با قیمت 11 هزار تومان ارائه داد.

این پدر که دغدغه رعایت بهداشت را برای فرزندانش دارد، ادامه می‌دهد: دستکش‌های 100 تایی که قیمت هر عدد شاید یک هزار تومان بود، این روزها هر عددی سه هزار تومان به فروش می‌رسد؛ سایز این دستکش‌ها نیز مدیوم است که اندازه دست بسیاری افراد نیست و داروخانه‌ها می‌گویند که سایز لارج را ندارند.

حمیدی با اشاره به اینکه الکل خیلی سخت‌گیر می‌آید، یادآور می‌شود: وقتی برای خرید الکل به خیلی از داروخانه‌ها می‌رویم یا می‌گویند «نداریم» و یا چنددقیقه‌ای برای مطمئن شدن از اینکه بازرس نیستیم به ما نگاه و در آخر می‌گویند که «الکل نداریم».

او در پایان می‌گوید: از ماسک که برایتان نگویم؛ ماسک اصلاً نیست هیچ گیرمان نیامده و باید بگویم که «گشتم نبود، نگرد نیست» چون واقعاً نیست که نیست!!!

چرا بازار تعطیل نیست؟

با مراجعه به بسیاری از مغازه‌ها می‌توان متوجه دغدغه نان کسبه و فروشندگان شد؛ افرادی که به خاطر نداشتن پشتوانه مالی، نان شب خود را در گروی فروش روزانه مغازه می‌دانند.

ضعف در رعایت نکات بهداشتی و یا ضدعفونی کردن واحدهای فروشگاهی مختلف نیز دلیلی ندارد به غیر از کمبود این اقلام در سطح داروخانه‌ها که باید برای آن فکری عاجل کرد.

مراجعه به 30 داروخانه برای ماسک

از اقلام بهداشتی و ضدعفونی تنها دستکش به دست دارد و در مغازه خود به انتظار حضور خریدار و مشتری نشسته است؛ خبری از ماسک و یا الکل برای ضدعفونی کردن فروشگاه نیست.

این پسر 26 ساله‌ای که خود فروشنده یکی از فروشگاه‌هاست،  می‌گوید: این چند روز برای تهیه ماسک خیلی اذیت شدیم و باید حداقل به 30 داروخانه و چندین کالای پزشکی مراجعه کنیم که همان اول یک برگه به شیشه چسبانده‌اند که «ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی و الکل نداریم» و این وسط تکلیف مردم مشخص نیست.

او در پایان با اشاره به اینکه حتی محلول ضدعفونی را با قیمت گران تهیه کرده است، یادآور می‌شود: اقتصاد ما کسبه که فلج شد دیگر دستمان به جایی بند نیست که حقوق‌بگیر باشیم و روی آن حساب کنیم؛ پس از روی اجبار باید در محل کار خود حاضر و امرارمعاش کنیم.

تعطیلی بدون مساعدت صاحبان املاک شدنی نیست

مغازه‌اش باز و خبری از تعطیلی نیست؛ او هم مانند بسیاری از مردم و فروشندگان نه ماسک دارد و نه دستکش و بدون رعایت نکات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در مغازه حضور دارد.

پسر 27 ساله‌ای که مشغول تمیز کردن شیشه ویترین با شیشه‌پاک‌کن است،  می‌گوید: خیلی به ما گفتند که مغازه را تعطیل کنید ولی چون هیچ مساعدتی از سوی دولت و صاحبان املاک نشده اصلاً نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

او ادامه می‌دهد: تعطیلی 100 درصدی به قطع به نفع سلامتی صاحبان مغازه و فروشندگان است ولی انتظار داریم که از اصناف حمایت کنند تا بتوانیم حرکت مثبتی برای کشور انجام دهیم.

کرونایی که به فاضلاب آراسته شد

قصه فاضلاب اهواز حکایت داستان تراژدی تکراری است؛ غصه‌ای که تقریباً همه مردم کشور از آن اطلاع و پرونده‌اش تا میز ارشدترین مقامات ملی هم رفته ولی هنوز هم مردم شهر را می‌آزارد.

پس صحبت کردن از فاضلاب اهواز مانند «زیره به کرمان بردن» است، چون همه نسبت به آن اطلاعاتی دارند؛ مرکز شهر همیشه مانند ورودی‌ها ویترین آن شهر محسوب می‌شود و وای به حال شهری که فاضلاب گریبان گیر مرکزش باشد.

ورودی بازار عبدالحمید اهواز که یکی از شلوغ‌ترین بازارهای این شهر محسوب می‌شود، مملو از فاضلابی است که این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا خطری جدی برای کسبه و مردم خواهد بود.

صدایش می لرزد، خس‌خس‌های گلویش حکایت از دردی نهفته در سینه‌اش دارد؛ عمو قادر که در بازار عبدالحمید دست‌فروش است تنها یک جفت دستکش پلاستیکی به دست دارد که به قول خود اصلاً دوامی در برابر ویروس ندارد.

این دست‌فروش اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: فاضلاب بازار عبدالحمید بالا زده و هر روز بدون دستکش اصولی برای کار آمده‌ایم؛ متأسفانه ماسک و الکل اصلاً نبود.

او ادامه می‌دهد: آسم و تنگی نفس دارم و ریه‌ام خراب است؛ با بساط کردن خرج خانواده‌ام را درمی آورم و نمی‌توانم در خانه بمانم.

 متأسفانه در این روزها جدای از بعضی کم‌کاری‌های موجود، شاهد این مسئله هستیم که بعضی از مردم همکاری لازم را با مسئولان مربوطه انجام نمی‌دهند و نه تنها باری از دوش برنمی دارند بلکه با رعایت نکردن نکات لازم بر مشکلات موجود نیز می‌افزایند.

با شیوع ویروس کرونا در کشور این مسئله بیش‌ازپیش خودش را نشان داد که نباید همیشه مسئولیت همه امور را به مسئولان سپرد و فقط انتظار یک‌طرفه داشت، بلکه در بسیاری از موارد دولت و ملت باید کنار هم قرار بگیرند تا بشود کنترل امور را به دست گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/161330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله پهپادی به پایگاه هوایی عوبدای اسرائیل + جزئیات

شناسایی بیش از 8 هزار تن اضافه تناژ در جاده‌های خوزستان

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

تقویت ارتباطات سیار در مناطق روستایی و شهری خوزستان

نعیم قاسم: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

معاون دبیرکل حزب‌الله: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کودک خرمشهری فرشته نجات شد

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال و فانوس به‌دستان لیگ

ثبت آلودگی هوا در 5 شهر خوزستان

هوای دو شهر خوزستان در وضعیت «قرمز»

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان خوزستان

اهدای اعضای بدن یک کودک خرمشهری به بیماران نیازمند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/01

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

عکس/ پلمب 7 واحد صنفی در اهواز به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

خرمشهر در وضعیت نارنجی آلودگی هوا

جمله عجیب بعد از شکست مقابل پرسپولیس | چه اخلاق خوبی داری!

اوقات شرعی اهواز، یکم اردیبهشت 1403

گذار مقاومت از سلاح های قدیمی به پهپادها و موشک های نقطه زن

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

اجرای طرح آبیاری قطره‌ای - نواری در کشت برنج

خوزستانی‌های پرسپولیس قاتل صنعت‌نفت آبادان!

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

مارکو: لیگ ایران به اندازه 7 سال پیش بازیکن باکیفیت ندارد

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

ماجرای آزادی دریانورد هندی کشتی توقیفی MCS Aries چه بود؟

3 کشته و 5 مصدوم در تصادف جاده هفتگل - اهواز

یک مادر، دوازدهمین یار شمس‌آذر مقابل استقلال

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

دمای خوزستان چه زمانی 50 درجه می‌شود؟

پدر علم قنات ایران درگذشت

اهدای عضو پسر نوجوان خرمشهری به 2 نفر جان دوباره بخشید

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

ائتلاف بین‌المللی «ناوگان آزادی» از ترکیه راهی غزه می‌شود

اجرای 60 طرح محرومیت زدایی در شهرستان پلدشت

سرعت بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن

شبیه‌ترین به پرسپولیس؛ تصور خطرناکی که اصلاح شد!